Excel, sammanfoga celler MED innehåll...

Permalänk

Excel, sammanfoga celler MED innehåll...

Jag är vad dom på jobbet kallar "Excel-supporten" och det är till mig dom ringer när dom endera vill ha formler eller makron för att spara tid eller bara ren hjälp när dom inte förstår. Men denna gång har jag fått något som går över mitt huvud...

En dam ringde alldeles nyss och ville sammanfoga en rad celler med innehåll. Jag föreslår användning av formel med endera SAMMANFOGA eller &-tecknet i en cell bredvid och sedan Klistra in värde. Hon kommer med det klassiska "förr var det enklare" (före Office 2010-migreringen) och att hon förr använt Centrera över kolumner-funktionen, men att nu nästan all text försvinner (dvs. allt utom strängen i övre/vänster cell). Jag är ganska säker på att det även varit så i äldre Excel-versioner, men där står hon på sig... "Jo, det har jag visst".

FRÅGA:
Finns (eller har det funnits) ett enklare sätt att slå samman celler med textinnehåll (och behålla det)? Det enda sättet jag kan komma på är formelalternativen. Är det något jag missat här?

Tacksam för svar!

/Niclas

Permalänk
Medlem

Du gör det enklast för dig med vba. Skapa ett makro som sammanfögar aktuell markering, rad, kolumn eller vad som nu är lämpligt. Skapa en stor färglad knapp eller avdelning i ribbon, så blir kunden helnöjd.

Sorry kan inte ge dig detaljer om vba kommandot, är på jobbet, men det borde du hitta snabbt i dokumentationen.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk

Jodå, med VBA och formler fixar jag det snabbt. VBA är dock lite "over-kill" för detta eftersom det bara är en enda rad (kolumnrubriker) det rör sig om.
Det jag undrade var dock om det FINNS eller HAR FUNNITS något "enklare sätt" som hon säger sig ha använt (och jag har missat).

Det bästa vore ju om det faktiskt fanns, så hon kunde lära sig det själv... och jag måste erkänna att hon gjort mig nyfiken själv också, eftersom hon är så förbaskat säker på sin sak.

Permalänk

INLEDANDE FRÅGAN INAKTUELL (och dessutom nu oviktig)...

Det visade sig att hennes förklaring skurit sig. Ett fenomen man råkar ut för dagligen - ju mindre dom kan, desto svårare får dom också att beskriva vad dom faktiskt vill. Det hon ville var att, i en cell, sammanfoga innehåll ur celler i en kolumn (alltså inte slå ihop några celler). Någon blixtsnabb "som hon alltid gjort"-lösning för att göra det hittade jag förstås fortfarande inte, men hon köpte formeln =A1&A2&A3. Markera, skriva &, markera, skriva &, etc. accepterades som enkelt nog att komma ihåg till senare.

Men min egen nyfikenhet består ju. Hon var ju fortfarande bombsäker på att det funnits något, så det blir något att gräva efter när man kommer hem och kan leka med en äldre Excel-version igen. Själv kommer jag inte att kunna släppa det "bara sådär".