Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem
Skrivet av RFRFRF:

Värdepapper som då inte varit på isk?

Aktie- och fondkonto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RFRFRF:

Värdepapper som då inte varit på isk?

Ja, aktie konto.

Visa signatur

5800X3D, RX 7900 XTX, 32gb RAM.

Permalänk
Avstängd

Borde det inte kallas för "utebliven lön" eller "fördröjd/uppskjuten lön" istället?

"Skattepengar" ska ju staten ha, inte privatpersoner eller företag.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Borde det inte kallas för "utebliven lön" eller "fördröjd/uppskjuten lön" istället?

"Skattepengar" ska ju staten ha, inte privatpersoner eller företag.

Skatteåterbäring är ett allmänt accepterat uttryck annars

Permalänk
Medlem

Då var veckan kommen, se hur många gånger man kommer kolla kontot

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Avstängd

Fick brev från Kivra om att pengarna betalats ut, borde komma inom en vecka. Tur de sa till för de 1800 jag ska få är så lite att jag inte hade märkt det annars.

Permalänk
Medlem

Hur lång tid brukar det ta innan man får pengar om man gjort reseavdrag?

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Hur lång tid brukar det ta innan man får pengar om man gjort reseavdrag?

Då brukar man få dom veckan innan midsommar ungefär, typ mitten av juni.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Snusfri

Fick på Kivra att mina pengar betalts ut med, kommer bli trevligt med lite extra sekiner.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Inga cash ännu. Men stod utbetalt på skatteverket.

edit: Fått kvitto från kivira.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brainlessbob:

Deklarerat, 8k som jag får ut lagom till semestern. Har sålt värdepapper så var tvungen att komplettera med en K4.

Gjorde en K4a för alla mina 45 kr i vinst på fondförsäljning vilket gör att jag nu får vänta till semestern på min återbäring
Får sitta och planera på vad jag skall investera alla 31,5 kronorna det blir efter skatt.
Har nu bytt till ISK konto rätt över.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Gjorde en K4a för alla mina 45 kr i vinst på fondförsäljning vilket gör att jag nu får vänta till semestern på min återbäring
Får sitta och planera på vad jag skall investera alla 31,5 kronorna det blir efter skatt.

Du behöver inte planera. summor under 100kr betalas inte ut.

Permalänk
Medlem

Jag skulle få 2600kr tillbaka men nu när det betalats ut blev det 1500ca för jag använt rut avdrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Lätt värt.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk

33K tillbaka men måste göra reseavdrag så får vänta tills midsommar. När får man veta om reseavdraget går igenom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Jag skulle få 2600kr tillbaka men nu när det betalats ut blev det 1500ca för jag använt rut avdrag.

Hur funkar det egentligen? Jag har använt rutavdrag på 2800 kr, skulle jag ha fått tillbaka 2800 kr MER om jag inte använt mig av det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Hur funkar det egentligen? Jag har använt rutavdrag på 2800 kr, skulle jag ha fått tillbaka 2800 kr MER om jag inte använt mig av det?

Vet ej hur det funkar. Men skatteverket har nog gjort rätt.

Permalänk
Medlem

Nu kom det en notis från Kivra, så det är på gång. 7600 ish som delvis går till en soffa. 3/4 av soffan rättare sagt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Skrivet av Ph4st:

Det låter helt fel, tror du missat något i informationen/skatteberäkningen.
Normalt sker det enligt följande:
- Företaget som utför tjänsten ansöker om RUT avdrag för din räkning
- Du får en faktura där de redan dragit av RUT avdraget (50% av arbetskostnaden)
- På ditt skattekontot markeras hur mycket du använt för RUT och ROT avdraget men det påverkar inget gällande återbäring eller kvarskatt så länge du inte använt mer än 50000 per år eller blivit nekad av andra anledningar.

Permalänk
Medlem

Ironiskt, jag får tillbaka som mitt födelseår. 1992 Kr.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080 (NYA UPPGRADERING PÅ G - CPU, MODERKORT OCH RAM MINNEN SNART) (GPU - Inför nya RTX 5000 serien kommer)

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Får tillbaka 14k nu i dagarna.
Bra timing. Fick tillträde till hus i torsdags, kalkylen ser inte riktigt lika ut nu när räntan stigit senaste 2 månaderna.
Det blev en ny weber och därefter fyller jag nog vedförrådet inför nästa vinter

Permalänk
Medlem

Nu syns det som kommande insättning (imorgon) så förmodar att det trillar in under dagen

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk

Detta år är ett glädjens år för mig gällande skatteåterbäringen, Fick Andas i halsen när jag såg intjänade penningar, Och ett glädjerus när jag sen såg en notering = Avgår: grundavdrag ) Klarade mig med 500kr från att behöva betala förmögenhetsskatt på lönen

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappelApel:

Detta år är ett glädjens år för mig gällande skatteåterbäringen, Fick Andas i halsen när jag såg intjänade penningar, Och ett glädjerus när jag sen såg en notering = Avgår: grundavdrag ) Klarade mig med 500kr från att behöva betala förmögenhetsskatt på lönen

Så hellre lite mindre i plånboken än lite mer i plånboken? Är det så man skall tolka ditt inlägg?

Permalänk

Ja med det skattesystemet vi har, Ligger man som mig i twilligt zone på den höga skattetabellen så. Sen om jag förstått det rätt så är det 50% på den summan över 515k om året och inte hela intjänade. Men jag vill inte bidra med mer skattepengar till vårt avlånga korrumperade land

Skrivet av joakim99:

Så hellre lite mindre i plånboken än lite mer i plånboken? Är det så man skall tolka ditt inlägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappelApel:

Ja med det skattesystemet vi har, Ligger man som mig i twilligt zone på den höga skattetabellen så. Sen om jag förstått det rätt så är det 50% på den summan över 515k om året och inte hela intjänade. Men jag vill inte bidra med mer skattepengar till vårt avlånga korrumperade land

Har du eget företag eller är du anställd? Om du är anställd, har du tjänstepension?

Permalänk
Medlem

Fick kvitto från skatteverket i kivra igår, kikar jag i banken så ser jag en inkommande transaktion som landar imorgon.

3966 kr! Nog känns det lite bra ändå, även om det inte är jättemycket pengar

Permalänk
Medlem

Yes ser dom e på g in.
Surt betala fortkörningsbot på 2400kr för dom.
Surt även få böter körandes en 75hk bil där skillnaden är 3mm på hastighetsmätaren mellan 50km/h vs 60km/h

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Yes ser dom e på g in.
Surt betala fortkörningsbot på 2400kr för dom.
Surt även få böter körandes en 75hk bil där skillnaden är 3mm på hastighetsmätaren mellan 50km/h vs 60km/h

Är de swedbank du har eller nordea? Jag ser inte mina ännu xD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PsyLO:

Är de swedbank du har eller nordea? Jag ser inte mina ännu xD

Syns inte på min Swedbank heller. Fick brev om insättning igår

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR