Hur får jag katten att nyttja nya klösställningen?

Permalänk
Medlem

Hur får jag katten att nyttja nya klösställningen?

Tjo!

Nyligen flyttat ihop med min flickvän och hennes katt (ingen aning om ras mer än att det är en så kallad "turkisk badkatt"). Jag gillar själv katter men de har ju vissa mindre trevliga sidor... bland annat att de gärna vill hålla sina klor i trim på något vis. Vi klipper förstås klorna emellanåt men hon vill ju gärna sätta klorna i något ändå.

Inför flytten gjorde vi oss av med lite gamla möbler som katten gett sig på genom åren (tror katten är kring 10-11 år gammal). Bland annat har vi skaffat en ny skinnsoffa (som jag inte monterat ihop ännu) och det är väl främst denna jag vill att katten inte ska klösa sönder.
Så vi köpte en klösställning till katten. En stabil sådan med ett krypin och två plattformar, varav en plattform har mjuk kant runt om. Pelarna är av klöståligt repliknande material och själva ställningen är väl 80-90cm hög.

Problemet är ju att katten tycks sky ställningen som pesten och vägrar ens gå nära den i undersökningssyfte. Vilket är lite småsurt efter att ha spenderat en tusenlapp på ett nytt tillhåll för katten.
Gissar själv att katten undviker den pga dofterna, ställningen var färdigmonterad i djuraffären och har väl stått där ett tag och samlat på sig diverse dofter som kan finnas i en djuraffär. Försökte med att lägga en av kuddarna, som följde med ställningen, på den pläd där katten annars gillar att hålla till men då gick hon inte ens nära den pläden =\
Provar just nu med att placera matskålarna bakom ställningen och lite torrfoder inne i krypin-utrymmet, i hopp om att hon ska vänja sig vid ställningen.

Än så länge går hon hellre loss med klorna på mattorna och jag vill ogärna montera den nya skinnsoffan innan katten vant sig vid att klösa på sin ställning. Så om någon har fler tips till hur jag kan få katten att bli förälskad i sitt nya tillhåll så vore det väldigt uppskattat.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Dra på lite sådant här så ska du se att det blir fart på katten

http://www.veterinarbutiken.se/beteende-och-harmoni-katt/137-...

Annars om du kan vädra den är ju det ett förslag.

Permalänk
Medlem

Testa att spreja kattmynta spray på den eller lägg kattmynta här och där på ställningen så ska katten nog undersöka den.

Är det kanske en Turkisk van eller Turkisk angora ni har?

Permalänk
Medlem

Har du testat att köpa kattmynta (catnip) på Sprej (finns o köpa i vanlig djuraffär)?

Har själv 2 katter i hushållet.
Jag och min sambo köpte en ny soffa innan julen, 50% skinn 50% tyg.
Använde kattmynta på alla våra klösträd för att då "få bort fokusen" från den nya soffan.

(Sedan har dem alltid använt klösträden från den dag vi skaffat de).

Om det nu är lukten som gör att katten "ogillar" det, reklamera och köp ett nytt?
Finns billiga klösträd på nätet som inte kostar en förmögenhet som i djuraffärerna.

Permalänk
Medlem

Annars så finns det vanliga klösbrädor som man kan köpa med myntadoft som våra katter har älskat. Dessa får man dock köpa nya efterhand som doften tar slut och katten därmed tappar intresset för dem. Tror att du kanske till och med kan hitta dem i vanliga matbutiker men annars får du köpa på någon djuraffär

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk

Vad är det för tjocklek på klöspinnarna på ställningen? Dom flesta brukar ha små tunna 7cm, som många katter vägrar klösa på.

Våra är sådana. Inga 7cm vart nånsin använda, men soffan tog stryk. När vi skaffade en med 13cm blev den klöst på redan när vi började montera den, sedan dess har våra möbler vart helt ointresanta.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Är inte någon kattexpert men jag har läst och frågat runt lite själv då jag har två katter som gärna attackerar lite vad som.

Vissa katter gillar inte att klösa "vertikalt" utan vill klösa på någonting som ligger ner. Något man kan försöka med är att spruta kattmynta på den nya ställningen (finns att köpa på sprayflaska). Det brukar jag göra när jag köper något nytt, även fast dom snabbt flyger på det ändå. Vissa katter verkar dock immuna eller inte alls påverkade utav kattmynta.

Har även läst att man kan använda sig utav doftferomoner (Feliway) för att lugna katten och således minska klösandet. Detta har inte fungerat på mina katter kan jag tillägga.

Känns även som om att det är svårt att få en katt att ändra på sig om man inte försökt "lära" den vad som är okej och inte i ett tidigt skede. Jag brukar spruta på dom med vatten som jag har i en blomspruta och säga ifrån (med ett bestämt "nej"). Känns som om att det fungerar efter ett tag i alla fall.

Vad gäller soffor så smällde jag upp tre klösbrädor i vardagsrummet så att dom skulle kunna klösa där istället för på soffan (vilket dom gärna försöker göra ändå). Tror det är bra med alternativ i närheten utav det dom inte skall klösa på.

Klösa är trots allt ett naturligt beteende hos katterna, så det är väl därför det kan vara jävligt jobbigt att få katten att sluta göra det (på specifika ställen dessutom).

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Dra på lite sådant här så ska du se att det blir fart på katten

http://www.veterinarbutiken.se/beteende-och-harmoni-katt/137-...

Annars om du kan vädra den är ju det ett förslag.

Skrivet av wRRM:

Testa att spreja kattmynta spray på den eller lägg kattmynta här och där på ställningen så ska katten nog undersöka den.

Är det kanske en Turkisk van eller Turkisk angora ni har?

Skrivet av Darkraii:

Har du testat att köpa kattmynta (catnip) på Sprej (finns o köpa i vanlig djuraffär)?

Har själv 2 katter i hushållet.
Jag och min sambo köpte en ny soffa innan julen, 50% skinn 50% tyg.
Använde kattmynta på alla våra klösträd för att då "få bort fokusen" från den nya soffan.

(Sedan har dem alltid använt klösträden från den dag vi skaffat de).

Om det nu är lukten som gör att katten "ogillar" det, reklamera och köp ett nytt?
Finns billiga klösträd på nätet som inte kostar en förmögenhet som i djuraffärerna.

Jag är själv rätt så dålig på raser men det ringer en liten klocka i bakhuvet om Turkisk van faktiskt!

Har provat kattmynta i "torr version", om man nu kan kalla det så... var en liten påse med söndersmulad kattmynta. Har provat gnida in lite grann av detta på ställningen, fast katten verkar inte bry sig det minsta, inte ens när hon får lukta direkt i påsen (kanske är den för gammal?). Men får kanske kila inom djuraffären och prova den där sprejvarianten.

Ska också testa ställa ut den på balkongen ett dygn kanske så den vädras av lite grann först.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

@Zicsoen:
vissa katter är inte intresserade av catnip överhuvudtaget, katten som bor hos dig kanske är en av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Annars så finns det vanliga klösbrädor som man kan köpa med myntadoft som våra katter har älskat. Dessa får man dock köpa nya efterhand som doften tar slut och katten därmed tappar intresset för dem. Tror att du kanske till och med kan hitta dem i vanliga matbutiker men annars får du köpa på någon djuraffär

Jao, jag är väl lite skeptisk till just klösbrädor som man tex fäster på väggen, då jag inte vill att hon ska vänja sig vid att klösa just på väggarna. Såg annars ett gäng sådana i djuraffären också.

Skrivet av n_sandstrom:

Vad är det för tjocklek på klöspinnarna på ställningen? Dom flesta brukar ha små tunna 7cm, som många katter vägrar klösa på.

Våra är sådana. Inga 7cm vart nånsin använda, men soffan tog stryk. När vi skaffade en med 13cm blev den klöst på redan när vi började montera den, sedan dess har våra möbler vart helt ointresanta.

Hmm, lite osäker just nu på hur tjocka stolparna kan vara men annars borde det kanske fungera att linda in dem några varv med nytt klösrep, så de blir lite tjockare?

