Permalänk
Medlem

Ljud till bil

God kväll Sweclockers!

Jag har nyligen inköpt en bil och vill använda min mobil som ljudspelare. Stereon som sitter i min volvo s40 är en "Hu-605"

Är det möjligt att endast koppla in en aux adapter till standard stereon eller behöver jag byta stereo helt och hållet om jag vill spela upp musik via telefon?

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B40S:

God kväll Sweclockers!

Jag har nyligen inköpt en bil och vill använda min mobil som ljudspelare. Stereon som sitter i min volvo s40 är en "Hu-605"

http://codedradio.info/pics/VOLVO/hu605.jpg

Är det möjligt att endast koppla in en aux adapter till standard stereon eller behöver jag byta stereo helt och hållet om jag vill spela upp musik via telefon?

Finns att hitta aux adapters lite här å där, så gott som alla större billjuds butiker har, typ som brl... Dock så kostar de runt 1000 lappen om inte mer...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

finns en annan lösning också http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link...

vet dock inte hur bra/dåligt ljudet blir

Visa signatur

MSI 990fxa-gd80 ,16 GB ram, AMD FX 8350, MSI GTX 1070 ,Creative X-fi Fatality edit , Fractal R5

Permalänk
Medlem

Jag använder en FM-sändare, det duger bra för mig. Kan inte riktigt uttala mig om kvalitén, har bara 4 originalhögtalare så ljudet är redan "sådär".

Permalänk
Medlem

1000 spänn för en adapter? Det är nog lite i överkant... Är det i så fall värt att byta stereo? skulle http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/bilstereo/huvudenhet/bilstereo-cd-radio/andersson-cra10/168408.4686/ funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPowerz:

Jag använder en FM-sändare, det duger bra för mig. Kan inte riktigt uttala mig om kvalitén, har bara 4 originalhögtalare så ljudet är redan "sådär".

fm sändare funkar tills du ska spela lite högre då får man radiobrus

Visa signatur

MSI 990fxa-gd80 ,16 GB ram, AMD FX 8350, MSI GTX 1070 ,Creative X-fi Fatality edit , Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönis:

finns en annan lösning också http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link...

Ja, det där verkar rätt schyst. Frågan är ju bara hur ljudet blir

Permalänk

Jag byggde min egna adapter till en stereo i en v70 en gång, fungerade utmärkt. Bara o välja rätt kontakter, kolla på vilka pinnar in-signalen var o så koppla ihop rätt med lämplig lösmeterkabel. Finns flera andra som gjort liknande, bara att googla.

Ska man trycka in en annan stereo blir det lite krångligare. Dels måste den få plats och sitta kvar. Stereon du har nu har en helt annan form. Det kan också bli krångel med inkoppling, inte ovanligt att lite nyare bilar har helt egna kontakter och lösningar. Det är därför jag föredrar o fixa ljud i lite äldre bilar med vanliga iso-kontakter

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Jag byggde min egna adapter till en stereo i en v70 en gång, fungerade utmärkt. Bara o välja rätt kontakter, kolla på vilka pinnar in-signalen var o så koppla ihop rätt med lämplig lösmeterkabel. Finns flera andra som gjort liknande, bara att googla.

Det låter som ett bra alternativ men har inte särskilt god kunskap av att göra egna adaptrar fast det kanske är lönt att testa. Hur står sig standard stereo mot andra hands stereos osv?

Permalänk
Skrivet av B40S:

Det låter som ett bra alternativ men har inte särskilt god kunskap av att göra egna adaptrar fast det kanske är lönt att testa. Hur står sig standard stereo mot andra hands stereos osv?

De har oftast lite fler inställningar än en standard-radio. Tyvärr brukar högtalarna o stereon vara gjorda för o passa med varandra, alltså att stereon typ skickar ut mängder med extra bas för att det ska låta något sånär fylligt o lagom burkigt. Så sätter man i en annan stereo är det inte ovanligt det låter sämre. Är man lite händig brukar det vara relativt lätt att även byta högtalare. Finns paket med stereo o högtalare som är ganska okej för ca 3000-4000. Brukar bli ett rejält lyft i ljudet från original.

