Civilization: Beyond Earth

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Det ser ut att vara för multiplayer. Verkar som en inställning för att kunna få ett mail när den andra spelaren gjort sin turn.

Har för mig att man kan spela över mail. Att changen du gjort skickas över och nästa spelare nu har sin turn.

The good old way.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Jag vill se systemikonerna och lägga program i utrymmet ovanför spelet, ibland har jag 8-9 saker öppna vilket gör det väldigt jobbigt att tabba igenom allt för att nå till säg foobar2k eller irc. Smidigare transitioner mellan allt med ett snabbt musdrag och ett klick.

Angående DoF på horizonten :
Före http://i.imgur.com/H8UGHv4.png
Efter http://i.imgur.com/NtZqUgd.png

My Games\Sid Meier's Civilization Beyond Earth\GraphicsSettings.ini
Enable DoF = 0

Finns en... intressant inställning i configen

TurnNotifyEmail = 0

TurnNotifyEmailAddress =

TurnNotifySmtpEmailAddress =

TurnNotifySmtpHost =

TurnNotifySmtpPort = 0

TurnNotifySmtpUsername =

TurnNotifySmtpTLS = 0

Dold text

Det är för Pit Boss mode som i Civ V, inte sett om det finns inlagt ännu men det existerar i Civ V som ett alternativ till normal multiplayer.

Angående spelet så är jag absolut inte något fan av färgerna, tycker allt ser skittråkigt ut med lila, grönt och brunt, kunde de inte valt något mindre spyliknande?

Och saknar "True borderless" eller vafan man ska kalla det, visst är spelet i bakgrunden när man tabbar ut men det skiftar och skärmen blir svart varje gång man går in/ur vilket är rätt drygt.

Annars så gillar jag det väldigt mycket, känns kul att kunna fokusera på något speciellt istället för att alltid behöva följa samma techträd för att ta sig vidare.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Färgerna går att ändra relativt enkelt, men det är mycket jobb för det. I stort sett är alla färgkoder i klartext i xml filer.

Permalänk
Medlem

Teknologiträdets struktur gör ju att man måste spela spelet minst lika många gånger som det finns olika vägval i själva trädet - alltså snudd på oändligt många gånger. Fet lajk på strukturen och dess teknologier! Längtar till att kunna tämja aliens och regera hårt.

En frän teknologi är ju Transcendendal Math, jag associerar detta till matematisk religion. Har dock inte nått dit än så jag vet inte vad det innebär i spelet.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Fick precis transcendence victory efter ca 325 turns och 8,5h. Spelade så fredligt jag kunde. De enda attackerna jag gjorde var mot aliens som hotade mig, andra spelare lämnade jag i fred. Det var kul att pröva ett fredligt game för en gångs skull, då jag annars alltid försökt vinna genom att utplåna alla andra.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Fick precis transcendence victory efter ca 325 turns och 8,5h. Spelade så fredligt jag kunde. De enda attackerna jag gjorde var mot aliens som hotade mig, andra spelare lämnade jag i fred. Det var kul att pröva ett fredligt game för en gångs skull, då jag annars alltid försökt vinna genom att utplåna alla andra.

Har kört 2 games nu, slutat med fredlig victory båda gångerna utan krig. Själv tycker jag att AI:n är lite väl passiv även på högre difficulty, vilket gör det väldigt enkelt att vinna till exempel en contact victory när det inte finns någon som ger sig på en, till och med när man bara är några turns ifrån att vinna spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrimur:

Har kört 2 games nu, slutat med fredlig victory båda gångerna utan krig. Själv tycker jag att AI:n är lite väl passiv även på högre difficulty, vilket gör det väldigt enkelt att vinna till exempel en contact victory när det inte finns någon som ger sig på en, till och med när man bara är några turns ifrån att vinna spelet.

