Köpråd: Macbook Pro 15" Retina Late 2013 vs 15" Mid Retina 2012

Permalänk
Medlem

Köpråd: Macbook Pro 15" Retina Late 2013 vs 15" Mid Retina 2012

Hallå!

Min gamla MB 13" från 2008 orkar inte länge till. Om den inte får njuta pensionärsliv snarast befarar jag död och förruttnelse vilken dag som helst. Jag måste uppgradera, men har begränsade resurser och ska köpa begagnat. Skulle dock behöva lite tips.

Initialt var mina mina krav att det skulle vara 15", att den kan köra OS X Mavericks samt ha Retinaskärm. Nu har jag dock börjat vackla något kring sistnämnda. Eftersom jag arbetar en del i Adobe CS-suiten, främst med bildbehandlig och grafik (dock ej 3D) tänkte jag att en Retina skulle framtidssäkra datorn skapligt på skärmfronten. Har allmänt inte speciellt bra koll på datorhårdvara men har nu skumläst lite och som jag förstått det drar retinaskärmarna en hel del beräkningskraft i sig - vilket jag antar slukar en del grafikprestanda från övriga processer? Och då man väl kan påstå att Retina/4K/Ultra HD-tekniken fortfarande är någorlunda i sin linda lurar jag på om man kanske inte ska stressa med detta utan invänta bättre optimering? Dessutom kan ju en hel del slantar sparas om jag slopar Retina-kravet och kan titta på betydligt äldre modeller. Kort och gott; om du skulle köpa MB P idag - skulle Retina vara en no-brainer?

Hur som helst har jag ändå två alternativ jag kikat på;

senaste Macbook Pro 15" Retina (late 2013) med 2,0 GHz Quad-Core Intel Core i7, 8/16 GB 1600 MHz DDR3L SDRAM, Intel Iris Pro Graphics (värstingmodellen med ett separat NVIDIA GeForce GT 750M är prismässigt inte ett alternativ)

eller

Macbook Pro 15" Retina (mid 2012) med 2.3/2.6/2.7 GHz Intel Core i7, 8/16 GB 1600 MHz DDR3L SDRAM, en integrerad grafikkrets - Intel HD Graphics 4000 samt en separat - NVIDIA GeForce GT 650M med 1 GB dedikerat GDDR5-minne

Är det självklart att den nya modellen är bättre med mina förutsättningar; jag arbetar ofta med PS/RAW, Illustrator och InDesign samtidigt och har då även webbläsare, 2 musikprogram samt 2-3 andra program öppna samtidigt och hoppar mellan dessa? Angående processor antar jag att de flesta kommer göra ett dugligt jobb men tycker ni att det är ett minimikrav med 16GB RAM? Som sagt arbetar jag inte med 3D-grafik men skulle gärna prova på det mer och visst vore det kul att kunna lira några spel, men detta är inte prioriterat.

Oavsett vad det blir förutsätter jag ett rejält lyft men om du har ett tips eller tanke kring detta - hojta till. Skulle uppskattas mycket!

Tack på förhand!

Permalänk

Om du nu har begränsade resurser och behöver en dator med prestanda (vilket macbooks saknar då man får skitprestanda för pengarna) varför då köpa en macbook och inte en pc eller high end laptop som du installerar osx på?

Permalänk

Jag kör rendering m.m utan problem med min dator i sign. Kan rekommendera 16 ram. Mina 8 räcker men kanske inte om ett år.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakednakedguy:

Om du nu har begränsade resurser och behöver en dator med prestanda (vilket macbooks saknar då man får skitprestanda för pengarna) varför då köpa en macbook och inte en pc eller high end laptop som du installerar osx på?

Var helt klart inne på det ett tag, men blev tveksam efter lite skummande på interwebbz. Dels läste jag nånstans att det bryter mot programvarulicensen (vilket jag egentligen struntar i, men orkar heller inte riskera krångel kring detta framöver, trots minimal risk) men många menar också att OS X inte lirar speciellt bra med annan hårdvara än just macar. Men precis som du säger får man ju minimalt med hårdvarukraft för pengarna. Tyvärr är inte stationärt ett alternativ och jag vill i nuläget inte tillbaka till Windows (7 är väl stabilt men 8 har jag bara hört negativt om och flera program jag använder har inte officiella Linux-versioner). Men får kanske luska vidare kring detta...

Skrivet av SimpanDirr:

Jag kör rendering m.m utan problem med min dator i sign. Kan rekommendera 16 ram. Mina 8 räcker men kanske inte om ett år.

Ok. Jo, minnet känns som den största flaskhalsen, har ju hört som du säger att 16 snart är nödvändigt. Men vad säger du som renderar osv - som jag fattat det är det just sådana processer och spel som drar nytta av ett extra grafikkort med dedikerat minne? När man jobbar i CS-suiten spelar det mindre roll? Och om du dessutom är nöjd med ditt integrerade även för rendering känns det väl som att jag inte behöver lägga alltför stor vikt vid integrerad vs separat grafik?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Beroende på applikation verkar GeForce 650M och Iris Pro prestera likvärt, med undantag för att 650M verkar prestera högre fps i spel. Den största skillnaden är annars nyare modellens PCI-Express-baserade lagring.

