Vad pysslar windows 10 med igentligen? Laptop idle tempratur 20 grader högre en windows 8.1

Permalänk
Medlem

Vad pysslar windows 10 med igentligen? Laptop idle tempratur 20 grader högre en windows 8.1

Tjena swec's!

Installerade windows 10 på min laptop för ca 2 veckor sedan och har sedan dess haft problem med tempraturen i datorn vid idle.

I windows 8.1 låg datorn och idlade i circa 45 grader, i windows 10 idlar datorn i 65 grader, och sjukt nog sjunker tempraturen när jag använder maskinen.

Nu tror ni självfallet detta beror på windows defender och de jobb som ligger i task scheduler men dessa har jag stängt av, jag har också tweakat allt jag har hittat via google som kan göra att tempen höjs vid idle och hittar fasiken ingenting mer. När jag använder mig av task manager och tittar på CPU historiken medans den "idlar" så ligger cpu'n i circa 2% hela tiden, trotts denna låga nivå hamnar tempen på 65 grader, medans när jag använder datorn måttligt hoppar cpu värdet fram och tillbaka men då är tempraturen lägre.

Jag fattar ingenting, är power management helt förstört i windows 10? Samma fel händer med anniversary edition också. Blir lite paranoid, driver microsoft någon slags bitcoin farm via windows 10 nu? Räcker det inte med att de pressar ut candy crush till min windows "professional"?

I övrigt är datorn helt clean, ändast default drivers och plain windows 10 professional, inga program installerade ännu så inga risker för "virus".

Har ni några ideer jag kan testa innan jag formaterar och installerar windows 8.1 igen?

Tackar!

Permalänk
Medlem

Behöver inte nödvändigtvis vara CPUn som drar, kanske är nått program som ligger och tuggar på hårddisken. Nu sitter jag inte på W10 men om du kan se batterianvändningen för resp. program så kanske du hittar problemet där.

Finns felsäkertläge i W10? Om ja, idla där ett tag och kolla temperaturen (om det går).

Lycka till!

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Låter som virus

Permalänk
Rekordmedlem

Har du installerat fungerande drivers eller finns det kanske inte för 10an?
Har du kollat mer än bara lasten och tempen, klockar cpun ner sig som den borde eller går den hela tiden på höga frekvenser, har du på nått sätt förändrat hur kylningen arbetar, vet du vad det är du mäter för du skriver datorn och det är lte luddigt, är det cpu, gpu eller nått annat eller en kombination av det ?
Det låter mest som drivrutinsproblem eller firmwareproblem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Behöver inte nödvändigtvis vara CPUn som drar, kanske är nått program som ligger och tuggar på hårddisken. Nu sitter jag inte på W10 men om du kan se batterianvändningen för resp. program så kanske du hittar problemet där.

Finns felsäkertläge i W10? Om ja, idla där ett tag och kolla temperaturen (om det går).

Lycka till!

Testade köra datorn utan ström kabel nu och då idlar den i 45 grader så det är garanterat något i power management som spökar, jag sätter samma settings för "utan ström kabel" och "med ström kabel" och får helt olika resultat.

Troligtvis något i task scheduler som endast körs när datorn har power supply, men vad? Ingen cpu tar det, skriver inget till disken.... ser ingen vidare aktivitet på WIFI delen heller... mystiskt.

Skrivet av Mr Mr:

Låter som virus

jo det gör ju det men datorn är ren, om-installerad med windows 10 pro och inga program förutom firefox installerade vid nuvarande läge, alla drivers hittade den genom windows egna driver pack. Blir att installera lite drivers från tillverkaren och se om det är de inbyggda drivrutinerna som är dåliga

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

det är en lenovo dator, jag använder tpfancontrol där ser man tempraturen direkt nere vid klockan... jag har inte testat deras officella drivrutiner då allt verkar ha installerats direkt via windows 10 men det skall jag testa. vad gäller hastigheten så fungerar det bra, cpu'n idlar i circa 0.7ghz av 2.5ghz.

Permalänk
Medlem

Ingen lycka med drivrutiner direkt från tillverkare.... kan fan inte förstå varför jag får 65 graders cpu när datorn vilar men när jag använder den lite så är tempen runt 47c.... whatever som spökar i bakrunden ger inga avtryck på varken, minne cpu eller disk.... men man ser ju på tempen att något försigår...

Blir att blåsa om till 8an och vänta ett tag till

Permalänk
Medlem

Du får kolla vad som drar CPU. Kan vara Windows update, kanske runtime broker osv. Värmer går inte upp bara av sig själv, din CPU måste arbeta, särskilt på laptops där de redan är ned klockade för att spara på ström.

