Permalänk
Medlem

AMD A6-6400K klarar ej Youtube 1080p?

Hej!

Har byggt ihop en htpc där jag använder en AMD A6-6400K APU och jag upplever att YouTube-videos i 1080p inte flyter på bra alls, som att den inte orkar driva klippen i 30fps eller vad det nu är för någon fps på YouTube. Ljudet hackar ingenting men ibland så fryser bilden till i 0.5-1 sekunder + att den inte verkar inte visa alla fps. Finns det något verktyg som kan visa ens fps under en YouTube-video?

Bluray-filmer spelar den upp utan problem via PowerDVD samt 1080p .mkv-filmer i MPC-HC utan problem.

Är APU:n helt enkelt för seg? Känns väldigt konstigt att en processor från 2013 inte orkar att spela upp 1080p@30fps på låg bitrate, även om det är flash. Jo jag har testat köra HTML5 på YouTube utan skillnad.

Specs:
AMD A6-6400K
ASRock FM2A85X-ITX
OCZ Vertex 2 120GB
8GB Corsair Vengeance 1600MHz

Lägga till specs på datorn
Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Inaktiv

Har du provat att använda Internet Explorer? Det flyter perfekt på min 5400K där

Permalänk

Högerklicka på videon och tryck sedan på Statistik för nördar. Så får du fram fpsen och många andra saker i en ruta uppe i vänster.

Visa signatur

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.

Permalänk
Medlem

japp det gör det. om du höger klickar på you tube videon och väljer statistik för nördar, då kommer det upp en liten ruta som bland annat visar fps, hur trovärdigt detta är, är en helt annan sak

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Har du provat att använda Internet Explorer? Det flyter perfekt på min 5400K där

Nej det har jag inte, men har testat i Chrome och Firefox. Kan testa IE också när jag kommer hem från jobbet.

Skrivet av Affeskate13:

Högerklicka på videon och tryck sedan på Statistik för nördar. Så får du fram fpsen och många andra saker i en ruta uppe i vänster.

Tackar! Ska testa senare idag.

Någon som vet vad problemet kan vara?

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Har en liten laptop med en AMD e2-1800 som är en sämre CPU och har inga problem med youtube

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av matte70:

Har en liten laptop med en AMD e2-1800 som är en sämre CPU och har inga problem med youtube

Vilken upplösning har du på din skärm då och vilken kvalitet kör du?

Permalänk
Medlem

Har testat lite snabbt nu och använt funktionen som YouTube har "Stats for Nerds". Jag får FPS-drops samt massa dropped frames.

Går det att allokera mer minne till gpun? just nu använder den bara 512mb... borde ju räcka när den klarar av bluray-filmer.

fan vad less jag blir!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte misstänka din dator i första hand. Många har liknande problem med Youtube pga googles underdimensionerade noder mot respektive ISP. Dvs Youtube kan ha usel prestanda oavsett vilken bandbredd och hur välfungerande uppkoppling i övrigt man man sitter på. Finns flera trådar om det både här och på tex telias forum.

Själv kunde jag oftast bara använda lägsta usla kvalitet tills jag bytte min ISP.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"