Hur skapa en reperationsskiva till Windows 10?

Permalänk

Hur skapa en reperationsskiva till Windows 10?

Tjenare

Jag kör på en uppgraderad version av Windows 10 som jag nu skulle vilja återställa till en ny och fräsch version. Jag har lite virus och behöver hur som helst tömma burken. Jag har en köpt version av Windows 8 64bit som jag uppgraderade till Windows 8.1 och sedan till Windows 10 (Båda kostnadsfria då givetvis). Skivan till Windows 8 har jag kvar men den är ju värdelös till Windows 10... Så hur skapar jag en ny? För det måste väl gå på något sätt att skapa till Windows 10? Tycker jag har googlat till förbannelse men tycks inte hitta rätt ändå..

Är inte intresserad av att återställa till tidigare tidpunkt då jag vill rensa datorn på allt.

Tackar på förhand

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk

@coolbreezad:
Det är bara att du skapar ett installationsmedia på en usb-sticka och väljer att datorn ska boota från den.

Permalänk
Avstängd

Som macke säger så är det bara att ta ner senaste Windows 10 från Microsoft, installera på ett USB-minne (eller skiva om du vill vara gammalmodig) och boota från den. Du laddar ner det här, klicka på Ta ner verktyget, inte Uppdatera nu.

Permalänk

När du startat upp verktyget ska du välja "Skapa installationsmedia för annan dator", väj sedan "USB" inte ISO, när alla installationsfiler har kopierats till USB-minnet är det bra att du startar upp datorn från den.

Edit.
ISO är om du vill skapa ett installationsmedia på en skiva

Permalänk
Medlem

Om du väljer att skapa installationsmedium på ett USB minne så kan du sedan boota den genom att trycka på funktionstangenten F12 (Gigabyte moderkort) samtidigt som datorn startar, då bör du få upp en bootmeny där man kan välja boota USB minnet.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

settings - update and security - recovery - reset this PC- Remove everything

Permalänk

@zyy:
Fast det är bättre att göra en ren installation!

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke0010:

@zyy:
Fast det är bättre att göra en ren installation!

Det var precis vad jag föreslog.

Permalänk
Skrivet av zyy:

Det var precis vad jag föreslog.

Ja, men inte via datorns inställningar.
Det är bättre att göra en ren installation med ett installationsmedia, usb eller skiva!

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke0010:

Ja, men inte via datorns inställningar.
Det är bättre att göra en ren installation med ett installationsmedia, usb eller skiva!

Varför?

Permalänk
Skrivet av macke0010:

@coolbreezad:
Det är bara att du skapar ett installationsmedia på en usb-sticka och väljer att datorn ska boota från den.

Skrivet av snajk:

Som macke säger så är det bara att ta ner senaste Windows 10 från Microsoft, installera på ett USB-minne (eller skiva om du vill vara gammalmodig) och boota från den. Du laddar ner det här, klicka på Ta ner verktyget, inte Uppdatera nu.

Skrivet av janee:

Om du väljer att skapa installationsmedium på ett USB minne så kan du sedan boota den genom att trycka på funktionstangenten F12 (Gigabyte moderkort) samtidigt som datorn startar, då bör du få upp en bootmeny där man kan välja boota USB minnet.

Skrivet av zyy:

settings - update and security - recovery - reset this PC- Remove everything

Tack så mycket för alla snabba svar! Jag ska testa detta med en gång, håller på och tar ner verktyget i skrivandets stund. Vet dock inte hur jag inte kunde komma på detta själv Men men, detta ska nog bli bra.

