Njae.
Förstår vad du menar, men du tänker fel.
Om du sätter ett postförskott så betalar du posten för detta, men för 2 olika tjänster, du anlitar alltså de som leverantör (en 3:e part), och ber dem hantera betalningen (som 3:e part). För detta betalar du en summa för leverans och en summa för betalningshanteringen.
Om nu paketet inte levereras så kommer detta återsändas dig, och som som du säger mister du båda, vilket stämmer, då du betalt denna tjänst från företaget och företaget har utfört båda tjänsterna.
I detta fall dock så har inte Klarna levererat varan. De ska mao inte ta betalt för en frakt, utan endast betalningsservicen. Den avgift de har för att utföra servicen ska de självklart behålla, men frakten är en service som har utförts, säljaren får aldrig tillbaka den. Så även om du ser hela 1800kr som en "total betalning" så har en del av den, nämligen frakten, levererats hur man än vänder på det.
När du har en 3:e part så agerar aldrig säljare och köpare mot vartannat, utan de båda agerar mot betalningsförmedlaren, oavsett om det är posten eller klarna.
Så köparen betalar 1800kr för en vara och frakt till Klarna. På detta läggs även en avgift till Klarna för den tjänsten.
Klarna sätter dessa pengar till säljaren och då begär att säljaren ska skicka varan. De begär då mao, en tjänst (frakt) och en vara (telefonen) som tillsammans är värt 1800kr.
Tjänsten (dvs frakten) är levererad enligt både Traderas och Klarnas (och då köparens) önskemål och villkor. Den kan inte återlämnas eller ångras och anses förbrukad.
Klarna har även de utfört sin tjänst och hanterat pengarna, så deras avgift är också förbrukad och ska inte återlämnas.
Det enda Klarna har rätt att ta tillbaka är priset för varan, eftersom den returnerades till säljaren, inget mer. Detta då det inte är Klarna som har levererat telefonen, så ska de inte ha betalt för den tjänsten heller.
Eftersom det i detta fallet är bedrägeri så blir det ju så att alla avgifter/utgifter som Klarna tar på sig, hamnar på denna bedragare, och är en sak mellan dem. Ingen annan har gjort något fel, och ingen annan ska då heller bestraffas för det. Klarna ska ta den smällen för det är exakt vad den avgiften de tar betalt för är för. De ska agera säker mellanhand, och får då ta riskerna.