"Power Supply Surges detected during the previous power on. ASUS Anti-Surge was triggered to protect system from unstable power supply unit"

Permalänk
Medlem

"Power Supply Surges detected during the previous power on. ASUS Anti-Surge was triggered to protect system from unstable power supply unit"

Hej

Jag ger upp nu och låter er proffs ge mig råd.

Jag har jobbat hela dagen och enda sambon gjorde idag var stänga av strömdosan till datorn så inte lillgrabben gjorde nåt dumt med datorn.

När jag kommer hem idag startar datorn som vanligt, hinner la vara i Windows ca 10 min och då startar den om och detta meddelande kommer upp som står i rubriken!!

Jag har ressetta bios med jumpers på moderkort, ressetta bios i bios, dragit ut allt onödigt som flera skärmar, fläktar, hdd osv.

Jag har tagit ström ifrån köket o testat de.
Mitt nätagg ser ni i sign och det köptes 2015 08 22
Ingen skit och relativt nytt.

Moderkortet köptes av en kille här på swec som han hade vunnit så det var oanvänt. Jag köpte det kanske för 6 mån sen och aldrig haft problem.

Jag har senaste bios och fattar inte vad som hänt. Har även testat stänga av denna feature i bios vilket jag egentligen inte vill men ville testa.

Drar jag ut strömkabel så startar den o jag kommer la max till windows logga o sen baam revolt o detta meddelande kommer upp och sen loopar den bara uran bild.

I början starta windows nån windows repar grej iaf men nu kommer jag verkligen inte in i Windows alls.

Är det nytt nätagg IGEN som gäller?

Tack för hjälp!

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| MSI MPG A850G 850W | Corsair Vengeance DDR5 32GB CL30 @6000Mhz |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det som överspänning i elnätet och ett skydd mot datorn?

Oklart varför du ska skaffa nytt nätagg, det verkar ju göra sitt jobb.
UPS är mitt råd.

//edit - tolkningsfråga verkar det som: http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1773912/asus-anti-su...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Jag tolkar det som överspänning i elnätet och ett skydd mot datorn?

Oklart varför du ska skaffa nytt nätagg, det verkar ju göra sitt jobb.
UPS är mitt råd.

//edit - tolkningsfråga verkar det som: http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1773912/asus-anti-su...

Ok? Vad är felet då? Hur får jag igång datorn? Har ju testat andra vägguttag med men hela husett gammalt o säkert ojordat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |

Permalänk
Medlem

@hznn: En variant är ju att stänga av det? Men, du har möjligtvis ett elfel i nätet. En liten UPS vore kanske inte helt fel, iaf om du bor ute på vischan

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

@hznn: En variant är ju att stänga av det? Men, du har möjligtvis ett elfel i nätet. En liten UPS vore kanske inte helt fel, iaf om du bor ute på vischan

Stänga av hur?

Visa signatur

Permalänk

Hej @Hznn
Du kan gå in i Bios, Advanced mode -> Monitor och sen längst ner i den menyn Anti Surge Support, välj Disable för att stänga av den.
Men första alternativ är att uppdatera Bios till det senaste villket är Z97-PRO GAMER BIOS 2202
Improve system stability.
File Size 5.5 MBytesupdate 2016/01/07
som kommer förmodligen lösa problemet för dig och bibehålla funktionen kvar.
Ladda Bios Här

Skrivet av hznn:

Stänga av hur?

Visa signatur

Mobo Asus Z97-A, Intel Core i5 4690K, Crucial BallistixSport 8gb, Samsung 850 PRO,EVGA GeForce GTX960 4GB SC Gaming, PSU Fractal Design 750W Integra M, Fractal Design Define R5 Blackout Edition, Noctua NH-C14S CPU Cooler

Permalänk
Medlem

@ĐoniŠtulić:
Skickar lite pluspoäng i din riktning, roligt när det kommer någon med detaljkunskap och förgyller tillvaron

++++ <- faktiskt en hel drös

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

uppdatera bios, vill du undvika strömspikar osv kan du ta och köpa en ups som sagt, sedan så finns det överspänningsskydds dosa som kan iaf hjälpa lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

uppdatera bios, vill du undvika strömspikar osv kan du ta och köpa en ups som sagt, sedan så finns det överspänningsskydds dosa som kan iaf hjälpa lite.

