Permalänk
Medlem

Arbeta med sprayfärg?

Hej,

Jag jobbar på ett mindre projekt som består av en mindre metall konstruktion med lite "finspackel). Själva metallkonstruktionen har redan en svartmattfärg. Nu ska jag då sprayfärga hela konstruktionen med matt svart färg och frågan är hur jag går till väga? Stämmer detta :

1. Rugga konstruktionen och befintlig färg så att ny färg kan fastna

2. Rengör med vatten och tvättmedel, alternativt T-röd

3. Färga flera tunna lager med färg(hur lång tid tar det för ett lager att torka?)

4. Låt torka

Låter detta rätt? Eller behöver jag absolut applicera någon ytterligare grundfärg? Måste jag kanske även lägga på lack?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Om ytan du har nu är slät och har bra finish så kan det räcka med att bara torka av den med t-röd och sen köra på nya sprayfärgen.

Ett lager brukar behöva 30sekunder - 2 minuter på sig att bli dammtorrt. Det står på sprayburken vilka tider som gäller.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Om ytan du har nu är slät och har bra finish så kan det räcka med att bara torka av den med t-röd och sen köra på nya sprayfärgen.

Ett lager brukar behöva 30sekunder - 2 minuter på sig att bli dammtorrt. Det står på sprayburken vilka tider som gäller.

Tack, hur är det med lack? Behövs det på Biltemas hobbyfärg?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Den duger nog.

Dock har jag märkt att dyrare färger har ett munstycke som ger en bredare stråle, istället för den "ring" som lätt blir med billigare färger.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Torktider kan variera mellan olika tillverkare. Det står alltid på burkarna hur du ska göra. Hemligheten är många tunna lager så undviker man att färgen rinner. Det är lockande att spruta på mycket färg så det täcker redan första gången men det slutar alltid med att det släpper och rinner istället. Så tålamod och många lager. Provmåla lite på en spillbit först också så du får en känsla för hur burken beter sig för det varierar också mellan olika tillverkare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av oobum:

Den duger nog.

Dock har jag märkt att dyrare färger har ett munstycke som ger en bredare stråle, istället för den "ring" som lätt blir med billigare färger.

biltema kör också med dessa breda munstycken.

det blir typ som en platt stråle.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Började med att köra sandpapper med maskin, tyvärr kom jag ner till metallen på vissa ställen så jag körde resten manuellt. Märkte att spackeln gärna smulade sig på vissa ställen och jag kan ändå garantera att jag använde merän 2% härdare som det stod på paketet.

Tvättade av konstruktionen med vatten och diskmedel och lät torka.

Sprayade underdel och sedan överdel 5-6 lager med 3 min mellan varje.

Tyvärr fastnade den i plasten som den stod på vilket gav färg från plasten så jag fick lägga 2 lager till på undersidan.

Nu står den för torkning dels på en metall bit men också på genomskinlig plast. Bästa hade varit att hänga upp den såklart men det fanns ingen möjlighet till det. Näst bästa hade varit att sätta den på någon typ av metall rutnät men även det saknade jag.

Får hoppas slutresultatet ändå blir tillräckligt bra.

Tack för er input.

PS. Det är ett hörlursställ jag konstruerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

biltema kör också med dessa breda munstycken.

det blir typ som en platt stråle.

Aha, det visste jag inte.

Är sjukt smidigt när man skall måla iaf.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Neon:

Hej,

Jag jobbar på ett mindre projekt som består av en mindre metall konstruktion med lite "finspackel). Själva metallkonstruktionen har redan en svartmattfärg. Nu ska jag då sprayfärga hela konstruktionen med matt svart färg och frågan är hur jag går till väga? Stämmer detta :

1. Rugga konstruktionen och befintlig färg så att ny färg kan fastna

2. Rengör med vatten och tvättmedel, alternativt T-röd

3. Färga flera tunna lager med färg(hur lång tid tar det för ett lager att torka?)

4. Låt torka

Låter detta rätt? Eller behöver jag absolut applicera någon ytterligare grundfärg? Måste jag kanske även lägga på lack?

Alltså det du behöver göra är att rugga upp ytan och ta bort avlagringar av fett, just t-röd har inte exakt de bästa egenskaperna för att får bort fett/skit. aceton är bättre. Eller lacknafta först och sen aceton. Eller så skiter du i det och blåser av skiten med tryckluft. primer/grund behöver du om du slipat ner till metallen. denna ska mattas ner innan topplacken kommer på. det kan du göra med tex ett p240 papper eller en scotchbriteduk. så länge inte sakerna skiner blanks så färster det.

Det du ska tänka på när du sprayar är att ha god ventilation och har du inte det så måste du ha kolfiltermask. En sprayburk består av ca 90% lösningsmedel (det är däför det täcker så dåligt), och ingen av dom är särskilt hälsosam.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trivial1ty:

Alltså det du behöver göra är att rugga upp ytan och ta bort avlagringar av fett, just t-röd har inte exakt de bästa egenskaperna för att får bort fett/skit. aceton är bättre. Eller lacknafta först och sen aceton. Eller så skiter du i det och blåser av skiten med tryckluft. primer/grund behöver du om du slipat ner till metallen. denna ska mattas ner innan topplacken kommer på. det kan du göra med tex ett p240 papper eller en scotchbriteduk. så länge inte sakerna skiner blanks så färster det.

Det du ska tänka på när du sprayar är att ha god ventilation och har du inte det så måste du ha kolfiltermask. En sprayburk består av ca 90% lösningsmedel (det är däför det täcker så dåligt), och ingen av dom är särskilt hälsosam.

Ajajaj, synd jag inte fick reda på detta tidigare. Jag sprayade i ett ganska litet rum(kanske som ett normal stort vardagsrum) och det luktade ganska starkt under den timmen jag var där. Jag gick dock ut utan för de flesta pauserna. Det tog ju inte merän 1 min eller så att färga själva grejen. Märkte dock att man blev lite svart i näsan så helt bra var det nog inte. Som tur är har jag inte märkt något.

Iallafall är inte lacken jätte viktig på denna produkt så jag tror jag nöjer mig med så det är nu :

Visa signatur