Alla fyndtips från mellandagsrean

Klarna ger och Klarna tar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av guineapig:

Om du inte använt Rek så att bedragaren fått varan så hade du heller inte behövt betala tillbaka till Klarna, om jag förstått allt korrekt.

Då hade Klarna fått ta ansvar för betalningen själva. Känns ju lite fel att du ska bli straffad för att du försökt öka säkerheten. ..

Skickades från m.sweclockers.com

Blir en soppa utifall köparen skulle neka till att han mottagit någon leverans. Då sitter säljaren utan vara och utan pengar.
Men har läst nånstans på tradera gällande Klarna att man måste skicka det spårbart nämligen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Igelkott:

Ja det var ju just det.

Det som behövs är att posten ska kunna kräva mottagaren för fraktavgiften. Men det är ju inte heller praktiskt genomförbart eftersom posten 1. inte tänker stå för kostnaden för icke uthämtade paket och 2. inte vill ta på sig gratis extrajobb.

Jag har ingen koll på Klarnas tjänst. Men om de tar betalt för den, så kan man ställa krav på att den ska fungera.

Om frakten kostar 100:- och varan 500:- så säljer man för 600:-.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Det verkar som att du inte läst tråden.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Om du säljer nått för 600 får du 600kr av klarna, sen skickar du det och betalar 100kr för frakten = +500kr
Köparen hämtar inte ut och klarna vill ha tillbaka sina 600kr, men du har bara 500kr kvar. Ser du problemet nu? =-100kr

En tanke ställare bara, hur vet ni att fakturan till köparen är mackulerad? Det finns ju inget som tyder på att klarna fortfarande försöker driva in pengarna från kunden också, köparen har ju dragit på sig en skuld i samband med köpet. Som jag ser det skulle klarna kunna tjäna 1800kr på detta, om dom driver in skulden ändå och tar tillbaka utebetalningen från säljaren? Inget hindrar dom ju, köpare och säljare har ju troligen ingen kontakt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Om du säljer nått för 600 får du 600kr av klarna, sen skickar du det och betalar 100kr för frakten = +500kr
Köparen hämtar inte ut och klarna vill ha tillbaka sina 600kr, men du har bara 500kr kvar. Ser du problemet nu? =-100kr

En tanke ställare bara, hur vet ni att fakturan till köparen är mackulerad? Det finns ju inget som tyder på att klarna fortfarande försöker driva in pengarna från kunden också, köparen har ju dragit på sig en skuld i samband med köpet. Som jag ser det skulle klarna kunna tjäna 1800kr på detta, om dom driver in skulden ändå och tar tillbaka utebetalningen från säljaren? Inget hindrar dom ju, köpare och säljare har ju troligen ingen kontakt ändå.

Som du säger, därför har köparen också bara rätt att få tillbaka värdet av varan, inte frakten, då säljaren utfört sitt jobb. Så i den tolkningen ovan ska säljaren gå +-0 och köparen få tillbaka 500kr, frakten får anses förlorad eftersom den tjänsten är utförd och går ej att ångra.

Ang din tankeställare... har svårt att tro det skulle ske. Räcker ju med ett enda fall där detta dras upp så är det bedrägeri och Klarna skulle hamna i en satans massa problem. Dock kan de kräva bedragaren för frakten + ev kostnaden för tjänsten i detta fallet, då detta är en utgift som klarna har åtagit sig, och på den läggs ju all administrativa kostnaderna, ränta mm. Kan bli en dyr affär i slutet.
Men är varan returnerad så kan de inte kräva den kostnaden.

Permalänk
Klarna
Skrivet av Igelkott:

Det blir ju ingen risk.
Om säljaren inte skickar produkten, så betalar ni tillbaka till köparen.
Om köparen inte hämtar ut produkten, så drar ni tillbaka pengarna från säljaren.

Poängen är ju att en del av betalningen inte berör produkten utan merkostnader såsom frakt. Den är ju bekostad av säljaren oavsett om det är bedrägeri eller inte. Den risken låter ni säljaren behålla. Så jag antar att ni anser att säljaren ska polisanmäla detta och begära skadestånd med mera från den som är skyldig till bedrägeriet.

Om en köpare skickar tillbaka en vara stämmer det bra att det är upp till säljaren att godkänna returen. Då kommer vi inte att stoppa en utbetalning eller be säljaren att återbetala köpet. Det som gäller är då vad som är överenskommet mellan säljare och köpare.

I det här fallet rör det sig om ett bedrägeri och då gäller inte samma princip som vid returer. Vi håller inte en fodran mot personen som blivit utsatt för bedrägeriet och därför behöver säljaren ta bort fakturan. Om varan har fått i retur och säljaren har tagit emot produkten stoppas även utbetalningen.