Läser man bara på o gör allt noga o rätt är det inte så svårt o göra egen adapter. Som sagt, googla och se om någon annan gjort något liknande. Oftast finns det bilder o titta på med.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Den där funkar finfint. jag har en vän som kör med en sån till sin originalstereo som är av samma modell som TS har.

Skrivet av klasvonklas:

Ska man trycka in en annan stereo blir det lite krångligare. Dels måste den få plats och sitta kvar. Stereon du har nu har en helt annan form. Det kan också bli krångel med inkoppling, inte ovanligt att lite nyare bilar har helt egna kontakter och lösningar. Det är därför jag föredrar o fixa ljud i lite äldre bilar med vanliga iso-kontakter

Som tur är så är det där bara en dubbel-DIN och inte något hemligt hopkok även om det ser ut som det. En vanlig enkel-DIN får plats där utan problem och hålet som blir över kan man använda för ett förvaringsfack som t.ex. detta. Däremot finns det snyggare varianter att köpa direkt hos Volvo.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag känner ingen som jobbat med ljudsättning på Volvo men deras metoder borde inte skilja sig mot hur andra gör.
Fabriksmonterade ljudssytem är oftast anpassade till bilen, dvs man har anpassade eq inställningar och de kan även vara fart/buller beroende.
Det går att byta ut fabriksstereos men de billiga eftermarknadsenheterna brukar inte vara bättre så ska man byta får man satsa lite mera om det ska bli lika bra eller bättre ljud och inte bara fler anslutningstyper.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Ballistic:

Som tur är så är det där bara en dubbel-DIN och inte något hemligt hopkok även om det ser ut som det. En vanlig enkel-DIN får plats där utan problem och hålet som blir över kan man använda för ett förvaringsfack som t.ex. detta. Däremot finns det snyggare varianter att köpa direkt hos Volvo.

Jag kan tänka mig det är olika mellan olika Volvo-modeller. En v70 jag jobbade på, den tidigare karossen, hade inte de vanliga dubbel-DIN-måtten utan något annat, och där gick det inte sätta en annan stereo utan att bygga om det lite. Men kanske det är vanlig dubbel-DIN på ts bil. Helt klart värt att mäta

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klasvonklas:

Jag kan tänka mig det är olika mellan olika Volvo-modeller. En v70 jag jobbade på, den tidigare karossen, hade inte de vanliga dubbel-DIN-måtten utan något annat, och där gick det inte sätta en annan stereo utan att bygga om det lite. Men kanske det är vanlig dubbel-DIN på ts bil. Helt klart värt att mäta

Eftersom jag själv byggt stereo i en V40 av samma årsmodell (01-04) som TS så är jag rätt säker på att det åtminstone går in en vanlig enkel-DIN utan några större modifikationer.

Permalänk

Det lättaste är nog en fm-sändare. Väldigt smidigt!

Permalänk
Skrivet av Grönis:

Det här var en intressant lösning till våran audi 100 -89 men har jag fått om bakfoten att man brukar stoppa in kasetter åt andra hållet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballistic:

Den där funkar finfint. jag har en vän som kör med en sån till sin originalstereo som är av samma modell som TS har.

Så det är bara att köpa en ny stereo och pula in den? hur står sig en budget stereo mot volvo orginal stereo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av B40S:

Så det är bara att köpa en ny stereo och pula in den? hur står sig en budget stereo mot volvo orginal stereo?

du behöver troligen en ISO adapter men de kostar knappt ngt, och det beror på vad du menar med budget, 500kr på biltema så är volvo orginal bättre (iaf 605:an) jag satte i en dubbeldin med display o grejjer i min V70 och det låter avsevärt mkt bättre men gick på närmare 5k, en utan display och allt det där med samma ljud går på typ 2k

Ang. band/aux grejjen, de låter helt okej förutsatt att man inte har för högt ljud på input, dvs har du max volym på telefonen o kopplar på den låter det... inte bra... jag har inte provat o spela med ngt sådant på någon seriös nivå dock (bara provat i polares bil lite)
FM-sändare, de flesta brukar ge ganska dåligt ljud, speciellt om du höjjer lite...

