Hur stark säkring för 1000 watts nätagg

Permalänk
Medlem

Hur stark säkring för 1000 watts nätagg

Hej,

Vet inte om den här tråden hamnar rätt så kommer be en moderat att kolla på det.

I alla fall så är frågan, hur stark säkring behöver man i proppskåpet för att den inte ska dö av nätaggets inrush när man startar datorn?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Hedersmedlem

Har du porslinssäkringar så klarar du dig fint med en 6A säkring. Är det en snabb säkring är det nog svårare att svara på den frågan. Det beror på hur illa nätagget beter sig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@FlashTec: Om du lyckas belasta ditt nätagg till max så kan vi med lätt huvudräkning ta fram att I=P/U=1000/230=4.3 A. Verkligheten ser ju annorlunda ut.

Så som jag fått det förklarat för mig så är säkringarna dimensionerade efter ledningarna i väggen. Du får alltså inte sätta i en säkring som klarar högre strömstyrka än den som sitter i, då det är en brandrisk.

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...

Permalänk
Inaktiv

1000/230=4,35A

Sedan får du tänka på att även om du har ett nätaggregat på 1000W så lär aldrig din dator dra så mycket, speciellt under uppstart då grafikkort knappt belastas alls. "Inrush" som du kallar det är inga problem. Säkringar klarar att överbelastas en kort tid.

Fungerar det att köra dammsugare och mikrovågsugnar så behöver du inte ens fundera på om det går att köra en dator. Den drar ingenting jämfört med de flesta hushållsmaskiner typ de två jag nämnde ovanför. Till och med en kaffebryggare drar mer än din dator någonsin kommer göra.

Permalänk

Det beror ju på datorns förbrukning, 1000w nätagg säger ingenting mer än toppeffekten.

Permalänk
Medlem

Brukar inte en vanlig säkring vara tillräckligt trög för att inte påverkas av detta?

Läste att Tomshardware hade mätt upp bortemot 50A för ett 850W-agg från Corsair (från en av deras billigare serier, dock), och det är ju långt över vad man säkrar upp ett rum i en bostad med.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

På en 10A säkring kan du ha P = U * I -> 230V * 10A = 2300W innan den ger upp

Ser förmodligen annorlunda ut i verkligenheten, är inte insatt i 3fas 2fas osv

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RubberDucc:

Det beror ju på datorns förbrukning, 1000w nätagg säger ingenting mer än toppeffekten.

Ska vi vara petiga så säger det ingenting om "toppeffekten", vad nu det är. Det kan definieras på lite olika sätt beroende på hur man tänker. Exempel: Menar du toppeffekt ut ur nätaggregatet, eller toppeffekt in i nätaggregatet? 1000W är den maximala kontinuerliga uteffekten från nätaggregatet. Säg att vi kör 1000W ut från nätaggregatet, då har vi runt 1100W in i nätaggregatet om vi tar hänsyn till förluster.

Hursomhelst: Allt detta har ingen betydelse. Datorn kan inte inom någon rimlighet dra 1000W från vägguttaget vid uppstart. Se mitt förra inlägg för förklaring. Ni behöver inte ens fundera på vad ni har för säkring till era datorer. De minsta säkringarna i ett vanligt hushåll är på 6A (annars är 10A vanligt) och det är det är långt mer än en PC någonsin behöver såvida vi inte snackar om superdatorer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aniron:

Brukar inte en vanlig säkring vara tillräckligt trög för att inte påverkas av detta?

Läste att Tomshardware hade mätt upp bortemot 50A för ett 850W-agg från Corsair (från en av deras billigare serier, dock), och det är ju långt över vad man säkrar upp ett rum i en bostad med.

50A vadå? Det säger ju ingenting. Det är ju inte 50A från vägguttaget du menar iallafall. Det är ju isåfall 11,5kW, vilket är helt bortom rimlighet. Förmodligen har de mätt strömmen ut från 12V-skenan på nätaggregatet, men det är något helt annat, och får inte blandas in i denna diskussionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

De minsta säkringarna i ett vanligt hushåll är på 6A (annars är 10A vanligt) och det är det är långt mer än en PC någonsin behöver såvida vi inte snackar om superdatorer.

Ett mer rimligt scenario kan vara flera datorer + kringutrustning på ett uttag.
Här hemma kör jag 2 datorer, 3 skärmar, TV och diverse ljuduttrustning på ett uttag.
Tror att jag har en 16A säkring så det finns kräm så det räcker och blir över

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem

Tack alla för svar, Frågan kommer sig av att jag har ett nätagg som drar säkringar så fort jag slår på strömbrytaren bak på nätagget och i diskussion med tillverkaren så bada jag prova ett annat eluttag som gick på en annan säkring, antog att med det menades en starkare/segare säkring. Men då ska jag ta och kontakta försäljaren för att se hur jag får det utbytt istället. Trist när jag köpte det i maj men inte kunnat använda det förrens nu och då funkade det i typ 15 minuter

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RubberDucc:

Det beror ju på datorns förbrukning, 1000w nätagg säger ingenting mer än toppeffekten.

Skrivet av anon78208:

Ska vi vara petiga så säger det ingenting om "toppeffekten", vad nu det är. Det kan definieras på lite olika sätt beroende på hur man tänker. Exempel: Menar du toppeffekt ut ur nätaggregatet, eller toppeffekt in i nätaggregatet? 1000W är den maximala kontinuerliga uteffekten från nätaggregatet. Säg att vi kör 1000W ut från nätaggregatet, då har vi runt 1100W in i nätaggregatet om vi tar hänsyn till förluster.

Hursomhelst: Allt detta har ingen betydelse. Datorn kan inte inom någon rimlighet dra 1000W från vägguttaget vid uppstart. Se mitt förra inlägg för förklaring. Ni behöver inte ens fundera på vad ni har för säkring till era datorer. De minsta säkringarna i ett vanligt hushåll är på 6A (annars är 10A vanligt) och det är det är långt mer än en PC någonsin behöver såvida vi inte snackar om superdatorer.

Finns inget som heter toppeffekt. P=U*I gäller för likström. För växelström har vi momentaneffekten P=0.5*Ut*It*cos(θ) vilket är samma sak som P=Urms*Irms*cos(θ).
Ut och It är strömmens och spänningens toppvärde. Urms, Irms är effektivvärde. θ är fasvinkeln mellan ström och spänning.
Vi antar starkt nät med θ=0 så blir momentaneffekten för växelspänning P=Urms*Irms. För TS blir det 1000=230*Irms.
Säkringarnas dimensionering är dessutom angiven i effektivvärde, så det är inga problem här.

Naturligvis har du helt rätt angående att TS inte behöver göra något speciellt.

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MaxieTheHatter:

Ett mer rimligt scenario kan vara flera datorer + kringutrustning på ett uttag.
Här hemma kör jag 2 datorer, 3 skärmar, TV och diverse ljuduttrustning på ett uttag.
Tror att jag har en 16A säkring så det finns kräm så det räcker och blir över

Ja, då måste du ha kabelarea på minst 2,5mm2 också, annars är det brandrisk. Normalt har man bara 1,5mm2 förutom till ugnen där man drar 2,5mm2 och sätter 16A säkring.

För skojs skull så kan vi räkna på ungefär hur mycket ström dina prylar drar:
Säg att du spelar på din ena PC och den andra står på tomgång.
Normal gaming-PC med ett grafikkort drar ca 400W när man spelar
Ytterligare en PC som står på tomgång blir ytterligare 100W
En modern skärm på 27-tum med LED bakgrundsbelysning drar ca. 30W när den är korrekt kalibrerad. 3*30=90W.
Modern 40-tum's TV, ca 40W
Ljudanläggningen blir svår att uppskatta. Det kan variera ganska mycket så jag hoppar över den.
Summerar vi allt så är vi uppe i 630W. Det är ju ingenting för ett vanligt enfas 230V vägguttag. Finns säkert god marginal för att koppla in en rejäl ljudanläggning där och fortfarande kunna köra på en 6A-säkring.
6A är 1380W.
10A är 2300W.
16A är 3680W.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FlashTec:

Tack alla för svar, Frågan kommer sig av att jag har ett nätagg som drar säkringar så fort jag slår på strömbrytaren bak på nätagget och i diskussion med tillverkaren så bada jag prova ett annat eluttag som gick på en annan säkring, antog att med det menades en starkare/segare säkring. Men då ska jag ta och kontakta försäljaren för att se hur jag får det utbytt istället. Trist när jag köpte det i maj men inte kunnat använda det förrens nu och då funkade det i typ 15 minuter

Förmodligen är det fel på nätaggregatet. Det du upplever ska inte hända med ett fungerande nätaggregat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

På en 10A säkring kan du ha P = U * I -> 230V * 10A = 2300W innan den ger upp

Ser förmodligen annorlunda ut i verkligenheten, är inte insatt i 3fas 2fas osv

Om det ändå vore så enkelt... En säkring ger inte upp direkt bara för att man belastar den med 10A momentant, tvärtom klarar den betydligt större strömmar än så. En tumregel är att porslinssäkringar klarar 1,6-1,8x märkströmmen i en timme, dvs en 10A-propp kan belastas med 16A under en timme utan att gå av. För automatsäkringar gäller ca 1,2x märkströmmen.

Säkringar är inte till för att skydda vare sig apparater eller människor utan för att skydda ledningarna från överhettning och brand.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Tack alla för svar, Frågan kommer sig av att jag har ett nätagg som drar säkringar så fort jag slår på strömbrytaren bak på nätagget och i diskussion med tillverkaren så bada jag prova ett annat eluttag som gick på en annan säkring, antog att med det menades en starkare/segare säkring. Men då ska jag ta och kontakta försäljaren för att se hur jag får det utbytt istället. Trist när jag köpte det i maj men inte kunnat använda det förrens nu och då funkade det i typ 15 minuter

Det är nog fel på agget. Jag hade ett agg som fick proppen att gå så fort jag slog på aggets strömbrytare. Nytt nätagg=inga mer problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Tack alla för svar, Frågan kommer sig av att jag har ett nätagg som drar säkringar så fort jag slår på strömbrytaren bak på nätagget och i diskussion med tillverkaren så bada jag prova ett annat eluttag som gick på en annan säkring, antog att med det menades en starkare/segare säkring. Men då ska jag ta och kontakta försäljaren för att se hur jag får det utbytt istället. Trist när jag köpte det i maj men inte kunnat använda det förrens nu och då funkade det i typ 15 minuter

Jag hade samma problem med mitt agg precis, har bara varit i drift 1 vecka, skickade tillbaka på service meddetsamma. Vill inte ha elutrustning hemma som det antagligen är ett elfel på. Jag rekommenderar dig göra detsamma, då du har garanti kvar.
Mitt agg var ett CM V750 för den nyfikne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Tack alla för svar, Frågan kommer sig av att jag har ett nätagg som drar säkringar så fort jag slår på strömbrytaren bak på nätagget och i diskussion med tillverkaren så bada jag prova ett annat eluttag som gick på en annan säkring, antog att med det menades en starkare/segare säkring. Men då ska jag ta och kontakta försäljaren för att se hur jag får det utbytt istället. Trist när jag köpte det i maj men inte kunnat använda det förrens nu och då funkade det i typ 15 minuter

Antingen har du ett fel på nätaggregatet, eller så har du så pass mycket effektförbrukande kringutrustning på samma säkring så att säkringen går när du lägger till effektbehovet från datorn.

Tänk på att flera vägguttag kan gå över samma grupp (dvs säkring).

Bara som ett exempel, en dammsugare brukar kunna ligga på ca 2000W vid full effekt. Då är det bara runt 300W kvar man kan plocka ut innan säkringen riskerar att lösa.

Nog ganska vanligt i kök fortfarande, kaffekokare, Micro och diskmaskin igång samtidigt, då kan säkringen gå t.ex.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Sedan drar nätaggregatet mer än vad det ger ut, om du använder 500W i datorn drar agget kanske runt 600W ur väggen, det är värme förluster mm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, Webhallen är nu kontaktade och skapat ett ärendenummer, bara hoppas att jag får svar imorgon så kanske man kan dyka in till butiken i Uppsala och byta ut det

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

@FlashTec:
@Archaea:
@anon78208:

Jag vill förtydliga några saker.

1 Ett agg kan dra långt mycket mer än maxbelastning under "in rush" 50A är inte konstigt. Det har att göra med att primärkondensatorerna inte är laddade. (Tänk jättesnabbladdande batteri) Källa http://www.tomshardware.co.uk/corsair-rm750i-power-supply,rev...

2 1000W när vi snackar aggregat är hur mycket de ger inte hur mycket de drar. för att få rätt måste vi dela på verkningsgraden. t.ex om aggat är 80+ så drar det ca 1000/0.80=1250W. för exakta värden läs 80+ standarderna. 1250/230=5.44A

3 Ström och spänning behöver inte komma samtidigt. Detta ger upphov till en effektfaktor. För aggregat är denna effekt runt 98% så det är inget stort problem. 5.44A/0.98=5.55A

Spelar detta någon roll?
Nej, om du har klassiska säkringar. Även om de drar 100A i en mikrosekund som kommer de inte hinna brinna upp.
Ja, om du har snabbsäkringar. Då de som namnet säger är snabbare och hinner reagera på den stora strömmen. Ofta används större snabbsäkringar än vanliga säkringar för att de inte ska slå ut hela tiden.

Kan du göra något?
Ja du kan införa ett motstånd som begränsar den maximala strömmen. Använd t.ex en lång förlängningskabel (ett resistivt motstånd) eller linda din kabel till en spole (ett induktivt motstånd)

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av arry:

@FlashTec:
@Archaea:
@Brisse:

Jag vill förtydliga några saker.

1 Ett agg kan dra långt mycket mer än maxbelastning under "in rush" 50A är inte konstigt. Det har att göra med att primärkondensatorerna inte är laddade. (Tänk jättesnabbladdande batteri) Källa http://www.tomshardware.co.uk/corsair-rm750i-power-supply,rev...

2 1000W när vi snackar aggregat är hur mycket de ger inte hur mycket de drar. för att få rätt måste vi dela på verkningsgraden. t.ex om aggat är 80+ så drar det ca 1000/0.80=1250W. för exakta värden läs 80+ standarderna. 1250/230=5.44A

3 Ström och spänning behöver inte komma samtidigt. Detta ger upphov till en effektfaktor. För aggregat är denna effekt runt 98% så det är inget stort problem. 5.44A/0.98=5.55A

Spelar detta någon roll?
Nej, om du har klassiska säkringar. Även om de drar 100A i en mikrosekund som kommer de inte hinna brinna upp.
Ja, om du har snabbsäkringar. Då de som namnet säger är snabbare och hinner reagera på den stora strömmen. Ofta används större snabbsäkringar än vanliga säkringar för att de inte ska slå ut hela tiden.

Kan du göra något?
Ja du kan införa ett motstånd som begränsar den maximala strömmen. Använd t.ex en lång förlängningskabel (ett resistivt motstånd) eller linda din kabel till en spole (ett induktivt motstånd)

Det är gamla klassiska säkringar och säkringen som går är på 10A även om jag kopplar bort allt som annars ligger på säkringen så skjuter den säkringen när jag slår på strömbrytaren bak på nätagget. Tycker inte det verkar rätt

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Ja, då måste du ha kabelarea på minst 2,5mm2 också, annars är det brandrisk. Normalt har man bara 1,5mm2 förutom till ugnen där man drar 2,5mm2 och sätter 16A säkring.

Kan tillägga att man i nyinstallerade 1,5mm2 kablar får lov att uppgradera till 13A säkringar. Vi har enorma marginaler på våra kablar i Sverige. De dra lätt 15A+ ur 1,5mm2 gamla skit trådar i andra länder, utan skyddsjord. Se är det inte fel att har marginaler

Skrivet av FlashTec:

Det är gamla klassiska säkringar och säkringen som går är på 10A även om jag kopplar bort allt som annars ligger på säkringen så skjuter den säkringen när jag slår på strömbrytaren bak på nätagget. Tycker inte det verkar rätt

Det låter väldigt enkelt som ett defekt aggregat. De ska ha lite begränsad inrusningström, och ditt verkar verkligen överstiga detta. Du har kontaktat ÅF, så ta det där i från.

10A säkringar kör jag själv med än (tyvärr) och inte en enda har åkt trots att där är AC (1200W) + 2 PC maskiner + belysning på samma säkring. Mer än det vågar jag inte sätta dock. Var lite orolig i sommar, men allt höll
Jag ska uppgradera till 16/25A i hela kåken, men än får jag leva med som det är nu.

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se vad som händer med tanke på att Webhallen inte tycks ha Fractal design Newton R3 1000W I sortimentet längre, hittar det åtminstone inte på webbsidan. Närmaste är väl Fractal design Newton R3 1000W som kostar typ nästan 2000 kr medans jag betalade 1450 för mitt nätagg på 1000 watt

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Inaktiv

Säker på att du behöver 1000W då? 99% av alla snillen här på forumet överdimensionerar ju sina nätaggregat så in i skogen helt i onödan. Har du minst tre grafikkort eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Tack alla för svar, Frågan kommer sig av att jag har ett nätagg som drar säkringar så fort jag slår på strömbrytaren bak på nätagget och i diskussion med tillverkaren så bada jag prova ett annat eluttag som gick på en annan säkring, antog att med det menades en starkare/segare säkring. Men då ska jag ta och kontakta försäljaren för att se hur jag får det utbytt istället. Trist när jag köpte det i maj men inte kunnat använda det förrens nu och då funkade det i typ 15 minuter

Troligen inget fel på nätagget.
Problemet är nästan garanterat en billiga budget nätdel, billig är ju relativt men som sagt "billigare" nätdelar skippar i princip alla icke nödvändiga komponenter så som termistorn som begränsar inrusningströmen när nätdelen ansluts till elutaget och det är därför säkrigen går/löser när du slår på brytaren på baksidan.

Det som händer är att primärkondensatorerna på AC sidan, Ofta 1-2st stora korndignar, dom suger obehindrat åt sig så mycket ström dom kan få på kort tid då det är väldigt lite resistans som förhindrar höga strömmar vilket då överskrider säkringens kapacitet, så fort dom är fulla är det inget problem.

Termistorn förhindar rusningströmmar då den har hög resistans när den är kall villket gör att kondensatorerna lågsamt laddas upp, termistorn blir som andra resistorer varm när strömen går igenom den och termistorns egenskaper gör att den leder ström bättre när den blir varmare så resultatet är att kondigarna ladas upp lågsamt men att strömen kan flöda obehindrat vidare in i nätdelen ett ögonblick senare.

Nätdelens effekt spelar mindre roll för detta ska ske, vet att tex huntkey och deltaco skippade termistorn och deras 450W räcker för att trippa en 6A säkring om man har andra komponenter med samma problem.

Hade 2st burkar med 2st Deltaco nätdelar själv, fick slå på en och en i taget, 2st trippade 6A säkringen direkt.

Så har inget med effekten på nätdelen direkt att göra utan enbart rusningsströmmarna in i nätdelen när den ansluts mot ett aktivt nät första gången.

Lösningen på problemet är att köpa kvalitativa nätdelar, ja dom kostar men man behöver sällan 1000W till att börja med och en billig överspecificerad nätdel är sämre än en bra 550W nätdel från tex Seasonic som klarar ett LGA2011 system med ett Titan X eller Fury X om så önskas.

Så ja saknar nätdelen termistor så är det en budget nätdel, överprisad eller ej.

En starkare skärning eller en trögare har ju så klart mindre risk att gå sönder/trippa än en klenare/snabbare sökring, så ja det låter som du har en budget nätdel och det är därför dom ber dig byta utag för det råder ofta boot på problemet med säkringarna men som sagt problemet kommer ofta tillbaks om du sedan har andra belastningar på den säkringen och ansluter datorn. Ett problem för att tillverkaren ville tjäna 2kr extra.

Men utan att veta vad för nätdel/dator du har så kan man ju inte säkert säga att den inte är defekt heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Säker på att du behöver 1000W då? 99% av alla snillen här på forumet överdimensionerar ju sina nätaggregat så in i skogen helt i onödan. Har du minst tre grafikkort eller?

Jag är ett av dom snillena, nätagget sitter i en htpc som för tillfället inte ens har ett grafikkort. Dock är det tänkt att bli grafikkort i den när jag har råd plus att jag köpte ett så pass kraftigt för att öka gränsen tills när fläkten börjar snurra enbart för att hålla ljudnivån till ett minimum. Angående effektivitet och sånt så vet jag att jag är helt fel ute

Men sen är det ju min dator, mitt beslut så vill jag köra overkill så är det ju mitt problem

Skrivet av pa1983:

Troligen inget fel på nätagget.
Problemet är nästan garanterat en billiga budget nätdel, billig är ju relativt men som sagt "billigare" nätdelar skippar i princip alla icke nödvändiga komponenter så som termistorn som begränsar inrusningströmen när nätdelen ansluts till elutaget och det är därför säkrigen går/löser när du slår på brytaren på baksidan.

Det som händer är att primärkondensatorerna på AC sidan, Ofta 1-2st stora korndignar, dom suger obehindrat åt sig så mycket ström dom kan få på kort tid då det är väldigt lite resistans som förhindrar höga strömmar vilket då överskrider säkringens kapacitet, så fort dom är fulla är det inget problem.

Termistorn förhindar rusningströmmar då den har hög resistans när den är kall villket gör att kondensatorerna lågsamt laddas upp, termistorn blir som andra resistorer varm när strömen går igenom den och termistorns egenskaper gör att den leder ström bättre när den blir varmare så resultatet är att kondigarna ladas upp lågsamt men att strömen kan flöda obehindrat vidare in i nätdelen ett ögonblick senare.

Nätdelens effekt spelar mindre roll för detta ska ske, vet att tex huntkey och deltaco skippade termistorn och deras 450W räcker för att trippa en 6A säkring om man har andra komponenter med samma problem.

Hade 2st burkar med 2st Deltaco nätdelar själv, fick slå på en och en i taget, 2st trippade 6A säkringen direkt.

Så har inget med effekten på nätdelen direkt att göra utan enbart rusningsströmmarna in i nätdelen när den ansluts mot ett aktivt nät första gången.

Lösningen på problemet är att köpa kvalitativa nätdelar, ja dom kostar men man behöver sällan 1000W till att börja med och en billig överspecificerad nätdel är sämre än en bra 550W nätdel från tex Seasonic som klarar ett LGA2011 system med ett Titan X eller Fury X om så önskas.

Så ja saknar nätdelen termistor så är det en budget nätdel, överprisad eller ej.

En starkare skärning eller en trögare har ju så klart mindre risk att gå sönder/trippa än en klenare/snabbare sökring, så ja det låter som du har en budget nätdel och det är därför dom ber dig byta utag för det råder ofta boot på problemet med säkringarna men som sagt problemet kommer ofta tillbaks om du sedan har andra belastningar på den säkringen och ansluter datorn. Ett problem för att tillverkaren ville tjäna 2kr extra.

Men utan att veta vad för nätdel/dator du har så kan man ju inte säkert säga att den inte är defekt heller.

Bra info, nätagget är ett Fractal design Newton R3 1000W så borde ju inte vara allt för budget tror jag

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Dåligt insatt i dagens Factal agg men vad jag sett är dom rätt mycket bättre än dom gamla.

Dom gamla var i princip FPS standard agg, 85C kondigar, så "billiga" komponenter och höll inte så länge men dom var populära för dom var billiga, ksotade lite extra över stnadard FSP agg men då fick du ett målat hölje och modulära kablar.

Vet dock inte vilken OEM som gjort din nätdel eller vad för kvalitet den kan tänkas ha på komponenter och vad dom kanske kan ha snålat med men det bör finnas sidor som undersökt detta om du googlar på nätdelen och reviews.

Poägen folk försöker göra för dig angående 1000W som overkill, för samma peng kan du få en 80+ Platinum nätdel från tex Seasonic på 750-850W och tom pengar över och DÅ får du TOP kvalite på marknaden. Din dator skiter fullstänidgt om du har 1000W nätdel om du inte behöver effekten, den drar vad den behöver då effekten är summan av ström och spänning och det är sällan mer än 400-500W för ett LGA2011 system med en top of the line GPU som exempel.

Vad datorn däremot dör av eller får stabilitetsproblem pga av är dålig kvalite på strömmen ut från nätdelens DC sida och enbart en bra designad nätdel med bra komonenter ger ren DC spänning ut till komponenterna.

Lite som att man skulle ta 2st dåliga 500W nätdelar för totalt 1000W och ansluta till en datorn, strömmen blir inte renare för det, rippel kvarstår, sprikar och spänningsfall kvarstår.

Det är att slänga pengar i sjön och att faktiskt för samma pengar få en dator som mår sämre och är instabil i värsta fall om vi talar riktiga budget nätdelar. Finns ingen rationell orsak att köpa fler "watt"än man behöver om man har pengar till det, ända rationella är att spendera dessa extra pengar på en "bättre" nätdel av högre kvalité som har bättre toleranser, detta Sweclockers mäter i sina tester för det är DET som är avgörande till hur bra dina komponenter mår då många datorer dött pga kassa nätdelar.

Självklart får du göra som du vill men folk kommer se det som ett irrationellt beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Dåligt insatt i dagens Factal agg men vad jag sett är dom rätt mycket bättre än dom gamla.

Dom gamla var i princip FPS standard agg, 85C kondigar, så "billiga" komponenter och höll inte så länge men dom var populära för dom var billiga, ksotade lite extra över stnadard FSP agg men då fick du ett målat hölje och modulära kablar.

Vet dock inte vilken OEM som gjort din nätdel eller vad för kvalitet den kan tänkas ha på komponenter och vad dom kanske kan ha snålat med men det bör finnas sidor som undersökt detta om du googlar på nätdelen och reviews.

Poägen folk försöker göra för dig angående 1000W som overkill, för samma peng kan du få en 80+ Platinum nätdel från tex Seasonic på 750-850W och tom pengar över och DÅ får du TOP kvalite på marknaden. Din dator skiter fullstänidgt om du har 1000W nätdel om du inte behöver effekten, den drar vad den behöver då effekten är summan av ström och spänning och det är sällan mer än 400-500W för ett LGA2011 system med en top of the line GPU som exempel.

Vad datorn däremot dör av eller får stabilitetsproblem pga av är dålig kvalite på strömmen ut från nätdelens DC sida och enbart en bra designad nätdel med bra komonenter ger ren DC spänning ut till komponenterna.

Lite som att man skulle ta 2st dåliga 500W nätdelar för totalt 1000W och ansluta till en datorn, strömmen blir inte renare för det, rippel kvarstår, sprikar och spänningsfall kvarstår.

Det är att slänga pengar i sjön och att faktiskt för samma pengar få en dator som mår sämre och är instabil i värsta fall om vi talar riktiga budget nätdelar. Finns ingen rationell orsak att köpa fler "watt"än man behöver om man har pengar till det, ända rationella är att spendera dessa extra pengar på en "bättre" nätdel av högre kvalité som har bättre toleranser, detta Sweclockers mäter i sina tester för det är DET som är avgörande till hur bra dina komponenter mår då många datorer dött pga kassa nätdelar.

Självklart får du göra som du vill men folk kommer se det som ett irrationellt beslut.

Jo som jag skrev så jag vet att det är overkill men har man ett nätagg som inte rör fläkten innan det har en belastning på säg 25% så kommer det vara ljudlöst upp till 250 watt, varför då inte köpa ett litet passivt nätagg kanske någon tänker, jo av den enkla anledningen att slänger jag i ett gpu som kräver watt så ska det finnas på samma gång som det är ljudlöst under filmtittande. Så därför gjorde jag ett må hända ett något overkill val, men när väl spelen hoppar upp på 4k då har jag ett nätagg som räcker till. Jag kanske gjorde fel det vet inte jag, men tyst är datorn i alla fall

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Det är en bra poäng, har dessa funktioner själva men effekten varierar stort mellan modeller då verknigsgraden varierar ganska mycket beroende på kvalité och hur påkostade aggen och hur modern designen är.

Mitt AX-760 (80+ platinum) kostade runt 1400Kr så 760W och det är semi passivt upp till 535W enligt Corsair.

Har även äldre AX-750 (80+ gold) och tror det var passivt upp till 140W eller nåt men där hår fläkten alltid en stund efter systemet startat men det beror nog på det faktum att tillverkarna sällan säger att effekten agget är passivt upptill beror på temperaturen på luften som kylare agget. Agget ser ju till att skydda sig från överhettning så tempraturen avgör igentligen om fläkten går eller ej, inte effekten som förbrukas. I mitt fall använder jag även aggen som chassikylning när fläkten väl går.
Mitt AX-750 driver dessutom LGA2011 med GTX780 så det ligger idle på gränsen av vad det klarar passivt.

Så vill du ha Semi passivt i dag med mycket effekt och prestanda för samma pris så är ju tex ett Corsair AX-760 utmärkt, Gjort av Seasonic med bra komponenter, 80+ platinum och semipassivt upp till 70% last påstås det. Min fläkt går bara på mitt AX-760 om jag slår av hybridläget men jag har integrerad grafik i den burken då det är en server så idle är den inte direkt törstig.

Ett problem med stora agg är att verkningsgraden är dålig vid låga laster. Alla 80+ märkta agg förutom Titanium mäter bara verkningsgraden över 20% så vid 1000W krävs 200W för att man ska veta att man uppfyller 80+ märkningen. Titanium börjar redan på 10%.

Men många moderna agg som AX-760 som är gjort av Seasonic och finns väl under deras X serie också dessa är väldigt effektiva lågt under 20% med vilket reducerar behovet av kylning vid låga och medelhöga laster gämfört med äldre nätag.

Tex har jag ett gammalt 850W agg som enligt tillverkaren ligger på 80%+ vid MINST 300W och ja datorn drog 50W mer med det agget än ett 80+ gold agg, skiljde 180W mot 130W idle.
Dock är det 850W agget det dyraste jag ägt, ca 2-2.5K kostade det en gång och var avsett att klara workstations med 2st processorer och 2st grafikkort och det kördes det med, klarade ca 1000W i stresstest i 45min vill jag minnas en sida konstaterade men det har 2st PCB och kylflänsar med råge och enbart 80mm fläkt men vägde in på 3.5Kg vilket är mycket för ett nätag.
Har kvar det agget än som reserv för att felsöka system, startar en dator inte med det så är nåt trasigt det är säkert.

Så ja nätagen har kommit lågt dom senaste 10 åren och det märks bara man går upp ett par generationer.
Märks även på elförbruknigen bara man byter ut gamla nätdelar mot nya om man har ett par system hemma som går mycket.