Koppla högtalare till PS4

Permalänk
Medlem

Koppla högtalare till PS4

Jag har dessa http://cdon.se/hemelektronik/logitech/logitech-z506-5-1-p1297... högtalarna och VET att man kan koppla dem till en PS4, men någon som vet vad för sladd man ska ha? Är inte så kunnig på det där! Väldigt tacksam för hjälp!

Permalänk
Skrivet av Lill4n:

Jag har dessa http://cdon.se/hemelektronik/logitech/logitech-z506-5-1-p1297... högtalarna och VET att man kan koppla dem till en PS4, men någon som vet vad för sladd man ska ha?

Rätta mig om jag har fel, men PS4 har väl följande ljudutgångar:

• Via HDMI

• Via optisk S/PDIF

• Via hörlurskontakt i handkontrollerna

Högtalarpaketet verkar ha följande ingångar:

• Stereo via RCA-kontakter

• Analoga 5.1-ingångar i form av 3 st 3,5mm stereokontakter

Dessutom gör jag ett antal antaganden för att fylla i luckor i din problembeskrivning:

• PS4 ska vara ansluten till en TV av något slag med HDMI.

• TVn har analoga ljudutgångar i form av ett par RCA-kontakter

• Det är ganska viktigt, men inte kritiskt, att få ljud ur samtliga högtalare.

• Det finns ingen hemmabioförstärkare i anläggningen.

• Det finns inget behov av att få ut ljud till högtalarna från andra källor än PS4.

Med bara sladd finns det bara dåliga lösningar:

• Anslut en 3,5mm stereo till 2xRCA mellan handkontrollens hörlursuttag och högtalarpaketets subwoofers RCA-ingångar.

Du kommer troligtvis inte att få något ljud från center- och surroundhögtalare på det här sättet, och din trådlösa handkontroll blev just trådad... Bökigt.

• Anslut RCA-kablage mellan TV och högtalarpaketets subwoofers RCA-ingångar. Du kommer troligtvis inte att få något ljud från center- och surroundhögtalare på det här sättet.

Om du är beredd att stoppa in lite aktiv elektronik öppnar sig fler möjigheter, men valet av högtalarsystem tyder på att kostsamma lösningar är utom räckhåll för projektbudgeten.

• Köp en grej som knycker flerkanalsljudet från HDMI-strömmen, omvandlar det till analog signal och skickar ut det på 6 RCA-utgångar. Köp 3 st 3,5mm stereo till 2xRCA och anslut mellan grejens RCA-utgångar och högtalarpaketets subwoofers 3,5mm-ingångar. Anslut befintlig HDMI-kabel mellan grejen och TV. Köp en HDMI-kabel och anslut mellan grejen och PS4.

• Köp en billig begagnad hemmabioförstärkare med linjeutgång (pre-out). Köp kablar enligt föregående lösning, eller använd Toslink-anslutning mellan PS4 och hemmabioförstärkaren.

Permalänk
Medlem

Eller en TOSlink -> 5.1 dekoder som t.ex. denhär

edit: billigare rakt från kina

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3