Mystiskt ljudproblem med Realtek och CS:GO

Permalänk
Medlem

Mystiskt ljudproblem med Realtek och CS:GO

Bakgrund:

Inhandlade en ASUS dator (ASUS G10AC-NR019S) 2014. Ljudet i CS var perfekt, en bra balans mellan fotsteg, bakgrundsljud, skott och röster i spelet. Jag kunde enkelt höra och lokalisera fotsteg och skott från vapen smälte in bra med resten av ljudet.

Mina inställningar var:

• Realtek audio (Integrerat i moderkortet)

• 75% i Windows (Körde Windows 8.1)

• Ingen EQ

• Ingen loudness equalization

• volume 1.0 i CS:GO

• voice_scale 1.0 i CS:GO

• Ljudet satt till 'Headphones' i CS:GO

En dag bestämde jag mig för att uppdatera drivrutinerna för ljudet. Efter detta blev mitt ljud hemskt. Skott från vapen lät jättehögt, fotstegen var dova och svåra att lokalisera. Inte alls så balanserat som jag hade det innan. Jag spenderade mycket tid på att försöka åtgärda problemet men gav tillslut upp och fabriksåterställde datorn. Då blev ljudet som vanligt igen.

Idag:

Jag köpte precis en ny dator (Taurus Overkill GTX 970 Skylake) och upplever nu samma problem som jag beskrev innan. Ljudet är obalanserat och det är hemskt att spela såhär.

Inställningar jag kör nu:

• Realtek audio (Integrerat i moderkortet)

• 75% i Windows (Kör Windows 10)

• Ingen EQ

• Ingen loudness equalization

• volume 1.0 i CS:GO

• voice_scale 1.0 i CS:GO

• Ljudet satt till 'Headphones' i CS:GO

Jag använder samma headset som innan (Steelseries Siberia, via 3,5mm kontakt) och inställningarna är ju samma som innan. Jag har försökt googla problemet, leka runt med ljudinställningarna och mycket annat men inget verkar lösa problemet. Just nu har jag pillat runt med EQ-inställningarna och det hjälper till en viss del. Ljudet är dock inte alls som jag är van vid.

Någon som kan tänka sig ha en aning om vad detta kan bero på? Jag vill verkligen hitta en lösning på detta.

Korrigering
Permalänk
Medlem

Som jag märkt så är det spelet som är så. För att höra fotsteg måste jag höja volymen rejält och då blir jag halvt döv av vapenljudet istället. Ingen skillnad för mig när jag gick från integrerat ljudkort till Xonar essence STX II.

Så här har det varit för mig sen ett tag tillbaka och ja, jag hade som du innan men inte längre.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

@sebbeharry:

Hej, har svårt att se att ljudet är så i CS:GO då jag, precis innan mitt nya datorinköp, hade klockrent ljud. Det måste ju vara något annat som bråkar då ljudet fortfarande är guld på föregående dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastn:

@sebbeharry:

Hej, har svårt att se att ljudet är så i CS:GO då jag, precis innan mitt nya datorinköp, hade klockrent ljud. Det måste ju vara något annat som bråkar då ljudet fortfarande är guld på föregående dator.

Möjligt, men om du googlar på high weapon sound så får du väldigt många trådar med folk som har samma problem.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"