Följ Black Week på SweClockers

Emulator - Stora tråden

Permalänk
Medlem

Hoppar in i den här tråden.. Är på jakt efter en emulator till Playstation 1. Har på senaste tiden blivit riktigt sugen på att spela igenom FF IX. Jag har spelet på skiva, har två stycken PS2- konsoler som jag visserligen kan spela spelet på men av någon anledning lyckas jag aldrig spara något på mina minneskort... Har provat med både original ps1 och ps2-minneskort men inget tycks fastna när jag ska spara ps1-spel.
Hur som helst, skulle ju därför vara najs om det finns en emulator för ps1 där man kan spela från skivan.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zicsoen:

Hoppar in i den här tråden.. Är på jakt efter en emulator till Playstation 1. Har på senaste tiden blivit riktigt sugen på att spela igenom FF IX. Jag har spelet på skiva, har två stycken PS2- konsoler som jag visserligen kan spela spelet på men av någon anledning lyckas jag aldrig spara något på mina minneskort... Har provat med både original ps1 och ps2-minneskort men inget tycks fastna när jag ska spara ps1-spel.
Hur som helst, skulle ju därför vara najs om det finns en emulator för ps1 där man kan spela från skivan.

Jag kan rekommendera 2 stycken PlayStation emulatorer till dig:

1. ePSXe
2. XEBRA/ARBEX

ePSXe kräver plugins och ett dumpat BIOS för att spela spel.
XEBRA kräver inga plugins och har ett eget BIOS men kompatibiliteten sjunker något.

ePSXe är alternativet att föredra men har du ingen PlayStation du kan dumpa BIOS från är du fast med XEBRA.
XEBRA är en så kallad "accurate" emulator och skaparen är från Japan, dock är emulatorn på engelska men gränssnittet tar lite tid att vänja sig vid.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

1. ePSXe
2. XEBRA/ARBEX

XEBRA kräver inga plugins och har ett eget BIOS men kompatibiliteten sjunker något.

ePSXe är alternativet att föredra men har du ingen PlayStation du kan dumpa BIOS från är du fast med XEBRA.
XEBRA är en så kallad "accurate" emulator och skaparen är från Japan, dock är emulatorn på engelska men gränssnittet tar lite tid att vänja sig vid.

Lycka till!

Allrajt, tack för tipsen. Ska utforska dessa lite närmare ikväll. Det går inte att hitta ett BIOS på nätet som skulle fungera för ePSXe då?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Inaktiv

Vanligtvis är ett BIOS proprietärt, det går att hitta men BIOS filer av alla de slag är olagliga att ladda ner tyvärr.
Enda alternativet är att dumpa från en PlayStation för att använda i ePSXe för full kompatibilitet.

Dock fick jag se nu att senaste versionen av ePSXe, 1.9.25 har ett så kallat HLE BIOS som gör det möjligt att spela spel utan ett officiellt BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Vanligtvis är ett BIOS proprietärt, det går att hitta men BIOS filer av alla de slag är olagliga att ladda ner tyvärr.
Enda alternativet är att dumpa från en PlayStation för att använda i ePSXe för full kompatibilitet.

Dock fick jag se nu att senaste versionen av ePSXe, 1.9.25 har ett så kallat HLE BIOS som gör det möjligt att spela spel utan ett officiellt BIOS.

Aha, om jag skulle behöva skaffa mig ett PS1 igen så kan jag ju likaväl spela direkt på det tänker jag. Jag är heller inte så förtjust i att ladda hem olagliga filer, så i värsta fall blir det att kika igenom blocket efter ett billigt ps1.
Ska dock absolut testa ePSXe om nu senaste versionens HLE BIOS vill fungera dugligt. Blir till att avsätta lite tid för det ikväll (samt leta rätt på mina gamla spel).

Tack för all information!

Visa signatur

Permalänk

Någon som kan rekommendera en Dreamcast emulator?

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

1. ePSXe
2. XEBRA/ARBEX

Lycka till!

Lite sen nu här men vill bara påpeka att varken ePSXe eller XEBRA är särskilt bra när det gäller att emulera correkt, utan är rejält långt ifrån, faktum är att ePSXe klarar inte emulera korrekt alls utan är en helt ihop hackad emulator.

Vill du ha en emulator som emulerar så bra det går samt dessutom stödjer det mesta där ute så är det Mednafen som gäller för Playstation, vist inte lätt att använda sig av den men du kan använda Biz Hawk som är en frontend för den.

http://emulation.gametechwiki.com/index.php/PS1_Tests

Skrivet av devilstar:

Någon som kan rekommendera en Dreamcast emulator?

Finns bara två idag som är värd att nämna. DEemul samt NullDC.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Har byggt en arcad maskin med Mame, NES,Snes på

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

Lite sen nu här men vill bara påpeka att varken ePSXe eller XEBRA är särskilt bra när det gäller att emulera correkt, utan är rejält långt ifrån, faktum är att ePSXe klarar inte emulera korrekt alls utan är en helt ihop hackad emulator.