Det kan jag hålla med om. Jag körde förvisso bara på svårighetsgraden Mercury, men blev aldig attackerad. AI:n var inte jättenöjd med att jag tog artifakter och gjorde städer nära dem, och jag blev denounced några gånger, men de attackerade aldrig. Inte heller var det några problem med att köra agenter för att ta pengar från dem. Hade typ konstant 5 agenter ute för att ta pengar, och blev upptäckt en gång. Men det slutade bara i att jag sa "Oj, vilket misstag. Det ska inte hända igen" och så bytte jag till en annan av samma AI:s stad. Bröt även mot något löfte om att gå med i krig. Så en ökning av AI:s aggresivitet och minskning av förlåtandet från dem vore inte helt fel.

Vad tycker du om favors i trades? Tyckte att de var lite tama. Man fick inte särskilt mycket tillbaka för dem.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag har varit sugen på spelet men efter att ha läst en del recensioner så tänker jag avvakta tills det dyker upp lite expansioner. Med nästan (och smått absurda) 2500 timmar i Civ V behöver jag något som är drastiskt annorlunda och tillräckligt komplext för att det skall vara engagerande. Passiv AI och att man i stort sett kan klicka "next turn" genom hela spelet utan att interagera med AI-spelarna skvallrar om väldigt lågt omspelningsvärde. Har dessutom svårt att se att det skulle vara mer intressant i multiplayer än vad Civ V är.
Vill jag leka med ett vidlyftigt teknologiträd spelar jag för övrigt Path of Exile

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Jag har varit sugen på spelet men efter att ha läst en del recensioner så tänker jag avvakta tills det dyker upp lite expansioner. Med nästan (och smått absurda) 2500 timmar i Civ V behöver jag något som är drastiskt annorlunda och tillräckligt komplext för att det skall vara engagerande. Passiv AI och att man i stort sett kan klicka "next turn" genom hela spelet utan att interagera med AI-spelarna skvallrar om väldigt lågt omspelningsvärde. Har dessutom svårt att se att det skulle vara mer intressant i multiplayer än vad Civ V är.
Vill jag leka med ett vidlyftigt teknologiträd spelar jag för övrigt Path of Exile

Tycker själv att Civ 4 med Rise of Mankind modden är den bästa Civ upplevelsen som finns. Inte spelat mycket Civ 5 alls. Borde kolla in hur mod communityn mår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Finns en... intressant inställning i configen

TurnNotifyEmail = 0

TurnNotifyEmailAddress =

TurnNotifySmtpEmailAddress =

TurnNotifySmtpHost =

TurnNotifySmtpPort = 0

TurnNotifySmtpUsername =

TurnNotifySmtpTLS = 0

Dold text
Skrivet av korreWorre:

Hm varför skulle klienten vilja skicka ett mail?:O

Skrivet av Marinlik:

Det ser ut att vara för multiplayer. Verkar som en inställning för att kunna få ett mail när den andra spelaren gjort sin turn.

Play by Email - mode.
Du kan alltså spela en extremt långdragen multiplayer-match mot en eller flera kompisar där dragen (turns) skickas via epost. Räkna med typ en timme/dag/vecka mellan varje turn så det gäller att tänka igenom varje drag noga. Är inte säker på om det verkligen funkar i Beyond Earth men det är säkerligen någonting som kommer från Civ V.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Har spelat nu i drygt 5 timmar, gillar det skarpt. På ytan är det ganska likt CIV V men när man har spelat några timmar märker man mer av skillnaderna. Tycker att sättet man forskar fram ny teknologi är väldigt spännande, om än lite förvirrande. Jag har nu byggt min Exoduse Gate och väntar på att folk ska transporteras över.

Dock undrar jag om man kan snabba på den processen något? För jag var lite dålig på att följa upp hur man vann spelet och så märkte jag att AI:n byggde gaten cirka 15 rundor innan mig, men jag är bra mycket "större" än den civen. Så nu är jag lite rädd att jag kommer att förlora, även om rundorna har varit väldigt roligt än så länge.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Det kan jag hålla med om. Jag körde förvisso bara på svårighetsgraden Mercury, men blev aldig attackerad. AI:n var inte jättenöjd med att jag tog artifakter och gjorde städer nära dem, och jag blev denounced några gånger, men de attackerade aldrig. Inte heller var det några problem med att köra agenter för att ta pengar från dem. Hade typ konstant 5 agenter ute för att ta pengar, och blev upptäckt en gång. Men det slutade bara i att jag sa "Oj, vilket misstag. Det ska inte hända igen" och så bytte jag till en annan av samma AI:s stad. Bröt även mot något löfte om att gå med i krig. Så en ökning av AI:s aggresivitet och minskning av förlåtandet från dem vore inte helt fel.

