Köpa snöslunga, vad ska man tänka på?

Permalänk
Medlem

Köpa snöslunga, vad ska man tänka på?

Hej,

Funderar på att köpa en snöslunga men vilka kriterier ska man se till att den uppfyller?

Har en gång på cirka 1,5 x 75 meter plus lite döyta att ta hand om, visst kan man ju köpa en för 40k men tvivlar på att jag kommer ha användning för att kunna kasta snön typ 17 meter och gud vet allt vad det finns för funktioner

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Finns från 1000,- på ställen som jula osv, brukar ligga runt 400mm slung-bredd..

Men annars http://www.viivilla.se/bygg/verktyg-och-redskap/lagg-vantarna...

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Medlem

Att du kan ha den någonstans medans den inte används.. Om du skall ställa in den i ett förråd, går den in genom dörren..

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

finns ju rätt sjyssta husqvarna maskiner begagnat på blocket.

Permalänk
Medlem

Det ska ju framförallt vara en två-stegs slunga, en-stegs är inte mycket att komma med. Sen beror det ju på vilken kapacitet och kvalitet man vill betala för.

Permalänk
Medlem

Glöm inte snökedjor

Köpte själv en sån här för några år sedan och den funkar bra för mej

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Maskiner/Snoslunga/S...

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | Synology DS 411j

Permalänk

Jag gick igenom samma procedur förra året, har dock enormt mycket mer att slunga. Valet föll på en Ariens 24Deluxe med B&S motor.

Skälen var att Ariens har tjockare plåt = tål mer och att den kastar 15meter vilket är något jag verkligen behöver för att inte behöva slunga samma snö så många gånger.

Kostade mig runt 23000kr inkl riktiga snökedjor med grispiggar. Jag kan lätt säga att jag inte ångrar att jag la ned några extra tusenlappar, banddrivning kan du hoppa över om du inte tänkt att köra på altaner osv. Mycket snabbare att navigera med hjul, Ariens har något de kallar för Zero-turn vilket gör det väldigt enkelt att vända 180 grader utan någon ansträngning.

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Glöm inte snökedjor

Köpte själv en sån här för några år sedan och den funkar bra för mej

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Maskiner/Snoslunga/S...

Jag har en som ser typ likadan ut, fast jag har den gula versionen som det står STIGA på och är väldigt gammal, men det är en riktigt trevlig maskin

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera följande snöslunga vi införskaffat sisådär 2 år sen. http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/snoslungor/bensinsnoslu...
Prisjakt länk: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1374285

Bra specs till priset och har lampa, väger inte så värst mycket och t.o.m. elstart om man vill hellre starta det på det viset pluggat till elnätet (overkill men men) bra recensioner över nätet. Riktigt bra maximal kastlängd (typ upp till 15m i optimala förhållanden) när man väl har dragit upp varven till max (kommer med sänkt varvtal från fabrik då de ska helst "köras in först". Supernöjd. Endast justeringen av arbetshöjden är lite otympligt men själv har jag inte behövt justera det.

Är underlaget grus så är ju "skenor" ett måste och oftast börjar de ha såna modeller från typ 6000kr uppåt ca.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Ruffneck har även några för en helt okej peng. Jag har en, vet bara inte vart den är

Beror ju på vad för budget du har samt och den ska vara liten(tänker på förvaring) eller en större maskin som tuggar snö till frukost.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Tänkte jag lägger in en bild för att förklara läget lite närmare och visa vilket underlag det är.

Bakom kameran så är vägen typ 50 meter och till vänster på bilden så slutar vägen i bild kanten, på sommaren kan man alltså åka runt om man säger så. Hoppas det va begripligt. Till höger om huset skulle jag vilja kunna höra upp en parkering för två bilar, alltså på gräset. Tanken är att det sen kommer bli ett dubbelgarage där och sen en ordentligt gjorde plan framför huset antagligen grus men plattsättning vore det snyggaste

Om man ser till budget så ligger nog det absoluthögsta kanske runt 12k.

Ordentlig belysning vill man ju ha, gärna lättmanövrerad, handtagsvärmare vore nice då jag hatar kyla över något annat.

Ska ta och kolla lite på era tips

Visa signatur

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Ruffneck har även några för en helt okej peng. Jag har en, vet bara inte vart den är

Beror ju på vad för budget du har samt och den ska vara liten(tänker på förvaring) eller en större maskin som tuggar snö till frukost.

Vet inte vart den är? Ute och slungat snö på fyllan eller

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ruffneck SB1100 och AL-KO SnowLine 700E tycks ju vara ganska snarlika, någon som vet något om maskinerna?

Visa signatur