Vill du ha en emulator som emulerar så bra det går samt dessutom stödjer det mesta där ute så är det Mednafen som gäller för Playstation, vist inte lätt att använda sig av den men du kan använda Biz Hawk som är en frontend för den.

http://emulation.gametechwiki.com/index.php/PS1_Tests

Finns bara två idag som är värd att nämna. DEemul samt NullDC.

Tack, ska kolla in dom.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MugiMugi:

Känner redan till Mednafen sedan länge men ville inte rekommendera den för att den är ganska komplicerad, men visst det finns ju front-ends som du nämner men känner mig ändå obekväm med att ha ett program för att köra ett annat.

Jag har använt ePSXe så långe jag kan minnas och det är en enkel emulator att använda och allt beror ju helt på vad för typ av spel man ska spela och vilka plugins man väljer att använda.

Jag har inga krävande spel och tycker den här uppsättningen är ganska bra:

ePSXe 1.9.25
GPU: edgbla's gpuBladeSoft v1.42a eller GSdx från pcsx2
SPU: ePSXe internal SPU core

Men valet är fritt för var och en.....

Permalänk
Medlem

Tjena

Tänkte göra ett nytt försök med att köra Dolphin, har ett ganska stort bibliotek med wii-spel som jag gärna vill spela i bättre upplösning. Hade tidigare ett Pheonom II X6 system, som inte alls orkade köra Dolphin. Men tänkte nu köra med systemet i sign. Har dock några funderingar.

Vilka bluetooth adaptrar funkar wii-mote med? Måste det vara någon speciell BT-version?
Vilken IR-bar ska man köpa? Tänkte spontant beställa en från ebay som har USB-kontakt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Tjena

Tänkte göra ett nytt försök med att köra Dolphin, har ett ganska stort bibliotek med wii-spel som jag gärna vill spela i bättre upplösning. Hade tidigare ett Pheonom II X6 system, som inte alls orkade köra Dolphin. Men tänkte nu köra med systemet i sign. Har dock några funderingar.

Vilka bluetooth adaptrar funkar wii-mote med? Måste det vara någon speciell BT-version?
Vilken IR-bar ska man köpa? Tänkte spontant beställa en från ebay som har USB-kontakt.

Vilen IR-bar som passar dit behov. Är endast vanliga ir dioder i. Själv köpte jag en batteridriven ir-bar och moddade dit en usb kabel som jag ansluter till TVn.

BT: Det jag läst är att försök hitta en som använder Toshiba drivern för bästa kompatibilitet men det går hacka in stöd och vissa fungerar även om dom inte kör via Toshiba. Själv har jag en billig BCM20702 dongle som jag sedan lagt in i Toshiba drivern och fått det att fungera den vägen. Tror det är mest sturl med donglar som använder MS BT drivrutinen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Vilen IR-bar som passar dit behov. Är endast vanliga ir dioder i. Själv köpte jag en batteridriven ir-bar och moddade dit en usb kabel som jag ansluter till TVn.

BT: Det jag läst är att försök hitta en som använder Toshiba drivern för bästa kompatibilitet men det går hacka in stöd och vissa fungerar även om dom inte kör via Toshiba. Själv har jag en billig BCM20702 dongle som jag sedan lagt in i Toshiba drivern och fått det att fungera den vägen. Tror det är mest sturl med donglar som använder MS BT drivrutinen.

Tack för svaret. Läst lite på Amazon, och det verkar ju onekligen vara varierane kvaltiet på dessa "Sensor bars". Får stasa på någon som har bra review helt enkelt, betteridriven käns lite omständigt, är redan så mycket batterier i allt hemma.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar

Permalänk
Medlem

Har emulator till Nes och till N64 och Sega med 800 roms. äger. jobbigt dock att spela på datan med tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eowyn:

Har emulator till Nes och till N64 och Sega med 800 roms. äger. jobbigt dock att spela på datan med tangentbord.

GC-handkontroll med USB adapter ska funka bäst. Kör dock själv N64 med xbox 360 kontroll, och det funkar bra när man har vant sig.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

För Dolphin kör jag NYKO Wireless Sensor Bar med IOGEAR GBU421 Bluetooth Adapter, har fungerat fint sedan 2011.

Man ska passa sig för vissa nyare Wiimote modeller som har TR i modellnummret, då Dolphin har svårt att hantera dessa.
Jag har 2 äldre Wiimotes som inte är TR modeller och de fungerar perfekt, en vit utan Motion Plus inbyggt och en svart med Motion Plus inbyggt.

Gällande övrig emulation är originalkontroller med adaptrar att föredra, en XBOX 360 kontroller passar till mycket men inte emulation av äldre handkontroller där D-pad bara finns och är mycket mer överlägsen än XBOX 360:s D-pad.

Det känns så mycket bättre att spela NES/Famicom spel med en Nintendo dosa än en XBOX 360 kontroller alla dagar i veckan.

