Nya Firefox ser ut som Google Chrome

Permalänk
Avstängd

Nya Firefox ser ut som Google Chrome

Störande att man inte direkt längre känner någon skillnad. Går det köra något skal så det blir gamla hederliga Firefox igen. Verkar lite mer toutch-anpassad men där kör jag Explorer. Finns inget alternativ på Windows tycker jag.

Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv

Opera! <3

Permalänk
Avstängd

Webbläsaren räddad, var nästan att jag gick över till annan, men nu kan man köra vidare med sin favorit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Vad tycker ni?

Efter 7 år med Firefox fick det nu bli ett byte till Pale Moon. Visst känndes det lite ledsamt att avinstallera Firefox (tror aldrig jag gjort det någonsin tidigare), men det gick över.

Jag gillar verkligen inte när man måste ha tredjepartsprogram för att ens stå ut, och "tabs on top" står jag inte ut med, och i och med Australis i FF29 så tvingar de sina användare att köra tabs on top, så då fick det bli Pale Moon istället. Ångrar mig inte en sekund

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Testade Pale Moon och satte den direkt som standardläsare. Tog dock inte bort Firefox men har gömt och glömt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Testade Pale Moon och satte den direkt som standardläsare. Tog dock inte bort Firefox men har gömt och glömt.

Jag väntade några dagar för att vara säker på att allt funkade smärtfritt. När jag sedan till och med kunde köra 64-bitarsversionen utan problem kändes det bara onödigt att ha Firefix kvar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Finns även adon Hide Caption Titlebar Plus. Gör Firefox mindre fet.

Firefox med Hide Caption Titlebar Plus

-------------------------------------------------------------------------------------

Tyckte faktiskt Pale Moon hade för feta menyer så tar bort läsaren och kör vidare med Firefox och Hide Caption Titlebar Plus

Pale Moon

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Efter 7 år med Firefox fick det nu bli ett byte till Pale Moon. Visst känndes det lite ledsamt att avinstallera Firefox (tror aldrig jag gjort det någonsin tidigare), men det gick över.

Jag gillar verkligen inte när man måste ha tredjepartsprogram för att ens stå ut, och "tabs on top" står jag inte ut med, och i och med Australis i FF29 så tvingar de sina användare att köra tabs on top, så då fick det bli Pale Moon istället. Ångrar mig inte en sekund

Va i helvete...vilket mirakelwebbläsare :S
Inte bara är den rappare, den drar mindre RAM än vanliga firefox även när jag har FLER flikar(då även flera youtubevideos) öppna i Pale Moon!

Jag tackar och bockar, kan ha hittat nya webbläsaren! <3

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Finns även adon Hide Caption Titlebar Plus. Gör Firefox mindre fet.

Firefox med Hide Caption Titlebar Plus
http://s26.postimg.org/6u8tsijwp/titlebar.jpg

-------------------------------------------------------------------------------------

Tyckte faktiskt Pale Moon hade för feta menyer så tar bort läsaren och kör vidare med Firefox och Hide Caption Titlebar Plus

Pale Moon
http://s26.postimg.org/kp74azebt/fet.jpg

Tack, har försökt hitta ett addon som låter mig dölja tilebar i v.29 utan framgång, nu har jag äntligen fått utseendet jag hade innan jag uppdaterade från v.19 till v.29 här om dagen.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonywalk:

Va i helvete...vilket mirakelwebbläsare :S
Inte bara är den rappare, den drar mindre RAM än vanliga firefox även när jag har FLER flikar(då även flera youtubevideos) öppna i Pale Moon!

Jag tackar och bockar, kan ha hittat nya webbläsaren! <3

Fick själv nys om den via den andra "Australis"-tråden här på Sweclockers.. Helt underbart.. Så mycket tid man spenderar i webbläsaren så känns det gött att köra en som faktiskt utnyttjar moderna instruktionsuppsättningar, och 64-bitars, om man vill

Ett tips för att snabba upp ytterligare: Gör en "Bookmark all tabs", stäng läsaren och ta bort sessionstore.js från profilen, och eventuella sessionstore.bak och vad de kan heta, öppna sedan webbläsaren och återställ flikarna via bokmärkesmappen. sessionstore.js brukar leda till att firefox och dess släktingar "laggar till" när man scrollar ibland, så det kan vara bra att döda filen då och då och börja om

För min del saknar jag inte firefox mer. Jag saknar det de "brukade" vara men Mozilla har blivit knasiga och chrome-kåta på sistonne.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Ser att du kör Opera.
Ser att du saknar tre härliga Addons.
Disconnect.me
HTTPS Everywhere
Zenmate

Och var är Adblock Plus?! Öppen sås ftw!

