NAD 3020b är de något man kan använda?

Permalänk
Medlem

NAD 3020b är de något man kan använda?

tjenare!
Jag har en gammal NAD3020b hemma som jag fick av min far. Med den kom ett par boston acoustics a40 men tyvärr så har membranen helt pajat i kanterna.
Iaf så är min fråga, kan jag använda den gamla stärkaren till nya högtalare?
Samt om det det kanske är mer värt att stoppa i nya membran i a40:arna?
Om det är fallet, vilka membran passar?

Är HI-Fi amatör

mvh Bullenn

Visa signatur

Corsair 750D | RTX2080 | Ryzen 7 3700x | Asus ROG Strix X570-F | 32GB 3200MHz Vengeance PRO | Corsair H100i Pro RGB | M.2 Intel 660P 512GB | Corsair AX 760 80+ Platinum
Laptop: Asus Zenbook pro UX550UV

Permalänk
Medlem

Den är ju inte överdrivet stark med 20W/kanal men nånting i stil med Tannoy Mercury V1 eller nån av dom känsligare Dynavoicehögtalarna kanske kunde vara nåt, verkar ha varit en trevlig liten förstärkare på sin tid. NAD har rykte om sej att vara underspecificerade i effekt dock. Reparera gamla billighögtalare känns dock lite som att kasta pengar i sjön.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Den är ju inte överdrivet stark med 20W/kanal men nånting i stil med Tannoy Mercury V1 eller nån av dom känsligare Dynavoicehögtalarna kanske kunde vara nåt, verkar ha varit en trevlig liten förstärkare på sin tid. NAD har rykte om sej att vara underspecificerade i effekt dock. Reparera gamla billighögtalare känns dock lite som att kasta pengar i sjön.

Vad ska jag tänka på när jag letar högtalare till min stärkare? Ska jag kolla på impedans, känslighet eller kanske frekvensomfång?
Jag har absolut ingen koll på ljud

Visa signatur

Corsair 750D | RTX2080 | Ryzen 7 3700x | Asus ROG Strix X570-F | 32GB 3200MHz Vengeance PRO | Corsair H100i Pro RGB | M.2 Intel 660P 512GB | Corsair AX 760 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

NAD3020 är ju en legendarisk förstärkare som på sätt och vis revolutionerade hifi-världen när den kom. Det kanske en en lätt överdrift, men lite så. 3020B är en vidareutveckling som har förbättrats lite. Jag kommer inte ihåg hur eller på vilka punkter, men i grund och botten är det samma förstärkare, men B-varianten är något förbättrad.

Nu är ju modellen ganska gammal. De kom väl i mitten av 80-talet nån gång och var väl i produktion i några år. Så den är ju i runa slängar 25 år gammal. Detta betyder inte att den låter dåligt jämfört med dagens förstärkare, däremot kan den ha lite ålderskrämpor i form av oxid i brytare och pottar osv och att elektrolytkondingarna kan ha torkat. Saker som är relativt enkelt att fixa för den händige. Har man tummen mitt i handen och behöver lämna in den för att fixat är det kanske inte säkert att det är värt det.

Så, förutsatt att den funkar som den ska så kan man absolut driva ett par andra högtalare med den.
Ang. att fixa elementen i högtalarna så går det ju att renovera sånt. Det är kanske inget man gör själv dock (jag har aldrig testat så jag vet inte hur knepigt det är). Jag vet inte riktigt hur bra de är och vad det skulle kosta att köpa motsvarande idag. Man får väl kolla upp lite sånt innan man avgör om det är värt att renovera dem eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullenn:

Vad ska jag tänka på när jag letar högtalare till min stärkare? Ska jag kolla på impedans, känslighet eller kanske frekvensomfång?
Jag har absolut ingen koll på ljud

Med en relativt effektsvag förstärkare, som det ju ändå är, så bör man leta efter högtalare som har någorlunda hög känslighet. 90dB, give or take, bör man iaf upp i. Mer skadar ju inte, men inte mycket lägre än så, lite beroende på hur högt man vill kunna spela, såklart, men med ett par högtalare på 90dB och en 20W förstärkare spelar man ju lätt tillräckligt högt för att grannarna ska börja klaga eller så att man får skrika till varandra om man ska prata, men det blir ju inga "disconivåer".

Resterande parametrar är ganska ointressanta avseende att driva dem med förstärkaren ifråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Med en relativt effektsvag förstärkare, som det ju ändå är, så bör man leta efter högtalare som har någorlunda hög känslighet. 90dB, give or take, bör man iaf upp i. Mer skadar ju inte, men inte mycket lägre än så, lite beroende på hur högt man vill kunna spela, såklart, men med ett par högtalare på 90dB och en 20W förstärkare spelar man ju lätt tillräckligt högt för att grannarna ska börja klaga eller så att man får skrika till varandra om man ska prata, men det blir ju inga "disconivåer".

Resterande parametrar är ganska ointressanta avseende att driva dem med förstärkaren ifråga.

Okej, jag tror jag börjar förstå lite bättre nu. Har dock en fråga till, kablar hur är de med sånt?
Mm jag inte minns fel så anslöt man vid stärkaren utan en stor kontakt, man skruva bara fast koppartråden direkt med skruv.
Kan ha fel med detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du menar högralarna så är det, om de bilderna jag hittade i all hast stämmer, skruvterminaler på 3020B. Där man sticker in kabeln och skruvar åt en mutter. Dessa terminaler tar ofta även banankontakter. Vet inte om det är så på 3020B dock.

Permalänk

Jag fick tag i en trasig som jag lagade, använde i ett år och därefter såled. Det är värt att ha i åtanke att den är uder-speccad och klarar av mer. Jag upplevde att den drev ett par högtalare både bättre och högre än en modern förstärkare som var speccad till 50W per kanal.