Olja för tröga fläktar

Permalänk
Medlem

Olja för tröga fläktar

Min stackars fläkt på Taisolflänsen började väsnas alltmer under dom senaste veckorna och snål som jag är vill jag inte byta fläkten innan jag är säker på att fläkten verkligen är bortom all hjälp. Så igår kollade man in Clas Ohlsons website efter nån bra olja att smörja fläktar med. Efter lite sökande hittade jag en liten flaska som man använder för urverk för 21:- som verkade intressant. Den har ett smalt metallrör som man klämmer ut små oljedroppar olja genom vilket passar utmärkt så man slipper få olja över hela fläkten, utan man kan väldigt precis pricka in oljan där man vill ha det. Så nu är fläkten lika tyst som om den vore helt ny och jag har en 20ml flaska med olja som kommer att räcka många år framåt. Om ni är intresserade så kolla in artikelnr 24-180 hos Clas Ohlson.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk

Vad jag hört ska man undvika att olja fläktar p.g.a. att det medverkar till att suga åt sig damm och sen bli en härlig massa som försämrar, men har inga belägg för påståendet utan bara vad jag hört...

Visa signatur
Permalänk

närr jag förr i tiden (cirka 2 år sedan) inte visste vad zalman var för något företag så brukade jag smörja in mina fläktar med arméns vapenfett / några droppar olja. detta gjorde att fläktarna blev lite tystare

det funkade helt ok faktiskt!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder fett plus cykelkädjeolja. Har funkat utmärkt hittils.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

motorsågsolja fungerar också bra..
för att undvika att få damm i lagret så
sätter man en ny tejpbit för hålet..

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk
Medlem

Symaskinsolja borde vara det ultimata.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SemiImbecille
Vad jag hört ska man undvika att olja fläktar p.g.a. att det medverkar till att suga åt sig damm och sen bli en härlig massa som försämrar, men har inga belägg för påståendet utan bara vad jag hört...

Jag sätter såklart tillbaks klistermärket när jag oljat fläkten. Lyfter man på det försiktigt så sitter det bra även när man sätter tillbaks det.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av liquid

Det trodde jag också men jag hade ganska blandade resultat med en flaska sådan jag hade innan. Den här urverksoljan är tunnare och den största fördelen är det lilla metallröret med vars hjälp man distribuerar oljan precis där man vill ha det.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av liquid

Det har jag använt med framgångsrikt resultat ett par gångar, kan rekommenderas.

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre med fett? Är väl dessutom det från början

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Funkar med det mesta. Brukar använda 5-56 eller wd40 om det gnisslar.
Det viktiga är att det blir _lite_ olja. Den skall inte dränkas i olja, en droppe räcker.

Permalänk
Medlem

Silicone Spray!! det har jag använt det är helt ok

CRC Silicone Spray
Klar, hållbar, vattenavisande film för skydd och underhåll av gummi och plastmaterial. missfärgar inte. Förhindrar
gnissel ifrån plastdetaljer. Fräschar upp plast, gummi och träytor, ger ny glans.
Utmärkta smörjegenskaper, Speciellt mellan olika material
(t ex plast/metall/trä)

med andra ord, funkar väldigt bra i fläktar..

Visa signatur

| CPU: AMD XP 2700+ TB | Kylare: SLK-800 | Grafikkort: ATI Radeon Sapphire 9700 Pro | Ram: Pc3500 512mb Kingston HyperX 433mhz | Moderkort: Asus A7N8X |HD: WDC 40MB, WDC 80MB| Chassi: Thermaltake Xaser III