Permalänk
Medlem

SJs wifi och macbook air

Tjena!
Har en macbook air av senaste modell, med senaste 10.9. Mitt problem är simpelt. När jag åker tåg med sj så har dessa wifi men när jag använder laptopen så kan jag ansluta men ej surfa. Det står ansluten osv. På mobilen kom en inloggningsruta som behövde inloggning eller godkännande, funkade utmärkt. Men inget sådant kom på MBA. Vad har ni för tips? Provat omstart, toggla wifi, förnya ip

Permalänk

Enklast kanske är att prata med SJ's support för internetkopplingen.

http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=10244&a=69523&l=sv

Citat:

Support Internet ombord

Behöver du hjälp kontaktar du vår tekniska support som är öppen varje dag 05.00-22.00.
Telefon 0771-75 75 98.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Rekordmedlem

Använder du dhcp på macen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serpent29:

Enklast kanske är att prata med SJ's support för internetkopplingen.

http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=10244&a=69523&l=sv

Får nog göra det...

Skrivet av mrqaffe:

Använder du dhcp på macen ?

Japp!

Permalänk
Medlem

För att uppdatera informationen och min lösning:

Åkte tåg för några dagar sen igen och var på samma problem igen, utan att ha orkat kontakta sj om tips. Jag visste ju att man skulle godkänna avtal eller liknande på en första sj sida där man även ser hur mycket man har kvar av dessa 200mb. Ändrade datornamn i inställningar men ingen skillnad. Till sist kom jag på att jag körde med KTHs DNSer samt även Googles som backup. Tog bort alla DNSer och vips fick jag en som började på 10. Då funkade det! DNSerna var även enda skillnaden mellan datorn och mobilen som funkade perfekt.

Så tydligen kan man inte köra med vilken DNS som helst.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Skrotnisse92:

För att uppdatera informationen och min lösning:

Åkte tåg för några dagar sen igen och var på samma problem igen, utan att ha orkat kontakta sj om tips. Jag visste ju att man skulle godkänna avtal eller liknande på en första sj sida där man även ser hur mycket man har kvar av dessa 200mb. Ändrade datornamn i inställningar men ingen skillnad. Till sist kom jag på att jag körde med KTHs DNSer samt även Googles som backup. Tog bort alla DNSer och vips fick jag en som började på 10. Då funkade det! DNSerna var även enda skillnaden mellan datorn och mobilen som funkade perfekt.

Så tydligen kan man inte köra med vilken DNS som helst.

Manuell konf kan skapa problem om man byter nätverk och inte konfar om på rätt sätt och att säga att man använder dhcp när man inte gör det gör att det blir svårare att hitta felet...
Jag frågade tidigare om du använde dhcp men det gjorde du alltså inte även om du svarade att du gjorde det ...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Manuell konf kan skapa problem om man byter nätverk och inte konfar om på rätt sätt och att säga att man använder dhcp när man inte gör det gör att det blir svårare att hitta felet...
Jag frågade tidigare om du använde dhcp men det gjorde du alltså inte även om du svarade att du gjorde det ...

Använde dhcp dock, det går fortfarande att ändra DNS då man tar emot övriga uppgifter över dhcp. Och ipn jag fick kom från dhcp även under problemets yttande.

Permalänk
Medlem

Heya! Fick samma problem efter att ha uppdaterat min MacBook Air till El Captain OS. Extremt frustrerande när man åker mycket tåg med SJ, lösningen som funkade för mig var att ändra DNS-server till "10.101.4.1"

(om det skulle bli problem med andra nätverk senare är det bara att ändra tillbaka till 8.8.8.8 eller 8.8.4.4)

Utförande:
- Klicka på avancerade inställningar
- Gå till fliken "DNS"
- Ta bort de angivna DNS-servrarna genom att markera och klicka på "-" tecknet
- Tryck på "+" och skriv in 10.101.4.1

Hoppas det funkade för er med!
Over & out!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simbaas:

Heya! Fick samma problem efter att ha uppdaterat min MacBook Air till El Captain OS. Extremt frustrerande när man åker mycket tåg med SJ, lösningen som funkade för mig var att ändra DNS-server till "10.101.4.1"

(om det skulle bli problem med andra nätverk senare är det bara att ändra tillbaka till 8.8.8.8 eller 8.8.4.4)

Utförande:
- Klicka på avancerade inställningar
- Gå till fliken "DNS"
- Ta bort de angivna DNS-servrarna genom att markera och klicka på "-" tecknet
- Tryck på "+" och skriv in 10.101.4.1

Hoppas det funkade för er med!
Over & out!

Snyggt! För mig så funkar det nu, eller ja, förra veckan och en gång i januari. Så ofta åker jag med SJ