Skrivet av rrbrrt:

Är inte någon kattexpert men jag har läst och frågat runt lite själv då jag har två katter som gärna attackerar lite vad som.

Vissa katter gillar inte att klösa "vertikalt" utan vill klösa på någonting som ligger ner. Något man kan försöka med är att spruta kattmynta på den nya ställningen (finns att köpa på sprayflaska). Det brukar jag göra när jag köper något nytt, även fast dom snabbt flyger på det ändå. Vissa katter verkar dock immuna eller inte alls påverkade utav kattmynta.

Har även läst att man kan använda sig utav doftferomoner (Feliway) för att lugna katten och således minska klösandet. Detta har inte fungerat på mina katter kan jag tillägga.

Känns även som om att det är svårt att få en katt att ändra på sig om man inte försökt "lära" den vad som är okej och inte i ett tidigt skede. Jag brukar spruta på dom med vatten som jag har i en blomspruta och säga ifrån (med ett bestämt "nej"). Känns som om att det fungerar efter ett tag i alla fall.

Vad gäller soffor så smällde jag upp tre klösbrädor i vardagsrummet så att dom skulle kunna klösa där istället för på soffan (vilket dom gärna försöker göra ändå). Tror det är bra med alternativ i närheten utav det dom inte skall klösa på.

Klösa är trots allt ett naturligt beteende hos katterna, så det är väl därför det kan vara jävligt jobbigt att få katten att sluta göra det (på specifika ställen dessutom).

Verkar som att den här katten inte bryr sig det minsta om kattmynta än så länge men jag ska som sagt även pröva sprejvarianten, kostar ju inte så mycket ändå. Just klösbrädor är jag som sagt lite smått skeptisk till men ja, om inget annat skulle fungera får jag kanske skaffa några sådana i värsta fall.

Ja precis, jag vill ju inte hindra katten från att klösa alls, som du säger är det ju ett naturligt beteende men vill ju gärna att hon låter väggar och soffa vara - mattorna är väl inte hela världen men vore ju inte fel om hon kan undvika dem på sikt också.

Vattenspruta har vi (jag) ju tänkt införskaffa! Min tjej är lite blödig när det kommer till att spruta vatten på katten men hon har gått med på att vi kan ju försöka bara duscha svansen lite grann när det behövs. =P

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@str8forthakill:

Det verkar så än så länge, ska prova sprejvarianten också dock och se om det hjälper. Funkar inte det får jag ge all kattmynta till min systers katter när jag hälsar på nästa gång, de är helgalna i det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har hört att man ska minst ha 1 klöspelare/bräda/träd där katten kan klösa "raklång".
Vissa klösträd har tyvärr inte denna funktionen.

Permalänk
Rekordmedlem

Katten kanske inte gillar ytan att klösa på eller hur den luktar.
En planka, gren eller wellpapp kan vara mycket populärare än nått mer avancerat fabrikstillverkat, det tycker åtminstone mina katter.
Jag har förresten en Turkisk Van och det kanske är en sån du kallar Turkisk badkatt ? (Det kan kanske även vara Turkisk angora)

De ska ha de olikfärgade fläckarna på huvudet och randig svans.
Har även en huskatt som föredrar att vara ute så länge det inte är katastrofdåligt väder

Dold text
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Prova tala Turkiska med den samtidigt som du sprutar Turkisk peppar på ställningen.

Nä, allvarligt så kan katter vara himla sega när det gäller klösbrädor o dylikt (av egen erfarenhet)så du får ha lite tålamod.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

@Darkraii:
Med lite flax kanske hon kan vänja sig att riva loss på dörrmattan när hon vill klösa raklång.

@mrqaffe:

Hmm, får nog höra närmare med min tjej om vad det är för ras exakt, denna är helt vit. Kanske inte renrasig?

Annars är jag nog lite inne på att det kan ha med dofter att göra. Hon gillar ju annars väldigt mycket de möbler där jag och min tjej sitter ofta, så fåtöljer och sängen stortrivs hon i. Därför jag blir lite orolig för att hon ska trivas lite för bra i vår nya soffa.