Om det skulle tillkomma en fraktavgift kan vi även i vissa fall stå för kostnaden, det förutsatt att säljaren uppfyller säljarskyddet och även har ett kvitto på frakten.

Du är välkommen att skicka iväg ett mejl till hello@klarna.se om du skulle vilja ha mer information kring detta.

Mvh, Elin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Som du säger, därför har köparen också bara rätt att få tillbaka värdet av varan, inte frakten, då säljaren utfört sitt jobb. Så i den tolkningen ovan ska säljaren gå +-0 och köparen få tillbaka 500kr, frakten får anses förlorad eftersom den tjänsten är utförd och går ej att ångra.

Ang din tankeställare... har svårt att tro det skulle ske. Räcker ju med ett enda fall där detta dras upp så är det bedrägeri och Klarna skulle hamna i en satans massa problem. Dock kan de kräva bedragaren för frakten + ev kostnaden för tjänsten i detta fallet, då detta är en utgift som klarna har åtagit sig, och på den läggs ju all administrativa kostnaderna, ränta mm. Kan bli en dyr affär i slutet.
Men är varan returnerad så kan de inte kräva den kostnaden.

Klarna är endast betalningsförmedlare och inte köpare. Jfr postförskott. Säljer du något och skickar mot postförskott riskerar du att frakten så att säga går förlorad om köparen inte hämtar ut paketet. Eller om du säljer något som visar sig vara defekt hos köparen - då betalar du rimligtvis tillbaka priset inklusive frakt dvs du går back med vad frakten kostat. Så om Klarna betalar ut 1800 kr till dig som säljer och det senare visar sig att köparen inte hämtat ut försändelsen kommer Klarna rimligen också kräva dig på 1800 kr eftersom du fått tillbaka varan.

Däremot kan man ju argumentera för att Klarna skulle ersätta säljaren för fraktkostnaden ändå på den grunden att köpet aldrig hade genomförts om inte Klarna hade stått som betalningsförmedlare... Men jag är tveksam till om det resonemanget håller.

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@Klarna
Hur i tusan kan det vara det.

Säljaren säljer vara "A" till en köpare.
Man använder sig av en betalningsförmedlare "Klarna" för att betala priset för varan + frakt. Säljaren ska då ha betalt för varan + frakt, och köparen ska hämta ut sin vara. Vad som sker då är att Klarna garanterar att säljaren ska få betalt och köparen sin vara, oberoende av vartannat. Mao, klarna köper vara "A" av säljaren för varanspris + frakt, och sen säljer Klarna denna till köparen för samma pris (räknar då inte med deras mellanhandspris, men den är med såklart). Poängen är att köpet görs med en mellanhand i flera steg där klarna garanterar båda parterna sin rätta del.

Om nu köparen inte är laglig (som i detta fall en bedragare), men betalningsförmedlaren godkänt köpet så ska naturligtvis problemet hamna mellan betalningsförmedlaren och köparen, säljaren ska inte ens ha med det att göra då denna har uppfyllt sin del.

I detta fall är det en faktor till, att varan har levererats tillbaka pga ett skydd (Rek) som säljaren valde att använda. Så priset för varan ska självklart betalningsförmedlaren få tillbaka, men inte frakten då den måste anses förbrukad då ingen hämtade ut den.
Så länge säljaren inte har gjort något fel så är detta självklar. Säljaren sålt en vara + frakt, och är berättigad till vara + frakt oavsett om det är bedragare, riktig köpare eller mellanhand.

Nu fick han tillbaka varan så den anses kvitterad (istället för utbetalning för den), men frakten, denna är också en utgift som är bindande enligt traderas avtal och säljaren har rätten att kräva denna av köparen som i detta fallet är betalningsförmedlaren klarna.

Att Klarna har dragit tillbaka hela summan är fel, de ska bara dra tillbaka det som varan är värd. Frakten får anses förlorad, och är ett ärende mellan bedragaren och klarna, då ingen annan har gjort något fel och klarna har gott i god att säljaren ska få denna betalning.

Sen skillnaden mellan hans första auktion och andra är irrelevant. De 300kr har inte med ärendet att göra.. alls.

Skrivet av guineapig:

Om du inte använt Rek så att bedragaren fått varan så hade du heller inte behövt betala tillbaka till Klarna, om jag förstått allt korrekt.

Då hade Klarna fått ta ansvar för betalningen själva. Känns ju lite fel att du ska bli straffad för att du försökt öka säkerheten. ..

Håller helt med ovan på båda. @Klarna kan inte ha tänkt till här..

Säljaren ska ju inte bli straffad för att han gjort en säker affär. Känns ju urlöjligt att det skulle vara bättre för säljaren att bli bedragen på telefonen så att klarna fick stå för hela slanten istället..

