Får Tradera göra såhär?
Min sambo har precis fått en faktura från Tradera på över 1000kr, vilket hon blev väldigt upprörd över då det visar sig att det kanske kommer en eller två till liknande fakturor pga osålda auktioner. Hon har förklarat för mig hur det har gått till och jag känner att det är ytterst tveksamt hur Tradera framhåller sina tjänster, och jag skulle vilja ha er åsikt om vem man ska tala med om detta (konsumentombudsman?) och om det är någon idé. Jag anser att det Tradera framhåller är på snudd till bedrägeri.
Så till förloppet:
På tradera står det såhär när man lägger upp en ny annons. "Ingen avgift" med fetstilt, och sen står det att det "kan" tillkomma en osåltavgift om man har mer än 100 annonser per månad. Här specificeras ingenting tydligt, och det är inte heller länkat till någon ytterligare förklaring om vad som menas med det finstilta.

Sen kan man välja att "Starta om annons automatiskt" för att starta om den upp till två gånger automatiskt. Det som dock inte står med här är att varje omstart räknas som en "ny" annons till totalsumman av 100 annonser per månad som nämnts ovan. Alltså räknas en annons som startas om 2 gånger som 3 annonser totalt inom en månad om annonsen är 7 dagar lång som i exemplet. Det borde väl nämnas här att varje omstart räknas till totala antalet annonser. Det står ingenstans här att omstart av annonsen kan leda till någon form av kostnad.

Sen om varan inte blir såld får man ett mail från tradera enligt bilden nedan. Även här står det "Hos oss kostar det ingenting att prova!". Alltså menar man återigen att det är gratis att annonsera så länge som varan inte blir såld, självklart startar man då om annonsen, eller hur?

Eftersom vi nu fått en faktura från tradera så började vi då kolla vad Tradera skriver på sin kundservice också - det första man möts av när man klickar in på "Kundservice" på sidan är detta, "Annonser gratis". Ingenstans här står det heller något om avgifter, istället står det klart och tydligt att "Du betalar bara om din vara blir såld"

Om man ser fortsätter och klickar in på "Läs mer", vilket man antagligen inte gör eftersom Tradera klart och tydligt säger att det är gratis att annonsera om varorna blir osålda, då till slut efter ett par klick till kommer man till "Vad är osåltavgift". Denna text är alltså enligt mig avsiktligt undangömd för att denna information ska undanhållas från användarna.

Nu har min sambo över 200 annonser igång som eventuellt blir osålda och vi kommer att bli fakturerade för, utan att vi visste om detta i förväg eller blev informerade om när hon började närma sig detta antal. Det går inte heller att stänga av den automatiska omstarten av annonser när den väl blivit vald, vi kan alltså inte längre undvika att överstiga antalet osålda annonser.
Jag tycker att det här känns som ett mycket tveksamt sätt av Tradera att informera om sina tjänster, det står endast om osåltavgifter och reglerna kring omstarter osv. djupt nere i kundservice-sidorna som Tradera verkar göra allt för att man inte ska läsa eftersom man hela tiden skyltar med att det är gratis. Detta innebär alltså för oss att vi kommer att stå med fakturor upp mot 4000kr eftersom min sambo inte kände till dessa saker, vilket jag har full förståelse för eftersom det inte framgår tydligt vad som gäller.
Vad tror ni, är det bara att bita i det sura äpplet, eller kan man ta kontakt med någon, typ konsumentombudsman eller liknande för att bestrida dessa fakturor?