Får väl prova vädra av ställningen och kanske skruva på något från naturen på den innan man förpestar den helt med kattmynta av alla olika sorter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@DatorMuppen:
Jao, lite så kan det ju vara också förstås. Vi har bara haft ställningen ett par dagar trots allt - får väl hålla mig till tåls med att skruva ihop soffan några dagar till.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Om katten klöser på annan plats än klösställningen, avbryt katten och plocka upp den, sätt den sedan på klösställningen, repetera tills det går in. Det har jag funnit är det bästa för mina katter.

Kattmynta funkar också ganska bra.

PS. Jag är lite avundsjuk över era Turkiska vankatter, jag skulle vilja ha en. Men det får vänta tills vi bor större. Har redan 3 st(två adopterade hittekatter och en Burmilla)....

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zicsoen:

@Darkraii:
Med lite flax kanske hon kan vänja sig att riva loss på dörrmattan när hon vill klösa raklång.

@mrqaffe:

Hmm, får nog höra närmare med min tjej om vad det är för ras exakt, denna är helt vit. Kanske inte renrasig?

Annars är jag nog lite inne på att det kan ha med dofter att göra. Hon gillar ju annars väldigt mycket de möbler där jag och min tjej sitter ofta, så fåtöljer och sängen stortrivs hon i. Därför jag blir lite orolig för att hon ska trivas lite för bra i vår nya soffa.

Får väl prova vädra av ställningen och kanske skruva på något från naturen på den innan man förpestar den helt med kattmynta av alla olika sorter.

Turkisk angora kan vara vit men de brukar inte kallas badkatt, Vanen gillar däremot vatten men ska ha svarta/röda fält runt öronen och ränder på svansen, det kan ju vara nån blandras också för Vanen är en rätt ovanlig katt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ställ ut ställningen utomhus på luftning i ett par veckor o ta in den sen igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Misstaget var att köpa ny soffa eftersom just soffor är katters naturliga klösträd. Jag hade också nya möbler när jag flyttade ihop med min sambo för 15 år sedan. Inom två år var möblerna förstörda men vi köpte inga nya möbler innan hennes båda katter dog (av naturliga orsaker vill jag förtydliga).

Man får helt enkelt leva med sönderrivna möbler och tapeter om man har katt hemma. Det går inte att uppfostra katter, möjligtvis låter de bli att klösa på möblerna så länge de märker att du tittar på dem men är du inte hemma så bryr de sig inte utan klöser på allt. Tyvärr men så är det.

Permalänk
Medlem

Med viss erfarenhet av katter - har haft flera tiotal under åren - vill jag påstå att det allra bästa är det absolut enklaste: http://www.crtzoo.com/katt/klosmobler/klosbrador/klosbrada-we...

Funkar inte det kommer inget att fungera...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ronnylov:

Misstaget var att köpa ny soffa eftersom just soffor är katters naturliga klösträd. Jag hade också nya möbler när jag flyttade ihop med min sambo för 15 år sedan. Inom två år var möblerna förstörda men vi köpte inga nya möbler innan hennes båda katter dog (av naturliga orsaker vill jag förtydliga).

Man får helt enkelt leva med sönderrivna möbler och tapeter om man har katt hemma. Det går inte att uppfostra katter, möjligtvis låter de bli att klösa på möblerna så länge de märker att du tittar på dem men är du inte hemma så bryr de sig inte utan klöser på allt. Tyvärr men så är det.

Nejdå, nu har du fördomar, katten klöser på det den gillar bäst och ger du dem ett bättre val än möblerna så klöser de förmodligen där, ev kan det även påverka var sakerna står eftersom klösandet också är ett sätt att luktmarkera på samma sätt som när de stryker halsen mot saker, de vill markera gränserna för sina domäner och kommunicera med andra katter.
Jag har inte varit med om att de klöser på möbler och väggar men jag har å andra sidan en del lite grövre träbitar och "vedträn/stockar" som de får klösa på och de verka gilla ytan och att lukten fäster.
Enda gångerna de bråkar med möbler är när Vanen vill böka in sig i nått av tyg för att gömma sig för att spana och sova men då handlar det mest om att hon flyttar saker för att få plats, hon kryper in i sängkläder, kläder och lådor/hyllor bara det är trångt nog för då är det bra (tycker hon)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Turkisk angora kan vara vit men de brukar inte kallas badkatt, Vanen gillar däremot vatten men ska ha svarta/röda fält runt öronen och ränder på svansen, det kan ju vara nån blandras också för Vanen är en rätt ovanlig katt.