Vad tycker du om favors i trades? Tyckte att de var lite tama. Man fick inte särskilt mycket tillbaka för dem.

Nej det var inte mycket man fick tillbaks på favors Tycker ändå att det kan vara lite roligare än Demand i CIV V.

Permalänk

Nya drivrutiner till AMD

Finns ute här: http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/AMDCatalyst14-...
för Beyond Earth. Enligt AMD:

"AMD Catalyst™ 14.9.2 Beta Driver for Windows® - Sid Meier's Civilization®: Beyond Earth™ Performance Driver
This driver enables AMD Radeon™ GPUs with the Graphics Core Next architecture to take advantage of the ultra-efficient Mantle API support featured in Sid Meier's Civilization®: Beyond Earth™!"

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem

Workers på automation är så trasiga... Dem försöker bygga vägar i skriptet, vägar existerar inte. Så dem radar upp mellan städer och bara står där. Dem vägrar att bygga tile improvements på strategiska matriel med. AI spawning balansen är helt åt skogen på Epic och rakt åt helvete på Marathon. I mitt första spel fick jag en extremt aggresiv siege worm spawnad i mitt territorium, den dödade min worker och förstörde mina tile improvements.

Ändrade till Epic och... tre stycken spawnade samtidigt efter några rundor vid gränserna till min stad, dem försvann den här gången iaf. Health kan aldrig vara mer än vad man har citizens i en stad, vilket betyder att Health wonders bonusar blir för mycket och appliceras inte...

Köpte precis Fall of the Samurai + alla DLCs, får spendera några veckor i det medans Firax patchar Beyond Earth.

Permalänk
Medlem

Trodde att det skulle utspela sig i rymden Ser ju ut som ett reskinnat Civ V...

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem

Har ni problem med en svart kan runt hela bilden i spelet? Löser det genom att ändra upplösningen och sen återställer den till 1920x1080. Kanten kommer dock tillbaka varje gång jag startar spelet igen.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oggmeiler:

Trodde att det skulle utspela sig i rymden Ser ju ut som ett reskinnat Civ V...

Var utspelar det sig då?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Var utspelar det sig så?

Trodde att det skulle utspela sig mer i rymden som Galactic Civilizations och inte bara på en utomjordlig planet. If that makes sense.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ni som har spelat både Beyond Earth och Alpha Centurai, hur skulle ni jämföra det? Efter att ha kollat på lite videos så verkar det som att Beyond Earth är Alpha Centurai Lite. Vad tycker ni om spelet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

F07P3M-EHZEER-QZK7AC
25% off voucher på greenmangaming.

Permalänk
Medlem

Blev lite snopen att det lyckas få upp mitt 580 GTX i 95 grader, högsta jag nånsin sett förut är typ 84 i BF3, fler som märkt nåt liknande? Flyter på klockrent men svårt o tänka mig att det kan vara så grafiktungt direkt, har vertical sync på också så det pressar inte ut max fps hela tiden heller.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PMJ:

Blev lite snopen att det lyckas få upp mitt 580 GTX i 95 grader, högsta jag nånsin sett förut är typ 84 i BF3, fler som märkt nåt liknande? Flyter på klockrent men svårt o tänka mig att det kan vara så grafiktungt direkt, har vertical sync på också så det pressar inte ut max fps hela tiden heller.

Även min lilla GTX 670 plågas lite, kör 1920x1200 med allt ögongodis aktiverat (ultra).
GPU lasten ligger konstant kring 90% och TDP:n på mer än 100%...grafikkortet får bekänna färg...
Kortet håller dock GPU:n temperatur i schack, stabiliserar sig på 76 grader.

Permalänk

Anandtech har en artikel angående grafik etcetera här: http://anandtech.com/show/8640/benchmarked-civilization-beyon...

