Netonnet är ett billigt skämt

Permalänk
Medlem

@PeCe: Det verkar ändå råda koncensus på att Netonnets hantering av fyndvaror inte lever upp till beskrivningen på deras hemsida: Samtliga produkter har genomgått och klarat vår grundliga kvalitetskontroll vad gäller funktion... Att sälja elektronik som luktar bränt ingår nog inte i den beskrivningen. Hade de ersatt texten med verkligheten så hade jag inte klagat. Typ "när vi får tillbaka en order så tittar vi knappt på produkten utan skeppar iväg den till någon annan, kanske dig, drar av ett par hundralappar och hoppas på det bästa. Du kan ju alltid skicka tillbaka den igen, och då får du en ny, oanvänd, av oss..."
Det verkar också vara flera på forumet som upplever att förpackningen av varor är under all kritik.

Visa signatur

OSX Core i7 4790K 4,0GHz , AMD Radeon HD 7970, 2 x 850 EVO Series 250Gb, 2Gb Thoshiba P300, X GA-Z97X-GAMING 3, Corsair Vengeance 16GB 1600MHz DDR3, Define R5 Black Pearl, Hyper 212 Evo, Drobo 4 Bay usb3, Dell UltraSharp U2412M, M-Audio AV 40, M-Audio Fast Track Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlitoman:

@PeCe: Det verkar ändå råda koncensus på att Netonnets hantering av fyndvaror inte lever upp till beskrivningen på deras hemsida: Samtliga produkter har genomgått och klarat vår grundliga kvalitetskontroll vad gäller funktion... Att sälja elektronik som luktar bränt ingår nog inte i den beskrivningen. Hade de ersatt texten med verkligheten så hade jag inte klagat. Typ "när vi får tillbaka en order så tittar vi knappt på produkten utan skeppar iväg den till någon annan, kanske dig, drar av ett par hundralappar och hoppas på det bästa. Du kan ju alltid skicka tillbaka den igen, och då får du en ny, oanvänd, av oss..."
Det verkar också vara flera på forumet som upplever att förpackningen av varor är under all kritik.

Visst hade det varit mer ärligt att skriva så men det fungerar inte så i verkligheten. Jag tycker inte riktigt att NetOnNets hantering av återköp är något problem med tanke på att alla som skrivit i tråden fått sina produkter utbytta direkt i butik utan en massa frågor.

Snarare tvärtom, det känns som att de är väldigt smidiga att ha att göra med till skillnad från en del andra återförsäljare.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlitoman:

Absolut, jag beskrev bara vad som gäller juridiskt...försvarade inte NoN på något sätt. Att inte testa återlämnade grejer i hopp om att spara ngn krona är, även om de byter felaktiga fyndvaror utan krångel, respektlöst mot nästa köpare. Som jag skrev så har s k fyndvaror ofta defekter, eller åtminstone förhöjd risk för defekter (jämfört med nya varor) varför de absolut borde testas noggrant.

Permalänk
Medlem

@ågren: Även om det inte funkar så i verkligheten (jag antar att du menar skriva ut vad som faktiskt görs istället för trams om grundliga kvalitetskontroller) så är det väldigt respektlöst av ett företag att inte noggrant kolla sina returer. Allt annat (förutom leveranstiden) har Netonnet gjort hyfsat bra. De har skickat en fraktsedel för retur och jag får ett nytt agg. Så världen går inte under och jag är knappast extremt upprörd eller kränkt av deras beteende. Men deras returhantering och frakt lever inte upp till många av konkurrenternas. Kan man leva med det så är det inga problem, det är smärtfritt att returnera igen. Problemet verkar ju vara att det blir en ändlös loop av skräp som går ut till olika kunder tills någon inte returnerar det. Jag kommer säkert att köpa något på Netonnet igen, men aldrig aldrig en fyndvara.

Visa signatur

OSX Core i7 4790K 4,0GHz , AMD Radeon HD 7970, 2 x 850 EVO Series 250Gb, 2Gb Thoshiba P300, X GA-Z97X-GAMING 3, Corsair Vengeance 16GB 1600MHz DDR3, Define R5 Black Pearl, Hyper 212 Evo, Drobo 4 Bay usb3, Dell UltraSharp U2412M, M-Audio AV 40, M-Audio Fast Track Pro.

Permalänk

Så konstigt med butiker, jag har tex haft endel krångel med inet som alla prisar så högt. Har handlat nästan enbart från Netonnet (lagershopen i Örebro) i två år nu och är så löjligt nöjd med service och allt.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem

Själv älskar jag NetOnNet. Har köpt allt där och på Alina den senaste tiden. NetOnNet har goa gubbar i returkassan och det är aldrig några som helst problem.

