Hur mycket kostar det att gräva fiber?

Permalänk
Medlem

Hur mycket kostar det att gräva fiber?

Hej

Googlat som tusan om hur mycket det kostar att dra fiber men det är olika överallt men framförällt är forumtrådar m.m från 2007 så det är ju inte världens mest pålitliga källa..

Så hur mycket kostar det? Och hur vet men om man kan få det? Bor på Hisingen (Hisings-Backa) Göteborg

tacktack

Permalänk
Medlem

Orsaken på att det är så olika beror på var man gräver, hur man gräver och hur många som kopplar in samtidigt. Därför priserna varierar från 5k till 60k

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Orsaken på att det är så olika beror på var man gräver, hur man gräver och hur många som kopplar in samtidigt. Därför priserna varierar från 5k till 60k

Kan du rekommendera en pålitlig leverantör med ett hyfsat pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seithu:

Kan du rekommendera en pålitlig leverantör med ett hyfsat pris?

Ownit brukar vara ganska billiga

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Avstängd

Har med många faktorer att göra. Var du bor. Hur långt det är till närmsta fiberlina. Hur mycket du är villig att göra själv och framförallt vem du anställer att göra det åt dig. Finns de som kommit billigt undan pga. att de faktiskt har haft kompetens att göra en hel del av jobbet själv. Det är dessutom billigare att dra på landet än i en stad tex. Och dessutom kan det fixas billigare om fler ställer upp.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Ring runt och fråga de olika ISPerna.
Har du grannar som också vill ha fiber så hjälper det ju att veta att många vill ha det.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Det som gör det dyrast i städer är om man måste korsa någon väg eller så. Då får man betala för omläggning av asfalt och dylika saker.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

i stockholm området är det ca 18-25k

Visa signatur

Ultrawidemasterrace osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seithu:

Hej

Googlat som tusan om hur mycket det kostar att dra fiber men det är olika överallt men framförällt är forumtrådar m.m från 2007 så det är ju inte världens mest pålitliga källa..

Så hur mycket kostar det? Och hur vet men om man kan få det? Bor på Hisingen (Hisings-Backa) Göteborg

tacktack

Telia ville ha 10k för att dra ifrån gatan in till huset ca 8m. Det var endast för att gräva och lägga fibern. Sen var det avgifter för att ansluta och montering i huset!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KeVVa:

Telia ville ha 10k för att dra ifrån gatan in till huset ca 8m. Det var endast för att gräva och lägga fibern. Sen var det avgifter för att ansluta och montering i huset!

Helt rätt. Man betalar för egentligen för allt från grävning och redskap till lön för personal och inmontering. Sedan så tillkommer även olika kostnader för att dra ledningar inne i själva huset. Är ganska glad för att bostadsföreningen faktiskt tog på sig hela kostnaden för ett par år sedan när fiber drogs in med fjärrvärmen. Visst, man betalar för detta genom en årsavgift men ändå.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Vad dyrt det verkar hos er, kommunen fixar gratis fiber åt hela stan

Visa signatur

Dator | Intel Core i5-10400 | | Asus Prime B560-Plus | | MSI RTX 3060 Ti Gaming X | | 16GB Vengeance LPX @2933 | | WD Green 240 | | 2TB PNY CS900 | | Samsung 980 NVMe | | Corsair CX750F || | Fractal Design Focus G | | Be Quiet! Pure Rock 2 | |

Kringutrustning |HyperX Cloud II| |Qpad MK90| |Logitech G400s|| Asus VN247H||

Permalänk
Medlem

själva grävningsentrepenaden kostar la 500-1500 kr/meter beroende på hur det ska återställas. med projektering, tekniker och material kostar väl "fibergrävning" i runda slänga 1000-3000 kr/meter.

