Skrivet av BasseBaba:
Jag uttryckte mig lite dåligt om leavers. Jag menade ju alltså att matchen ska pausas, alla ska frysas fast tills en ny spelare kommer in.
Problemet är att det sällan kommer någon ny och jag hr aldrig lyckats vinna en 5v6, ofta drar ett par till rätt omgående så är man 6v3.
Struntar i att den som sticker får någon penalty, vi andra åker ju på förlust.
En sak som vore rimlig är att vi andra inte går minus om en sticker.
Det var så jag tolkade det du skrev så du uttryckte dig nog inte dåligt.
Ny spelare kommer aldrig in i ranked, them's the rules för närvarande.
Tankesättet bakom det antar jag är:
Varför ska man slumpmässigt som soloqueueare få hamna i en match någon lämnat?
Orättvist oavsett om man vinner eller förlorar.
Om matchen pausas så är det inte schysst mot de 11 som inte lämnat eftersom de får vänta.
Skrivet av BasseBaba:
Gällande att det är en persons skill rataing så är jag inte benägen att hålla med.
Ens SR borde ju ändras oavsett om man vinner eller förlorar.
Annars blir ju problemet att när man spelar solo så blir det som för mig, hälften av gångerna spelar man med potttissr och andra hälften mot. Ligger som sagt runt 56% win så jag går ju uppåt, men det tar ju så sjukt lång tid att det känns helt omotiverat.
Sen kanske jag ligger rätt? Vad vet jag, har ju i te spelat högre upp men lär ju vara samma sak ungefär vilken nivå man än seedas in i, rätt rimligt stt vinna 50%...
Så problemet är ju att det är dom 10 seed matcherna som är så viktiga, och då känns det ju värdelöst om man har oturen att torska en större del av dom.
Så som sagt, vad jag är ute efter är att en BRA spelare borde gå plus i SR även om dennes lag förlorar.
För som det är nu så känns det ju som att det är mer laget än spelaren, och därav känslan att det är så sjukt svårt att ta sig uppåt.
Du har nog missförstått systemet lite verkar det som (och det jag skrev i förra posten).
Detta är ett lagspel och om laget inte vinner så har man inte gjort tillräckligt bra ifrån sig som lag.
Precis som de flesta andra lagspel så förlorar hela laget även om vissa spelare gjort väldigt bra ifrån sig.
Dock:
Du förlorar inte lika mycket SR vid förlust om du gjort bra ifrån dig.
Du får extra SR vid vinst om du gjort bra ifrån dig.
Att förstå ett rankingsystem (de flesta som finns är väldigt lika varandra eftersom de gör samma sak) handlar om att kunna tolka data och förstå skillnaden mellan enskild match och helt sammanhang.
De flesta tittar bara på enskilda matcher och ser därmed inte sammanhanget.
En spelare som är bättre än sin rank förlorar mindre per förlust och får mer per vinst och vinner oftare än de förlorar.
Detta innebär inte att de vinner varje match.
Du skriver att det känns som "det är mer laget än spelaren" och det är helt korrekt.
En spelare är bara en sjättedel av laget så så länge man spelar Overwatch så är det mer laget än spelaren.
Det är bara det att spelarna du matchas med ligger ungefär på din egen skicklighetsnivå och är människor precis som du.
Vissa matcher spelar de inte lika bra som andra.
Vissa matcher väljer de fel hero och har inte tillräcklig skicklighet att veta att de bör byta eller vilken de ska byta till.
Om det är svårt för dig att ta dig uppåt så är det helt enkelt för att du är på din skicklighetsnivå.
Seedmatcherna är inte så viktiga att vinna som många verkar tro då de mäter individuell skicklighet mer än de mäter vinst/förlust.
Jag själv vann 5 av 10 och hamnade på 2500 medans min vän vann 7 av 10 och hamnade strax under 1700, som exempel.
Skrivet av BasseBaba:
För att ditt resonemang om stt bra spelare tar sig uppåt ska gälla, så gäller det ju att man ensam är så bra att man kan carrya ett helt lag från en förlust...
Du tänker fortfarande på matchnivå.
Du måste zooma ut lite. Tänk över 20 matcher eller 50.
Om du gång efter gång påverkar spelet i en positiv riktning snarare än neutral eller negativ så kommer du vinna fler matcher än du förlorar.
Det innebär inte att du vinner just en enskild match.
Det innebär inte att du måste "carrya" så att laget vinner när de annars hade förlorat.
Om du konsekvent tillför mer än snittet för din rank så kommer du gå uppåt i rank för du förlorar mindre vid förlust och vinner mer vid vinst (och vinner >50%).
Det är inte ett resonemang eller en åsikt, det är bara så det är.
Skrivet av BasseBaba:
Alternativ två, det dom jag undrade om:
Den andra tanken jag då har är ju stt försöks maximera SR man går plus vid vinst, därför jag undrar hur denna beräknas.
