Köpråd: Macbook Pro 15" Retina Late 2013 vs 15" Mid Retina 2012
Hallå!
Min gamla MB 13" från 2008 orkar inte länge till. Om den inte får njuta pensionärsliv snarast befarar jag död och förruttnelse vilken dag som helst. Jag måste uppgradera, men har begränsade resurser och ska köpa begagnat. Skulle dock behöva lite tips.
Initialt var mina mina krav att det skulle vara 15", att den kan köra OS X Mavericks samt ha Retinaskärm. Nu har jag dock börjat vackla något kring sistnämnda. Eftersom jag arbetar en del i Adobe CS-suiten, främst med bildbehandlig och grafik (dock ej 3D) tänkte jag att en Retina skulle framtidssäkra datorn skapligt på skärmfronten. Har allmänt inte speciellt bra koll på datorhårdvara men har nu skumläst lite och som jag förstått det drar retinaskärmarna en hel del beräkningskraft i sig - vilket jag antar slukar en del grafikprestanda från övriga processer? Och då man väl kan påstå att Retina/4K/Ultra HD-tekniken fortfarande är någorlunda i sin linda lurar jag på om man kanske inte ska stressa med detta utan invänta bättre optimering? Dessutom kan ju en hel del slantar sparas om jag slopar Retina-kravet och kan titta på betydligt äldre modeller. Kort och gott; om du skulle köpa MB P idag - skulle Retina vara en no-brainer?
Hur som helst har jag ändå två alternativ jag kikat på;
senaste Macbook Pro 15" Retina (late 2013) med 2,0 GHz Quad-Core Intel Core i7, 8/16 GB 1600 MHz DDR3L SDRAM, Intel Iris Pro Graphics (värstingmodellen med ett separat NVIDIA GeForce GT 750M är prismässigt inte ett alternativ)
eller
Macbook Pro 15" Retina (mid 2012) med 2.3/2.6/2.7 GHz Intel Core i7, 8/16 GB 1600 MHz DDR3L SDRAM, en integrerad grafikkrets - Intel HD Graphics 4000 samt en separat - NVIDIA GeForce GT 650M med 1 GB dedikerat GDDR5-minne
Är det självklart att den nya modellen är bättre med mina förutsättningar; jag arbetar ofta med PS/RAW, Illustrator och InDesign samtidigt och har då även webbläsare, 2 musikprogram samt 2-3 andra program öppna samtidigt och hoppar mellan dessa? Angående processor antar jag att de flesta kommer göra ett dugligt jobb men tycker ni att det är ett minimikrav med 16GB RAM? Som sagt arbetar jag inte med 3D-grafik men skulle gärna prova på det mer och visst vore det kul att kunna lira några spel, men detta är inte prioriterat.
Oavsett vad det blir förutsätter jag ett rejält lyft men om du har ett tips eller tanke kring detta - hojta till. Skulle uppskattas mycket!
Tack på förhand!