Jag har fått i uppdrag att ta fram det bästa alternativet på lagring för en mellanstor förening och skulle behöva tips och hjälp :).
Det som ska lagras är textmallar, affischer, protokoll, lite foton och liknande prylar. I det hela så är det inte speciellt tunga prylar som ska lagras (varken sekretessmässigt eller storleksmässigt).
Kriterier:
- Det ska vara möjligt för många personer att komma åt filerna, via nätet.
- Det ska gå att på något vis sätta läs och skrivrättigheter för olika användare/användargrupper på olika mappar.
- Det ska vara användarvänligt för ovana datoranvändare.
- Det ska inte kosta för mycket då det är en ideell förening.
Jag har kollat på några tjänster:
Dropbox
Kostar 9.99 dollar i månaden om man vill ha mer lagringsutrymme än 2gb. Jag är osäker på hur väl man kan hantera läs och skrivrättigheter för andra användare här. Hur ligger det till? Är dropbox ett ok alternativ om man vill ha någon form av administrationsöversikt över föreningens filer?
OwnCloud
Detta är ett webscript som man installerar på egen webbserver. Vi har ett konto för hemsida hos Binero (med 100gb lagringsmöjlighet) som kan användas. Fördelen är att det här är open source och alltså helt gratis, dessutom kan man hantera användargrupper ganska bra. En nackdel är att man inte får en säker anslutning (https) utan att köpa ett eget certifikat... Hur viktigt är det med https?
Sen vet jag att det finns fler alternativ som Skydrive etc... Finns det något annat som jag speciellt borde fokusera på? Jag är i nuläget mest sugen på att använda OwnCloud men det är säkerheten som gör mig lite osäker. Kom gärna med tips!