Inköp av nya högtalare samt DAC

Permalänk
Medlem

Inköp av nya högtalare samt DAC

Hejsan Sweclockers!

Har länge tänkt att det kanske vore bra att leta upp en schyst uppgradering från mina Plexgear DF1. Jag är relativt nöjd med ljudet, men känns lite som att jag inte riktigt vet vad jag går miste om. På grund av min breda musiksmak så är nog ett par studiomonitorer det som kanske skulle passa bäst då de ger en mer neutral ljudbild. De ska alltså främst användas till musik, youtube samt en och annan film. Har länge kollat på M-Audio AV40, de verkar mycket trevliga men kan det tänkas bli en stor nedgradering ifrån mina nuvarande? Att gå ifrån 100W och 5'' baselement till 40W 4''? Storebrodern M-Audio BX5 kanske vore något? Dock verkar de inte vara lika uppskattade om man tar en titt på recensionerna. På NetOnNet har jag även spanat in deras Andersson högtalare. Köpte ett par Andersson 1.5 till min syster i julklapp för otroliga 299kr och de låter fantastiskt bra för priset. Kan dessa BHH 2.0 då vara någonting? Väldigt snygga, och vita är att föredra.

Kanske vore ett 2.1 system något? Har vant mig vid 2.0 system nu och tycker att det är lite bekvämare, utan massa muller när man dundrar på housemusik på hög volym. Men kan ha väldigt fel

Skulle vara kul att höra vad ni andra tycker, vad ni har för erfarenheter och vad ni själva rekommenderar. Går det lite över/under 1000-2000kr så är det ingen fara, så länge de är prisvärda.

Tänkte även fråga om det går att använda en DAC/Hörlursförstärkare till ett par aktiva högtalare? Tanken är då att DAC'n ska ersätta ljudkortet i laptopen eventuellt mobilen och därmed få bättre ljud. Eller spelar det inte lika stor roll vad man har för ljudkort om det är aktiva högtalare det handlar om? Har nämligen en relativt billig HP laptop med Beats Audio osv så tvekar på dess kvalité när det kommer till ljud. Är som ni kanske märker ganska ny med allt kring ljud. Har spanat in denna, en FiiO Olympus E10 . Den verkar oerhört trevlig och skulle förmodligen hjälpa till att få liv i mina ATH-M50's.

Tackar på förhand, fråga gärna om det är några oklarheter

// Holger

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem

Tror det är bäst att man åker till en bra butik och testar lite,studiomonitorer är ett bra val men det finns massor att välja på,m-audio eller Behringer är bra märken man kan kolla på.
2.1 bör du skippa med din budget,en bra sub kostar minst ett par lakan.

Permalänk
Medlem

Verkar som att det utan problem ska gå att koppla in aktiva högtalare till en FiiO E10. Har även bestämt mig för att ett par M-Audio AV40 MKII verkar vara det bästa att få tag på i prisklassen

MVH

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |