Permalänk
Medlem

Ljud/Bild ej synkat ComHem

Jag har en LG TV med en ComHem CA-modul och har problem med att ljudet inte är synkat med bilden. Det är någon halv sekunds fördröjning och även om jag själv vant mig vid det nu så stör sig mina polare på det.

Någon har tidigare nämnt att det beror på TVns bildförbättringsfunktioner men om så är fallet, vad skall jag då ställa in för några inställningar?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Du får ingen vägledning i manualen? Har du ens tittat i den?

(Om du nu slarvat bort den så finns det alltid på tillverkarens hemsida)

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Kollade i manualen till din TV, och hittade följande. Borde fixa ditt problem.

Citat:

To synchronize audio and video
HOME ➾ Settings ➙ SOUND ➙ AV Sync.
Synchronizes video and audio directly when they do not match.
If you set AV Sync. to ON, you can adjust the sound output (TV speakers or
SPDIF) to the screen image.

TV Speaker
Adjusts the synchronization of the sound from the TV's internal
speakers.
The "-" button makes the sound output faster and the "+"
button slower than the default value.

SPDIF
(Sony Philips Digital InterFace) Adjusts the synchronization
of the sound from speakers connected to digital audio
connectors.
The "-" button makes the sound output faster and the "+"
button slower than the default value.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;14412811']Du får ingen vägledning i manualen? Har du ens tittat i den?

(Om du nu slarvat bort den så finns det alltid på tillverkarens hemsida)

Skrivet av serpent29:

Kollade i manualen till din TV, och hittade följande. Borde fixa ditt problem.

Tack för svaren.

Är supertrött och borde skrivit lite mer. Det gäller bara HD kanaler och fördröjningen är max en halv sekund.

Skall dock testa det Serpent29 skrev.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Jag har precis också bytt TV till en Philips 47PFL7008 och har helt plötsligt problem med ljud/bild-synk. Jag kör Comhem-boxen med HDMI till en förstärkare och sen vidare till TV:n. Innan hade jag en Panna-plasma och hade aldrig några problem.

Saken är den att problemet inte är konsekvent, därmed funkar det inte att fördröja ljudet med en bestämd siffra via förstärkare eller digitalbox.

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Är supertrött och borde skrivit lite mer. Det gäller bara HD kanaler och fördröjningen är max en halv sekund.

Hittade en sak till om sync problem på LGs support sida.

Citat:

There is a synchronisation problem with the sound and the picture when viewing an HD Channel (PS3 HD; Freesat HD; Sky HD set top boxes), what could be the problem?

Product type TV & Home Entertainment > TVs Date 26/03/2012

Most LG HDMI ports do not support the DTS HD signal, so please change the audio settings on your set top box to either PCM or AC3

Så om du kör HD kanalerna via en separat box till HDMI, så kolla boxens inställningar för ljudet.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serpent29:

Hittade en sak till om sync problem på LGs support sida.

Så om du kör HD kanalerna via en separat box till HDMI, så kolla boxens inställningar för ljudet.

Nop, jag kör en CA-modul. Hade box tidigare och då var syncproblemet ännu värre.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

Det har alltid (jag bekräftade det själv runt 2007) varit problem med bild/ljud-synk i utsändningarna hos Comhem. Det hjälper alltså inte att dra i något reglage i en förstärkare eller liknande eftersom det varierar med utsändningen. Zappa runt på kanalerna och se efter, det varierar från kanal till kanal. Problemet ligger alltså i utsändningen i första hand och det blir satans trist att dra i något reglage varje gång du byter kanal. Dessutom ligger förskjutning ofta "fel", dvs att ljudet kommer efter bilden och förskjutning är ofta så stor att reglagen inte räcker till ifall förskjutningen nu skull ligga "rätt".

En förstärkare eller box kan endast fördröja ljudet för att synka med bildens fördröjning, dvs traditionell display lag/latens. Ligger ljudet efter bilden, vilket ofta är problemet, kan inte förstärkaren gör något. Väldigt få apparater kan fördröja bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det har alltid (jag bekräftade det själv runt 2007) varit problem med bild/ljud-synk i utsändningarna hos Comhem. Det hjälper alltså inte att dra i något reglage i en förstärkare eller liknande eftersom det varierar med utsändningen. Zappa runt på kanalerna och se efter, det varierar från kanal till kanal. Problemet ligger alltså i utsändningen i första hand och det blir satans trist att dra i något reglage varje gång du byter kanal. Dessutom ligger förskjutning ofta "fel", dvs att ljudet kommer efter bilden och förskjutning är ofta så stor att reglagen inte räcker till ifall förskjutningen nu skull ligga "rätt".

En förstärkare eller box kan endast fördröja ljudet för att synka med bildens fördröjning, dvs traditionell display lag/latens. Ligger ljudet efter bilden, vilket ofta är problemet, kan inte förstärkaren gör något. Väldigt få apparater kan fördröja bild.

Tack för din kommentar, visste inte att utsändningarna var problemet.

Visa signatur