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

Klarna, ett företag att undvika oavsett. Principiellt så är det i min värld tveklöst så att Klarna ska stå för frakten. de skryter om det ena och det andra som betalningstjänst på Tradera men faktum är att det är bättre att tillämpa paypal hos tradera.
Klarnas affärsidé är att skoja till avgifter och med otydlighet och mörkande av av det ena och det andra och en kundservice som är goddag yxskaft så....svårigheter att vara tydlig är rakt igenom Klarna i ett nötskal.

Visa signatur

Gigabyte Z170MX-G5, Intel 6700K, Scythe Ninja, Super Flower Gold 850W, 32GB Geil White Dragon, Asus R9 Nano, Cooltek U3,
Ljud: Asus Essence STX II, Tannoy Reveal 802, Yamaha HS8, Tannoy HS10, XTZ W10.16, Nokia Monster Purity Pro BH-940
Bild: Acer XR 342CK, Philips BDM4065UC, Fujitsu 26 tum IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seriously:

Klarna är endast betalningsförmedlare och inte köpare. Jfr postförskott. Säljer du något och skickar mot postförskott riskerar du att frakten så att säga går förlorad om köparen inte hämtar ut paketet. Eller om du säljer något som visar sig vara defekt hos köparen - då betalar du rimligtvis tillbaka priset inklusive frakt dvs du går back med vad frakten kostat. Så om Klarna betalar ut 1800 kr till dig som säljer och det senare visar sig att köparen inte hämtat ut försändelsen kommer Klarna rimligen också kräva dig på 1800 kr eftersom du fått tillbaka varan.

Däremot kan man ju argumentera för att Klarna skulle ersätta säljaren för fraktkostnaden ändå på den grunden att köpet aldrig hade genomförts om inte Klarna hade stått som betalningsförmedlare... Men jag är tveksam till om det resonemanget håller.

Njae.

Förstår vad du menar, men du tänker fel.
Om du sätter ett postförskott så betalar du posten för detta, men för 2 olika tjänster, du anlitar alltså de som leverantör (en 3:e part), och ber dem hantera betalningen (som 3:e part). För detta betalar du en summa för leverans och en summa för betalningshanteringen.
Om nu paketet inte levereras så kommer detta återsändas dig, och som som du säger mister du båda, vilket stämmer, då du betalt denna tjänst från företaget och företaget har utfört båda tjänsterna.

I detta fall dock så har inte Klarna levererat varan. De ska mao inte ta betalt för en frakt, utan endast betalningsservicen. Den avgift de har för att utföra servicen ska de självklart behålla, men frakten är en service som har utförts, säljaren får aldrig tillbaka den. Så även om du ser hela 1800kr som en "total betalning" så har en del av den, nämligen frakten, levererats hur man än vänder på det.
När du har en 3:e part så agerar aldrig säljare och köpare mot vartannat, utan de båda agerar mot betalningsförmedlaren, oavsett om det är posten eller klarna.

Så köparen betalar 1800kr för en vara och frakt till Klarna. På detta läggs även en avgift till Klarna för den tjänsten.
Klarna sätter dessa pengar till säljaren och då begär att säljaren ska skicka varan. De begär då mao, en tjänst (frakt) och en vara (telefonen) som tillsammans är värt 1800kr.
Tjänsten (dvs frakten) är levererad enligt både Traderas och Klarnas (och då köparens) önskemål och villkor. Den kan inte återlämnas eller ångras och anses förbrukad.
Klarna har även de utfört sin tjänst och hanterat pengarna, så deras avgift är också förbrukad och ska inte återlämnas.

Det enda Klarna har rätt att ta tillbaka är priset för varan, eftersom den returnerades till säljaren, inget mer. Detta då det inte är Klarna som har levererat telefonen, så ska de inte ha betalt för den tjänsten heller.

Eftersom det i detta fallet är bedrägeri så blir det ju så att alla avgifter/utgifter som Klarna tar på sig, hamnar på denna bedragare, och är en sak mellan dem. Ingen annan har gjort något fel, och ingen annan ska då heller bestraffas för det. Klarna ska ta den smällen för det är exakt vad den avgiften de tar betalt för är för. De ska agera säker mellanhand, och får då ta riskerna.

Permalänk
Skrivet av Klarna:

Om en köpare skickar tillbaka en vara stämmer det bra att det är upp till säljaren att godkänna returen. Då kommer vi inte att stoppa en utbetalning eller be säljaren att återbetala köpet. Det som gäller är då vad som är överenskommet mellan säljare och köpare.

I det här fallet rör det sig om ett bedrägeri och då gäller inte samma princip som vid returer. Vi håller inte en fodran mot personen som blivit utsatt för bedrägeriet och därför behöver säljaren ta bort fakturan. Om varan har fått i retur och säljaren har tagit emot produkten stoppas även utbetalningen.

Om det skulle tillkomma en fraktavgift kan vi även i vissa fall stå för kostnaden, det förutsatt att säljaren uppfyller säljarskyddet och även har ett kvitto på frakten.

Du är välkommen att skicka iväg ett mejl till hello@klarna.se om du skulle vilja ha mer information kring detta.

Mvh, Elin

Jag har skrivit detta inlägg som en tankeställare så ingen tror att Klarna är guld och gröna skogar. Vi som säljer har inte en minsta liten fördel av era tjänster. Kontoöverföring är betydligt bättre. Klarna handlar om köpare och är en påtvingad tjänst på Tradera. För mig handlar det inte om pengarna utan snarare om good will och hur dåligt ni behandlar era kunder. Det är tyvärr bara en envägskommunikation och ett tidsslöseri att prata med er och er support. Sen angående att ta bort en faktura som du skriver, det finns inga fakturor! Det är Klarna som håller på med fakturor, inte säljare.

Men om vi struntar i fakturor, bedrägerier och pengabelopp så är det mycket som jag tycker är intressant i mitt fall som jag dessutom starkt ifrågasätter huruvida det är lagligt att göra.

1. Man har inget att säga till om, du får inget beslut utan ett minussaldo utan möjlighet till protester.
2. Det går inte att se storleken på detta minussaldo (man märker det genom att man inte får pengar vid en försäljning)
3. Man kan inte betala tillbaka sin skuld utan den dras på framtida försäljningar.
4. Du har inte en aning om det tillkommer andra avgifter eller räntor på din skuld.
5. Om man begär ett beslut från er sida får man inget.
6. Om man begär ett inbetalningskort får man inget.
7. Ett halvår efter försäljning 1 ska tydligen ett inbetalningskort komma. Vad händer om det inte gör det?

Jag gav upp och sa, OK Klarna, skicka mig en räkning på min skuld så betalar jag in pengarna. Svaret jag fick var följande:

"Det återförda beloppet dras i första hand av dina kommande försäljningar. I det fall du inte gör några fler försäljningar via Klarna inom 6 månader kommer en faktura att skickas till dig för det återförda beloppet."

När jag slutat skratta och torkat tårarna tänkte jag såhär. Om jag sålt något för ett högt belopp och ska betala tillbaka med många små auktioner så kommer jag alltså till råga på allt behöva betala en auktionsavgift per försäljning tills jag kommer upp i min "skuld". Lösningen blir således att inte använda Tradera på 6 månader och vänta in fakturan.

Jag har lärt mig en massa vilket är positivt. Man ska inte använda Klarna om det går. Man ska inte göra det svårt för bedragare att hämta ut paket utan istället försöka att underlätta. Man ska inte hämta ut paket som kommer i retur.
Om nu allt gått så illa att man hamnat i en liknande situation får man efter 6 månaders väntetid dra ner gardinerna, släcka alla lampor och sätta sig på huk bakom soffan. Sen med ett vässat järnrör, i tron om att man kan göra motstånd, vänta in Baltic inkasso och hoppas på det bästa. Hur stor skulden blivit... det återstår att se.

Permalänk
Klarna
Skrivet av Fextreme_fa:

Hej!

När en säljare återbetalar ett köp makuleras självklart fakturan åt köparen. Vi skulle inte fortsätta att driva en fodran mot en kund som inte har fått sina varor, lämnat tillbaka de eller varit med om ett bedrägeri.

Har du några mer funderingar kring våra tjänster kan du alltid skriva till hello@klarna.se.

Ha en fin dag!

Mvh, Elin

Permalänk
Skrivet av Klarna:

Hej!

När en säljare återbetalar ett köp makuleras självklart fakturan åt köparen. Vi skulle inte fortsätta att driva en fodran mot en kund som inte har fått sina varor, lämnat tillbaka de eller varit med om ett bedrägeri.

Har du några mer funderingar kring våra tjänster kan du alltid skriva till hello@klarna.se.

Ha en fin dag!

Mvh, Elin

Ursäkta men vad säger du nu!? Menar du att när någon får sitt konto kapat (vilket speciellt tycks vara lätt med er fantastiska faktura tjänst, tummen upp... verkligen) så är det upp till säljaren och inte Klarna att se till att köparen får sina pengar. Annars driver ni en fordran mot honom! Ni är verkligen ett fantastiskt företag och erbjuder tjänster som vi alla har behov av. Tack för att ni finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Poisonblade:

Jag har skrivit detta inlägg som en tankeställare så ingen tror att Klarna är guld och gröna skogar. Vi som säljer har inte en minsta liten fördel av era tjänster. Kontoöverföring är betydligt bättre. Klarna handlar om köpare och är en påtvingad tjänst på Tradera. För mig handlar det inte om pengarna utan snarare om good will och hur dåligt ni behandlar era kunder. Det är tyvärr bara en envägskommunikation och ett tidsslöseri att prata med er och er support. Sen angående att ta bort en faktura som du skriver, det finns inga fakturor! Det är Klarna som håller på med fakturor, inte säljare.