Permalänk
Avstängd

Känner någon till en bra Atari Jaguar emulator som fungerar bra?
Jag har testat några men fungerar inte för mig eller har alldeles för mycket buggar.
Skulle vilja spela ett par spel som är Jaguar exklusiva spel....

Annars har jag väl testat Dolphin (Nintendo Gamecube) för att spela NGC exklusiva titlar (https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_GameCube-exclusive_titl...) och PCSX2 (Playstation 2) för att spela
Shadow of the Colossus (ICO 2) och ICO (Shadow of Colossus 1)...

Rekommenderar alla att spela de två sistnämnda spelen på PCSX2 med hög upplösning.
Dessa spel ÄR ett måste för alla spelfantaster.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ico
https://sv.wikipedia.org/wiki/Shadow_of_the_Colossus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da_King79:

Har byggt en arcad maskin med Mame, NES,Snes på

Får vi se bilder?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RaBlack:

Känner någon till en bra Atari Jaguar emulator som fungerar bra?

Virtual Jaguar är den som presterar bäst verkar det som.

http://outrage.the-crow.co.uk/builds/

Permalänk

@Cooling23:
Yes ska bara fixa några bra har bara från byggloggen typ.
Håller på att renovera min "mancave" så det kommer bilder.
//Daking

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zicsoen:

Det går inte att hitta ett BIOS på nätet som skulle fungera för ePSXe då?

Tänkte bara så ni tänker på det: Jag skulle gissa att det går under piratkopiering och är då inte tillåtet att prata om här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

För Dolphin kör jag NYKO Wireless Sensor Bar med IOGEAR GBU421 Bluetooth Adapter, har fungerat fint sedan 2011.

Man ska passa sig för vissa nyare Wiimote modeller som har TR i modellnummret, då Dolphin har svårt att hantera dessa.
Jag har 2 äldre Wiimotes som inte är TR modeller och de fungerar perfekt, en vit utan Motion Plus inbyggt och en svart med Motion Plus inbyggt.

Gällande övrig emulation är originalkontroller med adaptrar att föredra, en XBOX 360 kontroller passar till mycket men inte emulation av äldre handkontroller där D-pad bara finns och är mycket mer överlägsen än XBOX 360:s D-pad.

Det känns så mycket bättre att spela NES/Famicom spel med en Nintendo dosa än en XBOX 360 kontroller alla dagar i veckan.

Tack för tipset. Jag har tidiga wiimotes utan inbyggd motion plus. Köpt första versionen av svarta Wii när den kom. Så det borde funka bra Ska ge Skyward Sword en ny chans. Tappade lusten till det av någon anledning. Kanske första timmarna i spelet är lite tråkiga. Men fick inte rätt Zelda-feeling. Zelda för mig är NES/SNES sen Ocarina Of Time, och Twilight Sword. Det ska vara lite allvar och mörkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sensor kör man ju såklart "mayflash Dolphin sensorbar"

Har ett tips för er emulatorberoende.. Fixa hyperspin.. Har lagt in 144 system nu. Fett nice

Permalänk
Medlem

Är det någon här som har testat RetroN 5 ? såg den på M3 sidan som ett fars dag tips men undrar helt enkelt om den är bra/ typ något att satsa på kanske? Det verkar ju inte vara någon dålig konsol då den kan fixa så många olika spel och även faktiskt säljs i svenska affärer, men vill höra mig för innan man bestämmer sig :).

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mega-Dark:

Är det någon här som har testat RetroN 5 ? såg den på M3 sidan som ett fars dag tips men undrar helt enkelt om den är bra/ typ något att satsa på kanske? Det verkar ju inte vara någon dålig konsol då den kan fixa så många olika spel och även faktiskt säljs i svenska affärer, men vill höra mig för innan man bestämmer sig :).
http://a.tgcdn.net/images/products/additional/large/16fc_hyperkin_retron5_gaming_system_cartridge_slots.jpg

Du kan vara lugn för att den gör det den ska utan problem och med tanke på alla system du kan köra (oavsett region dessutom) för 1500 spänn så är det en kanon deal med tanke på vad originalkonsolerna går på begagnat idag.

Hade jag själv inte ägt originalkonsolerna hade det varit ett givet köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Du kan vara lugn för att den gör det den ska utan problem och med tanke på alla system du kan köra (oavsett region dessutom) för 1500 spänn så är det en kanon deal med tanke på vad originalkonsolerna går på begagnat idag.

Hade jag själv inte ägt originalkonsolerna hade det varit ett givet köp.

Okej tack

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Hoppar in i tråden, söker en bra emulator för NES SNES, som man kan spela med en Steamcontroller.

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sway:

Hoppar in i tråden, söker en bra emulator för NES SNES, som man kan spela med en Steamcontroller.

mednafen (med mednaffe som gui). Funkar bra med steam overlay, dock kör den desktop binding tills ett spel startar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk

Tack Hulken, hur är det med Gamecube, och Wii emulatorer, finns det någon som har support för gamepads?

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Medlem

Snes: zsnes ... Settings d s f 1280*1024 HQ 3x, vsync

Perfekt kvalité!

Nes: nestopia...