Men som några andra sagt, jag handlar mest i butik.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Kan bekräfta att returer ofta hamnar på direkt i butikshyllan utan någon som helst kontroll, och att stora delar av det som säljs är gråimport.

Det här är standard på alla större kedjor i dag.
Jag köpte ett par Philips X2 på Elgigantes web-rea. Fick ett par med standardfelet, en dekor"list" som är klistrad sitter inte fast ordentligt, och ger ett skavt och tråkigt utseende. Efter lite snack med supporten konstaterade vi att det var enklast att byta lurarna i butik, eftersom det är 5 minuter bort. Sagt och gjort. Returnerade mitt set, med min försiktigt öppnade låda, och märken från frakten i minnet. Fick en annan låda med mig hem. (de hade 2 på hyllan) Öppnade lådan på samma sätt hemma, och konstaterade att samma fel fanns på de här. Återvände två dagar senare och bytte igen. Återigen hade de två på hyllan, de hade nämligen ställt ut mitt par på hyllan... Trots att han som tog emot reklamationen konstaterade att "så ska det ju inte se ut".

Den här gången valdes, och öppnades i butik, den lådan jag valt bort förra rundan. De lurarna var ok, så jag tog dem med mig hem. Dagen efter, mest för att jag var nyfiken, gick jag in och tittade. Japp, nu stod det två returnerade kund-ex i hyllan... Till fullt pris, med känd skada. Strålande, inte sant?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlitoman:

@ågren: Även om det inte funkar så i verkligheten (jag antar att du menar skriva ut vad som faktiskt görs istället för trams om grundliga kvalitetskontroller) så är det väldigt respektlöst av ett företag att inte noggrant kolla sina returer. Allt annat (förutom leveranstiden) har Netonnet gjort hyfsat bra. De har skickat en fraktsedel för retur och jag får ett nytt agg. Så världen går inte under och jag är knappast extremt upprörd eller kränkt av deras beteende. Men deras returhantering och frakt lever inte upp till många av konkurrenternas. Kan man leva med det så är det inga problem, det är smärtfritt att returnera igen. Problemet verkar ju vara att det blir en ändlös loop av skräp som går ut till olika kunder tills någon inte returnerar det. Jag kommer säkert att köpa något på Netonnet igen, men aldrig aldrig en fyndvara.

När gjorde du din beställning och när levererades varorna? Det står på hemsidan att det kan ta uppåt två arbetsdagar innan ordrar skickas och om man då lägger till ett par dagar för postens hantering och leverans samt t.ex. två dagar p.g.a. helg så låter inte åtta dagar särskilt orimligt.

Nu är det här inte riktat specifikt till dig men att man riskerar att få kundreturer är priset man får betala när man vill ha möjlighet att ta hem och testa varorna men samtidigt kunna lämna tillbaka dem. Visst är det oseriöst att sälja begagnade varor som nya men de flesta skyltar åtminstone med att det är återköp (exempelvis i fyndhörnor). I elektronikbranschen där marginalerna redan är pressade så är det en väldigt stor utgift att behöva handskas med återköp men kunderna vill ju inte heller behöva stå för kostnaden vilket egentligen är ganska orimligt.

Vill man vara 100% säker på att få en oanvänd vara gäller det att handla i en butik som endast tillåter återköp av varor med intakt plombering men det känns förmodligen inte särskilt lockande för de flesta av oss. Jag vet inte om det fortfarande är så men förut har i alla fall Media Markt haft som regel att inte ta tillbaka öppnade förpackningar just för att kunna garantera att varorna är oanvända.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem

Fick ett jäkligt dammigt GTX 670 kort från CDON, så Netonnet är inte ensamma.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft problem med att returnera en vara som varit defekt m.m i butik.
Antingen fick jag välja tillgodo kvitto eller pengarna direkt tillbaka på kontot.

NoN har alltid sköt sig klanderfritt imot mig har säkert returnerat 10 varor utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlitoman:

Kundtjänst beklagar men kan inte göra något åt det annat än retur.

vad är det du förväntar dig
en ursäkt och godkänd retur låter som bra skött enligt mig. Att du fick en dammig fyndvara som netonet råkat missa, är väl inte helt otänktbart att det kunde missat av misstag

Permalänk
Medlem

Har köpt från NetonNet på både internet och direkt i butik flera gånger, aldrig några bekymmer.
Har haft att göra med supporten ett par gånger under åren och det är samma där, inga problem.
Så där har du nog haft en riktig otur, tyvärr...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Fick mitt paket från NetOnNet och det var oklanderligt förpackat i en lagom stor kartong (det var 2 RAM-stickor och ett grafikkort i):

Stora paketet till vänster från Dustin, lilla ovan från CDON och det högra från NetOnNet.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Avstängd

Detta har inget med netonnet att göra, så gör dom flesta butikerna som vi alla handlar hos. Speciellt elbajsganten och mediabajs, men det är ju inte ovanligt att onlinebutikerna gör likadant.
Exempelvis ville jag göra RMA på ett ram minne som var sönder hos dustin, nej då vill dom göra ett återköp för att dom ska slippa göra RMA, för det är "enklare". Förväntar mig att nästa kund kommer få samma skitminne. Jävligt tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlitoman:

Köpte en dator i delar med ganska dyra komponenter. Seg leverans, tog över en vecka att få produkterna. När paketet väl kom så såg det ut att blivit överkört. Postens hantering men också väldigt dåligt packat av Netonnet.
Inget trasigt så jag börjar bygga... men... hade köpt ett nätagg som fyndvara. Agget var fyllt med damm. Någon annan hade tydligt använt det i ett bra tag och ingen genomgång av returen från Netonnet.
Jag suckade och fortsatte bygga. När datorn är klar så känner jag en tydlig lukt av bränd plast. Inte "ny dator lukt". Bränd plast. Netonnet har tydligt inte gått igenom returen och skickat en dammig samt felaktig produkt. Nu måste jag plocka ut alla kablar ur bygget och skicka tillbaka skräpet. Samt få en ny levererad. Det kommer väl ta ytterligare en dryg vecka. Samt några timmar till i att bygga ihop igen. Blev inget filmredigerande denna helgen heller pga. Netonnets slarv. Kundtjänst beklagar men kan inte göra något åt det annat än retur.

Köpte andra halvan av datorn på Dustin som jag har goda erfarenheter av tidigare.

Har ni andra erfarenheter av Netonnet?

köpte en dator där för drygt 2 år sedan (färdigbyggd) + skärm fick hem den ganska fort 3-4dagar men den funkade inte jag fick inte någon bild på skärmen testade skärmen på en annan dator då funkade skärmen så de va inte fel på den så vi skickade tillbaka datorn men fick tillbaka den igen med ett svar att dom inte kunde hitta några problem med datorn så vi skickade tillbaka den ännu en gång med ett brev som beskrev problemet och vad vi testat för att få den att funka, dom gjorde ingenting dom skickade bara tillbaka den till oss igen de var som ett skämt alltihop så 3-4 vändor till sen krävde vi pengarna tillbaka

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

@carlitoman:

Att köpa fyndvaror är alltid lite gamble, netonnet fungerar galant.
Lämnat tillbaka massor produkter med små och stora fel och det har aldrig varit en debatt utan det fixas direkt om något inte stämmer.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@carlitoman

Har hållit mig till Inet sedan 1996 och så kommer det förbli. Så länge butiken existerar. Netonnet tyvärr dyker det upp några st såna här saker som sänker deras betyg för att klättra uppåt. Så beklagligt att du råkat ut för det här man får läsa och ja hoppas dom lär sig från ditt fall att aldrig mer göra något sådant.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Black TG . CPU: Intel i7 10700K Moderkort: MSI Z490 A-PRO. Kylare: Noctua NH-D15S GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB DUAL OC V2 HDD: M.2 Samsung 970 EVO Plus 500GB, SSD:Samsung 860 EVO 1TB. Minne: Corsair 32GB DDR4 3200Mhz Veng RGB PRO. PSU: Corsair RM750X 750W V2 : Skärm : ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync Operativsystem: Windows 11 64bit

Permalänk

Har haft problem med netonnet flera gånger... Har förlåtit dom flera gånger men icke blir de bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Intel Core i7-4770 - EVGA GeForce GTX 970 - Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 16GB (4GBx4) - Asus B85-Plus - Cooler Master B500 500W - Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 - Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM - Fractal Define R5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jink:

Fick ett jäkligt dammigt GTX 670 kort från CDON, så Netonnet är inte ensamma.

Hos CDON har jag bara fått dålig service. Var hos Netonnet idag och ville lämna tillbaks en produkt som inte uppfyllde det den utlovade, inga som helst problem, när jag kikade på fyndvarorna i butiken efter tjugotal minuter ungefär ser jag produkten som jag lämnade tillbaks sänkt med ett par hundringar från nypris. Än så länge bra intryck av Netonnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Hos CDON har jag bara fått dålig service. Var hos Netonnet idag och ville lämna tillbaks en produkt som inte uppfyllde det den utlovade, inga som helst problem, när jag kikade på fyndvarorna i butiken efter tjugotal minuter ungefär ser jag produkten som jag lämnade tillbaks sänkt med ett par hundringar från nypris. Än så länge bra intryck av Netonnet.

Har inte haft några som helst problem med returer hos Netonnet, riktigt schysst support.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av isoma:

Hur skulle NetOnNet påverka leveranstiden hade du tänkt?

Genom att välja ett annat transportföretag så kan de påverka leveranstiden.

Beroende på vart man befinner sig så kan det ju såklart ibland inte gå fortare än över en dag, även med expressbud.

Beställde själv en Logitech webbkamera från något företag i Frankrike för något år sedan, den levererades till min dörr dagen efter.

Permalänk
Avstängd

Har själv handlat mest på webhallen senaste åren i och med att jag har en butik i krokarna men har aldrig haft problem med varken Inet eller Komplett. Aldrig handlat på netonnet, tror jag.

Köpte min 144Hz skärm på webhallen som fyndvara klass 1 och den var i nyskick. Bara kartongen som såg lite risig ut. Riktigt bra deal på den. Väldigt mycket skärm för pengarna.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Skrivet av carlitoman:

Kan hålla med alla om att fyndvaror är av naturen ett lotto. Men samtidigt är det ett finger på pulsen i hur leverantören hanterar dessa varor. Att inte kolla upp ett återköpt nätagg är under all kritik. Samma sak med paketeringen av varorna. Anledningen till att jag godkände paketet var att jag hade deadline på när datorn skulle vara ihopplockad, samma sak med nätagget när det var damm i det. Miss, helt klart, nu i efterhand. Blir inga fler inköp för min del från Netonnet, även om de håller bra priser.

är det inte också din uppgift att kontrollera att delarna du får är okej.. ?
deadline vadå går världen under om det blir försenat ?

likadant med att du godkände paketet från posten, så du har inga foton överhuvudtaget som dokumenterar att kartongerna var skadade. ? du har väl kamerautrustning hemma om du jobbar som fotograf?

så du bor i Stockholm där det finns både Veddesta/Slagsta lagershop ?

sen borde du läsa på vad som gäller Distansköplagen / Konsumentköplagen.
tar du hem ett skadat paket med ett dammigt nätagg så kan du ju inte skylla på nån annan än dig själv.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd

så du köpte en fyndvara, och sen gnäller du över att det är en fyndvara? köp nytt nästa gång.

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem med varor från netonnet.
Köpt AOC skärm, NAS och surfplatta där.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Läs hela tråden så hade du kunnat skippa din post.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@JSvanberg: Will do, iallafall från Netonnet.

Visa signatur

Permalänk

@carlitoman: jag har läst hela tråden,

du köpte delarna på netonnet
du hämtade ut ett skadat paket utan att dokumentera att det var skadat. alla har väl en smartphone med kamera, har du inga bilder ?
du känner dig kränkt för att du köpt ett nätagg på "Fyndvara" varför ? för att spara några hundra kr
(dom som jobbar på netonnet kanske inte är tekniker, ett dammigt nätagg är alltså inget som dom reagerar över)

du sätter fortfarande ihop delarna och tycker det är märkligt varför nånting luktar bränt.

"förpackningen av varor är under all kritik" så inga bilder ?

har du läst distansköplagen & dom skyldigheter som du ska följa om nånting inte lever upp till kraven?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Köpte en Minix mediaspelare, det var en fyndvara. Tog 2 veckor att få hem skiten och när jag öppnar den inser jag att den som skickat tillbaka den till dom inte skickat med fjärrkontrollen...

Mailar dom..... väntar på svar...... väntar fortfarande..... 2 veckor gick, jag ringde dom "-vi ligger lite efter på mailen" men jag skickar ut en fjärr åt dig direkt du bör ha den imorgon.... 2 veckor gick utan att jag såg röken av fjärren. Ringde igen, tydligen hade klappträt som jag pratat med första gången inte klickat på nån knapp så att ordern gick vidare för plock.

Första och sista gången netonnet... man får väl vad man betalar för.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grönahunden:

@carlitoman: jag har läst hela tråden,

du köpte delarna på netonnet
du hämtade ut ett skadat paket utan att dokumentera att det var skadat. alla har väl en smartphone med kamera, har du inga bilder ?
du känner dig kränkt för att du köpt ett nätagg på "Fyndvara" varför ? för att spara några hundra kr
(dom som jobbar på netonnet kanske inte är tekniker, ett dammigt nätagg är alltså inget som dom reagerar över)

du sätter fortfarande ihop delarna och tycker det är märkligt varför nånting luktar bränt.

"förpackningen av varor är under all kritik" så inga bilder ?

har du läst distansköplagen & dom skyldigheter som du ska följa om nånting inte lever upp till kraven?

Ursäkta men man behöver inte vara en tekniker för att förstå att ett dammigt nättagg = nej på återköp.
Det är ungefär som att komma in med en mobil där man skrapat skärmen men ändå har tid kvar på öppet köp, och kräva alla pengar tillbaks.