Byta moderkort utan göra en ominstallation av Windows

Permalänk
Medlem

Byta moderkort utan göra en ominstallation av Windows

Hejsan!

Nu tycker jag det är dax att uppgradera den gamla burken hemma med ett nytt chassi och moderkort, men då lyder frågan precis som rubriken, kan man byta moderkort utan att behöva göra en ominstallation av Windows 10?

Jag har läst på många olika forum och varit inne och frågat på Inet. Alla ger olika svar men de flesta säger att det inte borde vara några problem. Vissa säger att man ska avinstallera alla gamla drivrutiner osv och då ska det fungera som ingenting har hänt, vissa säger även att windows kommer avaktiveras men som jag har förstått det ska det inte vara några problem att ringa till Windows och lösa det. Finns det några andra bekymmer som kan dyka upp?

Känner att jag helst inte vill installera om alla mina program och spel så frågar här en sista gång innan jag bestämmer mig.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har du "uppgraderat" till win 10 så kommer du inte kunna köra win 40 efter moderkorts byte, då uppgraderingslicencen låser sig till ditt moderkort.

Vad är anledningen till att byta moderkort? Ska du ha samma Socket? Annars lär du ju byta processorn också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

I teorin kan du göra det med SysPrep.
https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc721940%28v=ws.1...
http://www.thewindowsclub.com/the-system-preparation-tool-sys...

Jag har dock aldrig gjort det med Windows 10, eller med uppgraderat OS, så det kan hända att det inte fungerar med det. Tidigare Windows fungerar det dock bra med.

Andra alt jag vet fungerar på Win 7 och tidigare iaf (bör fungera på 10/8 också) är Acronis True Image. Gör backup med den, sen återställ med "Universal Restore" på den nya datorn. Den installerar om hårdvarans drivrutiner, och du kanske bara måste lägga om 3:e part mjukvara som är extra för hårdvaran, typ Geforce Experience, AMD Evolve, kontrollpaneler mm.

Tyvärr är dock ominstallation en del av livet, oavsett OS, förr eller senare.

Permalänk
Medlem

@PV52: Jag ska ha samma processor och grafikkort osv. Det ända som ska bytas är moderkort och chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av zombrero:

@PV52: Jag ska ha samma processor och grafikkort osv. Det ända som ska bytas är moderkort och chassi

Ursäkta, men jag ser ingen vettig anledning till att göra detta... Men men, du gör som du vill.

Vad har du för OS?

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

Men varför inte installera helt rent då? Jag kan och kommer aldrig att rekommendera att man byter moderkort till något annat och behåller samma Windowsinstallation. Inte på grund av licensen utan risken att drivrutiner m.m. blir kvar och kan göra datorn segare samt att de tar plats på hårddisken om än marginellt. Registret blir onödigt stökigt vilket kan påverka uppstartstiden bland annat. Onödiga mjukvaruproblem kan uppstå. Det är inte jättesvårt att installera om från nytt. Filer man vill ha kvar lägger man på annan hårddisk eller hämtar från backupen för de har ju alla!? Har man de inte så kanske man ska börja där istället för att byta chassi och moderkort enbart. . Datorn ska man vårda och hålla fräsch! De är som att vägra duscha utan bara använda torrschampo. OK liknelsen blev lite väl men ni fattar.
Själv ominstallerar jag minst en gång om året vare sig jag bytt hårdvara eller ej. Normalt för mig är nog tre gånger/år. Ett bra tillfälle att söka alla nya drivrutiner och uppdateringar som finns förutom de som kommer per automatik.

Dessutom ger de rutin och en ominstallation blir rätt enkel och behöver inte ta supermånga timmar när man har koll på grejorna och man behöver inte gråta blod. Spel går också att ha på separat hårddisk så man slipper ladda ner dessa igen från exempelvis steam.
Program måste man i regel installera om men så många kan man ju inte ha så de blir ett problem. Bara att spara installationsfilerna på en annan hårddisk eller backupen så går de snabbt att dra igång.

Permalänk

@PV52: Han kanske vill byta till matx chassi från atx?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanKJIP:

@PV52: Han kanske vill byta till matx chassi från atx?

Kanske det, men det finns ju bara frågor och inga svar i denna tråden

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@PV52:

Han kan ju mena att de sitter en ny CPU också på moderkortet men där är ju ett frågetecken.

Permalänk
Medlem

@PV52: Precis som @JohanKIJP skrev så ska jag byta från ett mATX till ATX. Jag är en fattig student och har för tillfället inte mer pengar att lägga ner på min dator. Jag vill skaffa mig ett större chassi för möjlighet till uppgradering av grafikkort under ett senare tillfälle och för att få ner ljudnivån på burken. Jag ska använda alla andra komponenter som jag redan har, Intel I5 4460 och GTX 960 kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av zombrero:

@PV52: Precis som @JohanKIJP skrev så ska jag byta från ett mATX till ATX. Jag är en fattig student och har för tillfället inte mer pengar att lägga ner på min dator. Jag vill skaffa mig ett större chassi för möjlighet till uppgradering av grafikkort under ett senare tillfälle och för att få ner ljudnivån på burken.

Okej, dock det viktiga frågan är ju fortfarande om du har en Windows 10 licens eller en uppgraderad Windows 10 licens?

Svaret på din tråd skiljer sig något enormt beroende på detta

Om det är en uppgraderad Windows 10 licens så kan du inte byta moderkort och behålla Windows 10, då licensen är knuten till ditt moderkort. Byter du så måste du köpa en ny nyckel för att kunna köra Windows 10.

Har du en ren Windows 10 licens ska det inte vara nått problem att byta moderkort, men du vill nog helst installera om Windows ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som flera andra sagt redan, Har du Win 10? Isf kan du behöva lite extraarbete för att aktivera de..
Om du byter moderkort till ett med samma chipset etc. så kan de gå, Jag skulle dock rekommendera en ominstallation i vilket fall som helst, Så slipper du eventuella framtida problem..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | Kingston 1Tb M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas Scale |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

@PV52: Okej, jag har en uppgraderad licens. Var dock inne på Inet och frågade och där sa han att det i det allra flesta fall inte skulle vara några problem, han rekomenderade en "Clean install" såkallat men sa till 90 % att det skulle fungera utan det ändå, vet inte om han var ute och cykla men det lät bra i mina örom iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zombrero:

@PV52: Okej, jag har en uppgraderad licens. Var dock inne på Inet och frågade och där sa han att det i det allra flesta fall inte skulle vara några problem, han rekomenderade en "Clean install" såkallat men sa till 90 % att det skulle fungera utan det ändå, vet inte om han var ute och cykla men det lät bra i mina örom iallafall.

Låter som lite "säljsnack" de där tyvärr :-/
Uppgraderingen fungerar ju som så att man gör en Windows licensnyckel av sin mammabräda skulle man väll kunna säga. Vilket gör så att om du byter mammabräda i datorn så finns det inget som kan verifiera din licens då du inte har en nyckel att ens kunna skriva in :-/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zombrero:

Svaren blir olika med olika frågor.

OME licens = Bundet till moderkortet
Retail licens = fritt och flytta runt hur som helst men ändå max 1 dator åt gången.

Och vet inte supporten vilken typ av licens du har så är de ju svårt ge korrekta svar.

Även om du uppgraderar en Retail version så är de ju en Retail Version uppgradering du får, eftersom du bara flaggar licensen med stöd för Windows 10, men uppgraderar du en OME licens så är även uppgraderingen bundet till moderkortet.

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Svaren blir olika med olika frågor.

OME licens = Bundet till moderkortet
Retail licens = fritt och flytta runt hur som helst men ändå max 1 dator åt gången.

Och vet inte supporten vilken typ av licens du har så är de ju svårt ge korrekta svar.

Även om du uppgraderar en Retail version så är de ju en Retail Version uppgradering du får, eftersom du bara flaggar licensen med stöd för Windows 10, men uppgraderar du en OME licens så är även uppgraderingen bundet till moderkortet.

Alla uppgraderingar var väll bundna till mammabrädan? Eller har dom ändrat nått nyligen(inom de senaste 6månaderna)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du får problem med Windows 10 aktiveringen så kan du försöka aktivera med hjälp av Micosoft kundsupport, det finns en länk till kundsupporten längst ner på denna sida under rubriken "Aktivera Windows 10 efter en ändring i maskinvarukonfigurationen" http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-10/activation-in-w...

"Om du har uppgraderat till Windows 10 med det kostnadsfria uppgraderingserbjudandet och sedan gör betydliga förändringar i maskinvaran på enheten, till exempel byter ut moderkortet, kanske inte Windows 10 är aktiverat längre. Vill du ha hjälp med att aktivera enheten kontaktar du kundsupporten."

Visa signatur

janee