Ni som ändrat epost-adress efter flera års tid?

Permalänk
Medlem

Ni som ändrat epost-adress efter flera års tid?

Hej

Jag har en epost från sent 90-tal och ni alla vet att man inte tänkte då vid 10-15 års åldern.
Och nu när man är vuxen och ska säga sin epost till folk på telefon eller butik så är det bara jobbigt

Nu fick jag en extremt bra epost via outlook

förnamn.efternamn@outlook.com

Och nu vill jag byta till denna, vad ska man tänka på?

Min epost som jag har nu är ju registrerad ÖVERALLT

steam
battle.net
försäkringskassan
jobbet
sweclockers
tradera
...
..
.

Finns det ingen funktion som adressändring men för epost istället?

Min fråga är, någon som gjort liknande och vad började du med?

Permalänk
Medlem

Jag gjorde liknande när jag bytte till ProtonMail. Började med allt det uppenbara jag kunde komma ihåg och lät sedan den gamla Hotmailen ligga kvar något år ifall jag missat något eller någon försöker kontakta mig via den gamla. Så fort något icke-spam kom in till den gamla avregistrerade jag reklamutskicket eller omdirigerade personen/företaget i fråga till min nya e-post

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jo den är lite mekkig, du får uppfinna en app som gör jobbet.
Precis som du nämner är det bara att logga in på dina olika konton och +
beta av dem, en efter en och ändra till den nya. har gjort detta ett par gånger redan genom åren, och det är bland de tristaste som finns lycka till

Visa signatur

One of the sheep, and part of the herd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Hej

Jag har en epost från sent 90-tal och ni alla vet att man inte tänkte då vid 10-15 års åldern.
Och nu när man är vuxen och ska säga sin epost till folk på telefon eller butik så är det bara jobbigt

Nu fick jag en extremt bra epost via outlook

förnamn.efternamn@outlook.com

Och nu vill jag byta till denna, vad ska man tänka på?

Min epost som jag har nu är ju registrerad ÖVERALLT

steam
battle.net
försäkringskassan
jobbet
sweclockers
tradera
...
..
.

Finns det ingen funktion som adressändring men för epost istället?

Min fråga är, någon som gjort liknande och vad började du med?

Det kallas mail forward. Du ställer in så att alla mail skickas vidare till din nya.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

I Gmail kan man ställa in att vidarebefordra sin mejl till en ny adress. Testa om du kan göra det i din gamla. Då ser du ju direkt om någon har fel adress.

Permalänk
Medlem

märkte nu att denna är helt fel placerad Men tack för svaren!

Permalänk
Medlem

@downup:

Jag har gjort just detta under året som gått, och det är lite pilligt och tar tid.
Det jag gjorde var att ändra mail på alla tjänster som jag kunde minnas, sedan poppar det upp tjänster och registreringar allt efter som som man inte hade i huvudet från början. Jag gjorde även vidarebefordran på alla mail från den gamla till den nya adressen, finns en inställning för det i hotmail/outlook.

Ett tips är att loga in på den gamla mailen någon gång ibland med så att den inte försvinner, i alla fall under en tid framöver så man inte missar något.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Det kallas mail forward. Du ställer in så att alla mail skickas vidare till din nya.

Funkar om man har möjlighet att ha kvar den gamla såklart. Jag själv flyttade första bytet tillbaks till sverige från utlandet.

Andra gången bytte jag leverantör, här hemma o lärde mig samtidigt att i framtiden inte lägga din huvudsakliga mail knuten till din nätleverantör...
Nu när jag snart skall flytta igen faktiskt, och därmed också behöva byta nätleverantör igen, så är det inte ett problem

största sorgen nu är att jag måste lämna 100/100 Bahnhof o gå till 30MB telia ADSL.. usch o fyy vad hemskt att nedgradera sig
finns tyvär inget annat att få på den nya adressen, I feel so sad again

Visa signatur

One of the sheep, and part of the herd!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Skrivet av downup:

märkte nu att denna är helt fel placerad Men tack för svaren!

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag köpte en egen domän för typ 15 år sedan, kommer aldrig att behöva byta adress.

Visa signatur

Här nere kan man skriva lite olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

Jag köpte en egen domän för typ 15 år sedan, kommer aldrig att behöva byta adress.

Var då?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Bara att köpa ett var som helst, https://www.google.se/?q=k%C3%B6pa+dom%C3%A4nnamn

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrusE:

This, alla gamla mail skickas till din nya. Och successivt kommer vänner, familj etc omedvetet skicka till den nya om det är den du svarar från varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

jo det vet jag men jag undrade var du hade köpt din

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Har en rätt barnslig hotmail, men använder den bara som Microsoft konto, delar aldrig med mig av den och registrerar sällan saker mot den. Känns drygt att byta och skapar mest problem. När jag skapade min gmail tänkte jag mig för bättre och har en kortare och helt ok adress.

När hotmail släppte @outlook.com ordnade jag för.efternamn på mitt hotmail-konto som alias. Så skulle gå att byta, men eftersom jag föredrar gmail har det inte blivit av.

Så min rekommendation är att skapa det som alias på det gamla konto och ställa om svarsadressen. Sedan kan man byta på de tjänster där det spelar roll. Såvida man inte ligger på alla världens spamlistor och har det problemet. Även vidarebefordran kan användas på det gamla kontot om man väljer en annan tjänst/leverantör

Permalänk
Medlem

@Mr_Lazy:

Jag förstår att du kallar dig för Mr_Lazy om du inte ens kan skriva "köpa domän" i Google...

Min har jag idag genom one.com. Man kan flytta hur man vill.

Jag tycker inte att man ska knyta upp sig för mycket på t.ex Hotmail, Gmail etc. Självklart kan man ju ha ett konto hos dom om man använder deras tjänster (precis som jag som kör Android) men om man helt plötsligt får för sig att inte köra t.ex Android något mer så kan det bli jobbigt. Har man en egen domän så kan man alltid ha alla viktiga mail och sånt på ett "eget" ställe oavsett vad som händer.

Visa signatur

Här nere kan man skriva lite olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

jo det vet jag men jag undrade var du hade köpt din

Mina domäner köper jag alltid och kontrollerar (DNS) från http://www.domainspricedright.com/.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

Har man en egen domän så kan man alltid ha alla viktiga mail och sånt på ett "eget" ställe oavsett vad som händer.

Fast ska alla ha egen domän, blir det ganska ont om "meningsfulla" domän-namn.
Problematiken med nisse.com blir liksom lite löjlig. Nisse, nisses, nissen, familjen-nisse, osv.
För det stora flertalet är gratismail, som de du sågar, google, hotmail, proton, osv, fullt godtagbart. Till det kommer en migrering från mail som "identifieringsmedel" där man i stället rör sig mot de sociala nätverken. Hur många tjänsteleverantörer frågar efter din facebook först, och först där efter om din email, om mail ens är ett alternativ? (Det är sedan länge inte ett krav på email för att skapa ett facebook konto. Facebook har sin egen epost tjänst integrerad.)

Men visst. Tycker man att alla ska ha sin egen domän, och vara sin egen epost-leverantör, så har man antagligen inte Facebook. Ett beslut jag delar. Men när det kommer till anledningarna runt varför man ska ha sin egen e-post infrastruktur, så ställer jag mig lite frågande. Det är fortfarande någon annan som hanterar den, väldigt få sätter upp egna epost-servrar, utan man köper i stället en tjänst hos ett webbhotell, där de som administrerar tjänsten kan gå in och läsa din epost i lugn och ro... Var är risken störst att någon faktiskt läser din epost? På ett litet webbhotell med 5 anställda, eller hos Microsoft? Det får så klart var och en själv ta ställning till, men jag tror posten är säkrare hos Microsoft, om jag ska vara ärlig. Har man företagshemligheter, forskningsresultat, eller kriminella aktiviteter man vill dölja för omvärlden, så är egen epost-server nog en bra ide... Tänk bara på att många ISP'er reglerar vilka aktiviteter man faktiskt för använda uppkopplingen till. E-post (servrar) brukar vara av den typen som egentligen inte är tillåtet, men ISP'erna bryr sig inte så länge du inte genererar för mycket trafik... Reglerna finns där för att de ska kunna göra sig av med besvärliga kunder... huvudsakligen i alla fall.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.