Hmm kikade runt på lite bilder på nätet, tycks nog vara turkisk angora trots allt! Åtminstone utseendemässigt. Kanske är positivt då hon kanske inte är så förtjust i vatten, så en sprutt vatten på svansen kanske kan hjälpa lösa problemet om hon klöser på fel stället.

Skrivet av stimpen:

Ställ ut ställningen utomhus på luftning i ett par veckor o ta in den sen igen.

Ja, det lutar väl åt något liknande tycks det som.

Skrivet av ronnylov:

Nja, vet att det bör gå att minimera. Min familj har haft katt så länge jag kan minnas, bara jag som inte skaffade någon katt under de tio-elva år jag bott ensam. Men vi har aldrig haft problem med sönderklösta möbler. Visserligen har merparten av katterna främst varit utekatter men sovit inomhus om natten. Men ett par katter har varit innekatter på heltid men vande sig vid dörrmattorna. Dessa har vi ju dock haft sedan de var små, den här katten är ju betydligt äldre men jag hoppas att jag lyckas lära henne åtminstone låta bli soffan ändå.

Skrivet av Eqon:

Med viss erfarenhet av katter - har haft flera tiotal under åren - vill jag påstå att det allra bästa är det absolut enklaste: http://www.crtzoo.com/katt/klosmobler/klosbrador/klosbrada-we...

Funkar inte det kommer inget att fungera...

Hmm, kanske kan skruva fast en sådan på sidan av kattställningen om inte annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det var en sån här jag menade, den behöver du inte sättapå väggen utan du lägger bara den på golvet vid väggen någonstans

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk

Till skillnad från tidigare inlägg här i tråden har jag och min fru använt Feliway med lyckat resultat http://www.feliway.com/se/#redirected. Det kan vara lite pilligt och jobbigt att få en katt att sluta med en klösvana (eller att få den att inte börja) men det ska inte vara omöjligt. Fungerar perfekt också när man ska göra att annat som annars lätt stressar upp katten som veterinärbesök och ommöbleringar o.s.v.!

Skrivet av Zicsoen:

Vi hade liknande problem med att katten stortrivs och gärna klöser lite extra omkring eller på de möbler jag och min fru mest är vid. När katten klosar på t.ex. soffan så utsöndras doftspår som talar om att reviret redan är upptaget, antagligen vill en katt som ofta klöser på t.ex. säng och soffa ta med sin matte och husse i reviret.

Permalänk
Medlem

Köp valerinatabletter på hälsokost eller apoteket. Stryk en tablett lätt mot de platser du vill att katten skall nyttja. Alltså inte så hårt så material från tabletten fastnar på klösträdet utan bara så lite lukt fastnar.
Valerina är enormt effektivt på katter, kattmynta har inte en chans.
Se bara till att förvara tabletterna där katten inte kommer åt dem för de gör nästan vad som helst för att få tag i dem.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Avstängd

Kattmynta är bra till liggplatser och klöspelare och har funkat bra till våra katter som har varit duktiga på att inte klösa på möbler o.s.v men just skinnsoffa är inte alltid så optimalt med katt för även om dom inte klöser tycker katter om att springa i soffor vilket våra gör än 11-12 år gamla och skinnsoffan vi hade + fotöljer vart snabbt ful p.g.a att dom drar i klorna när dom springer och det blir märken så kastade ut dom och köpte tyg i stället

Angående pelaren så brukar dom lukta ganska mycket lim och tror det är en av sakerna katterna ogillar och har testat att göra några pelare själv någon gång vilket dom är mycket mer intresserade av på en gång och dom var limfria så nån lukt som kattmynta i nån version är nog the way to go på köpta modellerna men även med mynta så har det tagit ganska lång tid innan våra använt dom köpta

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Frugan köper såna här till våra pälsbollar http://www.zooplus.se/shop/katt/klostrad_klosmobler/klosmoble...
hinner knappt få av plasten innan det ska invigas. samma med den här: http://www.zooplus.se/shop/katt/klostrad_klosmobler/klosmoble...

