Permalänk
Medlem

Rj45 hane till coax hane möjligt?

Hej! Jag har just flyttat ifrån en lägenhet med comhems "tre hål i väggen" till en lägenhet med fiber. Jag har en router dels för comhem-anslutningen (bnc -> bnc), och två routrar som har rj45. De två rj45-routrarna är gamla och ger inte särskilt bra signal över wifi. Comhems router är ny och tillåter t ex. 802.11ac.

Min fråga är: går det på något sätt att i den nya lägenheten använda comhems router (då wifit är så pass mycket bättre på den) med någon typ av adapter? Typ något balun-liknande kanske. Bnc är ju om jag förstått rätt en analog signal, medan rj45 är digital.

Jag sitter bara och spekulerar just nu så säg till ifall ni behöver modellnummer på hårdvaran. Jag står i valet och kvalet om att köpa ny router, men det känns i nuläget dumt ifall jag kan lösa det med nån typ av rj45 hane -> bnc hane-adapter.

Visa signatur

blah

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Det var det jag hade på känn. Men jag kan ha skrivit fel, anslutningen liknar bnc men man skruvar fast den. Vet inte om den typen heter något annat. För den modellen du länkade har ju en old School bnc, modellen jag behöver är gängad och har en hane och hona.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

blah

Permalänk
Inaktiv

Du angriper problemet på fel sätt.

Jag hade inte litat på @kallabaz tips då det troligtvis inte kommer fungera alls då COMHEM pratar specialsaker i sina hål. Bland annat kan du ju få TV och internet. Däremot kommer säkert bitarna komma fram, men inte på ett sätt din router kan förstå.

Det du ska göra är att stänga av DHCP i din comhem router (borde gå) och därefter koppla en vanlig nätverkskabel från din routers swtich uttag till comhem routerns switch uttag. Då kan du slå av WiFi i din router och använda comhem routern som access punkt. Går det inte att slå av DHCP i comhem routern från du köpa en ny.

Permalänk
Medlem

har för mig att comhem kör F-kontakt.
Dock är svaret nog likadant att du behöver en omvandlare av något slag från RJ45 till F-kontakt.

Dock känns detta lite "kaka på kaka" att du ska gå från RJ45 till comhems kontakt, sen från comhems kontakt till RJ45.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Jag hade inte litat på @kallabaz tips då det troligtvis inte kommer fungera alls då COMHEM pratar specialsaker i sina hål. Bland annat kan du ju få TV och internet. Däremot kommer säkert bitarna komma fram, men inte på ett sätt din router kan förstå.

Det du ska göra är att stänga av DHCP i din comhem router (borde gå) och därefter koppla en vanlig nätverkskabel från din routers swtich uttag till comhem routerns switch uttag. Då kan du slå av WiFi i din router och använda comhem routern som access punkt. Går det inte att slå av DHCP i comhem routern från du köpa en ny.

Ja det här är en variant jag funderade på. Det får bli den ifall jag inte hittar någon bättre lösning

Skrivet av Tommty:

har för mig att comhem kör F-kontakt.
Dock är svaret nog likadant att du behöver en omvandlare av något slag från RJ45 till F-kontakt.

Dock känns detta lite "kaka på kaka" att du ska gå från RJ45 till comhems kontakt, sen från comhems kontakt till RJ45.

F-kontakt heter det ja, tack! Det jag alltså är nyfiken på är ifall jag kan sätta en F-hane -> rj45 hona på comhem-routern (om någon sådan existerar), alternativt om det skulle finnas en direktanslutning F-hane -> rj45 hane. WAN-porten på denna router är nämligen av F-typen.

Visa signatur

blah

Permalänk
Medlem

Nej, du kan inte köpa din egen CMTS för DOCSIS för att göra detta – det skulle troligen gå på flera hundra tusen kronor, köp en annan WiFi-router istället. Det finns annan teknik för att köra ethernet över koaxialkabel, men det är inte vad Comhem och deras modem/router använder sig av. Så nej du kan inte köpa någon enkel adapter för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, du kan inte köpa din egen CMTS för DOCSIS för att göra detta – det skulle troligen gå på flera hundra tusen kronor, köp en annan WiFi-router istället. Det finns annan teknik för att köra ethernet över koaxialkabel, men det är inte vad Comhem och deras modem/router använder sig av. Så nej du kan inte köpa någon enkel adapter för detta.