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk
Skrivet av zyy:

För att jag av egna erfarenhet märkt att det ofta blir fel med korrupta filer när man gör så,
gör man en ren installation fån usb eller skiva så vet man att alla filer är där och att all blir korrekt gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Teorin är även att det ligger kvar filer mellan de olika installationerna, eftersom man trots allt behöver sitt "installationsmedium". Gör man en ren installation från externt media, så är disken rensad mellan de båda installationerna. Fast ska man vara petig då, ska mediat produceras på en konstaterat virusfri dator, helst testas på ett par olika system för att verifiera att det verkligen är virusfritt, datorn som ska installeras om ska stängas av helt, så att det inte ligger något i minnet, helst ska diskens partitioner dödas av ett system som inte påverkas av "vanliga" virus, typ en bootbar linux, och installationen ska sen få skapa partitioner och installera från scratch. Det går ju att dra allt till ytterligheter.
Jag misstänker att "recovery - reset this PC - remove everything" är bra nog i 99.9999999% av fallen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Även om man gör en "recovery - reset this PC - remove everything" så behöver man ett installationsmedium i reserv om tex HDD/SSD slutar att fungera eller om ett virus krypterar systemdisken.

Här finns en beskrivning på hur Refresh och Reset fungerar http://www.howtogeek.com/132428/everything-you-need-to-know-a...

Och här finns en svensk guide som beskriver Återställ den här datorn http://www.enkelteknik.se/installera-om-och-aterstall-windows...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

"Microsoft has explained what’s actually going on under the hood here. When you reset your PC:

The PC boots into Windows RE, the Windows Recovery Environment
Windows RE erases and formats the Windows partitions before installing a fresh copy of Windows 8 or 10.
The PC restarts into the new copy of Windows."

Samma som när man använder USB eller skiva med andra ord.

Vad en enskild person har upplevt spelar ingen roll och är inte ens ett argument.
Jag vill ha riktiga bevis om jag ska ändra mig.

Permalänk
Skrivet av zyy:

"Microsoft has explained what’s actually going on under the hood here. When you reset your PC:

The PC boots into Windows RE, the Windows Recovery Environment
Windows RE erases and formats the Windows partitions before installing a fresh copy of Windows 8 or 10.
The PC restarts into the new copy of Windows."

Samma som när man använder USB eller skiva med andra ord.

Vad en enskild person har upplevt spelar ingen roll och är inte ens ett argument.
Jag vill ha riktiga bevis om jag ska ändra mig.

Men problemet kvarstår fortfarande, du installerar Windows från datorns egna disk, är det något fel på den eller om några filer är korrupta , vilket är ganska vanligt med speciellt lite äldre hårddiskar, så kan installationen bli felaktigt gjord även om datorn tillåter den att fortsätta, då kan det skapa ytterligare problem i framtiden.

Att ladda ner nya installationsfiler och kopiera till exempelvis ett usb tar inte alls lång tid och är ett väldigt bra sätt att vara helt 100 på att installationen blir korrekt gjord och för att förebygga framtida problem!

Är människor verkligen så lata att man inte orkar det

Permalänk

behöver man någon nyckel sen när det är klart?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolbreezad:

behöver man någon nyckel sen när det är klart?

Nej du behöver inte skriva in någon nyckel, om Windows 10 uppdateringen var aktiverad så bör den nya installationen aktiveras automatiskt om du är uppkopplad till internet men det kan ta några timmar innan den blir aktiverad.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Nej du behöver inte skriva in någon nyckel, om Windows 10 uppdateringen var aktiverad så bör den nya installationen aktiveras automatiskt om du är uppkopplad till internet men det kan ta några timmar innan den blir aktiverad.

Okej tackar för svaret Tänkte bara eftersom det var Windows 8 innan och det är den nyckeln som jag skrivit in andra gånger då jag hade 8an osv

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolbreezad:

Okej tackar för svaret Tänkte bara eftersom det var Windows 8 innan och det är den nyckeln som jag skrivit in andra gånger då jag hade 8an osv

Du kan kolla senare om den nya Windows 10 installationen blir aktiverad i Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Aktivering.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Du kan kolla senare om den nya Windows 10 installationen blir aktiverad i Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Aktivering.

Eller den gamla goa, den här datorn > egenskaper

Permalänk

Tackar för all hjälp, har nu återställt och allt är aktiverat och funkar som det ska

Visa signatur

Citera för svar!