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaktustagg:

Till skillnad från tidigare inlägg här i tråden har jag och min fru använt Feliway med lyckat resultat http://www.feliway.com/se/#redirected. Det kan vara lite pilligt och jobbigt att få en katt att sluta med en klösvana (eller att få den att inte börja) men det ska inte vara omöjligt. Fungerar perfekt också när man ska göra att annat som annars lätt stressar upp katten som veterinärbesök och ommöbleringar o.s.v.!

Vi hade liknande problem med att katten stortrivs och gärna klöser lite extra omkring eller på de möbler jag och min fru mest är vid. När katten klosar på t.ex. soffan så utsöndras doftspår som talar om att reviret redan är upptaget, antagligen vill en katt som ofta klöser på t.ex. säng och soffa ta med sin matte och husse i reviret.

Hm, ska lägga det på minnet om inget annat tycks funka. Fick tips av en kollega att smörja in skinnsoffan med något inte luktar så gott för katter.

Skrivet av Rebben:

Köp valerinatabletter på hälsokost eller apoteket. Stryk en tablett lätt mot de platser du vill att katten skall nyttja. Alltså inte så hårt så material från tabletten fastnar på klösträdet utan bara så lite lukt fastnar.
Valerina är enormt effektivt på katter, kattmynta har inte en chans.
Se bara till att förvara tabletterna där katten inte kommer åt dem för de gör nästan vad som helst för att få tag i dem.

Aldrig hört talas om Valerina tabletter, något slags kattgodis eller?

Skrivet av lord_vasagos:

Kattmynta är bra till liggplatser och klöspelare och har funkat bra till våra katter som har varit duktiga på att inte klösa på möbler o.s.v men just skinnsoffa är inte alltid så optimalt med katt för även om dom inte klöser tycker katter om att springa i soffor vilket våra gör än 11-12 år gamla och skinnsoffan vi hade + fotöljer vart snabbt ful p.g.a att dom drar i klorna när dom springer och det blir märken så kastade ut dom och köpte tyg i stället

Angående pelaren så brukar dom lukta ganska mycket lim och tror det är en av sakerna katterna ogillar och har testat att göra några pelare själv någon gång vilket dom är mycket mer intresserade av på en gång och dom var limfria så nån lukt som kattmynta i nån version är nog the way to go på köpta modellerna men även med mynta så har det tagit ganska lång tid innan våra använt dom köpta.

Nä, tänkte också det att skinnsoffan kommer väl slitas lite grann oavsett men vill ju gärna att den varar så länge som möjligt ändå. Ytterligare anledning till att det blev en skinnsoffa är för att vi väntar barn och tänkte att en skinnsoffa är enklare att torka av vid vissa spädisrelaterade situationer.
Ska följa rådet jag fått att ställa ut klösställningen på balkongen en tid så den får vädras av lite grann, sedan blir det nog att experimentera lite grann med alla olika förslag.

I övrigt får jag passa på att tacka för alla förslag hittills! Jag tycks inte ha varit helt borta i mina tankar att det, åtminstone till viss del, kan vara doftrelaterat, så jag ska prova lite av de olika förslag jag fått tills jag hittat något som funkar. Då vanliga klösbrädor i papp inte verkar vara så dyra kommer jag sannolikt komplettera med ett par sådana också!

Fortsätt gärna komma med förslag eller tips på hur ni själva lyckats!

Visa signatur

Permalänk

Izi. Ta kattens favoritleksak (knyt fast den). Dra sedan leksaken runt och på klösbrädan så katten attackerar leksaken. Automatisk kommer klorna användas och katten blir van med klösbrädan

Mvh!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100