Varm iPhone 4s, slukar batteriet

Permalänk

Varm iPhone 4s, slukar batteriet

Hej! För 2 månader sedan köpte jag en helt ny iPhone 4s. Den funkade bra första veckan i princip men sedan började batteriet ta slut fortare och fortare. Nu idag har jag inte haft något skal på den och jag har bränt mina fingrar på baksidan av telefonen när jag hållt i den. Vad jag har gjort är att jag spelat litegrann och varit ute på internetet. Den har inte varnat för att den är varm men ljusstyrkan blir lägre utan att jag gör något.

Min förra telefon gjorde likadant och jag bytte batteri på den men då var den 1,5 år gammal, denna är ju bara 2 månader... Ska jag prata med dem jag köpte den av eller kan jag göra något själv? Vill helst inte behöva återställa hela telefonen eftersom det gått så kort tid...

/Sara

Permalänk
Skrivet av saragerden:

Hej! För 2 månader sedan köpte jag en helt ny iPhone 4s. Den funkade bra första veckan i princip men sedan började batteriet ta slut fortare och fortare. Nu idag har jag inte haft något skal på den och jag har bränt mina fingrar på baksidan av telefonen när jag hållt i den. Vad jag har gjort är att jag spelat litegrann och varit ute på internetet. Den har inte varnat för att den är varm men ljusstyrkan blir lägre utan att jag gör något.

Min förra telefon gjorde likadant och jag bytte batteri på den men då var den 1,5 år gammal, denna är ju bara 2 månader... Ska jag prata med dem jag köpte den av eller kan jag göra något själv? Vill helst inte behöva återställa hela telefonen eftersom det gått så kort tid...

/Sara

är det iOS 7 ?
låter faktist som fabriktionsfel
vad har du för appar / program igång ?

stäng av dom funktioner du kan stänga av 3g, mobil data, blåtand, wifi. GPS,
ha telefonen laddad varje gång sen stänger du av en sak & väntar.. har du tur så drar inte batteriet ut så snabbt när X är avstängd..

kolla om du kan spela upp en film eller stream kör då samma med alt Wifi / 3G & mobil data.. det är olika chip på kretskortet så kan du då se nån skillnad,

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd

Kan det vara så enkelt att du aldrig stänger av apparna och det är så att alla appar är igång hela tiden på telefonen?

Permalänk

Det är ios 7 ja har stängt av alla appar, brukar göra det flera gånger per dag... De appar jag använder oftast är facebook, instagram, flappy bird och andra "vanliga" appar. Bara att jag nu skriver detta gör att telefonen är jättevarm... Telefonen har även blivit mycket segare på facebook och spelar inte upp alla videoklipp jag vill se.

Permalänk

Tyvärr inte så enkelt... stänger av dem så ofta jag kommer ihåg

Permalänk

hur surfar du på wifi eller mobil data ? hur snabbt laddas den ur ?

Visa signatur

Permalänk

Just nu på wifi, det är det jag använder oftast. Laddas ur på mindre ön en dag, använder jag den inte så håller den väldigt länge men så fort jag använder den så slukar den direkt. I början kunde jag använda den länge utan problem.

Permalänk

Alltså är den så varm så att du bränner dig, då skulle jag lämna in den direkt. Detta är ju farligt då den kan fatta eld tex på natten när den laddas och bränna ner där du bor. Livsfara! Lämna in omgående

Den ska klara ha alla appar och gps och annat igång utan att du ska bränna dig. Gör dig och dom i din närvaro en tjänst och reklamera omgående, gärna om du har nära till en AppStore så dom kan kolla och känna direkt.

Permalänk

har varit problem med just 4s & iOS 7 då programvaran gör att wifi går för varmt.

dom trådar som startats på apples hemsida har tagits bort då apple ser det som ett "skit bakom spakarna" & inte mjukvarurelaterat

kolla om du kan få tag i en med iOS 6 då den inte fick wifi att nästan brännas sönder lika ofta

Visa signatur

Permalänk

Har skickat mejl till dem jag köpte den av och hoppas att de vill ha in den. Känns bara sådär för jag hade en samsung innan så nu har jag ingen fungerande telefon ifall jag blir av med denna, har inget simkort till den gamla... Menmen, kan ju inte använda en brandfarlig telefon!!

Funderar även på om jag kanske ska lägga till lite pengar och köpa 5an eller 5s istället... Kanske är mer värt, fe är hu uppdaterade till att det senaste dessutom...

Permalänk

Oj, låter "jobbigt" för mig som är oteknisk xd men menar du att apple inte gör något åt saken?! hade telefonen varit 2 år hade jag gått med på det men nu när den är 2 månader...

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att 3G slukar en hel del för mig! Slår man av det brukar mobilen hålla upp till två dagar eller något, beroende på hur mycket man gör. Har jailbreakat telefonen efter det, och installerat lite tweaks som gör så telefonen rullar på snabbare, vekar ha haft ett positivt utslag på batteritiden ^^

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk

Har funderat på att jailbreaka min men har tyvärr ingen aning om hur man gör men kanske är värt ett försök, går säkert att läsa sig till någonstans

Permalänk
Skrivet av CyberSpace:

Kan tillägga att 3G slukar en hel del för mig! Slår man av det brukar mobilen hålla upp till två dagar eller något, beroende på hur mycket man gör. Har jailbreakat telefonen efter det, och installerat lite tweaks som gör så telefonen rullar på snabbare, vekar ha haft ett positivt utslag på batteritiden ^^

Skrivet av saragerden:

Har funderat på att jailbreaka min men har tyvärr ingen aning om hur man gör men kanske är värt ett försök, går säkert att läsa sig till någonstans

Håller med! Tycker batteriet håller längre efter Jailbreak eller så är det vi/jag som inbillar oss/mig

Här kan du gå in om du vill ha Jailbreak http://evasi0n.com läs " read me " också.

Nu för att hålla mig till ämnet, byta batteri kan väl hjälpa också eller? Jag bytte för inte så länge sen för jag tyckte att batteriet tog slut snabbt och min telefon blev varm lite då och då. Nu efter att jag Bytt blir den inte det längre.

Permalänk
Skrivet av saragerden:

gör du jailbreak så "försvinner" garantin om du inte har backup på den OS du har nu..

skiter det sig med Cydia/jailbreak så är du rökt om du inte kan få telefonen att vara som vanligt (vissa gånger så vägrar den att göra en vanlig återställning)

hårdvarumässigt så håller 5, 5s sämre än 4:an
desutom så kostar delar till 4an knappt nånting.

intalar du dig att du är oteknisk så kommer också ditt undermedvetna att sålla bort det du skulle kunna lärt dig..
vet några stycken tjejer som skruvar i telefoner. gillar man pilliga prylar "måla motiv på naglar" hör väl till motsvarande områden där tålamod är det man behöver.
skruvarna är ju stora som sockerkorn så kan snart inte bli mindre.

Visa signatur

Permalänk

Lämna in den så dom får kolla på den. Klart dom fixar den om dom hittar felet.

Köp ett simkortsadapter så kan du ha en Samsung sålänge. Kostar inte många kronor.

Permalänk

Jo det skulle man absolut kunna göra men då telefonen endast är 2 månader gammal så tycker jag att det känns onödigt att redan behöva göra det... Då är det ju något som är fel

Permalänk
Medlem

Finns det ingen möjlighet att se vad det är som drar batteri i iOS? Känns som ett mycket enklare sätt att se om det är något problem med OS eller om det är problem med en app, tex. mail eller att den syncar om alla kontakter varannan minut (Hände en kollega till mig, alla telefonkontakter över 1 000st uppdaterades hela tiden vilket slukade batteri och gjorde mobilen varm).

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk

Så varm att man bränner sig? Kvittar hur mycket den uppdaterar den ska inte bli så varm.
Känns konstigt att man bara kan uppdatera saker med jämna mellanrum för att den inte ska bli jätte varm. Det hade jag inte godtagit om jag köpt en kvalitets telefon.

Men Ts gör som denne vill. Vare sig det är OS eller något annat så är det lika bra att kolla upp.

