Får inte ut rätt hastighet från TP-link Archer C9 AC1900

Permalänk
Medlem

Får inte ut rätt hastighet från TP-link Archer C9 AC1900

Hej,
köpte en spriljans ny TP-Link Archer C9 AC1900 i helgen och hade ganska stora förväntningar.
Men den levererar inte rätt hastigheter, är det fel på hårdvaran eller är det nått jag behöver tänka på?

Jag får bara hastigheter på runt 70-80 Mbit/s (100 Mbit/s är hastigheten jag abonnerar på hos Bredband2). Testar med http://www.bredbandskollen.se/.

Med min andra router ASUS RT-N56U N600 Dual-band så ger testet 100 MBit/s utan problem.

Till er som kan undrar jag om jag har fått ett måndagsexemplar av TP-Link och behöver returneras eller beror det på något annat?

Permalänk
Rekordmedlem

Du mäter väl med kabel ? Har du kollat om du har nån trafikprioriteringsfunktion igång i routern?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
Hej, ja jag mäter med kabel och blir förvånad över resultaten.
Uppdaterade sedan till senaste firmware för säkerhets skull men resultaten blev den samma.
Tror inte jag har nån trafikprioriteringsfunktion igång, men jag kan dubbelkolla.
I princip körde jag bara igång direkt med basic inställningarna för att komma igång så fort som möjligt.

Permalänk
Hedersmedlem

Det ska finnas en funktion i routern som heter NAT Boost. Se till att den är aktiverad. Sedan kan du ju också kolla om det finns några smarta funktioner för att analysera trafiken i routern som du kan stänga av.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kontrollerat att NAT boost är aktiverad nu.
Mätte några gånger till med sladd och mätvärdena anses väl vara "OK".

Men nu till WIFI. WIFI är helt katastrofala.
TP-LINK Archer C9
2.4GHz n får jag bara ut 30 Mbit/s.
5GHz får jag ut 80 Mbit/s.

ASUS RT-N56U N600 Dual-band så ger testet 100 MBit/s på båda frekvenserna.

Har ett USB nätverkskort N53 som mottagare. Kan det vara inkompatibla enheter? Tänkte att ASUS router och ASUS nätverkskort kanske är mer optimerade för varandra? Känns dumt att köpa ett AC-nätverkskort nu bara för att testa teorin.

Jag har båda routerna igång och de står bredvid varandra. Routern ligger bara 1 meter från datorn nu när jag testar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Carranor:

Kontrollerat att NAT boost är aktiverad nu.
Mätte några gånger till med sladd och mätvärdena anses väl vara "OK".

Men nu till WIFI. WIFI är helt katastrofala.
TP-LINK Archer C9
2.4GHz n får jag bara ut 30 Mbit/s.
5GHz får jag ut 80 Mbit/s.

ASUS RT-N56U N600 Dual-band så ger testet 100 MBit/s på båda frekvenserna.

Har ett USB nätverkskort N53 som mottagare. Kan det vara inkompatibla enheter? Tänkte att ASUS router och ASUS nätverkskort kanske är mer optimerade för varandra? Känns dumt att köpa ett AC-nätverkskort nu bara för att testa teorin.

Jag har båda routerna igång och de står bredvid varandra. Routern ligger bara 1 meter från datorn nu när jag testar.

Glöm inte att wifi påverkas av allt inom radioräckvidd så skillnaderna kan vara stora mellan olika prylar och när man mäter.
Kolla hur det ser ut med andra nät i närheten och testa tex att ändra kanalbredden.
för att välja kanal kan du skanna av omgivningen med Inssider, versioner under 4 är gratis.
http://www.techspot.com/downloads/5936-inssider.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad får du nät du kopplar direkt i uttaget, dvs förbi din nya router?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
Det verkar som om TP-link sänder ut med ac signaler endast i 5GHz frekvensen, men jag har valt a/n/ac.
Jag kan ju uppenbarligen ta emot signal, men max rate är dåligt med TP-Link

Signalen är stark från routern så det är inga konstigheter. Det märkliga är bara att Max Rate inte går hela vägen upp till 300 i 2.4 GHz utan stannar på 216. Max Rate är bara 54 i 5GHz medan ASUS routern ger 450.

Har senaste drivrutin till nätverkskortet och senaste firmware till routern.

la till bild
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Carranor:

@mrqaffe:
Det verkar som om TP-link sänder ut med ac signaler endast i 5GHz frekvensen, men jag har valt a/n/ac.
Jag kan ju uppenbarligen ta emot signal, men max rate är dåligt med TP-Link

Signalen är stark från routern så det är inga konstigheter. Det märkliga är bara att Max Rate inte går hela vägen upp till 300 i 2.4 GHz utan stannar på 216. Max Rate är bara 54 i 5GHz medan ASUS routern ger 450.

Har senaste drivrutin till nätverkskortet och senaste firmware till routern.
http://i.imgur.com/eIOLX6t.png

Maxrate är länkhastigheten, den sätter det teoretiska maxet men inte den verkliga maxfarten så man måste alltid mäta i lanet om man vill veta hur fort det går över wifi eftersom grannarna påverkar det. du kan även prova med olika kanalbredder och liknade och mäöta hastigheten, bredast och högst länkhastighet behöver inte vara det som ger högst throughput.

Visa signatur