Permalänk

Gå tillbaka till 8.1 så slipper du det där problemet.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Du får kolla vad som drar CPU. Kan vara Windows update, kanske runtime broker osv. Värmer går inte upp bara av sig själv, din CPU måste arbeta, särskilt på laptops där de redan är ned klockade för att spara på ström.

har redan testat disable runtime broker etc det hjäper inte, inget förklarar varför jag har lägre tempratur när jag använder datorn en när den går i djup idle, inget ger utslag på varken cpu, minne eller hårdisk graferna i task manager... nått görs i bakrunden som jag ej får se i de inbyggda windows grejerna

Skrivet av septembro:

Gå tillbaka till 8.1 så slipper du det där problemet.

jag tror det får bli så, dock hade jag stora problem med fingerläsaren i windows 8.1, den var otroligt svår att authenticate , den kunde knappt läsa mitt finger, medans i 10an funkar det fan i mig hela tiden hur jag en drar fingret.. kanske på både gott och ont ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Ingen lycka med drivrutiner direkt från tillverkare.... kan fan inte förstå varför jag får 65 graders cpu när datorn vilar men när jag använder den lite så är tempen runt 47c.... whatever som spökar i bakrunden ger inga avtryck på varken, minne cpu eller disk.... men man ser ju på tempen att något försigår...

Blir att blåsa om till 8an och vänta ett tag till

Ladda ner http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html och kolla med först.

Sen vad har du för CPU i laptopen?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Kollat energi alternativen? ställ det på balanserat.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

min luftkylda CPU 6700K ligger i idel mellan 24-29 grader, moderbordet temperatur har dock gått upp från 29-33 grader till 36-39 grader i idel, och för mig är det ganska okej temperatur för vara luftkyld med väldigt få fläktar kan visserligen mata in mer fläktar om jag vill men vill ha den hel tyst och även med ljudisolering så skulle det börja höras om jag börja trycka in för mycket mer.

Men visserligen kan ju din bärbara passera minimum kraven för Windows 10 men för den delen behöver den ju inte flyta på och tuggar lite tyngre än vanligt.

Visa signatur

▰ MSI RTX 4060 Gaming 16GB ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ Samsung 980 1TB & 3 x Kingston KC3000 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem

Låter som att fläktarna i datorn snurrar saktare när datorn idlar. När datorn används kanske de går igång i kyler processorn bättre?
Testat ladda hem nåt fan control program och kollat rpm på fläktar i idle respektive användning?

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senseye:

Låter som att fläktarna i datorn snurrar saktare när datorn idlar. När datorn används kanske de går igång i kyler processorn bättre?
Testat ladda hem nåt fan control program och kollat rpm på fläktar i idle respektive användning?

Har liknande tankar med undantag att jag misstänker att fläkten/erna helt stoppar, men startas igen vid aktivering utav Win.
Hur är det med voltningen utav processorn/gpu? Sker något där?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Det handlar om en Lenovo X220 laptop med en i7 processor, har testat det mesta jag tror det är power management för datorn som är broken, troligtvis windows 10 drivern som inte fungerar som den skall.... tempen är ju som sagt 10 grader lägre när jag använder datorn en när den idlar, och när den idlar är det inget som ger tecken på någon belastning någonstans, bara jätte varm cpu... power management drivern ligger väll i max tdp när den vilar eller något dumt vem vet, format c: iaf tills vidare

Permalänk
Medlem

finns detta otroligt lustigt, håller jag en remote session igång mot pcn i fråga så ligger den på 43 grader konstant, men så fort jag låter den "vila" utan någon som helst input i circa 10 minuter går cpun upp till 65 grader, INGET drar cpu, IO, minne eller bandbredd under perioden cpun blir varm... dock låter jag den vila utan ström kabeln i så blir den aldrig varm, så uppenbarligen något som körs varje gång datorn idlar och har ström, men varför blir den aldrig klar? ingen information om fel i eventloggen heller och varför syns inte någon last på hårdvaran?

nästa test blir att disable varenda jobb som ligger i task scheduler under windows kategorin och se om jag märker någon skillnad, vafan är detta vägrar ge mig innan jag hittar vad det är

Permalänk

Skulle säga att Win 10 fick min gamla surflaptop att agera lugnt och normalt, till skillnad från Win 7/8/8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

finns detta otroligt lustigt, håller jag en remote session igång mot pcn i fråga så ligger den på 43 grader konstant, men så fort jag låter den "vila" utan någon som helst input i circa 10 minuter går cpun upp till 65 grader, INGET drar cpu, IO, minne eller bandbredd under perioden cpun blir varm... dock låter jag den vila utan ström kabeln i så blir den aldrig varm, så uppenbarligen något som körs varje gång datorn idlar och har ström, men varför blir den aldrig klar? ingen information om fel i eventloggen heller och varför syns inte någon last på hårdvaran?

nästa test blir att disable varenda jobb som ligger i task scheduler under windows kategorin och se om jag märker någon skillnad, vafan är detta vägrar ge mig innan jag hittar vad det är

Har du kollat att fläkten fortfarande går när cpu:n idlar?
Kan ju vara att den tycker fläkten inte behöver gå i detta läge.

