Datorn startar om sig + visar mindre ram.

Permalänk
Medlem

Datorn startar om sig + visar mindre ram.

Hejsan!

Ska försöka formulera mig ordentligt så här tidigt på morgonen... nu är det så att för ett tag sedan så började datorn strula, dvs den startar om sig själv. Jag har en i5 3570k @ 4Ghz och trodde att det berodde på överhettning eller något liknande. Men den har varit stabil i över ett år och det enda som jag har gjort är att flytta den från högra sidan på golvet till vänstra, själv tycker jag inte det borde göra något?

Nästa grej som jag precis såg är att datorn bara visar att jag har 8GB RAM trots att den har visat 16GB förut. Kan det vara så att några av mina stickor har falerat? har för mig att jag läst någonstans att när datorn får någon typ av systemfel så ska den starta om sig? eller är det något jag har missuppfattat där?

Mitt RAM är Corsair vengeance LP 1600Mhz 4X4GB

Behöver ni mer info om riggen så är det bara att fråga!

EDIT! Kan tillägga att det oftast sker när jag spelar BF4 så kan det vara så att jag överbelastar processorn för mycket? borde man ta och återställa klockningen uttav den? Hur gör man då i sånna fall.

Tackar för hjälpen som fås.

Ha en Trevlig dag

// Turtel

Permalänk
Medlem

Ännu en EDIT

Har märkt nu att min processor tydligen klockat ned sig själv? enligt CPU-Z så låg den på 3.4 GHz vilket var 4.0 förut, kan den göra detta? för i sådanna fall kan avstängningarna berott på att jag kört 3,4GHz med 1,25 Volt?

Såg även att min RAM stämmer på 16GB i Cpu-Z så inga av dem kan det vara problem på.