Dold text
Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ytbehandlad:

Ser att du kör Opera.
Ser att du saknar tre härliga Addons.
Disconnect.me
HTTPS Everywhere
Zenmate

Och var är Adblock Plus?! Öppen sås ftw!

Dold text

Åh. Tack för tipsen

(Sorry för Offtopic)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Efter 7 år med Firefox fick det nu bli ett byte till Pale Moon. Visst känndes det lite ledsamt att avinstallera Firefox (tror aldrig jag gjort det någonsin tidigare), men det gick över.

Jag gillar verkligen inte när man måste ha tredjepartsprogram för att ens stå ut, och "tabs on top" står jag inte ut med, och i och med Australis i FF29 så tvingar de sina användare att köra tabs on top, så då fick det bli Pale Moon istället. Ångrar mig inte en sekund

Om detta funkar med noscript är det hela räddat för mig. Ska dock testa classicthemerestore plugginet först. Gillar inte att de spred ut menyerna på det sätt de gjorde.

Permalänk
Avstängd

Ser döden närma sig för eldräven när man huserar runt på diverse forum. Lite som när Ubuntu fantaster gick över till Linux Mint.
Okej ,en del jublar, men det är nog de som gillade Chrome men hade hjärtat hos Firefox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Ser döden närma sig för eldräven när man huserar runt på diverse forum. Lite som när Ubuntu fantaster gick över till Linux Mint.
Okej ,en del jublar, men det är nog de som gillade Chrome men hade hjärtat hos Firefox.

Hela idén med Firefox var att det skulle vara en browser där användaren har full koll, och att den skulle följa de renderingsstandarder som finns.

Det sistnämnda har idag spelat ut sin rolll i och med att IE nu blivit bättre på den punkren, och det ska de ha Cred för (Mozilla alltså) då de faktiskt väckte debatt och visade att det är omodernt att rendera sidor olika beroende på vilken browser som används.

Det första har de idag helt tappat. De har infört DRM och tycker det är viktigare att vara som Chrome. Men det är positivt att det är open source, då det möjliggör projekt som Pale Moon.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Opera dog med 12.16, det där är en obskyr Chrome-klon utan bokmärken.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att se så många bakåtsträvare, var glada att det händer något med webbläsarna istället. Med den inställningen kanske IE8 har det optimala UI:t?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Be4ten:

Tråkigt att se så många bakåtsträvare, var glada att det händer något med webbläsarna istället. Med den inställningen kanske IE8 har det optimala UI:t?

Det hade inte varit något problem med Australis för mig om de bara låtit användaren bestämma mer över hur UI't ska se ut, men i och med att jag inte tycker om tabs on top, och de i version 29 tog bort möjligheten att ha tabs on bottom utan extensions, så fick det bli ett byte. Att ens preferenser skiljer sig från de som designar UI't betyder inte att man är "bakåtsträvare".

Jag vet inte ens vad du menar med det, men rimligtvis är en bakåtsträvare någon som strävar bakåt, och det tycker jag alls inte att jag gör. Folk får köra vad fan de vill, men kom inte och kladda på min användarupplevelse. Möjligheten för slutanvändare att själv bestämma hur saker ska se ut är mer framtid än bakåt. Alla är inte lika, samma sak passar inte alla, så är det bara.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GOG:

Opera dog med 12.16, det där är en obskyr Chrome-klon utan bokmärken.

Jag använde Opera en del förut också och kan inte säga att det var bättre då. Hade mer problem med den än IE (om man ser till websiderendering)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det hade inte varit något problem med Australis för mig om de bara låtit användaren bestämma mer över hur UI't ska se ut, men i och med att jag inte tycker om tabs on top, och de i version 29 tog bort möjligheten att ha tabs on bottom utan extensions, så fick det bli ett byte. Att ens preferenser skiljer sig från de som designar UI't betyder inte att man är "bakåtsträvare".

Jag vet inte ens vad du menar med det, men rimligtvis är en bakåtsträvare någon som strävar bakåt, och det tycker jag alls inte att jag gör. Folk får köra vad fan de vill, men kom inte och kladda på min användarupplevelse. Möjligheten för slutanvändare att själv bestämma hur saker ska se ut är mer framtid än bakåt. Alla är inte lika, samma sak passar inte alla, så är det bara.