Permalänk

Va beredd på att du kanske inte ens kan få fiber. Alla kan inte få det. Med tanke på att du bor i Göteborg så kan det vara problematiskt då det kostar så enorma pengar att gräva ner det. Min kommun har exempelvis satsat på att gräva ner det i alla gator i länet men det är inte samma kostnad som det skulle vara i Göteborg. Det första du bör kolla är alltså hur vida du kan få det

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Tips är ju att läsa avtalet också. Jag fick hem erbjudande om fiber för 36k men då skulle man ge installatörerna obegränsad tillgång till hela huset, betala för att fylla igen det som grävts upp och dessutom tog de inget ansvar för saker som blivit förstörda under hela installationen. Det blev alltså nej till det erbjudandet eftersom jag inte är i så desperat behov av fiber att jag går med på sådana villkor.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Lånar tråden lite :3

Jag har rören i gräsmattan precis vid gatan och vi ska snart gräva upp gräsmattan för att förlänga rören till huset. (ca 10 meter)
Hur mycket skulle det kosta att koppla in skulle ni gissa på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Har med många faktorer att göra. Var du bor. Hur långt det är till närmsta fiberlina. Hur mycket du är villig att göra själv och framförallt vem du anställer att göra det åt dig. Finns de som kommit billigt undan pga. att de faktiskt har haft kompetens att göra en hel del av jobbet själv. Det är dessutom billigare att dra på landet än i en stad tex. Och dessutom kan det fixas billigare om fler ställer upp.

Ursäkta. Men vilken ISP/Entrepenad skulle låta en kund göra något själv? Låter duktigt oseriöst.

Visa signatur

4670k@4.4Ghz | 780GTX@1215/3110

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikkomg:

Ursäkta. Men vilken ISP/Entrepenad skulle låta en kund göra något själv? Låter duktigt oseriöst.

ta en titt på hur byanät fungerar, visserligen är detta inte ett byanät men det förekommer installationer där man sköter grävningen på egen fastighet; av juridiska, praktiska och kostnadsskäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikkomg:

Så att göra som hos morsan där Scanova låter de jordbrukande bönderna sköta markentrepenaden själva, när dom ändå har maskiner och den kunskap som krävs, är oseriöst tycker du.

Polaren fick förövrigt luftfiber av samma bolag indraget till sig då de inte ville dra på sig onödiga markkostnader (buss som passerar med 15 min trafik bl.a.).

Så man kan lösa fiber fram till fastigheter utan att gräva också.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem

Vårt hus är förberett för fiber. Vad det nu innebär. Det finns iaf fiberuttag i typ varje rum men alltså ingen "kabel" bakom. Huset är byggt 2006. Minns att de sa att husen är förberedda för fiber men betyder det att de ligger nergrävd kabel eller inte?

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuscool2:

Lånar tråden lite :3

Jag har rören i gräsmattan precis vid gatan och vi ska snart gräva upp gräsmattan för att förlänga rören till huset. (ca 10 meter)
Hur mycket skulle det kosta att koppla in skulle ni gissa på?

bara inkoppling och blåsning/dragning av fiber:
svetsskarv 1500:-? (kan behövas två)
materiel 300:-?
tekniker 1200:-?
__
3000-4500:-

sen lär det väl tillkomma diverse administriva avgifter kan jag tänka mig. Du bör utöka frågan med mer information så det blir lättare att spekulera kring de kostnader som kan uppstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiim:

Vårt hus är förberett för fiber. Vad det nu innebär. Det finns iaf fiberuttag i typ varje rum men alltså ingen "kabel" bakom. Huset är byggt 2006. Minns att de sa att husen är förberedda för fiber men betyder det att de ligger nergrävd kabel eller inte?

gissningsvis ligger det ledig kanalisation, men ingen fiber däri.

Permalänk
Rekordmedlem

Priset varierar mellan ungefär 15-1500kr/meter beroende på var du gräver, men jag antar att du menar hela kostnaden för att koppla upp dig, då är själva grävkostnaden bara en liten bit av det hela, det går dessutom att få bidrag för grävningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solger:

gissningsvis ligger det ledig kanalisation, men ingen fiber däri.