Orekommenderar överspänningsdosa (är det ens ett ord... hittade jag på det?)
Det tar inte exempelvis avgrävningar när nolla och fas slår ihop och du får ca 400v in i kåken. (Live sample - mina diskar rök)

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurk:

Det tar inte exempelvis avgrävningar när nolla och fas slår ihop och du får ca 400v in i kåken. (Live sample - mina diskar rök)

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.170355/raddningen-nar-askan-...

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1134184-overspanningssk...

Permalänk
Medlem

Oklart om du förstod vidden av det jag sa, men jag sitter alltså med detta och när du råkar ut för en skojig "jag har två faser i uttaget" varianten, exempelvis vid avgrävning (om du inte förstod elläran i gymnasiet/högstadiet så förklarar jag så gärna) så blir det så som jag beskrev. Då hjälper inte det där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det där behöver inte bero på elnätet utan kan med minst lika stor sannolikhet vara att ditt nätagg är dåligt/trasigt.

Det hände min polare och när han fick ett annat agg av mig så försvann problemen. Jag har dessutom Exakt samma problem nu och har beställt ett nytt nätagg i väntan på RMA.

OM ditt nätagg rasar så kan hela dator dras med i fallet.. Så håll inte på och chansa med att disabla skyddet etc etc.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Det där behöver inte bero på elnätet utan kan med minst lika stor sannolikhet vara att ditt nätagg är dåligt/trasigt.

Det hände min polare och när han fick ett annat agg av mig så försvann problemen. Jag har dessutom Exakt samma problem nu och har beställt ett nytt nätagg i väntan på RMA.

OM ditt nätagg rasar så kan hela dator dras med i fallet.. Så håll inte på och chansa med att disabla skyddet etc etc.

Eller, så har han dålig ström in... och du ber grabben om att fixa ytterligare ett nytt nätagg?
Oklart om du läser trådens alla delar eller det du vill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Eller, så har han dålig ström in... och du ber grabben om att fixa ytterligare ett nytt nätagg?

Eller så har han ett felande nätagg.. och du ber honom köpa upser och dylikt?
Oklart om du läser trådens alla delar eller bara det du vill.

Jag bad honom dessutom ingenting mer än att tänka på det. Det kan väl vara värt och testa ett annat agg innan man köper massa ny utrustning?

Tillägg: Byta nättagg hjälpte min polare och jag hoppas det hjälper mig som sitter i exakt samma sits. Dedsutom kommer han inte behöva köpa ett nytt nätagg då det täcks av garantin.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ĐoniŠtulić:

Hej @Hznn
Du kan gå in i Bios, Advanced mode -> Monitor och sen längst ner i den menyn Anti Surge Support, välj Disable för att stänga av den.
Men första alternativ är att uppdatera Bios till det senaste villket är Z97-PRO GAMER BIOS 2202
Improve system stability.
File Size 5.5 MBytesupdate 2016/01/07
som kommer förmodligen lösa problemet för dig och bibehålla funktionen kvar.
Ladda Bios Här

Har senaste bios och jag skrev jag testade att stänga av den featuren men datorn är ju fast i detta anti surge läge o bara rebootar :/

Skrivet av Gurk:

@ĐoniŠtulić:
Skickar lite pluspoäng i din riktning, roligt när det kommer någon med detaljkunskap och förgyller tillvaron

++++ <- faktiskt en hel drös

Skrivet av Alle22:

Har senaste och svårt när datorn inte ens bootar som jag skrev :/ kommer ju bara till meddelandet i bios eller windows

Skrivet av Gurk:

Så jag fick "dålig" ström helt plötsligt??? Bott här i 2 år utan problem

Skrivet av Gurk:

Oklart om du förstod vidden av det jag sa, men jag sitter alltså med detta och när du råkar ut för en skojig "jag har två faser i uttaget" varianten, exempelvis vid avgrävning (om du inte förstod elläran i gymnasiet/högstadiet så förklarar jag så gärna) så blir det så som jag beskrev. Då hjälper inte det där.

Vad ska jag göra tycker du??

Skrivet av Gurk:

Inget verkar ju paj (än) men känns som nätagg eller moderkort har satt sig i nåt "safemode" pga detta meddelande i bios hela tiden o kan ej använda datorn.

Skrivet av Grumie:

Eller så har han ett felande nätagg.. och du ber honom köpa upser och dylikt?
Oklart om du läser trådens alla delar eller bara det du vill.

Jag bad honom dessutom ingenting mer än att tänka på det. Det kan väl vara värt och testa ett annat agg innan man köper massa ny utrustning?

Tillägg: Byta nättagg hjälpte min polare och jag hoppas det hjälper mig som sitter i exakt samma sits. Dedsutom kommer han inte behöva köpa ett nytt nätagg då det täcks av garantin.

Får skicka in skiten i värsta fall på garanti, är ju inte inte ens gammalt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu startar den bara o loopar hela tiden, ingen bild.
Den kör ju men test osv för vissa led lampor hinner tändas på moderkortet! Men mitt I allt så rebootar den om o om igen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Får skicka in skiten i värsta fall på garanti, är ju inte inte ens gammalt.

Måndagsex är alltid ett måndagsex du kan ju testa med ett annat innan du sätter igång larmkedjan.

Skrivet av hznn:

Nu startar den bara o loopar hela tiden, ingen bild.
Den kör ju men test osv för vissa led lampor hinner tändas på moderkortet! Men mitt I allt så rebootar den om o om igen

Om det nu är nätagget som strular så håll inte på att slå på datorn i ett. Kan skada andra komponenter.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Måndagsex är alltid ett måndagsex du kan ju testa med ett annat innan du sätter igång larmkedjan.

Om det nu är nätagget som strular så håll inte på att slå på datorn i ett. Kan skada andra komponenter.

Ett måndags ex som ger upp 5-6 månader senare efter inköp låter lite wierd efter att hon bara stängde av strömdosan när datorn var avstängd?

Ska ringa inet kl 11 när dom öppnat

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurk:

oo fan, nu är jag med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hznn:

Ett måndags ex som ger upp 5-6 månader senare efter inköp låter lite wierd efter att hon bara stängde av strömdosan när datorn var avstängd?

Ska ringa inet kl 11 när dom öppnat

fortfarande elektronik, allt kan gå snett. kunde ha lagt av tidigare.

Permalänk
Medlem

Ringde en lokal datafirma nyss ska ner o felsöka i deras butik, fick låna deras felsöknings grejor o så

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

fortfarande elektronik, allt kan gå snett. kunde ha lagt av tidigare.

Ska ner o felsöka skiten strax och inet sa dom trodde det var nätagg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lämna in den på felsökning, får se vad som gått sönder helt enkelt

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump/meningslöst inlägg raderat*

Det är fortfarande inte tillåtet att bumpa/posta meningslösa inlägg.

Citat:

§4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Skrivet av hznn:

Blir tokig här!

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Fractal Design har ju 5 års garanti på den psu'n så ett alternativ är ju att du kontaktar dom direkt och hör med dom.

http://support.fractal-design.com/support/tickets/new

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorp:

Fractal Design har ju 5 års garanti på den psu'n så ett alternativ är ju att du kontaktar dom direkt och hör med dom.

http://support.fractal-design.com/support/tickets/new

Vill veta om det bara är nätagg först därför ja lämnat in den nu så får dom leta o ta reda på vad som är paj... vore gött om de "bara" är nätagg

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Återkommer. Det är skickat till inet nu för garanti

Visa signatur