Men om vi struntar i fakturor, bedrägerier och pengabelopp så är det mycket som jag tycker är intressant i mitt fall som jag dessutom starkt ifrågasätter huruvida det är lagligt att göra.

1. Man har inget att säga till om, du får inget beslut utan ett minussaldo utan möjlighet till protester.
2. Det går inte att se storleken på detta minussaldo (man märker det genom att man inte får pengar vid en försäljning)
3. Man kan inte betala tillbaka sin skuld utan den dras på framtida försäljningar.
4. Du har inte en aning om det tillkommer andra avgifter eller räntor på din skuld.
7. Ett halvår efter försäljning 1 ska tydligen ett inbetalningskort komma. Vad händer om det inte gör det?

Jag gav upp och sa, OK Klarna, skicka mig en räkning på min skuld så betalar jag in pengarna. Svaret jag fick var följande:

"Det återförda beloppet dras i första hand av dina kommande försäljningar. I det fall du inte gör några fler försäljningar via Klarna inom 6 månader kommer en faktura att skickas till dig för det återförda beloppet."

När jag slutat skratta och torkat tårarna tänkte jag såhär. Om jag sålt något för ett högt belopp och ska betala tillbaka med många små auktioner så kommer jag alltså till råga på allt behöva betala en auktionsavgift per försäljning tills jag kommer upp i min "skuld". Lösningen blir således att inte använda Tradera på 6 månader och vänta in fakturan.

Jag har lärt mig en massa vilket är positivt. Man ska inte använda Klarna om det går. Man ska inte göra det svårt för bedragare att hämta ut paket utan istället försöka att underlätta. Man ska inte hämta ut paket som kommer i retur.
Om nu allt gått så illa att man hamnat i en liknande situation får man efter 6 månaders väntetid dra ner gardinerna, släcka alla lampor och sätta sig på huk bakom soffan. Sen med ett vässat järnrör, i tron om att man kan göra motstånd, vänta in Baltic inkasso och hoppas på det bästa. Hur stor skulden blivit... det återstår att se.

TIL Klarna är bättre för köpare än säljare

FYI bästa posten jag läst på länge.. xD

Skrivet av Klarna:

Hej!

Ha en fin dag!

Mvh, Elin

Varför svarar ni inte på frågorna som står skrivna några rader upp istället? :S

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Njae.

Förstår vad du menar, men du tänker fel.
Om du sätter ett postförskott så betalar du posten för detta, men för 2 olika tjänster, du anlitar alltså de som leverantör (en 3:e part), och ber dem hantera betalningen (som 3:e part). För detta betalar du en summa för leverans och en summa för betalningshanteringen.
Om nu paketet inte levereras så kommer detta återsändas dig, och som som du säger mister du båda, vilket stämmer, då du betalt denna tjänst från företaget och företaget har utfört båda tjänsterna.

I detta fall dock så har inte Klarna levererat varan. De ska mao inte ta betalt för en frakt, utan endast betalningsservicen. Den avgift de har för att utföra servicen ska de självklart behålla, men frakten är en service som har utförts, säljaren får aldrig tillbaka den. Så även om du ser hela 1800kr som en "total betalning" så har en del av den, nämligen frakten, levererats hur man än vänder på det.
När du har en 3:e part så agerar aldrig säljare och köpare mot vartannat, utan de båda agerar mot betalningsförmedlaren, oavsett om det är posten eller klarna.

Så köparen betalar 1800kr för en vara och frakt till Klarna. På detta läggs även en avgift till Klarna för den tjänsten.
Klarna sätter dessa pengar till säljaren och då begär att säljaren ska skicka varan. De begär då mao, en tjänst (frakt) och en vara (telefonen) som tillsammans är värt 1800kr.
Tjänsten (dvs frakten) är levererad enligt både Traderas och Klarnas (och då köparens) önskemål och villkor. Den kan inte återlämnas eller ångras och anses förbrukad.
Klarna har även de utfört sin tjänst och hanterat pengarna, så deras avgift är också förbrukad och ska inte återlämnas.

Det enda Klarna har rätt att ta tillbaka är priset för varan, eftersom den returnerades till säljaren, inget mer. Detta då det inte är Klarna som har levererat telefonen, så ska de inte ha betalt för den tjänsten heller.

