För er som vill ha låg latens i datorn!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xGreenRed:

När har jag någonsin sagt detta?

Har du någonsin försökt spela på en nyare TV utan att ha spelläge igång?

Skickades från m.sweclockers.com

" FPS'en sänks från kanske 61,3 till 60,5 i snitt "

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Jag postar här en tweak guide för er som är intresserade: http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=327922

Permalänk
Skrivet av Ryuk00:

" FPS'en sänks från kanske 61,3 till 60,5 i snitt "

Låg latens är inte likamed hög fps och vice versa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xGreenRed:

Låg latens är inte likamed hög fps och vice versa.

Nja, inte likamed, men de är beroende av varandra. Med t.ex. 60 fps så är det 16.7 ms mellan varje bild jämfört med 120 fps så är det 8.33 ms. Vad som är relevant när du spelar är fördröjningen genom en hel 'game-loop' eller 'renedererings-loop'. Hur ofta du kan köra den avgör hur stor fördröjning det blir mellan att du ger input till spelet till att något visas på skärmen.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Ryuk00:

Nja, inte likamed, men de är beroende av varandra. Med t.ex. 60 fps så är det 16.7 ms mellan varje bild jämfört med 120 fps så är det 8.33 ms. Vad som är relevant när du spelar är fördröjningen genom en hel 'game-loop' eller 'renedererings-loop'. Hur ofta du kan köra den avgör hur stor fördröjning det blir mellan att du ger input till spelet till att något visas på skärmen.

Denna guiden är till för att sänka latensen, dvs sänka tiden tills din rörelse bekräftas på skärmen typ. Med 60 fps är det 17ms tills nästa bild skickas ut, men det betyder inte att det är en 17ms fördröjning i systemet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xGreenRed:

Denna guiden är till för att sänka latensen, dvs sänka tiden tills din rörelse bekräftas på skärmen typ. Med 60 fps är det 17ms tills nästa bild skickas ut, men det betyder inte att det är en 17ms fördröjning i systemet.

Det betyder att du inte förstår hur en dator eller hur program körs. Återkom gärna när du har en utbildning i datavetenskap.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Ryuk00:

Det betyder att du inte förstår hur en dator eller hur program körs. Återkom gärna när du har en utbildning i datavetenskap.

Jag tror vi menar samma sak men ändå inte. Du kan ha oändlig fps, men du kommer aldrig kanske komma ner i 0~ mikrosekunders responstid pga inställningar och program.
Du kan ha 55 fps men ha samma responstid som en med 110 fps bara för att den sistnämnda inte har rätt program/inställningar igång.

Jag menar inte att smutskasta dig om det har framgått i min text, ibland är jag dålig på att formulera mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xGreenRed:

Du kan ha 55 fps men ha samma responstid som en med 110 fps bara för att den sistnämnda inte har rätt program/inställningar igång.

Totalt falskt. Om det är sant, förklara exakt i detalj hur en "game-loop" fungerar i ett 3D animerat spel och sedan varför ditt påstående är sant, tack.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ni snackar väll inte riktigt om samma saker?

Bara för att en bild visas var 16,7:e ms så behöver ju inte bilden vara 16,7ms gammal?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boozfob:

Ni snackar väll inte riktigt om samma saker?

Bara för att en bild visas var 16,7:e ms så behöver ju inte bilden vara 16,7ms gammal?

Precis innan nästa bild visas så är den exakt 16,7 ms gammal vid 60 fps.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Precis innan nästa bild visas så är den exakt 16,7 ms gammal vid 60 fps.

Men det finns ju fortfarande delays som påverkar?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk

Detta med minnes latenserna är BS, tror den som gjort guiden inte alls vet hur minnes timings fungerar. Och när vi pratar RAM minnen snackar vi latenser på 35-45ns(nano sekunder)

Ett enkelt sätt att räkna ut latens, CAS/Frekvens x 2000

CL10 2400Mhz = 8,33ns
CL10 2133Mhz = 9,37ns

Snabba minnen med låg latens, och quad channel:

CL7 2400Mhz = 5,83ns

Att stänga av C-states, speedstep och mer eller mindre allt man inte absolut behöver i bios hjälper till däremoy. Då ligger cpu på max hela tiden utan att klocka ner sig osv. HT orsakar viss latens också, så 6 kärnig cpu utan HT är nog att föredra, för att inte prata om dubbla minnes bandbredden som quadchannel ger

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boozfob:

Men det finns ju fortfarande delays som påverkar?

Exakt vilken delay pratar du om utöver den mellan bildrutorna?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Ryuk00:

Totalt falskt. Om det är sant, förklara exakt i detalj hur en "game-loop" fungerar i ett 3D animerat spel och sedan varför ditt påstående är sant, tack.

Det kan iallafall kännas likadant. Jag är inte kunnig inom ämnet, det enda jag vet är att det blir mycket skönare med de inställningarna jag har gjort, då jag upplever bättre respons.

Om du kommer hit för att argumentera så är det bra, men om du kommer hit för att förnedra mig så tolererar jag det inte.
Jag tror vi pratar om olika saker, så det kanske är bäst om vi släpper det.

Permalänk

HPET, disabla speedstep och C-states gör skillnad. Minnes latenser lär dock vara placebo

För bästa flyt bör man alltid köra framecap på skärmens uppdateringsfrekvens, och se till att man alltid ligger på den fps'en(förutom i vissa spel typ CS osv) Samma framerate hela tiden ger samma känsla hela tiden, till skillnad från om det varierar mellan 60-120fps(på 60Hz monitor) Även att du har högre snitt fps så kommer flytet och känslan inte vara den samma hela tiden. Och samma känsla vill man ju ha i synnerhet i FPS spel.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Detta med minnes latenserna är BS, tror den som gjort guiden inte alls vet hur minnes timings fungerar. Och när vi pratar RAM minnen snackar vi latenser på 35-45ns(nano sekunder)

Ett enkelt sätt att räkna ut latens, CAS/Frekvens x 2000

CL10 2400Mhz = 8,33ns
CL10 2133Mhz = 9,37ns

Snabba minnen med låg latens, och quad channel:

http://piclair.com/data/v604c.jpg

CL7 2400Mhz = 5,83ns

Att stänga av C-states, speedstep och mer eller mindre allt man inte absolut behöver i bios hjälper till däremoy. Då ligger cpu på max hela tiden utan att klocka ner sig osv. HT orsakar viss latens också, så 6 kärnig cpu utan HT är nog att föredra, för att inte prata om dubbla minnes bandbredden som quadchannel ger

Du har rätt om att jag inte är så kunnig inom ämnet. Du verkar iallafall ha en bra klock på minnet, jag själv fick 2133 9-10-10-22-1T@1,70V igår. Ska stabilitetstesta idag. Vet inte om det gör så mycket skillnad, men det känns bra iallafall

Stängde av Turbo Boost igår när jag skulle börja klocka processorn, och det blev stor skillnad! Ska kanske testa utan HT också då.

Permalänk

Funkar det för dig så spelar det ju mindre roll om det är placebo eller ej

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Funkar det för dig så spelar det ju mindre roll om det är placebo eller ej

Haha, exakt Men jag tycker att de stora skillnaderna är C-state och alla processor-grunkorna

Permalänk
Skrivet av xGreenRed:

Haha, exakt Men jag tycker att de stora skillnaderna är C-state och alla processor-grunkorna

Det gör absolut skillnad, det ger märkbart mer poäng i benchmarks.