Vad tror du, om jag vill ha fiber behöver man då gräva och hålla på eller har jag det lite enklare eftersom det ska vara förberett?

Visa signatur

Kim

Permalänk
Skrivet av solger:

bara inkoppling och blåsning/dragning av fiber:
svetsskarv 1500:-? (kan behövas två)
materiel 300:-?
tekniker 1200:-?
__
3000-4500:-

sen lär det väl tillkomma diverse administriva avgifter kan jag tänka mig. Du bör utöka frågan med mer information så det blir lättare att spekulera kring de kostnader som kan uppstå.

Det jag kan komma på nu är hur dom kommer igenom källarväggen där vi har routern. Sedan så kan vi la inte använda våran Thomson 789?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiim:

Vad tror du, om jag vill ha fiber behöver man då gräva och hålla på eller har jag det lite enklare eftersom det ska vara förberett?

beroende på hur nytt området är kan det ligga kanalisation från alla hus till en central knutpunkt där det går att koppla in sig på fiber, men är det ett äldre område där ingen infrastruktur har installerats på ett tag så kan det hända att förra ägaren passade på att lägga ett rör på tomten när han renoverade, isåfall behövs det grävas till fastighetsgränsen.

Säker på att det är tänkt att få fiber till varje rum i huset? Man brukar inte planera så, ännu. troligtvis är det tänkt att ha ett kopparnät inomhus (CAT6 t ex) med inkoppling till fiber utifrån på ett ställe.

Det kommer bli billigare/enklare att få fiber om det är förberett än inte, låter så ialflall :).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kiim:

Du får väl fråga den som äger fastigheten om det finns slangar dragna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuscool2:

Det jag kan komma på nu är hur dom kommer igenom källarväggen där vi har routern. Sedan så kan vi la inte använda våran Thomson 789?

gissningsvis kommer dom upp med fiberkabel längs husvägen och borrar sonika ett hål i väggen, tätar och ser till så fukt inte kommer in för att sedan sätta på en kontakt och stoppa denna i en mediaomvandlare (en grej som omvandlar ljus till elektriska signaler). Från mediaomvandlaren kan du koppla in din router (om inte leverantören har egen mojäng)

Permalänk
Medlem
Skrivet av solger:

beroende på hur nytt området är kan det ligga kanalisation från alla hus till en central knutpunkt där det går att koppla in sig på fiber, men är det ett äldre område där ingen infrastruktur har installerats på ett tag så kan det hända att förra ägaren passade på att lägga ett rör på tomten när han renoverade, isåfall behövs det grävas till fastighetsgränsen.

Säker på att det är tänkt att få fiber till varje rum i huset? Man brukar inte planera så, ännu. troligtvis är det tänkt att ha ett kopparnät inomhus (CAT6 t ex) med inkoppling till fiber utifrån på ett ställe.

Det kommer bli billigare/enklare att få fiber om det är förberett än inte, låter så ialflall :).

Alla sovrum har uttag och allrum plus vardagsrum.
Husområdet är från 2006 och det fanns inget där innan. Det är 44 hus som byggdes då.

Skrivet av mrqaffe:

Du får väl fråga den som äger fastigheten om det finns slangar dragna.

Fastigheten ägs av oss.

Visa signatur

Kim

Permalänk
Medlem

Grävde in för någon månad sedan, Kostade 16.000 Då var det intstallerat och klart och de drog fibern dit jag ville i huset, (ca 25 meter)

Fick sedan erbjudande av Telia 1000/1000 Tv Stor med typ 46 kanaler samt telefoni för 299kr/månaden. Ingen uppsägning eller något på det.

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kiim:

Alla sovrum har uttag och allrum plus vardagsrum.
Husområdet är från 2006 och det fanns inget där innan. Det är 44 hus som byggdes då.
Fastigheten ägs av oss.

Då borde ni väl veta om det är förberett eller åtminstone ha all dokumentation? Är det så pass nytt finns det säkert nått system draget, man kan tex använda kabeltvsystem.

Visa signatur