Eftersom det i detta fallet är bedrägeri så blir det ju så att alla avgifter/utgifter som Klarna tar på sig, hamnar på denna bedragare, och är en sak mellan dem. Ingen annan har gjort något fel, och ingen annan ska då heller bestraffas för det. Klarna ska ta den smällen för det är exakt vad den avgiften de tar betalt för är för. De ska agera säker mellanhand, och får då ta riskerna.

"Tänker fel", värst vad du var säker på dina ord

Det Klarna gör är att ta över risken för att köparen inte kan betala. Det vill säga, man säljer en fordran om ett visst belopp till Klarna, i det här fallet 1800 kr. Vad varan respektive frakten kostat är irrelevant. Det är mellan köparen och säljaren att avgöra sådant, inte Klarna. Tänk dig annars vad som skulle hända om varans pris var angivet till 100 kr och frakten 1700 kr? Ska Klarna då bara ha rätt att ta tillbaka 100 kr som varan kostat? Eller vad händer om säljaren sålt varan för 1800 kr med "fri frakt", ska säljaren ha ersättning för frakt av Klarna även då? Det jag menar är att vad som ingår i fordran som Klarna tar över är helt ointressant för dem, och det är helt naturligt. De lär kräva 1800 kr åter oavsett.

Och i de fall de förmedlar en betalning, dvs när köparen betalar direkt, agerar de precis som vilken betalningsförmedlare som helst. Typ Swish, valfri internetbank etcetera. Det är normalt inte de företagen som står för förlorade fraktkostnader.

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

Utan att vara helt insatt i hur Klarnas involvering i Tradera ser ut så skulle jag initialt iaf tänka mig att Klarna har en fordran. Dock emot köparen som jag gissar krediten är given till... Inte dig som säljare.
Sedan kan det självklart vara så att det moraliskt riktiga är att "hjälpa" Klarna få tillbaka sina pengar.

Som det ter sig nu så känns det lite bakvänt. Klarna ger ju köparen en kredit (typ ett lån). OM jag lånar pengar på banken för en bil, men istället ger bort pengarna till någon på gatan så kommer ju banken inte helt plötsligt ha en fordran på den personen. Det är fortfarande jag som tog krediten och skall betala.

Men vad vet jag. Reglerna och lagarna kan vara bra snurriga ibland.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seriously:

"Tänker fel", värst vad du var säker på dina ord

Det Klarna gör är att ta över risken för att köparen inte kan betala. Det vill säga, man säljer en fordran om ett visst belopp till Klarna, i det här fallet 1800 kr. Vad varan respektive frakten kostat är irrelevant. Det är mellan köparen och säljaren att avgöra sådant, inte Klarna. Tänk dig annars vad som skulle hända om varans pris var angivet till 100 kr och frakten 1700 kr? Ska Klarna då bara ha rätt att ta tillbaka 100 kr som varan kostat? Eller vad händer om säljaren sålt varan för 1800 kr med "fri frakt", ska säljaren ha ersättning för frakt av Klarna även då? Det jag menar är att vad som ingår i fordran som Klarna tar över är helt ointressant för dem, och det är helt naturligt. De lär kräva 1800 kr åter oavsett.

Och i de fall de förmedlar en betalning, dvs när köparen betalar direkt, agerar de precis som vilken betalningsförmedlare som helst. Typ Swish, valfri internetbank etcetera. Det är normalt inte de företagen som står för förlorade fraktkostnader.

Jepp, är rätt säker, då jag själv om en vecka ska upp till domstol för att sätta dit just en bedragare

Klarna tar över all betalningsskyldighet. Inte bara delar av ansvaret, utan allt, det är exakt detta de får betalt för ffs. Klarna ska skydda båda parterna, inte bara säljaren. Vill man bara skydda säljaren så säger man "endast förskottsbetalning". Klart. Säljaren är skyddad och när han har fått pengarna får du som köpare "hoppas" att du får det du säger. Annars måste du som köpare, som jag nu måste, hålla på med Polisanmälan, stämningar och skit. Utan poängen med dem som betalningsförmedlare är att det ska vara säkert för båda parter att köparen får sin vara, och säljaren får sina pengar.

Så du menar om I denna affär hade varit 2 telefoner, och ena hade kommit tillbaka så ska de ändå dra hela beloppet? Självklart måste frakt och kostnaden för varje individuell vara/tjänst specificeras. Och om en vara är defekt, eller problem uppstår måste det redas ut först.

Om varan kostar 100kr och frakten 1700kr så är det 100kr retur för en vara, allt detta står ju i auktionen på Tradera, vad specifikt allt kostar. Om "fri frakt" används så får ju säljaren stå för den, men då har han också valt att göra det från början. I alla andra scenario så är det du som köpare som betalar frakt, oavsett vad den är.

