Webbshop - Marknadsföring?
Goddagens SweClockers!
Hoppades ta del av er expertis angående den mest givande marknadsföringen (och de minst givande). Jag är ägare av en nystartad Webbshop som bland annat säljer tv-spel, hörlurar, kablar, samt tillbehör till surfplattan och SmartPhonen. Det är med andra ord dags att marknadsföra sig, har ni tips kring effektiva marknadsföringsmetoder för en begränsad budget (cirkus 2000 kr/månaden)? Det vore underbart om ett snille kom med något unikt som man inte tidigare tänkt på, men allt är givetvis välkommet! Vi har redan tänkt på följande:
Facebook - Tänkte det var ett bra alternativ att starta en Facebook-sida för att sedan bjuda in vänner, samt ha en alternativ plattform för att dela nyheter både inom verksamheten och inom lagret. Tror det är ett toppenalternativ framförallt då det sprids snabbt, exempelvis att man ser vad andra gillar. Här finns det ju även möjlighet skapa annonser. Någon som har erfarenhet kring den här metoden?
Google AdWords - Kan vara värt ett försök, man får ju trotsallt 750 kronor gratis marknadsföring om man sätter in 250 kr.
Reklamblad - Vi har skickat efter några tusen blad, men en hyfsat snygg design. Studier visar dock att reklamblad är den sämsta marknadsföringen då folk oftast slänger iväg det direkt, utan att ens titta på det. Kommentarer här vore oerhört intressant
Prisjämförelsesidor (Prisjakt, Pricerunner) - Vore kanske det bästa, men man får betala för sig! Prisjakt tar 1.30 öre/klick (exkl. moms) oavsett om ett köp genomförs eller inte. Man kan inte heller sätta en gräns, vilket gör att räkningen kan variera något oerhört från 0 - tusenstals kronor/månad. Kanske inte det bästa alternativet för småföretagare.
Forum - Att sprida sin butik på forum vore ju en toppenidé, men de flesta forum har regler angående marknadsföring, men andra ord så får man inte marknadsföra sig. SweClockers vore ju ett alternativ men de godkänner enbart Aktiebolag, och inte Handelsbolag (vilket jag driver) så där sprack den idén Finns det någon som har tips på forum som tillåter marknadsföring, eller rent av inriktar sig på marknadsföring?
Tradera - Ett komplement till ens webbshop som jag tror vi kommer satsa på. Kostar 5900 kr/år (exkl. moms) vilket förmodligen det är värt!
Vilka tips och idéer har ni angående marknadsföring? Har jag missat något? Oerhört tacksam för svar
P.s. Tråden fick hamna i "Hobby, fritid och livsstil" för att jag inte hitta något mer passande underforum, hehe.
Med vänliga hälsningar,
Robin