För kan man se till att vinns säg 2x så mkt som vid förlust så gör ju en win-rate på 56% som jg har nu att jag skulle gå upp rätt bra.
Problemet är att det känns som jag får typ 30 vid vinst och runt -20 vid förlust.
Så 10 matcher där hälften är vinst ger mig ett nettoplus på 50... vilket skulle göra att jag behöver nöta 100 matcher ungefär för att öka 500.
Om det är så så innebär det ju att du är nära den SR du ligger på.
Glöm nu inte att din win-rate på 56% är över hela säsongen och över alla heroes.
Man kan inte vara expert på alla heroes - man är bättre med vissa beroende på hur mycket man övat och hur man är som person.
Exempel:
Har du fått in rätt många matcher så kanske dina senaste 50 matcher ligger närmre 50% win medans dina första 200 låg närmre 58% vilket blir ungefär 56% på totalen.
I detta exemplet så låg du lägre i SR i början men spelade på en högre nivå vilket gjorde att du vann ganska ofta (58%).
Efter dessa 200 matcher med 58% winrate så har du hamnat högre i SR och nära den nivån du ligger på som spelare vilket innebär att din winrate går ner till ~50% (som sig bör när man spelar på den nivån man själv ligger på).
-
Jag vill tipsa dig om att inte kolla på SR efter varje match för det påverkar oftast en bara negativt.
Antingen känns det som man vann för lite eller kändes det som man förlorade för mycket.
Eftersom man behöver kolla på en större skala ger enskilda vinster och förluster ingen information som gagnar en (vad gäller SR +/- alltså).
Man kan ta leave game någon sekund efter det stått Victory eller Defeat - om spelet inte säger att man får en penalty for leaving early när man klickar på leave så är det säkert att lämna.
Detta gör att man slipper vänta och kan få in fler matcher på samma tid men också att man inte tiltar för att man tycker man inte vinner tillräckligt med poäng (eller förlorar för många).
Om vi ponerar att du har 56% winrate och vinner lika mycket som du förlorar så blir matten över 100 matcher enkel:
56 wins á 20 SR = +1120
44 losses á 20 SR = -880
Totalt +240 vilket är ganska mycket.
Nu är det ju aldrig lika mycket +/- vid vinst och förlust.
Om vi förutsätter att du spelar som en boss så kommer du utöver fler vinster också vinna mer på vinsterna och förlora mindre på förlusterna.
Skrivet av BasseBaba:
Angående teams:
Även teams suger som random-köare, ofta händer nått av:
A) jag som singelkö kommer i ett lag med typ 3-4 pers som är i team, men inte kan spela bra (t ex 4 pers som tog stay as team)
B) av nån dum anledning får ett lag randoms, mig inkluderat, för sig stt välja "stay as team"
Man tycker ju i teorin att både A och B vore bra, men det enda det gör är att öka risken att man matchas mot ett lika stort team i det andra laget som sitter och verkligen känner varandra och spelar med Voice-com och met theorycrsfting på sina setups. Ofta leder detta till en total misär
Exakt!
Det är ju det som är fallgropen med grupper.
En stack är inte nödvändigtvis bättre än enskilda spelare men i teorin kan de vara det om de sitter med voice och är samspelta.
Det där är också en fallgrop och dessutom en tveeggad sådan.
För att göra sitt bästa måste man försöka hålla sig positiv, tror jag.
Att sitta och bli negativ över saker man inte kan påverka är ytterst kontraproduktivt i min mening.
Man kan inte påverka att en grupp inte sitter i voice med varandra men man kan, i viss mån, påverka deras composition.
"Skulle ni kunna byta till någon annan DD" eller "Jag tror det blir bättre om vi kör två tanks" är ett sätt att försöka påverka lagets comp.
Om man, som jag tror jag skrev i förra inlägget, skriver något negativt i stället typ "U SUCK WIDOW, SWAP U NOOB" så är nog chansen att man kan påverka deras val av hero mindre.
Det andra är då ödmjukheten.
Är det så att 4-stacken är sämre än en själv?
Är det verkligen alla andra i laget som är kass och man själv är HS-guden?
Det är lätt att sitta och tänka att man är så jävla bra själv och att man förlorar på grund av de där jädra potatisarna.
Finns det någon som helst vinning i detta?
Om de nu faktiskt spelar dåligt hur kan man själv påverka det?
Tipsa om herobyte eller tipsa om knep de kan använda sig av för att göra bättre ifrån sig - något annat kan jag inte komma på!
Utöver detta så är det bara att anpassa sig till situationen som kan göra att laget, och man själv, hamnar i bättre läge.
Att vara negativ eller säga elaka saker till dem tror får motsatt önskad effekt.
Detta är bara en egen spekulation nu men "Stay as team" tror jag är +/- 0 som bäst.
När man bildar en stack med okända så hamnar man bara i det läget att man möter en lika stor stack och sannolikheten att de ska vara samspelta är större än sannolikheten att ni som precis bildade ett lag är det.