/Thord.

Permalänk
Medlem

Du har ingen inställning i TPfancontrol som släcker fläkten vid låg last och den tänds så fort datorn får arbeta lite och därför går tempen ner?
Har du senaste Power management drivern? Verkar bara finnas vista drivers för 220, men du kan ju prova den eller prova win 10 drivern för x260.

Om du spanar i resursövervakaren ser du något som arbetar med disken/cpun?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Har du kollat att fläkten fortfarande går när cpu:n idlar?
Kan ju vara att den tycker fläkten inte behöver gå i detta läge.

/Thord.

fläkten går inte i nån av lägena, jag har ställt in att den inte ska köra fläkten förens 65 grader nås, ibland går den när den "idlar" och når 65+, men när jag använder den ligger den på ca 50 grader så ingen fläkt då... och om jag kör den utan ström kabel ligger den på ynka 43... helt klart något kajko, grymt svårt att förstå vad som är fel då whatever som gör datorn varm i "idle" visar ingenting på varken cpu, minne, bandbredd, disk io, man skulle tro att det var ett virus men datorn har inga program endast windows 10 i nuläget.

Permalänk
Medlem

Kollat kontrollpanel > System > Ström intällningar (sorry har windows på engelska) Kolla så att du har balanserat eller energispar både när du har strömkabeln i eller ute. Kommer inte ihåg exakt vart man ändrar det men det finns där.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem

@Legit Lax: spelar ingen roll vilka energi inställningar jag kör, har testat det mesta

verkar inte som att det går att stänga av task scheduler, jag tror fortfarande att det är något jobb där inne som körs men igentligen finns det ingen förklaring varför jag inte ser någon last på varken cpu, minne eller disk när värmen ökar, mycket underligt

Permalänk
Medlem

Troligtvis någon drivrutin som spökar.
Om datorn funkar för övrigt bättre än innan, förstår jag inte vad problemet är?
Överhettar datorn? om inte, vad är då problemet? Tyckte jag läste att ToM att tempen sjunker vid andvändning.

Jag vet flera som haft problem med att temp i vissa program visar fel temp med w10, det kanske är så enkelt?
Iof har det problemet mest uppstått på z170 moderkort (skylake) men det kan ha en koppling till w10 och att det inte är riktigt uppdaterade drivrutiner.
Känns det som om datorn blir väldigt varm?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

@Legit Lax: spelar ingen roll vilka energi inställningar jag kör, har testat det mesta

verkar inte som att det går att stänga av task scheduler, jag tror fortfarande att det är något jobb där inne som körs men igentligen finns det ingen förklaring varför jag inte ser någon last på varken cpu, minne eller disk när värmen ökar, mycket underligt

Jag vet inte riktigt ifall du har ern backupdrive eller något men jag tycker du borde göra en clean install av windows i det här läget.
Skaffa fram nyckeln och gör en win installation på en usb sticka med 4 gb eller mer.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

@Legit Lax: spelar ingen roll vilka energi inställningar jag kör, har testat det mesta

verkar inte som att det går att stänga av task scheduler, jag tror fortfarande att det är något jobb där inne som körs men igentligen finns det ingen förklaring varför jag inte ser någon last på varken cpu, minne eller disk när värmen ökar, mycket underligt

Jag gissar att det är själva temperaturmätningsprogrammet som spökar, prova att ladda ned ett annat program och se om du får samma resultat.

HWMonitor är ett program som får bra betyg och är det som brukar användas av clockare. Det uppdateras också betydligt oftare mot ny hårdvara än övriga program. Här är länk: http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

För bästa resultat tror jag sedan att du ska avinstallera tpfancontrol då det förmodligen ligger och drar resurser i bakgrunden.

Permalänk
Medlem

Har formaterat datorn igen med ny windows iso, nu kör jag en brand new iso från microsoft som hade anniversary edition i sig från början... tempen ser bra ut. Måste vara något som ballade ur varje gång den patcha systemet, får se om det håller sig har bara testat ett litet tag.

Skrivet av Wickman:

Jag gissar att det är själva temperaturmätningsprogrammet som spökar, prova att ladda ned ett annat program och se om du får samma resultat.

Nja, man känner på datorn att den är varm... och hwmonitor visar exakt samma resultat som tpfancontrol. Det var något allvarligt fel i power management biten skulle jag tro