Permalänk
Medlem

Fråga om 5Ghz och gästnätverk.

Pillar lite med routern och ur denna process döl det upp 2 frågor hos mig:

Använder 5Ghz radion mer energi än 2.4Ghz radion på telefonen?

På min router har jag 3 wifi nät, ett vanligt 2.4Ghz och ett 5Ghz samt ett "virtuellt" gästnätverk. Undrar bara angående det virtuella nätet, det är alltså inget riktigt nät utan det borde väl egentligen använda det vanliga nätet, bara att det för enheter som ansluter ser ut som ett eget? Tänkte mest att det kanske skulle införa störningar om det vore ett helt eget nät och att vore bättre att stänga av det?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

5GHz har kortare räckvidd men är oftast snabbare då inte lika mycket störningar förekommer på det bandet. Båda banden har max 100mW i antennstyrka, är du nära borde du köra 5GHz, går inte det så kör 2,4GHz.

Gästnätet är en logisk separat del av nätet. Antingen bara med namn och lösenord eller även med trådlös isolering. Det sistnämnda är bra om du inte vill ha vem som helst utav dina "vänner" leka omkring på ditt nätverk. Att ha ett gästnät igång kan påverka något om båda näten belastas hårt, men inte tillräckligt för att motivera att stänga av det.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Rekordmedlem

Troligen är skillnaden i energiförbrukning nära försumbar men det beror ju på hårdvaran och användningsmönster, det är också mycket svårt att mäta det helt korrekt, tex så kan det påverkas av "etertiden" (om du får högre throughput på 5GHz så används radiodelarna kortare tid än om du skulle överfört samma datamängd på 2,4GHz)

Ett gästnät är i princip ett isolerat vlan via wifi och det påverkar lite även om du inte har normal trafik på det så går det åt lite tid för att sända ut "wifioverhead" tex så sänder APn ut ssid vilket tar lite tid men det är inte mycket tid det rör sig om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

5GHz har kortare räckvidd men är oftast snabbare då inte lika mycket störningar förekommer på det bandet. Båda banden har max 100mW i antennstyrka, är du nära borde du köra 5GHz, går inte det så kör 2,4GHz.

Gästnätet är en logisk separat del av nätet. Antingen bara med namn och lösenord eller även med trådlös isolering. Det sistnämnda är bra om du inte vill ha vem som helst utav dina "vänner" leka omkring på ditt nätverk. Att ha ett gästnät igång kan påverka något om båda näten belastas hårt, men inte tillräckligt för att motivera att stänga av det.

Skrivet av mrqaffe:

Troligen är skillnaden i energiförbrukning nära försumbar men det beror ju på hårdvaran och användningsmönster, det är också mycket svårt att mäta det helt korrekt, tex så kan det påverkas av "etertiden" (om du får högre throughput på 5GHz så används radiodelarna kortare tid än om du skulle överfört samma datamängd på 2,4GHz)

Ett gästnät är i princip ett isolerat vlan via wifi och det påverkar lite även om du inte har normal trafik på det så går det åt lite tid för att sända ut "wifioverhead" tex så sänder APn ut ssid vilket tar lite tid men det är inte mycket tid det rör sig om.

Okej, gästnätverket används kanske högst någon timme med låg belastning varje månad, kanske lika bra att stänga av det då. Men då vet jag att ifall det är en skillnad borde den vara väldigt liten. Är väl bäst att göra ett test för att vara på den säkra sidan.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag hade inte stängt ned gästnäret. Skillnaden i prestanda är nog under 1% , förmodligen mycket längre.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]