EDIT: Hittade en Kenwood jag tror skulle vara riktigt trevligt, den har dessutom ordentliga lågnivå utgångar och sånt om man skulle vilja bygga ut vid sernare tillfälle... 1500kr
http://www.brl.se/sv/artiklar/kenwood-kdc-bt92sd.html

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - RX7600 - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 VI

Permalänk
Medlem

Hmm antar att det får bli en adapter lösning av något slag då. Känns meningslöst att köpa stereo för ett antal tusen med tanke på stöld risken :#

Permalänk
Skrivet av B40S:

Hmm antar att det får bli en adapter lösning av något slag då. Känns meningslöst att köpa stereo för ett antal tusen med tanke på stöld risken :#

Tragiskt att rädsla för stöld får folk att avstå från köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffestisse:

Tragiskt att rädsla för stöld får folk att avstå från köp.

Tragiskt? Känns inte nödvändigt eller relevant att spendera tusenlappar på något som inte är särskilt nödvändigt och har stor stöld faktor..

Permalänk

http://www.brl.se/sv/artiklar/jvc-kw-r600bt-2.html
Relativt billigt, Sen så kör man med blåtand eller usb eller AUX, Bara välja Passar nog rakt på,

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

Beror ju helt på hur kräsen man är, kassettbandet har jag kört i min Saab 9-5 och det låter väl helt okey med tanke på hur lätt och billigt det är, har nu uppgraderat med ett kit från www.saabaux.se , dom har även kit till volvo, det låter riktigt bra (tycker jag) och ser helt original ut. Gick snabbt att installera också!
Allt beror ju vilken nivå man vill ta det till.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

kör med fm-sändare, finns för runt 200-500, enkel och snabb lösning

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grönis:

Har samma elände i vår SAAB 9-5 CD-spelare och kassettdäck men ingen linje-ingång.
Använder sedan flera år kassett till 3,5mm adapter, fast får byta allt eftersom de blir slitna.

De är ofta av billig kvalitet och köper man tre stycken, så kan en vara oanvändbar, en håller någon månad och en kanske fungerar i åratal problemfritt. Har två stycken vita från Kjell och Co som fungerat klanderfritt länge.

Använder den i bilen helst med BT-stereo headsetet. För då kan Androidluren användas för både GPS-navigation och musikuppspelning samtidigt, mobilskärmen visar karta och rutt medan man styr ljudet från headsetets knappar.

Ganska ballt vid telefonsamtal, ljudet ut i bilens högtalare medan man talar in i BT- stereo headsetets mikrofon...

Red. Länk till Kjelles kassettadapter
PS Har den andra kassett till 3,5mm adaptern i en gammal 80-tals Luxor bergsprängare DS

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av B40S:

Tragiskt? Känns inte nödvändigt eller relevant att spendera tusenlappar på något som inte är särskilt nödvändigt och har stor stöld faktor..

Haha, det är inte 80-talet längre, finns ingen marknad i att stjäla bilstereo nu för tiden

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Skrivet av Jilted:

Haha, det är inte 80-talet längre, finns ingen marknad i att stjäla bilstereo nu för tiden

Word. Skulle på sin höjd vara om man hade någon riktigt fet baslåda med slutsteg, men då får det vara fina grejor då det är så billigt o köpa baslåda idag med.

Visa signatur

Permalänk

köp den här stereon så kan du ju även koppla in slutsteg och basar. det skulle jag iallafall göra utan tvekan

Visa signatur

AMD FX 6300|M5A97 R2.0|8gb ram|ASUS Radeon R9 280X 3GB GDDR5|samsung syncmaster SA300|500gb och 1000gb hdd|corsair TX650w|Aerocool X-Warrior Black Edition|NZXT Sentry|Razer Abyssus|