Hoppas att löser sig för dig TS

Permalänk
Medlem

Om du har köpt den ny från butik för 2 månader sen TS så bör du uträtta garantitiden, du får en ny telefon .. Jobbigt att förlora allt du har på den kanske, men jag reparer iphones m.fl och jag har aldrig hört om en iphone som bli så varm att man faktiskt kan BRÄNNA sig på den.

Vilket område är det på mobilen som verkligen blir varmt, 1,2 eller 3?

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av malmlinus:

Så varm att man bränner sig? Kvittar hur mycket den uppdaterar den ska inte bli så varm.
Känns konstigt att man bara kan uppdatera saker med jämna mellanrum för att den inte ska bli jätte varm. Det hade jag inte godtagit om jag köpt en kvalitets telefon.

Men Ts gör som denne vill. Vare sig det är OS eller något annat så är det lika bra att kolla upp.

Hoppas att löser sig för dig TS

Det är ju sånna saker du godtar med en "kvalitets telefon"? Man kan få ut extremt mycket kraft utan att mobilen klagar vilket ger högre påfrestning på batteriet. Fast jag tolkar att den blivit onormalt varm och inte att man faktiskt bränner sig... A figure of speech snarare än fakta.

Men jag håller med du, oavsett hur det ligger till ska en 2 månader gammal telefon inte ha dessa symptom av den använding som TS beskriver så är väl bara att lämna in!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem

Min telefon kan bli varm när jag spelat mer avancerade 3D-spel ett tag, men aldrig så varm att jag "bränner mig". Om den är så varm så känns det som en stor risk att något kan gå på röven. Lämna in luren bums! Om den drar ned ljusstyrka osv så klockar nog telefonen ned sig för att den blir för varm. Skulle undvika att använda WiFi och spel om den beter sig så här tills du får en ny telefon...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av Systix:

Det är ju sånna saker du godtar med en "kvalitets telefon"? Man kan få ut extremt mycket kraft utan att mobilen klagar vilket ger högre påfrestning på batteriet. Fast jag tolkar att den blivit onormalt varm och inte att man faktiskt bränner sig... A figure of speech snarare än fakta.

Men jag håller med du, oavsett hur det ligger till ska en 2 månader gammal telefon inte ha dessa symptom av den använding som TS beskriver så är väl bara att lämna in!

Att TS bränner fingrarna står ju i första inlägget

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad till mobilforumet*

Permalänk

Tack så mycket! Jag har varit i kontakt med Apple och fick återställa telefonen. Ska ha telefonen över helgen och se om problemet kvarstår för att sedan höra av mig till dem igen. Skulle den fortfarande bli varm överväger jag starkt på att köpa 5s istället... Är inte helnöjd med 4s tyvärr Och det är synd att den krånglar efter bara 2 månader!

Permalänk

Efter att jag återställt telefonen var det 1:an som blev varmast. När jag använde telefonen mer var det liksom mitten av både 2:an och 3:an...

Permalänk

Jo jag får göra det... SOm tur är blir den inte jättevarm när jag laddar den, bara om jag använder den samtidigt som den laddas. Men oftast behöver den bara laddas på natten, men jag har ju läst om iphones som tagit eld när de laddats och man har sovit...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saragerden:

men jag har ju läst om iphones som tagit eld när de laddats och man har sovit...

jävla telefon å vänta på att man sovit innan den börjar brinna.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem

Kanske borde berätta att apple använder samma funktioner som android i sitt os.

Dvs att apparna finns i ramminnet men drivs oftast inte i cpun. Och är en app i ramminnet så tas den bort om den inte används på ett tag, eller om något nytt ska startas.

Förstår inte hur ni kan tro att alla appar är igång i bakgrunden

Permalänk
Skrivet av Wasp:

Kanske borde berätta att apple använder samma funktioner som android i sitt os.

Dvs att apparna finns i ramminnet men drivs oftast inte i cpun. Och är en app i ramminnet så tas den bort om den inte används på ett tag, eller om något nytt ska startas.

Förstår inte hur ni kan tro att alla appar är igång i bakgrunden

Tror inte att alla har sagt det iheller. Dra inte alla över samma kant