Externt grafikkort till laptop

Permalänk

Externt grafikkort till laptop

HEJ!

Jag satt och kikade lite på Alienwares nya laptop där de medföljer en adapter för att koppla in ett vanligt grafikkort - för att förbättra spelandet.

Jag började sedan leta om jag kunde hitta någon billigare alternativt ( eller som finns möjligt att köpa för tillfället )

http://www.banggood.com/EXP-GDC-Laptop-External-PCI-E-Graphic...

Hittade jag bla.

Är det någon som har erfarenhet av detta?

Min dröm vore att köpa en hyfsad laptop, ganska lätt med bra batteritid, ram och processor.
Sen att komma hem och koppla in den till ett externt grafikkort + skärm för att gamea!

HEEEJ!

Permalänk
Mattecoach

Har ingen erfarenhet av det, men verkar riktigt bra! Var själv på jakt efter något liknande en gång, tänkte att någon måste ha löst det.

Det enda som verkar kasst med produkten du länkade är väl att man behöver öppna datorn och ev. ta bort wifi-kortet. Kan bli segt att göra på daglig basis.

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

Det enda som verkar kasst med produkten du länkade är väl att man behöver öppna datorn och ev. ta bort wifi-kortet. Kan bli segt att göra på daglig basis.

Fanns ju med PCI-express-kort på andra bilden, många laptops har (hade?) en sån port. Frågan är ju hur snabb överföring man får och hur det blir med drivrutiner. Men jag gillar att sånt här kommer!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Fanns ju med PCI-express-kort på andra bilden, många laptops har (hade?) en sån port. Frågan är ju hur snabb överföring man får och hur det blir med drivrutiner. Men jag gillar att sånt här kommer!

Och det är precis en sådan port som WLAN-korten brukar använda numera :/

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av heffaklumpmamma:

Fanns ju med PCI-express-kort på andra bilden, många laptops har (hade?) en sån port. Frågan är ju hur snabb överföring man får och hur det blir med drivrutiner. Men jag gillar att sånt här kommer!

Sant. Skulle vara riktigt fint med fler tester på sånt, kanske något för redaktionen här?

Många som kör laptops vill ju ha lätta saker att bära runt på, priset på Alienware är ju inte heller så lockande...

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Peking:

Och det är precis en sådan port som WLAN-korten brukar använda numera :/

Tror han menar bilderna på Expresscard som använder externa portar på några bilder. Men jag har inte sett någon dator med sån anslutning på ett tag...

Permalänk

Kikade lite på sidan, och jag tycker inte det verkar seriöst.

Om det nu är så enkelt som det verkar, varför har det inte gjorts förut?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

Det finns flera vettiga externa PCI-E-kabinett för Thunderbolt. Det finns några laptops med thunderbolt, eller så kan du såklart skaffa en MacBook Pro / Air och installera windows på. Problemet är väl bara att extern box + grafikkort osv brukar bli så pass dyrt att det är bättre att köpa en separat gamingrigg :P. Men det går. Se här t ex: http://www.anandtech.com/show/7987/running-an-nvidia-gtx-780-...

Permalänk
Medlem

Om jag kommer ihåg rätt så har det största problemet med dessa "hemmagjorda" lösningar varit att det lätt blir problem med drivrutiner.

Man kan ju hoppas att Dell tar samma koncept till sina vanliga laptopps.

Permalänk

Ja jag har googlat runt en del och en välfungerande teknik verkar inte riktigt vara här ännu!

Men de är väl bara att be till gudarna och hålla tummarna att de kommer inom snar framtid...

Permalänk
Skrivet av atlantis1990:

HEJ!

Jag satt och kikade lite på Alienwares nya laptop där de medföljer en adapter för att koppla in ett vanligt grafikkort - för att förbättra spelandet.

Jag började sedan leta om jag kunde hitta någon billigare alternativt ( eller som finns möjligt att köpa för tillfället )

http://www.banggood.com/EXP-GDC-Laptop-External-PCI-E-Graphic...

