Hjälp mig hitta en snygg, bra, funktionell TAKFLÄKT !

Permalänk
Medlem

Hjälp mig hitta en snygg, bra, funktionell TAKFLÄKT !

Hej!

Har ett problem som säkert många andra också har, mitt datorrum blir väldigt varmt. (Här är en bild på hur rummet ser ut.) Har testat flera lösningar för att kyla ner rummet lite, kör just nu med en helt vanlig fläkt som vispar omkring varmluften här inne, ingen ideal lösning, så har kikat på lite takfläktar, men skulle behöva eran hjälp att hitta en som är bra, effektiv, snygg, och funktionell. Här är några krav och önskningar som fläkten måste uppfylla. (OBS: är inte intesserad av bordsfläktar, portabla AC aggregat, fläktar på ben osv, endast takfläktar)

Vi har 2 katter, därför kan jag inte ha dörren öppen, så det finns egentligen ingenstans att ta kalluft ifrån mer än samma fönster där jag vill ha ut varmluften. TYVÄRR.

Låg profil
Den får inte hänga för mycket ner från taket, den får inte heller vara mer än kanske 1000-1200 mm i diameter. Har inte jättehögt till tak.
Snygg
Här är några exempel på fläktar jag tycker ser bra ut 1, 2, 3, 4
Innbyggd lampa
Så länge lampan inte påverkar någon av ovanstående punkter, alltså är lampa inget krav.
Funktionell
VÄLDIGT gärna fjärrkontroll, och naturligtvis ska fläkten vara bra.

budget: 2000:-

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Limpfittz:

Hej!

Har ett problem som säkert många andra också har, mitt datorrum blir väldigt varmt. (Här är en bild på hur rummet ser ut.) Har testat flera lösningar för att kyla ner rummet lite, kör just nu med en helt vanlig fläkt som vispar omkring varmluften här inne, ingen ideal lösning, så har kikat på lite takfläktar, men skulle behöva eran hjälp att hitta en som är bra, effektiv, snygg, och funktionell. Här är några krav och önskningar som fläkten måste uppfylla. (OBS: är inte intesserad av bordsfläktar, portabla AC aggregat, fläktar på ben osv, endast takfläktar)

Vi har 2 katter, därför kan jag inte ha dörren öppen, så det finns egentligen ingenstans att ta kalluft ifrån mer än samma fönster där jag vill ha ut varmluften. TYVÄRR.

Låg profil
Den får inte hänga för mycket ner från taket, den får inte heller vara mer än kanske 1000-1200 mm i diameter. Har inte jättehögt till tak.
Snygg
Här är några exempel på fläktar jag tycker ser bra ut 1, 2, 3, 4
Innbyggd lampa
Så länge lampan inte påverkar någon av ovanstående punkter, alltså är lampa inget krav.
Funktionell
VÄLDIGT gärna fjärrkontroll, och naturligtvis ska fläkten vara bra.

budget: 2000:-

Tänkte bara fråga om du har evt. funderat på en nätdörr? Isf. behöver du ju inte bry dig om katterna och ventilationen kommer bli mycket bättre. Kombinerar man med en takfläkt blir resultatet ju ännu bättre.
Lite om katter och nätdörrar: http://www.kattstatus.se/sida82.html

Har rest en del och i vissa fall har det bara funnits takfläkt i rummet, tycker det är ganska värdelöst.... Temperaturen i rummet kommer ju inte påverkas nämnvärt men visst kan det ha en svalkande effekt (dock inte på datorer)
Man bör iaf. välja en så stor som möjlig pga lägre rpm och mindre oljud.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...