Problem med min SSD? utorrent kan ej läsa filer

Permalänk

Problem med min SSD? utorrent kan ej läsa filer

Jag har under veckan börjat få följande fel i uTorrent. Det har blivit ett par gånger att en torrent får statusen "Fel: Access denied. (read from disk)". Jag kollade då med DiskCheckup och Smart värdena ser okej ut (bifogat fil här). Det är en Kingston 120 Gb SSD disk som är bara 1-2 år gammal. Vad tror ni det kan bero på?

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Men de andra torrents jag har i listan laddar upp och även den torrent som nu är fel på laddade upp tidigare. Jag har alla på C:\ där jag kör Windows med.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Men de andra torrents jag har i listan laddar upp och även den torrent som nu är fel på laddade upp tidigare. Jag har alla på C:\ där jag kör Windows med.

Var i C:? i bara C: dvs roten ska du inte använda.
Säkra kataloger är tex C:\user\användare\ och sen Dokument, filmer, bilder, filmer, skrivbord, musik, downloads...
dessa ovan är helt säkra kataloger där man som användare har fullständiga rättigheter till..
Andra ställen kan ge problem.
Är också mindre skillnader beroende på vilken Windows version man har

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Var i C:? i bara C: dvs roten ska du inte använda.
..

C:\Users\per\Downloads\

Men om det var ett rättighetsproblem så borde det bli på alla torrents eftersom både torrentfilerna och nedladdat data ligger på samma ställe?

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Kör du möjligtvis med Avast? Och har Webbskydd installerat?

Permalänk
Skrivet av kaptenperre:

Jag har under veckan börjat få följande fel i uTorrent. Det har blivit ett par gånger att en torrent får statusen "Fel: Access denied. (read from disk)". Jag kollade då med DiskCheckup och Smart värdena ser okej ut (bifogat fil här). Det är en Kingston 120 Gb SSD disk som är bara 1-2 år gammal. Vad tror ni det kan bero på?

Om man tittar på råvärden för SMART-attributen ser man att den verkar ha lite problem med just att läsa och att ECC fått rätta till en del fel.

Raw Read Error Rate, Uncorrectable Soft Read Error Rate och Soft ECC Correction är det det rör sig om då.
Deras normaliserade värden ( som 120 eller 100) ser ut att vara, ja, helt normala men det är där man kan se någonting som har med läsning att göra och kan då vara kopplat till de problem du har.

High Fly Writes visar inte direkt bra värden men det värdet är en kvarleva från mekaniska hårddiskar och handlar om läsarmen som sitter i en hårddisk och en SSD har inte någon så vet jag inte om man ska bry sig om det värdet.
Men eftersom den och Temperature har samma normaliserade värden kan det nog vara så att de två hör ihop.

Och hur mycket ledigt utrymme har du på den?
Det ser ut som att det skiljer runt 500 skrivcyklers användning mellan de minnesceller som använts mest och de som använts minst.

Sen tycker jag det ser lite konstigt ut att du ska ha skrivit sex gånger mer till den än du läst från den.

Permalänk

Jag får sluta ladda ner torrents direkt till SSD'n kanske. Att det är skrivet sex gånger mer till den låter märkligt tycker jag med. Windows blir ju mest läsning och torrents blir dubbelt så mycket skrivning som läsning (pga uppackning av filer) som mest. Jag ska försöka kolla om något program skriver mycket data till disken av någon anledning. Tack för analysen av Smart värdena.

Edit: När jag kollar i task manager så är det "system" som använder ca 0,1 MB/s diskanvändning. I princip bara på "Write speed" så det kanske är därför det är mer data skrivet än läst? Samma på min stationära dator, det skrivs data lite nu och då, hela tiden. 30 KB/s eller 100 KB/s och däromkring.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk

@kaptenperre:

Det kan slita en del på en SSD om man laddar ned torrents, men det är mer att SSDen slitits ojämnt när dess Wear Levelling borde ha klivit in och skyfflat runt lite så att de mindre slitna minnescellerna får vara med lite mer och den inte bara skriver till samma hela tiden.

Det med att du ser i aktivitetshanteraren att den arbetar ibland är helt normalt och är inte förklaringen till varför du skrivit så mycket mer till den än läst från den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Men de andra torrents jag har i listan laddar upp och även den torrent som nu är fel på laddade upp tidigare. Jag har alla på C:\ där jag kör Windows med.

Spelar ingen roll, bugg i programvaran och hur filer flyttas runt inklusive regelverket för arv och ägarskap. Står tydligt i tråden om du läser den. Du var minst sagt inte själv om ha exakt det problemet. Är helt fristående från dina misstankar angeånde SSD.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Håller med ovan, SSDn har haft ECC problem, ja men den har sitt skydd mot det och det är skiljt från access problemen.

Ang SSDn i sig är det mest oroväckande att den inte stängs av rätt, 49HEX eller 64 gånger har disken fått oväntade nerstängningar. Detta är inte bra för en Sandforce disk, då det är så de brickas enklast. Se till att disken får meddelande om nedstängning rätt, annars får du en tegelsten en dag istället.

Slitage på ca 12TB är ingen fara, eller ja.. ska inte vara det. Disken bör lätt palla 100TB iaf, men visst sliter du ut disken fortare om du laddar ner till den. Den säger ca 97% kvar dock så... Är väl helt frågan på om du tänkte ha den länge, eller den är slaskSSD disk.

Permalänk

Tycker det är märkligt att det blir på en torrent bara, utav flera. Jag laddar ner alla till samma ställe, under samma dag oftast. Jag ska byta och ladda till en av de vanliga hårddiskarna istället. Då blir det inte heller på windows partitionen så det kan hjälpa.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Har själv fått detta senaste veckan,laddar ej på ssdn.
Skulle gissa på nån bug i utorrent då torrenten går att starta efter omstart.
Uppdaterade till den senaste utorrent på hemsidan nu så får la se om det fortsätter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laledan:

Har själv fått detta senaste veckan,laddar ej på ssdn.
Skulle gissa på nån bug i utorrent då torrenten går att starta efter omstart.
Uppdaterade till den senaste utorrent på hemsidan nu så får la se om det fortsätter.

Ja det är en bugg. Läs länkan i första inlägget.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T