Flytta över bilder och kontakter till nya telefoner med nya simkort?

Permalänk
Medlem

Flytta över bilder och kontakter till nya telefoner med nya simkort?

I jobbet är vi tre personer som ska byta telefon. Två från Galaxy S2 till S5 och en från Sony Xperia till Samsung S5.
Vi ska få nya simkort också. 4 g istället för 3g. Sen är det ju microsim till S5.
Minneskort har vi inte. För dyrt sägs det ovanifrån.

Kan man flytta kontakter och bilder via Google drive eller finns det bättre alternativ?

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan exportera/importera via en dator också, det kan ju alltid vara bra att ha lokal backup och inte bara molnlagring, det går att använda i princip vilken molntjänst som helst som ger nog med utrymme om du inte vill använda Googles, det fungerar snarlikt, möjligtvis att lokal lagring kan gå något snabbare än molnlagring.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan ju spara alla kontakter på gmail och sen ta samma konto på den andra telefonen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Jag har inte behövt spara om kontakter eller göra backup på dem sen jag började använda Android. Google löser alla sådana saker allt finns på kontot

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Bilder som finns i telefonen sparar du enklast genom att ansluta den till datorn med USB-kabeln och sedan kopiera de mappar du vill spara. Är det foton tagna med kameran ligger de i regel under mappen som heter DCIM.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Tack alla!

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte har en Androidtelefon måste jag fråga... Har inte Androidlurar en inbyggd funktion för att synka ny telefon mot gammal? Så har jag gjort de senaste gångerna jag har bytt telefon, och då med allt från stendumma gamla skitlurar till symbian-telefoner, och därifrån till linuxbaserade alternativ. Nog borde det gå att göra inom en familj operativsystem med?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Eftersom jag inte har en Androidtelefon måste jag fråga... Har inte Androidlurar en inbyggd funktion för att synka ny telefon mot gammal? Så har jag gjort de senaste gångerna jag har bytt telefon, och då med allt från stendumma gamla skitlurar till symbian-telefoner, och därifrån till linuxbaserade alternativ. Nog borde det gå att göra inom en familj operativsystem med?
B!

Det går att använda Google för synk/backup men man bör aldrig lita på sånt utan se till att ha lokal backup också tycker jag, dessutom kan ju gratiskontona bli överfulla om man har stora datamängder, kontakterna tar inte mycket och appar laddas ju ner igen men har man fyllt telefonen med film och bilder så kan det ju ta slut på utrymme och då kostar det att få mer medan det är gratis att lagra på datorn.
Man får väl inte mer än 15 Gbyte "gratis för evigt" resten är prova på erbjudanden som är tidsbegränsade om jag inte fattat det fel

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag syftade närmast på "offline" metoder. Den stendumma Nokian skickade glatt kontakter och meddelanden via IR, och sms. Den något smartare Ericsson luren skickade på samma sätt till "wap" Nokian, vad fan den egentligen hette, den i sin tur skickade glatt både via WiFi och blåtand till Symbian lur (Motorola) från vilken jag uppgraderade till ännu en Nokia, 5800 MusiceXpress, och sista uppgraderingen därifrån är en Nokia N9. I alla skiftena har det funnits något "enkelt" sätt att bara överföra innehållet i telefonen till nästa. Nu i senaste skiftet har jag konstaterat att jag kan skicka grejerna fram och tillbaka i all oändlighet. Där hjälper det säkert att det är från Nokia till Nokia, men det har ju inte varit sant alla gånger. Lagra grejerna hos någon annan en kort stund må så vara hänt, men synka mot Google, och hoppas att de inte läser sexmeddelanden, och snokar bland ens bilder, "av respekt för individens privatliv" faller liksom inte inom rimlighetens ramar.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av museo12:

I jobbet är vi tre personer som ska byta telefon. Två från Galaxy S2 till S5 och en från Sony Xperia till Samsung S5.
Vi ska få nya simkort också. 4 g istället för 3g. Sen är det ju microsim till S5.
Minneskort har vi inte. För dyrt sägs det ovanifrån.

Kan man flytta kontakter och bilder via Google drive eller finns det bättre alternativ?

1. Ställ in på nuvarande telefon att kontakterna ska syncas till google/gmail. Att ha kontakter på sim eller telefon är nästan obegripligt. Efter detta loggar du in på den nya telefonen och dina kontakter kommer magiskt visa sig igen.

2. Öppna appen Foton och slå på automatisk backup så kommer bilderna skickas upp till google. 15gb har jag för mig för full storlek på bilder osv. Överskrider du detta kommer bilderna som skickas upp efter det förminskas till 2048x2048 eller något liknande. Går ju även skicka upp de till google drive eller dropbox eller annan molntjänst, eller plugga in sladden i datorn och föra över vilket går fortast om det är mycket som ska flyttas.

Permalänk
Medlem

Som sagt kan man ju synka mot molnet, men det finns även denna app:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.sec.android...