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Wow, satan vad jag fastnade! Det här är mitt första Civ spel trots att vänner försökt övertala en att spela sen 90-talet. Satt uppe till 2 i natt

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Coolt ! finns ett demo nu också för alla som vill testa ! via steam.

http://store.steampowered.com/app/65980/?l=swedish

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag är inte imponerad. Trappsteget tills det börjar bli kul (runda 200+) är för högt för mig. De första 50 rundorna är bara menlösa. Har man otur plockas dina scouter direkt och dina tidiga handels konvojer. Då blir det jobbigt.

Jag har även spawnats på ställen där 3-4 uppgraderadecmilitära enheter har problerm med allt alien life. Kan vara jag som spelar fel.

Wonders är menlösa. De bästa byggnaderna syns inte?

Jag vill se ikonerna på vad marken ger!!! Nu får jag me dmina noob kunskaper förlita mig på "hjälpen" när jag ska settla en ny stad. Som i de flesta fall ska placeras mitt där det är som mest aliens.

Dessutom blev jag sne när det bara kom upp en bild när man hade förlorat. Ingen animering, nada. Sen begriper jag inte vad det är som äter så mycket grafikkort då ändå 50% av bilden (kanterna) är suddiga. Säkert någon inställning, men jag hatar den.

Kan tillägga att jag heller inte gillade Civ 5. På tok för linjärt för mig.

Visa signatur

Ryzen 5 1600X @ 3.6 GHz | ZOTAC GeForce GTX 970 4GB AMP! Extreme | 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS PRIME B350M-A | Corsair HX520 520W | Fractal Design Define R4 |

Synology DS1812+ | 8x WD red 4TB |
Synology DX510 | 5x WD red 4TB |

Permalänk
Skrivet av Tennix:

Jag vill se ikonerna på vad marken ger!!! Nu får jag me dmina noob kunskaper förlita mig på "hjälpen" när jag ska settla en ny stad. Som i de flesta fall ska placeras mitt där det är som mest aliens.

Klicka på ögat här: http://i.imgur.com/mYqUWGW.png och välj vad som skall visas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuantumPersuader:

Klicka på ögat här: http://i.imgur.com/mYqUWGW.png och välj vad som skall visas.

Jag satt ändå ett bra tag igår och försökte hitta den knappen ...

Visa signatur

Ryzen 5 1600X @ 3.6 GHz | ZOTAC GeForce GTX 970 4GB AMP! Extreme | 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS PRIME B350M-A | Corsair HX520 520W | Fractal Design Define R4 |

Synology DS1812+ | 8x WD red 4TB |
Synology DX510 | 5x WD red 4TB |

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Tennix:

Jag är inte imponerad. Trappsteget tills det börjar bli kul (runda 200+) är för högt för mig. De första 50 rundorna är bara menlösa. Har man otur plockas dina scouter direkt och dina tidiga handels konvojer. Då blir det jobbigt.

Jag har även spawnats på ställen där 3-4 uppgraderadecmilitära enheter har problerm med allt alien life. Kan vara jag som spelar fel.

Wonders är menlösa. De bästa byggnaderna syns inte?

Dessutom blev jag sne när det bara kom upp en bild när man hade förlorat. Ingen animering, nada. Sen begriper jag inte vad det är som äter så mycket grafikkort då ändå 50% av bilden (kanterna) är suddiga. Säkert någon inställning, men jag hatar den.

Kan tillägga att jag heller inte gillade Civ 5. På tok för linjärt för mig.

Nu vet jag inte vad du har för grafikkort men med min rigg i sign i 1440p med allt på ultra och 2x MSAA så belastas varken grafikkort eller processor över 70% om jag har V-sync på... Har du senaste drivrutinerna?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Tennix:

Jag satt ändå ett bra tag igår och försökte hitta den knappen ...

Hehe, skulle ju kunna vara riktigt "spydig" här :D, men... tog mig en bra stund att hitta/se plusset här:

http://i.imgur.com/5OfqEpl.png

och att jag satt och svor över var min "Military overview" var.

Å andra sidan så finns ju, vad man borde göra, RTFM här: http://cdn.akamai.steamstatic.com/steam/apps/65980/manuals/Ci...

Visa signatur