Netonnet är ett billigt skämt

Permalänk
Skrivet av cider123:

Ursäkta men man behöver inte vara en tekniker för att förstå att ett dammigt nättagg = nej på återköp.
Det är ungefär som att komma in med en mobil där man skrapat skärmen men ändå har tid kvar på öppet köp, och kräva alla pengar tillbaks.

jag har erfarenhet av kunder som pressat in usb-minnen 3cm in i en bärbar eftersom "den inte gick in"
andra som bänt upp hårddiskluckan med en skruvmejsel, lagt kylpasta på sockeln och tryckt processorn ovanpå..

bara för att man har ett lagerjobb på netonnet och har bestämmelser om hur returer ska göras så slinker det troligt igenom en hel del ändå.

den som jobbar där & fått returen kanske inte brytt sig att testa.
hissen kanske inte gick ända upp ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@carlitoman: jag har läst hela tråden,

du köpte delarna på netonnet
du hämtade ut ett skadat paket utan att dokumentera att det var skadat. alla har väl en smartphone med kamera, har du inga bilder ?
du känner dig kränkt för att du köpt ett nätagg på "Fyndvara" varför ? för att spara några hundra kr
(dom som jobbar på netonnet kanske inte är tekniker, ett dammigt nätagg är alltså inget som dom reagerar över)

du sätter fortfarande ihop delarna och tycker det är märkligt varför nånting luktar bränt.

"förpackningen av varor är under all kritik" så inga bilder ?

har du läst distansköplagen & dom skyldigheter som du ska följa om nånting inte lever upp till kraven?

Ok, du har läst. Då har du sett att jag dokumenterade allt på kamera. Att det går bra att hämta ut ett paket och sedan välja att reklamera det, så länge du sparar emballaget, att jag inte är kränkt (står uttryckligen i en av mina kommentarer), att jag kontrollerade nätagget och dokumenterade att det var skitigt. Och att jag testade funktionen genom att sätta in den i bygget och konstaterade att det var trasigt. Dammet visar bara på att Netonnet inte för 5 öre kollar sina fyndvaror. Vilket kan vara bra att veta för dem som vill köpa fyndvaror där.
Kommentarer som "går världen under" bemödar jag mig inte att besvara.

Visa signatur

OSX Core i7 4790K 4,0GHz , AMD Radeon HD 7970, 2 x 850 EVO Series 250Gb, 2Gb Thoshiba P300, X GA-Z97X-GAMING 3, Corsair Vengeance 16GB 1600MHz DDR3, Define R5 Black Pearl, Hyper 212 Evo, Drobo 4 Bay usb3, Dell UltraSharp U2412M, M-Audio AV 40, M-Audio Fast Track Pro.

Permalänk
Medlem

Snacka inte skit om Netonnet! Världens bästa butik enligt mitt tycke. Eller så kanske jag bara tycker det för att jag alltid spanar in det lilla kexet som brukar springa runt i Butiken i Veddesta ;P

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Skrivet av carlitoman:

Ok, du har läst. Då har du sett att jag dokumenterade allt på kamera. Att det går bra att hämta ut ett paket och sedan välja att reklamera det, så länge du sparar emballaget, att jag inte är kränkt (står uttryckligen i en av mina kommentarer), att jag kontrollerade nätagget och dokumenterade att det var skitigt. Och att jag testade funktionen genom att sätta in den i bygget och konstaterade att det var trasigt. Dammet visar bara på att Netonnet inte för 5 öre kollar sina fyndvaror. Vilket kan vara bra att veta för dem som vill köpa fyndvaror där.
Kommentarer som "går världen under" bemödar jag mig inte att besvara.

sätter du in ett använt nätagg i en dator som du just köpt för att kontrollera om det funkar ?
är inte det en risk att du bränner hela datorn och sen klagar på netonnet för att dom sålt delarna till dig ?

köper man fyndvaror så åker man väl till lagershoppen och kontrollerar att den fyndvara man vill ha motsvarar ens förväntningar ?
vilka bilder ? lägg upp dom då ?

Skrivet av carlitoman:

@MinusDrummel: De erbjöd ett nytt agg av samma modell. Bättre än inget, men för att jag skulle blivit helt nöjd så är det direktbud som gäller över dagen. Nu måste jag vänta en vecka (minst) på leverans in och nytt tillbaka. Många dagar utan dator helt enkelt.

du bor ju i Stockholm åk hämta ett nätagg ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Sista jag säger i denna tråd, tror att folk har fattat grejjen. De kollar inte sina fyndvaror.

Bilder: https://www.dropbox.com/sh/ioc68oa5q7j1ya2/AADsMZz_feZBRQigCE...

Visa signatur

OSX Core i7 4790K 4,0GHz , AMD Radeon HD 7970, 2 x 850 EVO Series 250Gb, 2Gb Thoshiba P300, X GA-Z97X-GAMING 3, Corsair Vengeance 16GB 1600MHz DDR3, Define R5 Black Pearl, Hyper 212 Evo, Drobo 4 Bay usb3, Dell UltraSharp U2412M, M-Audio AV 40, M-Audio Fast Track Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramixo:

@carlitoman

Har hållit mig till Inet sedan 1996 och så kommer det förbli. Så länge butiken existerar. Netonnet tyvärr dyker det upp några st såna här saker som sänker deras betyg för att klättra uppåt. Så beklagligt att du råkat ut för det här man får läsa och ja hoppas dom lär sig från ditt fall att aldrig mer göra något sådant.

Sorry för off topic, men inte illa att du lyckats hålla dig till Inet sedan 4 år innan företaget grundades!

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Sorry för off topic, men inte illa att du lyckats hålla dig till Inet sedan 4 år innan företaget grundades!

Inet grundades i början på nittiotalet men gick i konkurs 1999. De som köpte konkursboet gjorde en nystart 2000. Att det inte står någonting på deras sida är för att "gamla" Inet hade ruskigt dåligt rykte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr_jonez:

Inet grundades i början på nittiotalet men gick i konkurs 1999. De som köpte konkursboet gjorde en nystart 2000. Att det inte står någonting på deras sida är för att "gamla" Inet hade ruskigt dåligt rykte.

Då e jag med, själv körde jag allt på Skribofont på den tiden, hade aldrig hört talas om Inet

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Har personligen ingenting emot netonnet, de har billiga prylar ifall du vill ha kablar eller dylikt.
Hur som helst slår ingen inet, jag felinstallerade en processor på ett moderkort, och de lät mig köpa ett nytt för inköpspriset. När jag köpte grafikkort från netonnet så kom det snabbt, inga problem där.

Visa signatur

i5 3570k - Cryorig H7 Universal - Corsair 1600 MHz 8GB
ATI r9 290 - Chieftech (GPS) 500 watt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snorlena:

Snacka inte skit om Netonnet! Världens bästa butik enligt mitt tycke. Eller så kanske jag bara tycker det för att jag alltid spanar in det lilla kexet som brukar springa runt i Butiken i Veddesta ;P

Köpte i dagarna en ny skärm på NetOnNet här i Umeå och jag är nöjd. Däremot så var den inte heller en fyndvara.

Skrivet av carlitoman:

@Grönahunden: Sista jag säger i denna tråd, tror att folk har fattat grejjen. De kollar inte sina fyndvaror.

Hade jag varit dig så hade jag inte ens kopplat in nätagget. Med tanke på hur paketet hanterats och nätagget såg ut så hade jag tagit kontakt med NetOnNet direkt istället.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Men shit. Det var inga dåliga skador på lådan. Jag hade aldrig ens hämtat ut ett paket som såg ut sådär. Elektronik kan gå sönder för mindre.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlitoman:

Tycker det ser ut som betydligt längre användning än 30 dar på det där, skulle gissa att någon har köpt ett nytt nätagg då det gamla brann (inte helt otroligt att de kommer från annan butik utan kvitto osv.) Sen lämnat till baka det trasiga efter 2-3v och behållit det fungerande.

Själva skadorna på det inre emballaget ser mest ut som för hårt dragna remmar.
Vet själv hur det blir om man bandat något stabilt och sen går över till en mjukare vara utan att dra ner på hur hårt det ska bandas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

...(kostnad för att återställa varans skick skulle kunna anses som en värdeminskning...känner inte till om det prövats sedan lagen ändrades senast, men det låter inte orimligt).

Citerar mig själv för att lägga till nedanstående information som kommit till min kännedom.

I ARN 2014-05617 står att läsa:
"I DG Justices´ vägledning påpekas att värdeminskningen kan bestå
av ersättning för rengöring och reparation [min understrykning] och, om varan inte längre kan säljas som ny, en objektivt
motiverad intäktsförlust för näringsidkaren när denne säljer den tillbakalämnade varan som en
andrahandsvara (s. 48.)."

DG Justice = Directorate-General for Justice and Consumers, European Commission

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Men shit. Det var inga dåliga skador på lådan. Jag hade aldrig ens hämtat ut ett paket som såg ut sådär. Elektronik kan gå sönder för mindre.

Samma här! Hade inte godkänt att hämta ut om jag hade hämtat ut

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Samma här! Hade inte godkänt att hämta ut om jag hade hämtat ut

Nej fy fasen det där hade jag inte heller hämtat ut.
Dock att det gått sönder i transporten är ju enbart Postens fel och inte NetOnNets.
Att nätagget vart paj kan mycket väl berott på posthanteringen med, med tanke på hur paketet såg ut.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

Nej fy fasen det där hade jag inte heller hämtat ut.
Dock att det gått sönder i transporten är ju enbart Postens fel och inte NetOnNets.
Att nätagget vart paj kan mycket väl berott på posthanteringen med, med tanke på hur paketet såg ut.

Ja jo, transport delen är ju inte NONs fel, dock så kanske dom borde ha haft lite med skydd

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Dom skriver ju tydligt på hemsidan vad en fyndvara är, dvs. det kan vara ett retur ex reparations exemplar etc. lite damm är alltså inget att gnälla över. Tror inte dom medvetet skickar ut trasiga aggregat utan att det slank igenom av misstag. Nu gjorde dom rätt för sig också & erbjöd dig ett helt nytt motsvarande utan kostnad.

Har bara bra erfarenheter själv många köp & en returnerad trasig centurm dvd spelare, fick en ny direkt utan tjafs.

Permalänk
Medlem

Jag handlar så mycket som möjligt på netonnet då deras kundservice och priser är väldigt bra om man jämför med andra butiker. Har aldrig haft något problem med dem, rekommenderar alla jag känner att handla där. Men sen så är det väl alltid skillnad på butik och butik tyvärr.

/ethnic.

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB - Qnap TS-464 - 40 TB

Permalänk
Medlem

Det där nätagget måste ju nån använt i 6månader för att det ska bli så dammigt.

Permalänk
Medlem

Tråkigt.

Själv har jag alltid fått sakerna fort om de haft dem på lager. Har bara gott att säga om dem.

Fyndvaror har jag aldrig köpt där, dock. Skiljer ju typ 50 öre i pris.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Förlåt men kunde inte sluta skratta när jag såg artikeln då jag kom o tänka på den här tråden:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22405596.ab

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Förlåt men kunde inte sluta skratta när jag såg artikeln då jag kom o tänka på den här tråden:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22405596.ab

Haha samma här när jag såg att han köpt den på netonnet. Tänkte på den här tråden då xD

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlitoman:

Har ni andra erfarenheter av Netonnet?

Min erfarenhet av att handla i lagershopparna är väl att dom är som nästan vilken annan butik som helst, men med mindre möjlighet att klämma på prylarna.

Har bara haft med deras kundservice att göra en gång. Lämnade in en vara på garantirep några dagar innan den treåriga garantin gick ut, dom påpekade att det bara var två års garanti, men ändrade sig kvickt när jag visade kvittot där det uttryckligen stod tre år.

Det tog sen ett par veckor att få den reparerad och när jag hämtade ut varan (som var i mint-condition när jag lämnade in den) så hade deras verkstad repat sönder hela fronten (troligtvis haft den med fronten neråt på ett mindre rent bord). Killen som stod vid disken då började mumla lite om ditt och datt och att den kanske var sån när jag lämnade in den, "men det står ju inget om det i loggen, det borde det gjort om den var repig när du lämnade in den". Han var nog lite förvirrad över vad han förväntades göra i detta läget.

Som tur var så kom killen som hade tagit emot varan när jag lämnade in den den förbi just då och morsade och stannade paff upp: "men vafan, så där såg den ju inte ut när du lämnade in den". Det avgjorde saken, dom erbjöd hela köpesumman i retur plus 500:- som plåster på såren. Kan säga att jag blev smått paff faktiskt...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Har jag ett val köper jag alltid mina grejer på NetOnNet, har alltid lyckats lösa returer/reklamationer på ett bra sätt till slut och har varit väldigt lite bråk jämfört med andra ÅF.

Köper också alltid fyndvaror om jag får chansen, i värsta fall så får jag byta ut den mot en ny och har då bara gjort en ren besparing. Ser inte riktigt det som något negativt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Jag har själv gjort en 10tal olika köp hos eller av NetOnNet, och jag har aldrig stött på något problem med dom. Tvärtom.

Tycker dom har bra priser, hyfsat snabba leveranser lite beroende på vad man valt för typ av frakt.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis 365 dagar om året
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Själv har jag bara haft goda erfarenheter från netonnet. Skulle lämna tillbaka en sak en gång för jag ångrade mig och ville ha en annan modell, dom öppnade inte ens att kolla att allt fanns där (det gjorde det ju) och jag frågade t.o.m "ska ni inte kolla?" Dom ba, "nej, det behövs inte". Det förbryllade mig lite, men annars har jag aldrig råkat ut för en dålig produkt. (Dock så beställer jag aldrig online från netonnet utan åker till lagerlokalen som ligger 15 min bort med E4an..)

Webhallen däremot har jag MÅNGA dåliga erfarenheter av, där kommer jag ALDRIG att handla igen. Allt från att bli rekommenderad helt fel varor till att inte kunna återlämna vissa produkter trots att dom är oanvända inom 14 dagar.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlitoman:

Dom kollar visst sina fyndvaror, och det noga. Det där ser ut som olycklig hantering av posten och damm har troligtvis kommit in under transport vilken också uppenbarligen dödade nätaggregatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Dom kollar visst sina fyndvaror, och det noga. Det där ser ut som olycklig hantering av posten och damm har troligtvis kommit in under transport vilken också uppenbarligen dödade nätaggregatet.

Ja mycket har jag hört... men att damm skulle leta sig in i en av flera för övrigt dammfria förpackningar och lagt sig i nätagget på samma sätt som några veckors användning i en dammig lokal... Det vore verkligen en första!

Ps. Fick mitt ersättningsagg från Netonnet. Såhär såg paketeringen ut: https://www.dropbox.com/sh/kidhdi1quanu37q/AADjSLcs-I7bnS68Q2...

Men nu funkar agget iaf. Obs, inte en fyndvara.

Case closed!

Visa signatur