Ändrade wake-up event till OS - Kommer inte in i BIOS

Permalänk
Avstängd

Ändrade wake-up event till OS - Kommer inte in i BIOS

Jag skulle se om datorn bootade snabbare om jag ändrade wake-up event till "OS" från "BIOS" därför att det tar typ 8 sek från att jag har tryckt på strömknappen tills det att det piper. Nu när jag spammar f2, DEL, f11 medan den bootar så hamnar jag bara i en meny där jag får välja vilket OS datorn ska boota på. Måste jag använda clear CMOS-knappen för att återställa BIOS eller går det att komma in i BIOS ändå med någon annan knapp-kombination?

Jag har W7, ett H67MA-E35 moderkort från MSI.

Permalänk
Medlem

Varför är du så rädd för att nollställa bios (CMOS-knappen)?

Det är helt ofarligt och något man alltid ska testa. Vågar du starta datorn x gånger så är nollställning av bios ännu säkrare och ännu mer självklart att man alltid gör. Mixtrar man med bios eller får konstiga fel så ska man alltid vara bered att nollställa bios så att man kan börjar om från början.

Finns 3-4 sätt men gör det ordentligt samtidigt som strömkabeln är utdragen så att du inte behöver vänta i en hel evighet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av panpo98:

Varför är du så rädd för att nollställa bios (CMOS-knappen)?

Det är något man alltid ska testa. Vågar du starta datorn x gånger så är nollställning av bios ännu säkrare och ännu mer självklart att man alltid testar. Mixtrar man med bios eller får konstiga fel så ska man alltid vara bered att nollställa bios så att man kan börjar om från början.

Gör det ordentligt samtidigt som strömkabeln är utdragen så att du inte behöver vänta i en hel evighet.

Okej, tack för svaret. Min vän råkade nollställa BIOS med CMOS och då vägrade hans dator starta, så det är väl därifrån rädslan kommer.

Jag ska testa en återställning senare ikväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InvisibleBow:

Okej, tack för svaret. Min vän råkade nollställa BIOS med CMOS och då vägrade hans dator starta, så det är väl därifrån rädslan kommer.

När folk har sagt "starta inte" så har dom menat allt från helt död datorn till att deras favorit program i Windows inte startar. Därför är det viktigt att veta vad exakt vad din kompis menade. Exakt vad som hände.

1. Din kompis skulle ha nollställt igen ordentligt.

2. Koppla ur allt som inte behövs för att få liv i datorn och nollställt igen ordentligt. Vad man måste koppla ur varierar mellan olika fel. I din kompis fall beror det helt på EXAKT vad din kompis menade med "startar inte".

3. Gå in i bios. Ställer in det han vill och sparar. Tex datum, välj rätt hårddisk som datorn ska starta från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InvisibleBow:

Din kompis hade ett gammalt moderkort som defaultade till IDE som sata mode. Detta gjorde att windows bluescreenade efter "windows startas", innan man kom till inloggningsskärmen.
Om han mot förmodan inte skulle löst problemet än är det bara att byta sata mode från IDE till AHCI.

Eller så hade han fel bootordning, men det jag skrev innan är vanligare.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av panpo98:

När folk har sagt "starta inte" så har dom menat allt från helt död datorn till att deras favorit program i Windows inte startar. Därför är det viktigt att veta vad exakt vad din kompis menade. Exakt vad som hände.

1. Din kompis skulle ha nollställt igen ordentligt.

2. Koppla ur allt som inte behövs för att få liv i datorn och nollställt igen ordentligt. Vad man måste koppla ur varierar mellan olika fel. I din kompis fall beror det helt på EXAKT vad din kompis menade med "startar inte".

3. Sen gå in i bios. Ställer in det han vill och sparar. Tex datum, välj rätt hårddisk som datorn ska starta från.

Han skickade in datorn till Komplett/Inet så de fick fixa det.

Men när jag ska ta ut batteriet/trycka på knappen ska alla strömkablar vara utdragna då?