16GB RAM tycker jag du ska satsa på, min Macbook Pro Retina late 2013 16GB använder f.n. 5,89GB minne, och jag har endast Google Chrome, Spotify och Steam igång.

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Wooting 80HE
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem

Var det inte under 2013, som de började med att det inte går att byta ut RAM/SSD själv eller i efterhand?

Så köp nödvändig prestanda från första början isf..

För att man får en kanonskärm att redigera bilder på.. inte någon skitskärm, som brukar följa med windowsdatorer? Eller ska han köpa till en extern skärm för x antal tusen till windowslaptopen?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Var det inte under 2013, som de började med att det inte går att byta ut RAM/SSD själv eller i efterhand?

För att man får en kanonskärm att redigera bilder på.. inte någon skitskärm, som brukar följa med windowsdatorer? Eller ska han köpa till en extern skärm för x antal tusen till windowslaptopen?

Finns laptops med skärmar som är överlägsna retina men jag förstår att vissa helt enkelt vill ha macbook istället för pc.

Permalänk
Medlem

Du har inte övervägt en macbook retina 13 tum? Dem har gott med prestanda för det du ska göra och är mkt mer prisvärda. Fast du kanske inte har en stationär dator? Isåfall kan jag förstå att du kollar på 15 tum.

Permalänk
Medlem

Finns laptops med skärmar som är överlägsna retina men jag förstår att vissa helt enkelt vill ha macbook istället för pc.

Finns det säkert, men vad kostar de? Köpte till min förra HP och det gick på 5000kr extra... men den kommer inte i närheten av Macbook Pro:n jag har nu ändå..
HP:n var ändå dyrare..

Skrivet av Nemran:

Du har inte övervägt en macbook retina 13 tum? Dem har gott med prestanda för det du ska göra och är mkt mer prisvärda. Fast du kanske inte har en stationär dator? Isåfall kan jag förstå att du kollar på 15 tum.

Inte så värst roligt att redigera bilder på en 13".. blir väldigt litet och pluttigt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

TLDR; Köp en retina. Behövs ej mer än 8GB RAM.

Retina är en nobrainer sålänge man inte bara ska programmera (då är det nästan en nobrainer, men inget krav).

8GB RAM kommer räcka längre än vad folk får dig att tro här. OS X tar upp mycket minne tills det tar slut (fläskar på så mycket de vill, kan ju behövas...), tror andra OS med gör så. Sedan när det blir trångt släpper de det minne som inte används. Alltså tar inte Spotify, chrome och steam + system 5.89GB "på riktigt".

Tänk även på vikten, en retina väger mindre. Det blir en fröjd att ta med sig jämfört mot de äldre Macbooksen.

Sedan har jag hört/läst att retinan har en SSD under touchplattan och alltså går att byta ut.http://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-Inch+Retina+Displa...
Alltså du kan uppgradera i efterhand, men minst 256 skulle jag säga. Speciellt om du inte låter lagring av större filer vara på NAS eller server.

Allt ovan kommer från egen erfarenhet och fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 09710:

Var helt klart inne på det ett tag, men blev tveksam efter lite skummande på interwebbz. Dels läste jag nånstans att det bryter mot programvarulicensen

Stämmer. Du kan inte installera en Adobe-licens för Mac på Windows eller vice versa.

Hade raka motsatsen till problem för 2-3 år sedan. Funderade på en iMac innan jag insåg att jag skulle behöva köpa nya licenser till Photoshop, Indesign, Illustrator. Nej tack.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Datavetare

Håller med Nemran, fundera om inte 13" räcker då den modellen faktiskt är riktigt prisvärd även jämfört med PC-laptops. rMBP 15" är tyvärr rätt dyr för vad man får jämfört med vad som finns hos konkurrenterna, prissteget från 13" rMBP känns också omotiverat stort.

Vill du ändå ha en 15" så är 2013 års modell ett mycket bättre val än 2012. Varken Nvidia eller Intel hade riktigt optimerat sina dåvarande GPUer för de upplösningar man kör på retina MBP så den första generation "laggar" faktiskt ibland när man jobbar i desktop, ett problem som de flesta verkar vara överens är borta i 2013 års modell. Mycket tyder att Intel tog fram "Iris Pro" just för Apples rMBP modeller, så den är rätt optimerad för "retina".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, uppskattas verkligen! Varit mer eller mindre bortkopplad senaste tiden - därav sirapsrespons…

Skrivet av Nemran:

Skrivet av DaBone:

Inte så värst roligt att redigera bilder på en 13".. blir väldigt litet och pluttigt.

