Följ Black Week på SweClockers

Macbook + Nätverk = Skiljsmässa!

Permalänk
Medlem

Macbook + Nätverk = Skiljsmässa!

Hej!

Jag kör Windows och sambon kör Mac.
Alla telefoner är anslutna, alla datorer funkar, iPads.
Allt fungerar på nätet här hemma (Vilket är Telia Fiber 100/100 med Telias router/modem)

Sambons Mac däremot vägrar fungera med nätverket. Den funkar perfekt hos kompisar, i gamla lägenheten med samma modell på router (fast ansluten till ADSL).

Hon hittar den i wifi-listan, men ibland kommer hon inte in och får då meddelandet "Anslutningen nådde en maxgräns".
Efter ett antal försök så kommer hon in, men efter några minuter så kopplas den ner från wifi igen, och så börjar det om.

Någon som haft samma problem och kan tipsa om åtgärd eller vad det kan vara som är fel?

Tack på föhand
Tux

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tuxxie:

Hej!

Jag kör Windows och sambon kör Mac.
Alla telefoner är anslutna, alla datorer funkar, iPads.
Allt fungerar på nätet här hemma (Vilket är Telia Fiber 100/100 med Telias router/modem)

Sambons Mac däremot vägrar fungera med nätverket. Den funkar perfekt hos kompisar, i gamla lägenheten med samma modell på router (fast ansluten till ADSL).

Hon hittar den i wifi-listan, men ibland kommer hon inte in och får då meddelandet "Anslutningen nådde en maxgräns".
Efter ett antal försök så kommer hon in, men efter några minuter så kopplas den ner från wifi igen, och så börjar det om.

Någon som haft samma problem och kan tipsa om åtgärd eller vad det kan vara som är fel?

Tack på föhand
Tux

Kolla kanalen, jag har hört, inget källa på det att apple produkter kan ha problem med kanal1 och 11(?) på det trådlösa

EDIT: efter lite googling hittar jag inget som stödjer det jag skrev.

Permalänk
Inaktiv

Vilken macbook?
Vissa Pro 13" runt 2012-2013 hade problem med wifi. Kan vara vart att kolla upp!

Permalänk
Medlem

Vilken version av OS X har den? Det tycks finnas problem med detta i den senaste utgåvan, "Yosemite".

Visa signatur

: MSI Z690 A-PRO, i7 12700K@snabb, EKWB 280mm, 32GB RAM, RTX2070S
: Asus Prime Z270, i7 7700K@5.0GHz, Corsair H115i, 16GB RAM, 1070Ti
: Asus Sabertooth Z77, i5 3570K@4,9, Corsair H70, 16GB RAM, 660 Ti x2
: Debian Linux@AMD X2 2,6GHz, 4GB RAM, Asus G210, 10TB WD Green(RAID1)
: Xp-m 2400@4100+, Duron 600@1GHz, K6-2 300@375MHz, P75MHz, sHg 8000, Acer 5930G (all R.I.P).

Permalänk

@Tuxxie: Inget som direkt hjälper, men på skolan där alla har MB Air så är det samma sak. Alltid någon som inte kan ansluta när alla ska upp med datorerna.
Min erfarenhet säger mig att det här främst inträffar när hela klassen ska använda datorerna eller blir ombedda att titta på ett länkat videoklipp.
Testa att koppla ifrån alla enheter förutom Macbooken och försöka då, fungerar det bättre?

Det slår mig även att det brukar skilja klassrummen emellan, testa även att sätta er alldeles bredvid routern. Kanske hjälper något.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk

Kanske är ett problem med DHCP?
Har du testat att binda en statisk IP-adress till datorns MAC-adress i routern?
Anslut sedan datorn genom att konfigurera den statiska IP-adressen i datorn och välj att inte ansluta med DHCP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxxie:

Jag löste mitt problem genom att bort konfigurationsfilerna och starta om datorn.
http://www.iphonehacks.com/2014/11/wi-fi-problems-mac-os-x-yo...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett liknande problem. Det visade sig vara krypteringen av det trådlösa. När den stod på endera AES eller TKIP så vägrade Mac:en ansluta eller tappade 10-15ggr i timmen MEN när jag slog på AES/TKIP så gick det utmärkt. Prova att byta runt lite med krypteringen.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem

Verkar ha löst sig hyfsat. Datorn funkar nu med nätverket efter en fabriksåterställning på routern/modemet.
Däremot verkar det trådlösa av någon anledning ställt in sig på 26 Mbit/s nu, vilket bekräftas av bredbandskollen.
Innan återställningen var modemet inställt på 54 Mbit/s.

I dont like Felia

Skrivet av anon227119:

Kolla kanalen, jag har hört, inget källa på det att apple produkter kan ha problem med kanal1 och 11(?) på det trådlösa

EDIT: efter lite googling hittar jag inget som stödjer det jag skrev.

Värt att prova ändå! Tack!

Skrivet av Hugligan:

Vilken macbook?
Vissa Pro 13" runt 2012-2013 hade problem med wifi. Kan vara vart att kolla upp!

Det är en äldre (2008?) års macbook.

Skrivet av Xorcist:

Vilken version av OS X har den? Det tycks finnas problem med detta i den senaste utgåvan, "Yosemite".

OSX Lion

Skrivet av Wille1504:

@Tuxxie: Inget som direkt hjälper, men på skolan där alla har MB Air så är det samma sak. Alltid någon som inte kan ansluta när alla ska upp med datorerna.
Min erfarenhet säger mig att det här främst inträffar när hela klassen ska använda datorerna eller blir ombedda att titta på ett länkat videoklipp.
Testa att koppla ifrån alla enheter förutom Macbooken och försöka då, fungerar det bättre?

Det slår mig även att det brukar skilja klassrummen emellan, testa även att sätta er alldeles bredvid routern. Kanske hjälper något.

Vanligtvis sitter hon bara 2-3 meter ifrån routern, så det bör inte vara problemet.

Skrivet av gustavwth:

Kanske är ett problem med DHCP?
Har du testat att binda en statisk IP-adress till datorns MAC-adress i routern?
Anslut sedan datorn genom att konfigurera den statiska IP-adressen i datorn och välj att inte ansluta med DHCP.

Provat detta, verkade inte ha en effekt

Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag löste mitt problem genom att bort konfigurationsfilerna och starta om datorn.
http://www.iphonehacks.com/2014/11/wi-fi-problems-mac-os-x-yo...

Det blir att prova detta om det fortsätter

Skrivet av GauntMan:

Jag har haft ett liknande problem. Det visade sig vara krypteringen av det trådlösa. När den stod på endera AES eller TKIP så vägrade Mac:en ansluta eller tappade 10-15ggr i timmen MEN när jag slog på AES/TKIP så gick det utmärkt. Prova att byta runt lite med krypteringen.

Får prova om det kommer tillbaka. tackar!