Hittade jag bla.

Är det någon som har erfarenhet av detta?

Min dröm vore att köpa en hyfsad laptop, ganska lätt med bra batteritid, ram och processor.
Sen att komma hem och koppla in den till ett externt grafikkort + skärm för att gamea!

HEEEJ!

Hej Atlantis.
Jag har byggt tre stycken eGPU-system totalt sedan 2011 och har mååånga glada timmar av gaming från dessa
Det är speciellt trevligt att man kan plocka med sig grejorna i en ryggsäck och spela på den interna skärmen om man vill via Optimus compression.

Jag administrerar huvudtråden för EXP GDC:
http://forum.techinferno.com/enclosures-adapters/6643-exp-gdc...

Jag skulle rekommendera att skaffa en dell 14" E6440 eller en 12.5" HP 2570P, de har båda extremt bra egenskaper så som uppgraderbar CPU i7 QM, minne, RAID-0 osv. De kör båda expresscard slot.
2570P owners lounge
eller
E6440 owners lounge

Kom gärna till och snacka lite i huvudtråden om du vill och se alla implementationer på förstasidan (sök leader board):
DIY eGPU 2.0 - T|I

MVH
Jacobsson

Visa signatur

12.5" HP Elitebook 2570P|3820QM|16GB(LoVo)|2x256GB SSD @RAID_0|
|eGPU GTX670| -> 3dmk6/vant.gpu/11.gpu = 25509/26495/7791

Permalänk
Medlem

Har också funderat på detta med externt grafikkort. Det är väldigt intressant.
http://www.banggood.com/EXP-GDC-Laptop-External-PCI-E-Graphic...
Man tar ju bort nätverkskortet och kopplar in den istället. Lösning på detta är ju att köpa en extern wifi usb sak (minns inte vad dessa heter), så det är ju inget problem i sig.
Någon som har erfarenhter såhär 1 år senare? Tänkte nästan testa göra det på min gamla laptop och se hur det går

Permalänk

Borde inte en sådan här flaska grafikkortet ganska ordentligt?
Mini PCI-E ger dig 1/16 av bandbredden som ett grafikkort vanligtvis har tillgång till (PCI-E x16)
Bara en tanke.

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av svartdroid:

Borde inte en sådan här flaska grafikkortet ganska ordentligt?
Mini PCI-E ger dig 1/16 av bandbredden som ett grafikkort vanligtvis har tillgång till (PCI-E x16)
Bara en tanke.

Det borde flaska, men inte så mycket som 1/16. Även om grafikkort har tillgång till det så märks det sällan någon skillnad om man kör SLI/CF i x8 eller x4. Vet inte exakt hur mycket grafikkorten använder, men senare kort använder mer än Mini PCI-E iaf.

PCI-E 3.0 har 8 GT/s, expansionskortet som länkas stöder upp till 5 GT/s. Expresscard verkar stödja detta, mini PCI-E något mindre. Thunderbolt borde inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Ärdet någon som vet vart man får tag på dessa adaptrar i Sverige? Närman goglar får manju bara upp de för att få ut fler skärmar.

Tacksam för tips!

Andreas

Permalänk
Skrivet av andyholm:

Hejsan!

Ärdet någon som vet vart man får tag på dessa adaptrar i Sverige? Närman goglar får manju bara upp de för att få ut fler skärmar.

Tacksam för tips!

Andreas

tror inte det finns eftersom det saknar offisiellt stöd från både nvidia och amd eller annan tillverkare för den delen.

dock tror jag asus har en egen version på G

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tror inte det finns eftersom det saknar offisiellt stöd från både nvidia och amd eller annan tillverkare för den delen.

dock tror jag asus har en egen version på G

Alright. Tack för snabbt svar. Jobbar varannan månad i Kina så jag får invänta resan om ett par veckor och köpa med mig en bunt hem helt enkelt

/A