Det besvarar min fråga, tack.

Jag hade tänkt något i den här stilen: https://media.conrad.com/medias/global/ce/6000_6999/6700/6720...

Men då får det bli en ny router istället. Skulle bara se om jag kunde komma billigare undan genom att köpa adapter.

Visa signatur

blah

Permalänk
Rekordmedlem

Comhem använder f kontakter men framförallt behöver du ett Docsismodem och på modemets lansida har du ethernet, vill du använda egen router så bryggar du gatewayen du fått av Comhem.
Modemet är alltså din "kabeladapter" eftersom det är totalt olika signaler.
Alla signaler i kablar är dessutom analoga, men de kan överföra digital information men den elektriska eller optiska signalen är alltid analog,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Skulle kanske skrivit att mitt svar var för att köra ethernet över koax med en dosa i varje ände. Vad som krävs för Comhems prylar vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Comhem använder f kontakter men framförallt behöver du ett Docsismodem och på modemets lansida har du ethernet, vill du använda egen router så bryggar du gatewayen du fått av Comhem.
Modemet är alltså din "kabeladapter" eftersom det är totalt olika signaler.
Alla signaler i kablar är dessutom analoga, men de kan överföra digital information men den elektriska eller optiska signalen är alltid analog,

Tack för att du bröt ned det så jag förstod har läst lokala datanät och el, men teorin sitter inte kvar i huvudet på mig. 😃 Jag misstänkte att det var olika signaler så det var tur att jag frågade innan jag köpte något.
Jag ska försöka använda comhem-routern som dhcp tills jag hittar en vettig router att köpa!

Tack för hjälpen mina damer och herrar!

Visa signatur

blah

Permalänk
Medlem
Skrivet av ansee:

Det besvarar min fråga, tack.

Jag hade tänkt något i den här stilen: https://media.conrad.com/medias/global/ce/6000_6999/6700/6720...

Men då får det bli en ny router istället. Skulle bara se om jag kunde komma billigare undan genom att köpa adapter.

Kablarna du länkat till används för ett system som heter LexCom och tillverkas av Schneider. Som tidigare har nämnt så är F-kontakten på din Compal inte en "wan" ingång, utan anslutningen för routerns modemkrets.

Visa signatur

Citera om du vill få ett svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonesome:

Kablarna du länkat till används för ett system som heter LexCom och tillverkas av Schneider. Som tidigare har nämnt så är F-kontakten på din Compal inte en "wan" ingång, utan anslutningen för routerns modemkrets.

Ah där ser man. Bra då att det inte blev nån adapter och/eller ett x antal timmar av svärande och felsökning

Visa signatur

blah

Permalänk
Medlem
Skrivet av ansee:

Comhems router är ny och tillåter t ex. 802.11ac.

För övrigt så vill nog ComHem ha tillbaka sin router, särskilt om det är 802.11AC, om du nu inte köpte den. Annars om du inte lämnar tillbaka brukar de skicka ut köp/straff faktura som du måste betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

För övrigt så vill nog ComHem ha tillbaka sin router, särskilt om det är 802.11AC, om du nu inte köpte den. Annars om du inte lämnar tillbaka brukar de skicka ut köp/straff faktura som du måste betala.

Ja det har jag för mig var vanligt under adsl-eran. De har skickat mig en blankett om att överlåta avtalet till inflyttande hyresgäst, jag får hoppas att dom nappar.

Visa signatur

blah

Permalänk
Medlem
Skrivet av ansee:

Ja det har jag för mig var vanligt under adsl-eran. De har skickat mig en blankett om att överlåta avtalet till inflyttande hyresgäst, jag får hoppas att dom nappar.

Comhem jobbar med kundägd utrustning, efter att du avslutat din bindningstid äger du modemet/routern.

Visa signatur

Citera om du vill få ett svar!