Använda router (DGN2200) som Accesspunkt

Permalänk
Medlem

Använda router (DGN2200) som Accesspunkt

Har en DGN2200 som jag tänkt använda som AP. I de guider jag hittar beskrivs det att man bara ska inaktivera DHCP och sätta enhetens IP till en adress UTANFÖR det område som huvudroutern delar ut till.

Exempel på guide

Men, om jag gör på detta sättet, så finns det gamla nätet som är konfigurerat på min DGN2200 kvar? Jag vill ju inte att det ska synas längre.

Visa signatur

...nauleem

Permalänk
Rekordmedlem

Syftar du på att du vill byta ssid eller vad är "gamla nätet"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Syftar du på att du vill byta ssid eller vad är "gamla nätet"

Jag har skaffat en ny router och skapat ett nät på den som heter "Hemma". Nätet på den gamla routern heter "Familjen", detta SSID:t visas fortfarande. Ska jag ange samma SSID och krypteringsnyckeln på AP:n som på routerns? Kommer det inte synas två när med samma namn då?

Visa signatur

...nauleem

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nauleem:

Jag har skaffat en ny router och skapat ett nät på den som heter "Hemma". Nätet på den gamla routern heter "Familjen", detta SSID:t visas fortfarande. Ska jag ange samma SSID och krypteringsnyckeln på AP:n som på routerns? Kommer det inte synas två när med samma namn då?

Klienterna ansluter trådlöst mot ett ssid, har du flera AP kan du välja om du vill ge dem ett eller flera olika ssidn, båda varianterna har för och nackdelar och vill du inte skilja på olika AP på ett lätt sätt så ge dem samma ssid och nyckel men se till att de har icke överlappande kanaler om det är praktiskt möjligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En router skapar ett lokalt nätverk (som inte har något namn), alla trådanslutna enheter och accesspunkter tillhör det här nätet. Att sedan en router/AP skapar ett eller flera trådlösa nätverk med SSID är något helt annat.
Det verkar som du blandar ihop det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

En router skapar ett lokalt nätverk (som inte har något namn), alla trådanslutna enheter och accesspunkter tillhör det här nätet. Att sedan en router/AP skapar ett eller flera trådlösa nätverk med SSID är något helt annat.
Det verkar som du blandar ihop det.

Ok, hur ska jag göra då?

Det jag vill uppnå är att få ett större täckningsområdet mha att använda min DGN2200 som AP. Jag vill inte att det ska finnas flera SSID att välja på när man ska ansluta en enhet.

Visa signatur

...nauleem

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nauleem:

Ok, hur ska jag göra då?

Det jag vill uppnå är att få ett större täckningsområdet mha att använda min DGN2200 som AP. Jag vill inte att det ska finnas flera SSID att välja på när man ska ansluta en enhet.

Du väljer själv ssid och nyckel så knappa in samma överallt så ärt det väl som du vill ha det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nauleem:

Har en DGN2200 som jag tänkt använda som AP. I de guider jag hittar beskrivs det att man bara ska inaktivera DHCP och sätta enhetens IP till en adress UTANFÖR det område som huvudroutern delar ut till.

Men, om jag gör på detta sättet, så finns det gamla nätet som är konfigurerat på min DGN2200 kvar? Jag vill ju inte att det ska synas längre.

Det är helt korrekt. Men du har glömt att döpa om nätverket som den (DGN2200) delar ut. Döp det till samma som i din nya router. Samt välj samma krypteringstyp och lösenord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det är helt korrekt. Men du har glömt att döpa om nätverket som den (DGN2200) delar ut. Döp det till samma som i din nya router. Samt välj samma krypteringstyp och lösenord.

Kommer det då bara att synas ett tillgängligt nätverk, eller blir det två med samma namn?

Visa signatur

...nauleem

Permalänk
Medlem
Skrivet av nauleem:

Kommer det då bara att synas ett tillgängligt nätverk, eller blir det två med samma namn?

Det kommer bara synas ett då. Sedan kommer den att hoppa till den med bäst täckning. Dock inte lika fint som i företagsnätverk där prylarna kan kommunicera mer.

Om det varierar mycket i prestanda mellan den nya och gamla kan det vara till fördel att ha olika namn så att personen som sitter och har täckning till båda aktivt kan välja den snabba vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nauleem:

Kommer det då bara att synas ett tillgängligt nätverk, eller blir det två med samma namn?

Nej ett. Har gjort det själv och fungerar fint.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar