Permalänk

Dålig bild på tv

Hej. Har köpt en ny tv 40 tum. Lite intressant att veta, hur mycket större bildyta är det jämfört med min förra på 32 tum. Vilka är deras storlek i kvadratdecimeter?

Är nöjd med bilden när jag ser på tex svt 1 och svt 2 (digital, comhem kabeltv.), däremot när jag sett på fotboll på kanal 12 (analog) flera matcher så vare inget vidare. Jag är inte så petig med att det ska va jättebra bild men det här va dåligt!, framförallt när det var utzoomat när de visade planen och spelarna. Vad beror d på? Är fotboll svårt att sända och få det i bra bild? Brukar kanal 12 visa lite sämre bild än 1an, 2an och 4an m.fl.? När jag sen tittade på en serie på kanal 12 så var bilden helt okej. Jag vet att analog är lite sämre men ingen jätteskillnad tycker jag. (tv:n är en vanlig led 40 tum, full hd).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alex_heter_jag:

Hej. Har köpt en ny tv 40 tum. Lite intressant att veta, hur mycket större bildyta är det jämfört med min förra på 32 tum. Vilka är deras storlek i kvadratdecimeter?

Är nöjd med bilden när jag ser på tex svt 1 och svt 2 (digital, comhem kabeltv.), däremot när jag sett på fotboll på kanal 12 (analog) flera matcher så vare inget vidare. Jag är inte så petig med att det ska va jättebra bild men det här va dåligt!, framförallt när det var utzoomat när de visade planen och spelarna. Vad beror d på? Är fotboll svårt att sända och få det i bra bild? Brukar kanal 12 visa lite sämre bild än 1an, 2an och 4an m.fl.? När jag sen tittade på en serie på kanal 12 så var bilden helt okej. Jag vet att analog är lite sämre men ingen jätteskillnad tycker jag. (tv:n är en vanlig led 40 tum, full hd).

Beror enbart på att din kanal 12 är analog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alex_heter_jag:

Antar att du ser 1 2 och 4'n i hd version och 12'n i sd version(sämre upplösning)

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk

Nej, har ingen hd kanal. Men det kanske är så att man ska undvika att se fotboll på analoga kanaler.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle gissa att både den gamla TV:n och den nya har samma upplösning? Större skärm med samma upplösning och så superkass bild via COMHEMs analoga nät. Så klart det kommer se sämre ut, eftersom det är samma antal pixlar på en större yta.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro