Måste man köra med telias router ?

Permalänk
Medlem

Måste man köra med telias router ?

Fick lite info från styrelsen om att vårt fiber nät ska uppgraderas från 100/10 till 100/100 men måste man köra med telias router eller då jag inte vill ha nåt telia skit.. jag tycker det är lite kul dom kallar 100mbit ner för föråldrat och ostabilt.. har knappt märkt av några downtimes alla år jag bor här.

Uppgradering av fastighetens fiberbredband

Föreningens nuvarande bredband är föråldrat och, som många påpekat, inte längre helt stabilt. Under november 2015 kommer därför vårt kollektiva bredband att uppgraderas. Efter uppgraderingen kommer vi att få ett modernt bredband med högre hastighet och där fler tjänster kan kopplas till individuellt.

Kortfattat innebär uppgraderingen:

1) Kollektivt bredband 100/100 Mbit/s (tidigare 100/10)

2) En (1) ny router per hushåll

3) Byte av kundplacerade switchar i källaren

4) Byte av fastighetsnät (mellan switch och lgh)

Permalänk
Medlem

Borde väl gå att brygga den med en egen router, så att teliaroutern bara agerar switch (moden om det var ADSL) istället. Har inte testat det själv men har läst om andra som gjort det här på Swec.

Det dom gjorde var att ringa telefonsupport och sa att något i still med att dom ville brygga deras routern med en egen, så var det bara att koppla in din router i nätverkport x på teliaroutern som nu endast ska agera switch/modem.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan koppla in vad som helst så länge du sköter om ev konfiguration själv, ska du bara ha data så är det normalt sett inget som ska konfas men har du tv och telefoni så måste det konfas och ev behöver du även skaffa mera delar typ en telefoniadaper eftersom den är inbyggd i Teliasmarten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Vänligen håll en trevlig ton, se §1.1.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Har en egen router ASUS RT-AC68U, funkar väldigt bra. Har Telia fiber 100/10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Fick lite info från styrelsen om att vårt fiber nät ska uppgraderas från 100/10 till 100/100 men måste man köra med telias router eller då jag inte vill ha nåt telia skit..

Hej,

Precis nyligen kopplat bort Telias Router och ersatt den med en Netgear R7000.
Funkade hur bra som helst efter att jag ställt in alla VLAN ID korrekt.

OBS :
Kör endast IPTV och Internet.
Har ej IP-Telefoni. Så den biten kan jag inte svara på.

Med vänlig hälsning
Rob

Permalänk
Medlem

Funderar själv på att byta ut routern. Jag har läst att visa bryggar routen som de får från Telia men jag vill ta bort den helt och hållet pga platsbrist. Går det att koppla fiber converten direkt till routen?

Är inne på en ASUS RT router, min uppfattning är att den stödjer IP TV också, dock så måste jag koppla en separat kabel för detta. Är det korrekt uppfattat?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tino:

Funderar själv på att byta ut routern. Jag har läst att visa bryggar routen som de får från Telia men jag vill ta bort den helt och hållet pga platsbrist. Går det att koppla fiber converten direkt till routen?

Är inne på en ASUS RT router, min uppfattning är att den stödjer IP TV också, dock så måste jag koppla en separat kabel för detta. Är det korrekt uppfattat?

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-t...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack. Ser ut som att svaret är ja på mina frågor. Blir nu att seriöst fundera på att köpa en ny router.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Tack. Ser ut som att svaret är ja på mina frågor. Blir nu att seriöst fundera på att köpa en ny router.

Skickades från m.sweclockers.com

Gör det! Telias router är väldigt dåliga. Här kommer säkert många säga "Men jag tycker den är bra", men den är verkligen inte bra.
Telia själva vet om detta och skulle (om dom fick) rekommendera att du köper en annan router.
Den blockerar väldigt mycket trafik även om du öppnar portar i den. Så mitt råd, som så många andras, är att köp en ny Router.

TP-link archer c7 är jävligt prisvärd imo. Sen beror det såklart på storlek på hus, hur många användare osv osv!