Permalänk
Medlem

Köpråd Samsung UE55JU7005/8005

Hej,

Jag har flyttat hemifrån och vill köpa en tv till boendet. Jag har kollat på Samsung UE55JU7005 och Samsung UE55JS8005 och undrar om 8005 är värt de extra pengarna? I skrivande stund kostar 7005 11 995:- och 8005 cirka 2000:- mer. Som jag förstår det är enda skillnaden att 8005 kommer att ha fullt HDR stöd vilket kommer göra kontrasten bättre så är det värt det? Någon som vet?

Jag tar gärna emot mer förslag på TV då jag inte är helt hundra på vilken jag ska köpa men som jag vet är Samsung bra prissatta och har bra betyg. Det jag kommer använda tvn till är främst Xbox One spel, Netflix, HBO, och sekundärt digitalt tv tittande. Kan hända att jag kopplar datorn eller en HTPC till tv:n i framtiden. Krav är väl den här prisklassen och 4k stöd, äkta 200hz stöd.

Jag har också varit på El-giganten och kollat på TV men de spelade upp en sketen fotbolls match så bilden var helt värdelöst på alla apparater jag kollade på så jag får be gå på specifikation och ställa in bilden därefter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Bildexpert 📺

HDR kräver HDR-anpassat material för att verka fullt ut vilket kommer i större omfattning med UHD-Blu-ray och även strömmande video. Där kommer JS8005 vara bättre förberedd för att ta tillvara på kommande förbättringar i bildkvalitet.

Fördelen med JS-modellerna är annars bättre betraktningsvinklar. Svärtan ljusas inte upp i lika hög utsträckning i vinkel. Du förlorar i alla fall inget ingenting på att välja den bättre modellen utöver den kanske kortsiktiga avsaknaden av 2000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

HDR kräver HDR-anpassat material för att verka fullt ut vilket kommer i större omfattning med UHD-Blu-ray och även strömmande video. Där kommer JS8005 vara bättre förberedd för att ta tillvara på kommande förbättringar i bildkvalitet.

Fördelen med JS-modellerna är annars bättre betraktningsvinklar. Svärtan ljusas inte upp i lika hög utsträckning i vinkel. Du förlorar i alla fall inget ingenting på att välja den bättre modellen utöver den kanske kortsiktiga avsaknaden av 2000 kr.

Låter som det är värt extra 2000:- med tanke på att en TV har man ju i ganska många år och man vill ju inte ångra sitt köp senare. Skulle du tänka dig rekommendera en annan tv än just Samsung i samma prisklass som kanske är bättre? Jag har själv bara gått på recensioner samt att 7005 har fått bäst i test.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem

JS8005 är bättre på många fler sätt. JS-serien bygger på nanokristaller, som ger dig 64 gånger så många färger som JU7005. 8005 är, som du säger anpassad för fullt HDR-stöd genom bättre peak-illuminator(dvs. förmågan att ha hög ljusstyrka på en specifik zon utan bleedning). Den har även bättre svärta.

Som redan nämnts simmar vi inte i HDR-material än, likväl finns inget monsterutbud av 4K. Dock har JS-serien en mycket bättre remastering-engine som skalar upp materialet och ger dig bättre bild.

Visa signatur

Kallar mig moderat, tänker som en centerpartist & röstade på socialdemokraterna.

MB: GIGABYTE 990XA-UD3 CPU: AMD FX-6100 3.3 GHz GPU: ASUS HD 6970 RAM: 16GB Corsair Vengeance 1600 MHz DDR3 SSD: Corsair Force 3 128GB Lagring: 500GB PSU: ANTEC HC Gamer 900W Chassi: NZXT H2 Black

Permalänk
Medlem

Verkar till att bli en JS8005, väntar väl till Black Friday innan jag bestämmer mig och då har jag fått lön också.

Visa signatur