Som du tänker så gynnar du ffs bedrägerierna, där det bästa som kan ske är att den telefonen hade försvunnit precis som @Sir_Poisonblade säger. Om den hade försvunnit så hade han plötsligt fått betalt för både telefon och frakt, är det rätt menar du då?
Det finns ingen som helst anledning för säljaren att då ens acceptera klarna, då det är ren och skör förlust för säljaren som bara kan kräva förskottsbetalning eller F.O.

Personligen hade jag väntat på fakturan och bestridit den, med anledning att summan inte stämmer.

@Seriously Du kan se Klarnas svar nedan om du behöver bekräftelse.

Permalänk
Klarna
Skrivet av WoG:

Håller helt med ovan på båda. @Klarna kan inte ha tänkt till här..

Säljaren ska ju inte bli straffad för att han gjort en säker affär. Känns ju urlöjligt att det skulle vara bättre för säljaren att bli bedragen på telefonen så att klarna fick stå för hela slanten istället..

Hej!

Precis som du skriver ska säljaren naturligtvis inte bli påverkad om han eller hon har uppfyllt våra säljarskydds villkor. Vid ett bedrägeri kan vi stå för eventuell leveranskostnad om varan går i retur.

Mvh, Elin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarna:

Hej!

Precis som du skriver ska säljaren naturligtvis inte bli påverkad om han eller hon har uppfyllt våra säljarskydds villkor. Vid ett bedrägeri kan vi stå för eventuell leveranskostnad om varan går i retur.

Mvh, Elin

Kanon Elin, precis så ska det se ut. Bra att du reder ut det.

Permalänk
Klarna

Hej!

Vi följer naturligtvis även de lagsättningar som finns för försäljningar och det stämmer även att du som säljare inte ser kundens faktura. Det beror på att det är vi som hanterar betalningen åt köparen och därför har du inte tillgång till fakturan. Om du återbetalar ett köp och faktura är valt som betalsätt, tas den bort. Skulle köparen betalt med kort- eller direktbetalning återbetalas kunden summan istället. Hur kunden betalar påverkar inte din utbetalning som säljare.

När du har gjort en försäljning genom oss skickar vi ut ett mejl till dig där vi berättar om när och vilket belopp du ska få utbetalt. Förutsatt att du uppfyller säljarskyddet tar vi heller aldrig bort ett köp utan det görs av bara av säljaren på Mitt Tradera. I dagsläget kan du inte se ditt saldo på Mitt Tradera, däremot kan du alltid höra av dig till vår kundtjänst som kan ge dig en uppdatering hur dina utbetalningar ser ut.

Precis som du skriver kan vi dra av ett utbetalt belopp från en kommande utbetalning om köpet returneras vid ett senare tillfälle. Skulle inga fler försäljningar genomföras hos oss skickas det ut en faktura och den skickas inom sex månader. Anledningen till vi har valt att göra på det här sättet är för att förenkla för dig som säljare. Med det här tillvägagångssättet undviker du som säljare att transaktioner skickas fram och tillbaka. Det gör även att du som säljare inte behöver göra något extra arbete efter slutförd auktion.

Det är bra att du delar med dig av dina synpunkter och jag kommer ta de vidare internt hos oss. Har du fler förbättringsförslag kan du lämna dessa på hello@klarna.se.

Mvh, Elin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guineapig:

Du kan inte göra så. Om du säljer via Klarna för att få säljskydd kräver dom då att man skickar med spårbart kollinummer som in sin tur kräver legitimation och då ser man om mottagaren har hämtat ut paketet eller inte. Man ser ju förstås inte om det är rätt person, alltså om man har använt sig av stulen eller förfalskad legitimation, men det är du 100% skyddad mot av Klarna.

Permalänk
Medlem

"

Hej!

Mvh, Elin"

Så med andra ord så får säljare tillbaka telefonen och får betala tillbaka pengarna, 1800 kr. Klarna betalar säljare tillbaka för utlagda fraktkostnader? Löst? Hade väl inte behövt vara svårare än så. Och säljaren får sedan enligt villkoren som någon postade här ovan, lägga ut varan på tradera igen gratis. Så i slutändan så är det klarna som förlorat nån hundring i fraktkostnader. Allt annat är frid å fröjd. Känns väl lite att det är därför man väljer klarna och betalar dem några kr för tjänsten. Just för att de ska ta riskerna?

Edit: Citerade fel inlägg.

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd

Jag har skrivit detta inlägg som en tankeställare så ingen tror att Klarna är guld och gröna skogar. Vi som säljer har inte en minsta liten fördel av era tjänster.

Jo, det har vi då en annons på Tradera får betydligt fler bud och i förlängningen då också mer betalt om man har sälj- och köpskydd. Vad du inte skulle ha gjort i detta fallet var att hämta ut telefonen igen (jag fattar egentligen inte varför du gjorde det) eftersom du då juridiskt är åter ägare av telefonen. Hade du struntat i det hade försändelsen gått till Post- och telestyrelsen där Klarna hade fått hämta ut försändelsen (via försäkringsbolag) och fått ta hela smällen själv (tillsammans med försäkringsbolaget) och du hade fått behålla dina 1800 kronor.

Det, är en tankeställare om något.

Sedan har ju nu enligt inlägg i denna tråd Klarna sagt att du kan få tillbaka fraktkostnaden och Tradera kan betala tillbaka dig provisionen också vilket gör att du landar på +-0. Det är väl inte speciellt mycket att klaga på där, eller hur, men du har såklart en poäng med att det är livsfarligt att sälja tidsbestämda varor så som biljetter via Klarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fragwolf:

Så i slutändan så är det klarna som förlorat nån hundring i fraktkostnader. Allt annat är frid å fröjd. Känns väl lite att det är därför man väljer klarna och betalar dem några kr för tjänsten. Just för att de ska ta riskerna?

Helt korrekt. Jag har blivit vid två tillfällen blivit blåst på pengar av bedragare på tradera förra året och vid båda tillfällena var det banköverföring och vid båda tillfällena tog polisen bedragaren och vid båda tillfällena lade dom ner förundersökningen. JÄSS!

Så numera köper och säljer jag ALDRIG någonting på Tradera utan att Klarna är inblandade och jag råder alla att göra likadant, det är säkrare för precis alla inblandade.

Permalänk
Medlem

@VresiBerba:
Ett tips till alla som läser. Köp aldrig något med betalning i förväg!

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jepp, är rätt säker, då jag själv om en vecka ska upp till domstol för att sätta dit just en bedragare

Klarna tar över all betalningsskyldighet. Inte bara delar av ansvaret, utan allt, det är exakt detta de får betalt för ffs. Klarna ska skydda båda parterna, inte bara säljaren. Vill man bara skydda säljaren så säger man "endast förskottsbetalning". Klart. Säljaren är skyddad och när han har fått pengarna får du som köpare "hoppas" att du får det du säger. Annars måste du som köpare, som jag nu måste, hålla på med Polisanmälan, stämningar och skit. Utan poängen med dem som betalningsförmedlare är att det ska vara säkert för båda parter att köparen får sin vara, och säljaren får sina pengar.

Så du menar om I denna affär hade varit 2 telefoner, och ena hade kommit tillbaka så ska de ändå dra hela beloppet? Självklart måste frakt och kostnaden för varje individuell vara/tjänst specificeras. Och om en vara är defekt, eller problem uppstår måste det redas ut först.

Om varan kostar 100kr och frakten 1700kr så är det 100kr retur för en vara, allt detta står ju i auktionen på Tradera, vad specifikt allt kostar. Om "fri frakt" används så får ju säljaren stå för den, men då har han också valt att göra det från början. I alla andra scenario så är det du som köpare som betalar frakt, oavsett vad den är.

Som du tänker så gynnar du ffs bedrägerierna, där det bästa som kan ske är att den telefonen hade försvunnit precis som @Sir_Poisonblade säger. Om den hade försvunnit så hade han plötsligt fått betalt för både telefon och frakt, är det rätt menar du då?
Det finns ingen som helst anledning för säljaren att då ens acceptera klarna, då det är ren och skör förlust för säljaren som bara kan kräva förskottsbetalning eller F.O.

Personligen hade jag väntat på fakturan och bestridit den, med anledning att summan inte stämmer.

@Seriously Du kan se Klarnas svar nedan om du behöver bekräftelse.

Nåväl, att Klarna säger att de kan betala fraktkostnaden betyder ju inte att de faktiskt är skyldiga att betala den. Jag vidhåller att de inte behöver göra det egentligen, men det spelar ju ingen roll nu när/om de gått med på att betala den. Jag får önska dig lycka till med att sätta dit bedragaren. Hoppas hen inte har allt för stora skulder till KFM om det hela går vägen

För övrigt räcker det för mig att även i fortsättningen veta att Klarnas ansvar är begränsat, precis som majoriteten av alla försäkringar etc brukar vara. T.ex. detta:

Skrivet av VresiBerba:

...du har såklart en poäng med att det är livsfarligt att sälja tidsbestämda varor så som biljetter via Klarna.

Säljarskyddet gäller inte vid försäljning av [...] evenemangs- och kulturbiljetter.

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Seriously:

Säljarskyddet gäller inte vid försäljning av [...] evenemangs- och kulturbiljetter.

Ja men då så.