Är det lagligt att hacka sitt egen nätverk?

Permalänk

Är det lagligt att hacka sitt egen nätverk?

Är det lagligt att hacka sitt egen nätverk? Jag vill bara leka runt lite med Kali Linux, men inte skada någons dator. Kan företaget som jag har internet ifrån stämma mig elr något sånt?

Permalänk
Medlem

Ska du anmäla dig själv eller? =D
Rör du inte andras prylar kan ju ingen veta vad du gjort.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Nej det är inte olagligt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RandomPcNewbie:

Är det lagligt att hacka sitt egen nätverk? Jag vill bara leka runt lite med Kali Linux, men inte skada någons dator. Kan företaget som jag har internet ifrån stämma mig elr något sånt?

Ditt eget lan kan du per definition inte göra intrång i eftersom det är ditt, men ger du dig på din internetleverantör är det ju en annan sak så se till att du håller dig på "din sida routern" och inte gör nåt med en dator som är direktansluten till internet eller liknande.
Du skulle även kunna labba med virtuella datorer, de är ju dessutom mycket lättare att återställa om det händer nått så att de slutar fungera, man bör inte experimentera något alls på en dator som man måste kunna använda utan att ev behöva installera om, förr eller senare lär du stöka till det så att nått havererar och då är det smidigt om du inte labbat på din fysiska bruksdator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Får man borra sig in i sitt eget kassaskåp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RandomPcNewbie:

Nej du kan inte bli stämd, såvida du inte går ut på som andra har sagt utanför din router.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Ja det är fullt lagligt att ta sig in på sitt eget nätverk via att hacka sig in, om du däremot t.ex ger dig på grannens WEP WiFi med t.ex backtrack 5, då är det definitivt olagligt.

Permalänk
Medlem

Tyckte faktiskt [kassaskåpsliknelsen] var en väldigt bra liknelse som tydliggör att det inte är något olagligt med att "bryta sig in" i sitt eget nätverk.

Tagit bort citat pga. §1.1, lagt till []
Visa signatur

2700X|32GB|RTX 3080|Vattenkylt
Quest 3|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Tyckte faktiskt [kassaskåpsliknelsen] var en väldigt bra liknelse som tydliggör att det inte är något olagligt med att "bryta sig in" i sitt eget nätverk.

Men då kommer ju följdfråga, är det olagligt att borra sig in i sitt eget kassaskåp? Exempelvis i syfte för att undersöka mekanismerna för att kopiera konstruktion eller för att bryta sig in i någons annat kassaskåp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av taimanov:

Men då kommer ju följdfråga, är det olagligt att borra sig in i sitt eget kassaskåp? Exempelvis i syfte för att undersöka mekanismerna för att kopiera konstruktion eller för att bryta sig in i någons annat kassaskåp.

Så långt kan du ju inte dra det... Då är det ju tal om helt andra brott.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad, inlägg redigerade*

Tagit bort otrevligheter, var trevliga och anmäl evt. olämpliga inlägg.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Ja, så länge det rör sig om ditt nätverk.
Tex, att spionera på någon annan i familjens nätverk är inte OK.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Rekordmedlem

Kassaskåpet är kanske ett bra exempel ändå, att borra sig in lär bara påverka ägaren (dig själv) och då är det ok, skulle man däremot spränga kassaskåpet så är ju risken att påverka omgivningen väldigt stor, jämför det med att labba med fel saker, tex att man inte har en router utan råkar attackera internetleverantören eller nån granne, då är det inte längre ok, man bör ju ha lite koll så att man inte påverkar nått annat än sina egna prylar, det kan ju tex vara lämpligt att se till att man bara har privata ipnummer på de delar som ingår i labbutrustningen så att man tex inte har nån dator som är direktkopplad mot omvärlden, ser man någon enhet med publikt ip ska man inte labba i nätet.
Detsamma gäller om man har nån isp som utför NAT, man bör ju själv se till att ha ett eget "hårdvarustopp" för trafiken typ en router eller rättkonfad brandvägg så att inte ispn inte blir utsatt för något av misstag, eller så kan man koppla bort lanet helt från internet om man vill labba.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av taimanov:

Syftet kvittar, om du bryter dig in i någon annans kassaskåp så döms du ju för det och inte för att du borrade i ditt egna.

On Topic: Nej, inte olagligt att peta runt lite så länge du håller dig på eget territorium.

Permalänk
Medlem

Det är svårt att lära som inte IT-säkerhet om man inte får prova hacka sina egna produkter!
Kör alltid pentest program på mina hemsidor och system innan jag lanserar dem!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av taimanov:

Nej, det är det inte. Jämför med att skruva isär en radio för att kolla hur den är uppbyggd.

Och det ska definitivt till mer än så för att kunna bli åtalad för förberedelse till brott.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Inaktiv

Absolut. Det är standard (eller man skulle kunna önska sig att det var det ) inom industrin att försöka hacka sina egna hemsidor i syfte att kunna skydda sig mot liknande angrepp.

Permalänk
Medlem

Man har väl rätt att testa säkerheten på sitt eget nätverk? Kör på bara

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Det jag försöker säga med följdfråga till kassaskåpet är att det inte behöver vara ett självklart svar som man kanske först tror. Så ts fråga är rimlig att ställa, om inte annat än för sin egen sinnesro.

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Man har väl rätt att testa säkerheten på sitt eget nätverk? Kör på bara

Tänker du på den interna säkerheten? För att pröva säkerheten "mot internet" måste du väl rimligtvis sitta utanför nätverket?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av El_Raspberry:

Tänker du på den interna säkerheten? För att pröva säkerheten "mot internet" måste du väl rimligtvis sitta utanför nätverket?

Man får köra från en dator på wansidan på routern, då får man ju med routern/firewallen också, att köra från internet testar ju dessutom operatörens utrustning men det är ju inget man bör göra utan tillstånd, men ju närmare "offret" man är desto mer kan man oftast göra men det är ju svårt att tex veta hur operatörens nätverk skulle reagera på tex ddos men det är väl kanske inte direkt hacking eftersom det snarare stoppar kommunikationen, det är ju mer som att dra ur kabeln till systemet jämfört med att kolla på eller förvanska informationen som går genom systemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det du äger får du hacka precis hur mycket du vill med