Får instämma fullt!

Letar febrilt efter en klon som ser ut som gamla Firefox. Pale Moon i all ära med de har inte riktigt lyckats få bort allt nytt fula skräp Morzilla lusat ner sin webbläsare med. HTC+ är väll det närmaste man kan komma men räcker inte det heller. Kommer nog sluta med att jag väljer att omvända mig till Chrome och får Google Cloud Print mm på köpet och får offra en fullgod webbläsarupplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Får instämma fullt!

Letar febrilt efter en klon som ser ut som gamla Firefox. Pale Moon i all ära med de har inte riktigt lyckats få bort allt nytt fula skräp Morzilla lusat ner sin webbläsare med. HTC+ är väll det närmaste man kan komma men räcker inte det heller. Kommer nog sluta med att jag väljer att omvända mig till Chrome och får Google Cloud Print mm på köpet och får offra en fullgod webbläsarupplevelse.

Vad i Pale moon får du inte bort? Det mesta som inte går att komma åt rent menymässigt går fortfarande ändra via about:config.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Har nu avinstallera Firefox och kör Chrome. Finns en del appar där som jag tycker är praktiska. Körde innan Firefox för det rena gränssnittet men nu när webbläsarna är exakta kopior av varandra kan Firefox kvitta. Annars kört Firefox sedan version 1.

Skrivet av Ozzed:

Vad i Pale moon får du inte bort? Det mesta som inte går att komma åt rent menymässigt går fortfarande ändra via about:config.

Nä, jag vill inte in i about:config och rätta till det Morzilla förstört.

Permalänk
Skrivet av GOG:

Opera dog med 12.16, det där är en obskyr Chrome-klon utan bokmärken.

Själv så slutade jag använda Opera en längre tid runt version 11-12 skiftet, men kör nu denna nya renderingsmaskin.
Härligt flyt och bra med plugins.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Avstängd

Nu är Firefox borta från alla datorer så nu slipper jag bli förvirrad om jag har Chrome eller Firefox framme. Kör dock med Pale Moon till min sällan använda Google användare som får ta emot alla spam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Har nu avinstallera Firefox och kör Chrome. Finns en del appar där som jag tycker är praktiska. Körde innan Firefox för det rena gränssnittet men nu när webbläsarna är exakta kopior av varandra kan Firefox kvitta. Annars kört Firefox sedan version 1.

Nä, jag vill inte in i about:config och rätta till det Morzilla förstört.

Vad är det för inställning?
Klaga inte på förändring ifall du gör noll själv för att få det som du vill!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Avstängd

Vet inte vad jag ska tyck om Nya UI:t på FF?
Om FF29 är chrome inspirerad, så har Mozilla förbättrat det i FF. Chrome klarar jag bara inte av.

1.
Har det på bärbara datorn (tillika skrivbordsdator) har egentligen bara två grejer jag skulle vilja ha annorlunda.
Uppdatering av sida och avbryta hämtning av sida, skulle jag vilja ha bredvid Hemknappen och Bokmärkesknappen har alltid haft det så och vill inte ändra på det...
Fast uppdatering och avbryta hämtning går inte att flytta (enkelt). Det är en miss, förstår tanken bakom att ha de två i adressfältet tillsammans med "Gå till inskriven adress" men det är inte alla som vill ha det så...

2. Bokmärkesknappen är tvådelad men det är ju menlöst, att klicka bokmärkesknappen kan lika gärna resultera i att man bokmärken en ointressant sida i stället för att gå in i menyn för att välja ett bokmärke.

Har ingen lust att uppdatera Firefox på HTPC:n när Mozilla sprider ut knapparna över hela fönstret. På Android behåller jag Opera Classic.

Mozilla verkar ha gjort en Ubuntu/Unity och Microsoft/Metro-Modern-Touch First manöver.
Hoppas de hade skoj och nyhetens behag gladde dom mycket...

Visa signatur
Permalänk

jag kör me denna på mitt FF sen de tog bort så man inte kan lägga tabsen under adress och bokmärkesfältet utan endast ha dem överst i menyfältet.
https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/classicthemere...

notera att sätta browser.tabs.onTop till False i about:config inte fungerar längre efter tror det är v29.

vill ha mitt FF typ som det var i version 2.0 eller äldre iaf så nära som möjligt

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows