Permalänk
Medlem

Vilka delar kan jag ha kvar?

Hej!

Ska bygga en egen dator. Datorn ska användas till spelandet, videoredigering & photoshop.

* Vilka delar kan jag ha kvar?
* Ska köpa delar endast från netonnet

PS. Nu är det så att jag inte vill ha en värsting dator för att kunna redigera osv
INFO enligt Piriform Speccy

CPU
Intel Core 2 Quad Q6600 @ 2.40GHz Kentsfield 65nm Technology

Ram
2,00GB Single-Channel DDR2 @ 399MHz (6-6-6-18)

Har en till 2,00 gb i datorn, men den visas ej?

Motherboard
FUJITSU SIEMENS MS-7379VP (CPU 1)

Graphics
DSGR (1920x1080@60Hz)
512MB NVIDIA GeForce 210 (CardExpert Technology)

Storage
465GB Western Digital WDC WD5000AAKS-22V1A0 ATA Device (SATA)

Optical drivers
DTSOFT Virtual CdRom Device
HL-DT-ST DVDRAM GH60N ATA Device

Dold text
Permalänk
Medlem

Du kan skrota hela den nuvarande datorn, du får knappt några hundralappar för den.

Vet inte hur stark din dator ska vara, du får bara mer specifik om du vill ha hjälp med att bygga en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Du kan skrota hela den nuvarande datorn, du får knappt några hundralappar för den.

Vet inte hur stark din dator ska vara, du får bara mer specifik om du vill ha hjälp med att bygga en.

Haha varför? Kan jag inte ha kvar hårddisken?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wpox:

Haha varför? Kan jag inte ha kvar hårddisken?

Du får TB stora hårddiskar för runt 1000 lappen, och mekaniska slits ganska fort. Du har haft dina ett tag antar jag? Men fungerar dom så kan du ju köra dom tills du har råd och lust längre fram att uppgradera lagringen. Resten av burken kommer du däremot inte att ha nytta av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wpox:

Haha varför? Kan jag inte ha kvar hårddisken?

Dina delar är väldigt utdaterade och kommer ändå inte fungera i något nybygge. Möjligtvis hårddisken men du kan ändå köpa begagnade här på marknaden som både är större, bättre och nyare för 2-300kr.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

Det är väl hårddisk och DVD läsare du kan behålla i så fall.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Du får TB stora hårddiskar för runt 1000 lappen, och mekaniska slits ganska fort. Du har haft dina ett tag antar jag? Men fungerar dom så kan du ju köra dom tills du har råd och lust längre fram att uppgradera lagringen. Resten av burken kommer du däremot inte att ha nytta av.

Köpte denna dator runt 2009, lel.

Permalänk
Avstängd

Skärmen, testa att överklocka den lite jag lyckades få upp min HZ till 75HZ i 1080P

Resten av komponenterna är väl rätt så gamla nu? Sälj dessa för 1500:-

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

Tack allihopa!

Ska sälja skiten som @Oringen skrev. Hör av mig när det är väl dags.

PS. Hur fan klarar denna datorn av att videoredigera & photoshopa, spela cs & league på lägsta grafiken? lel

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wpox:

Köpte denna dator runt 2009, lel.

DDR3 kom väl runt 2007 och du kör DDR2 enligt Speccy, så jag gissar på du köpte den begagnat eller tidigare än 2009

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wpox:

Köpte denna dator runt 2009, lel.

DVD läsaren och möjligtvis HDD'n men annars är det inte mycket att hänga i julgran utan det mesta är bara att bränna i maj brasan.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

DDR3 kom väl runt 2007 och du kör DDR2 enligt Speccy, så jag gissar på du köpte den begagnat eller tidigare än 2009

Köpte den i Siba, vet inte riktigt när jag köpte den men runt 2009 - 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

DVD läsaren och möjligtvis HDD'n men annars är det inte mycket att hänga i julgran utan det mesta är bara att bränna i maj brasan.

Hur vet jag om hårddisken är 2,5 eller 3,5?

Permalänk
Medlem

Som redan sagts, köp en helt ny dator. Den gamla kommer fungera helt OK som ren surfdator ett tag till (med ny ren installation av OS), så det är säkert nån i din närhet som kan ha användning av den. Jag tror inte du kommer få 1500kr för den som någon nämner ovan. Men en ny 1TB hårddisk kostar drygt 500kr idag, så det är synd att slakta den gamla datorn bara för hårddisken.

En acceptabel speldator kostar ca 9000kr, här är ett exempel:
https://www.inet.se/produkt/1517095/taurus-experienced-gtx-95...

Går pressa lite grann, men inte särskilt mkt. Under 7000kr så blir det inte mkt till speldator om det ska vara med OS och ihopmonterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wpox:

Hur vet jag om hårddisken är 2,5 eller 3,5?

Genom en enkel Googlesökning: http://lmgtfy.com/?q=WD5000AAKS-22V1A0

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Precis, tack!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Skrivet av KaffeMedKotlett:

DDR3 kom väl runt 2007 och du kör DDR2 enligt Speccy, så jag gissar på du köpte den begagnat eller tidigare än 2009

Blev väl inte standard förrän senare? Köpte min ny i butik våren 2010 och betalade omkring 6000 kr för en vad jag då uppfattade som Svenssonburk. Fick med DDR2-minnen.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ericus1:

Blev väl inte standard förrän senare? Köpte min ny i butik våren 2010 och betalade omkring 6000 kr för en vad jag då uppfattade som Svenssonburk. Fick med DDR2-minnen.

Inte omöjligt, jsg kan mycket väl överskattatiden från lansering till genomslaget som ny standard. Det får jag erkänna

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wpox:

Tack allihopa!

Ska sälja skiten som @Oringen skrev. Hör av mig när det är väl dags.

PS. Hur fan klarar denna datorn av att videoredigera & photoshopa, spela cs & league på lägsta grafiken? lel

Tror du just blivit "trollad", du kan möjligtvis få 250-500kr för hela datorn alla delar är relativt utdaterade med minimal efterfrågan.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ericus1:

Blev väl inte standard förrän senare? Köpte min ny i butik våren 2010 och betalade omkring 6000 kr för en vad jag då uppfattade som Svenssonburk. Fick med DDR2-minnen.

Då köpte du en föråldrad standard. 2010 tillverkade man i princip bara nya datorer med DDR3.

OnT: Det finns verkligen inget värde i din nuvarande dator. Skall du sälja den, får du nog räkna med ett par hundralappar, om ens det. De som säger att du kan spara HDD, ja, ha då inget viktigt på den disken. Mekaniska diskar har som med allting annat, en livslängd. Räkna inte med att den håller för evigt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Processorn var Q6600 socket 775 är ju quadcore så klart den orkar rendera bilder i photoshop så kass är den inte. ifall man överklockar den lite så blir den ju klart snabbare.

har sett såna processor på tradera gått för 100 lappen och minnena samma där runt eller mindre.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

@Peppar2014:

100%? Fick precis 1k