Skrivet av Yoshman:

Håller med Nemran, fundera om inte 13" räcker då den modellen faktiskt är riktigt prisvärd även jämfört med PC-laptops. rMBP 15" är tyvärr rätt dyr för vad man får jämfört med vad som finns hos konkurrenterna, prissteget från 13" rMBP känns också omotiverat stort.

Har funderat på 13-tummaren, men beroende på hur det blir i höst kommer jag eventuellt behöva arbeta ganska mycket "borta". F.n. använder jag princip uteslutande en förra generationens Cinema-monitor hemma och det kommer jag möjligen fortsätta med ett tag framöver, även när jag köpt ny dator. Men som sagt, eftersom jag antagligen kommer att använda burken en hel del borta för layout och bildredigering och ändå ska köpa ny känns 13", precis som DaBone påpekar, i minsta laget.

Skrivet av traebit:

TLDR; Köp en retina. Behövs ej mer än 8GB RAM.

Retina är en nobrainer sålänge man inte bara ska programmera (då är det nästan en nobrainer, men inget krav).

8GB RAM kommer räcka längre än vad folk får dig att tro här. OS X tar upp mycket minne tills det tar slut (fläskar på så mycket de vill, kan ju behövas...), tror andra OS med gör så. Sedan när det blir trångt släpper de det minne som inte används. Alltså tar inte Spotify, chrome och steam + system 5.89GB "på riktigt".

Tänk även på vikten, en retina väger mindre. Det blir en fröjd att ta med sig jämfört mot de äldre Macbooksen.

Sedan har jag hört/läst att retinan har en SSD under touchplattan och alltså går att byta ut.http://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-Inch+Retina+Displa...
Alltså du kan uppgradera i efterhand, men minst 256 skulle jag säga. Speciellt om du inte låter lagring av större filer vara på NAS eller server.

Allt ovan kommer från egen erfarenhet och fakta.

Jo, Retina får det bli. Ok, om 8GB räcker några år åtminstone så är jag relativt nöjd tror jag, men vore ju fint att få tag på en med 16 direkt. Kollar ju som sagt begagnat och den senaste modellen läggs ut då och då, men har ännu inte sett någon som uppgraderat minnet. I värstingmodellen är 16 standard, men det går att lägga till mer minne i grundmodellen vid köp, vilket förvånar mig lite att ingen verkar göra...

Skrivet av Yoshman:

Vill du ändå ha en 15" så är 2013 års modell ett mycket bättre val än 2012. Varken Nvidia eller Intel hade riktigt optimerat sina dåvarande GPUer för de upplösningar man kör på retina MBP så den första generation "laggar" faktiskt ibland när man jobbar i desktop, ett problem som de flesta verkar vara överens är borta i 2013 års modell. Mycket tyder att Intel tog fram "Iris Pro" just för Apples rMBP modeller, så den är rätt optimerad för "retina".

Ok, i så fall ska jag försöka få tag på någon av de senaste modellerna. Tack för upplysningen!

Skrivet av DaBone:

Precis, om det inte vore för detta så skulle jag nog suttit med en ny maskin för länge sedan. Går väl inte ens att lämna in hos Apple-certifierad verkstad för minnesuppgradering vad jag vet? Någon som kan bekräfta? Annars skulle det ju kunna vara ett alternativ framöver, beroende på kostnad också iofs…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hittade precis en 2012:a för ett bra pris. Men du skulle säga att den senaste grundmodellen (som jag angett i första posten - alltså med integrerad Iris Pro-krets men utan separat grafik) är ett kraftfullare alternativ för mig än 2012 års "värsting" (med Intel HD Graphics 4000 samt ett separat NVIDIA GeForce GT 650M med 1 GB dedikerat GDDR5-minne)? Visst lagg redan på desktop-nivå låter ju inte tip-top direkt…

Permalänk
Medlem
Skrivet av 09710:

Hittade precis en 2012:a för ett bra pris. Men du skulle säga att den senaste grundmodellen (som jag angett i första posten - alltså med integrerad Iris Pro-krets men utan separat grafik) är ett kraftfullare alternativ för mig än 2012 års "värsting" (med Intel HD Graphics 4000 samt ett separat NVIDIA GeForce GT 650M med 1 GB dedikerat GDDR5-minne)? Visst lagg redan på desktop-nivå låter ju inte tip-top direkt…

Late 2013 är ett bättre alternativ i rätt många aspekter faktiskt, även om cpu/gpu prestandan är mer lr mindre den samma.
Snabbare SSD.
Längre batteri tid.
Bättre grafik del på cpun. (och där av inget lagg i desktop miljö, även om den största delen av lagget löstes i och med Mavericks.)
Ska tydligen gå lite svalare.
Datorn är nyare, därmed fortfarande garanti kvar på den.
Högre andrahands värde.
Inga ghosting problem på någon av 2 skrämtillverkarnas paneler.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE